Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 2-kurkkuinen Solex
- Tämä aihe sisältää 173 vastaukset, 22 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 26.4.2017 at 20:30 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
14.4.2012, 13:55 #164963
Visan 652-koneessa on ihan sama pumppu kuin 1968 jälkeen valmistetuissa 2CV-koneissa (noin pääsääntöisesti).
14.4.2012, 14:58 #164964Jos pumpussa ei tuotto riittäisi niin koneen pitäisi sammua, kun luukutat sillä kakkoskurkun puolella pidemmän aikaa. Tai sitten on kyllä melkoista teatteria kaasarin ja bensapumpun yhteistoiminta, eli pumpun tuotto riittää juuri sen verran, että bensan pinta ei häviä kokonaan, mutta pysyy erittäin alhaalla. Pidän tätä kuitenkin melkoisen epätodennäköisenä.
HanaAna Mikä suutin sulla on kakkoskurkulla?
Myös venttiilin välykset pitää olla säädöissään, kuten myös sytty. Muuten seoksen palaminen on vähän niin ja näin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.4.2012, 15:21 #164965Vakiosuuttimet, samat kuin taulukossa edellä. Sytkä ja venavälykset on kyllä kohillaan, tarkastettu monta kertaa. Pakko tässä on vaan nöyränä käydä kaikki palikat läpi…
14.4.2012, 15:36 #164966Ja kiihdytyspumppu. Lisäksi tuo 2-kurkkunen Solex on “vähän tuollanen” seostensa kanssa, et olis ihan eka joka olis havainnu tuonsuuntaista käytöstä…
Varsinkin siinä vaiheessa kun kakkoskurkkua avaa, niin seosten käytös on aika, hmmm, jännittävää seurattavaa… 🙄
14.4.2012, 15:37 #164967Sytkä katsottu miten? Jos se on pelkkä staattinen ajoitus, eli tappi lohkon läpi vauhtipyörään ja lampulla/volttimittarilla katsoen niin se ei vielä kerro kaikkea. Moni kone toimii paremmin, kun säätää strobon avulla ajoituksen kolme vauhtipyörän hammasta aikaisemmalle ja tietty pitää myös tarkistaa lyökö se kipinät yhtäaikaa molemmilla nostoilla, eli onko nokka-akselin pää kiero. Eräässäkin koneessa seokset oli katsastusmittauksissa ihan mitä sattuu ja kun tarkastin tilanteen strobolla niin heittoa oli kolme hammasta. Tuon onnistuin naputtelemaan pois ja koneen käynti muuttui aivan tyystin hötköttelevästä kauniisti kehräävään. Paras tulos mitä sillä koneella sain, oli HC 98. (Raja oli 400 ja nyt kun siitä koneesta meni männänrenkaat niin tulos oli 1200!)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.4.2012, 18:22 #164968Jos kaasarin kurkkujen koot ovat 21 ja 24, niin silloin pinnan korkeus on 18 mm. Jos taas kurkkujen koot on 18 ja 26, niin pinnan pitäisi olla 21 mm. Ainakin tämä jälkimmäinen on kokemukseni mukaan tarkka siitä, että korkeus on tuo 21 mm.
15.4.2012, 05:21 #164969Mistäs nuo kurkkujen koot noin ulkoapäin helpoimmin tunnistaa varsinkin jos se alumiinilätkä on irronnut. Pitääpä olla tarkempi noiden bensapintojen kanssa, olen ilmeisesti satunnaisesti käyttänyt jompaa kumpaa arvoa kirjallisuudesta luntaten vuosikymmenten ajan.
15.4.2012, 08:48 #164970Strobon kanssa sytkä katottu ja ei ole nokassa heittoa. Kiihdytyspumppu toimii, se näkyy lambdassakin ja ei siis varsinaisesti tukahdu kun kaasua painaa. Jollain kriteereillä tämä siis käy ihan nätisti mutta kun seokset menee niin laihoille kuin menevätkin niin kyllähän siinä puhtikin kärsii. Voisko toi solexi olla oikeesti noin surkea… Bensapinnan olen säätänyt 18mm:n mukaan!? 18/26 on tämä. 21mm laskis pintaa?
En malta odottaa että pääsen ruiskuttamaan 652 moottoria 😈
15.4.2012, 08:57 #164971En tiedä muuta mutta kaasuttimen oikeanpuoleisessa kyljessä siina alumiinilipareen seutuvilla on merkitty valuvaiheessa nuo kurkun halkaisiat esim: 18/26 Ainakin niissä kolmessa kaksikurkkuisessa mitkä meillä on.. 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂15.4.2012, 10:01 #164972@HanaAna wrote:
Voisko toi solexi olla oikeesti noin surkea…
Voi.
Nyt kun sulla on se lampada kiinni, niin ei muuta kuin toisenkokoista suutinta tyrkyttämään ja kerrohan minkälaisia tuloksia saat kulkemisen ja kulutuksen puolesta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.4.2012, 10:17 #164973Millaisia lambda virityksiä olette laittaneet?
Linkkiä..15.4.2012, 10:33 #164974http://www.innovatemotorsports.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Nuo on ollu varsin hyviä, ei moni moittinu ole…Miulla on vähä eri juttu, kun on ihan perus-kapeakaistanen anturi jota sit Megasquirt tulkihtee… Vaan ennen sitä oli käytössä vain tällaista vastaava LEDipalkki, omavalmiste sekin…
Akaile: Reipas kulku ja pieni kulutus harvoin on samassa yhteydessä, ainakaan samaan aikaan toteutuen. Jos hissuttelee, niin saa pieniä lukemia, ja kovakulkuisena tuskin pienellä kulutuksella pääsee; bensasta se woima otetaan… Toki pikkasen pienemmällä kulutuslukemalla saa liikkumaan, kun on säädöt kunnossa, ja jos woimaa on siten ettei tarvitse koko ajan olla polokemassa kaikkea irti, mutta kuitenkin…
Kyllä Sätkän saa pienellä menemään, mutta sitten ei enää mennä muun liikenteen mukana… 🙄
15.4.2012, 14:46 #164975Eipä muuttanut visan pumppu asiaa. Tosin lyhyen koeajon perusteella tuntui seos tyhjäkäynnillä vakaammalta eli ei seilannut laihan ja normaalin väliä…. Saiskohan tohon jonkun korvauskaasarin? kun ei viittis tätä konetta enempää harrastaa, haluis keskittyä rauhassa toisen koneen rakentamiseen.
Mulla on myös nyt kiinni tuollainen FMI 1.4. Pyöräprojektissa on Innovatesta ostettu LC-1 laajakaista. Oli muuten näppärä hitsata lambdan kierreholkki kuskinpuolen lämmönvaihtimen takapäähän kun se on niin helppo irroittaa. Ja etäisyys pakoventtiililtä n.50cm, toimii.
Kulku / kulutus, selventävä kuva:http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ideal-stoichiometry.jpg
15.4.2012, 15:38 #164976Kurkkujen koot on stanssattu kaasarin kylkeen. Löytyvät oikealta puolelta kohokammion sivusta.
Omat kokemukset tuosta 18/26 ovat juuri tuollaiset kuin HanaAna kuvaili. Eli siinä vaiheessa kun toinen kurkku aukeea tulee sellainen kuollut kohta. Siihen auttoi juurikin tuo besanpinnan lasku 21mm:iin. Tämä tieto bensanpinnasta löytyy Revue Technique korjausoppaasta.15.4.2012, 16:19 #164977@HanaAna wrote:
Saiskohan tohon jonkun korvauskaasarin? kun ei viittis tätä konetta enempää harrastaa, haluis keskittyä rauhassa toisen koneen rakentamiseen.
Itte ajelin Toijota Corollasta repästyllä Aisan -kaasarilla liki kymmenen vuotta, toimi paremmin kuin Solex…
Niin, Weber on kaasutin, muut bensaputken laajentumia… 🙄
Helpoiten Weberin “löytää” Visasta, imusarjan kanssa, on hieman erilainen pulttijako kun Solexissa. Tai sitten väsää pystytuplalle uuden imusarjan, sitä toista konetta askarrellessa, sillai sivuaskareena… 8)
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.