Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 2-kurkkuinen Solex
- Tämä aihe sisältää 173 vastaukset, 22 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 26.4.2017 at 20:30 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.4.2012, 17:12 #164978
Pitää vielä kokeilla tuo Masan tarjoilema vinkki ennenkuin alan sivuprojektin tästä koneesta. Pakko kyllä myöntää että kaasaria tutkiessa kannen ollessa auki ei tullut mieleen laskea bensanpintaa 😯 Mutta en kyllä yhtään yllättyisi jos tämä auttais…
16.4.2012, 04:25 #164979@Jasu wrote:
Akaile: Reipas kulku ja pieni kulutus harvoin on samassa yhteydessä, ainakaan samaan aikaan toteutuen. Jos hissuttelee, niin saa pieniä lukemia, ja kovakulkuisena tuskin pienellä kulutuksella pääsee; bensasta se woima otetaan… Toki pikkasen pienemmällä kulutuslukemalla saa liikkumaan, kun on säädöt kunnossa, ja jos woimaa on siten ettei tarvitse koko ajan olla polokemassa kaikkea irti, mutta kuitenkin…
Kyllä Sätkän saa pienellä menemään, mutta sitten ei enää mennä muun liikenteen mukana… 🙄
Juu ei ole epäselvää, mikä sätkäkoneen käyttövoiman antaa, mutta kuitenkin oman kokemuksen mukaan pienellä soppamäärällä pääsee silloin, kun kone muutenkin liikuttaa kuljinta hyvin. Ts. kun seoksen saa jotakuinkin hyväksi läpi kierrosalueen niin silloin menee myös kiltisti pintakaasulla. Kyllä kutosen saa viemään 12 litraa satasella, mutta silloin ainetta tulee aikalailla raakana pakoputkesta. Sen haistaa jo tyhjäkäynnillä. Pitäisin kulutuksen ylärajana balttiarallaa 8 L / 100km, juuri tuon enempää ei mene “oikein” polttamalla, vaikka kakkoskurkulla luukuttaisi kaupungissa.
Ja puhun nyt nimenomaan Solexista.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.4.2012, 15:27 #164980Ei ollut kyllä bensapinnan korkeuden säädöllä 21mm:iin mitään vaikutusta. Taitaa olla kaasarissa joku tukos, mitä en vaan saa millään pois, joka vaikuttaa tuohon bensansaantiin. Ensiökurkulla mentäessä saa seoksen pysymään järkevänä kaasulla sopivasti passaten, mutta kaasu pohjassa seos menee tosi laihalle ja menohalut hyytyy. Hyvin kiihtyy kun nostaa kaasua 😀 En tää melkoinen esitys.
Nyt olis markkinarakoa jos jollain löytyis toimivaksi tiedetty kaasari 😉 Voishan sitä alkaa ton suutinjumpan kun pääsee käsiksi suutinkauppiaaseen.
16.4.2012, 17:04 #164981On suuttimiakin irrallaan harrastajilla, ei tarvitse koko kaasaria vaihtaa. Normaalisti kun joku sisäinen kanava on tukossa niin kulku ja kulutus on kertakaikkisen kiukuttelevaa. Tarkastappas, että myös jarruilmasuuttimet/kapilaariputket ovat oikein. Muistaakseni 2aa ja 1F1 tai 1F2 on vakiot, Visa on 2AC ja 1F4. Tällä on vaikutusta juurikin tuohon bensan ja ilman seossuhteeseen. Nyt jos jostain syystä suuttimet on vakiot ja jarruilmasuuttimet on visan/poratut niin se saa suhteessa liikaa ilmaa bensaan nähden.
Lainaisin itse suuttimia kokeiluun, mutta makailevat parhaillaan tiinan hattuhyllyllä liian kaukana 😥
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.4.2012, 18:08 #164982Näitä ei vuosiin ole saanut mutta nyt näköjään saa: http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Vergaser-Vergaserdichtsaetze/ANR10153/” onclick=”window.open(this.href);return false;
En tiedä kenen valmistama tuo on, mutta eivät pyydä panttilaitetta ja mainostavat UUTENA. Sohlon kaasarin tarkka säätäminen on käytännössä mahdotonta, ja väljiksi nuo kaasarit menevät viimeistään 100tkm kohdalla.
EI OLLUT MAKSETTU MAINOS, olen vain iloinen että noita sohlokaasareita saa taas uusia.
16.4.2012, 18:12 #164983Vika saattaisi olla oireista päätellen sama mikä minulla oli aikoinaan kutosessa..
Vika oli bensapumpun vivussa ja akselissa joissa sekä akseli että vivun akselin reikä oli kulunut niin paljon että akseliin ja vipuun tuli sen verran paljon löysää että koneen työntötanko ei enää yltänyt työntämään pumpunkalvoa riittävästi jolloin pumpun tuotto ei enää riittänyt kahdella kurkulla ajoon vaan meno hyytyi tyystin kun avasi kakkoskurkkua.. Tilanne korjaantui pelkällä pumpun vaihdolla ehjään..
Kyseinenkin pumppukin on korjattu akseloimalla se uudelleen..
Tietysti vikahan voi olla muuallakin,, mutta kannattaa tuo pumppu hommakin tarkistaa.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂17.4.2012, 06:17 #164984Olinkin jo katellut jarruilmasuuttimet/kapilaariputket, merkintöjen mukaan vakiot. Tietty voi olla poratut… Purin kaasarin vielä kerran ja puhaltelin ja liottelin… pääsen vasta huomenna testaamaan auttoiko. Jotenkin tuntuu että siellä kaasarissa täytyy olla joku tukos, täyskaasu seos on niin pielessä. Jos asia olis näin, niin suutinjumppa ei kyllä tilannetta paljon auta 😥
Bensapumput mitkä nyt on kokeiltu, vaikuttivat kyllä ihan ok:lta. Paha noista tietty on päältäpäin mitään faktaa sanoa, mutta kalvo ok eikä pumpun vivuissa näkynyt kulumaa… Hyvä tietää että uusiakin saa, pumppu ei paljon maksa, kaasari vähän enemmän.
17.4.2012, 06:37 #164985Eihän kaasarin jalka vuoda ilmaa. Kunnon vuoto sekoittaaa toiminnan tyystin.
17.4.2012, 07:17 #164986Moro !!
Jatkan tuota Jukan ajatusta, joskus voi se kaasarin ja imusarjan välinen “bakeliitti” olla jostain halki ja vuotaa ilmaa suoraan imusarjaan. Toinen juttu, joka epätodennäköinen, mutta kannataa tarkistaa, kun osat irti, on imusarjan ja sen pakosarjan pienen putken välinen seinä, että se on ehjä. Ainakin vanhusätkässä pieni ruostereikä tässä seinämässä aiheuttaa samantapaista ongelmaa, tosin vanhuksessa on 1-kurkku kaasari.
Lasse17.4.2012, 07:40 #164987Käynyt mielessä nämäkin, yritin aiemmin etsiä starttipilotilla vuotoja. Tosin en huudattanut täyskaasulla, jos vuotaa pelkästään kakkoskurkulle 😀
Yhtäkaikki bakeliitti vaikutti ihan hyvältä, ja eilen kiinnitin kaasarin imusarjaan takaisin extra-huolella. Imusarjan mahd. reikä on hakematta…
17.4.2012, 08:45 #164988Mites kaasuttimen pääakselin välys?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]17.4.2012, 08:53 #164989@Akaile wrote:
Mites kaasuttimen pääakselin välys?
Ei tuntunut väljää. Jos tämä ei nyt ala toimimaan, pitää ensin uusia starttipilotti-testi huolella. Ja sitten suuttimien kimppuun. Ihminen on lentänyt kuuhun, tän pitäs olla helpompi juttu 🙂
17.4.2012, 08:55 #164990@HanaAna wrote:
Bensapumput mitkä nyt on kokeiltu, vaikuttivat kyllä ihan ok:lta. Paha noista tietty on päältäpäin mitään faktaa sanoa, mutta kalvo ok eikä pumpun vivuissa näkynyt kulumaa… Hyvä tietää että uusiakin saa, pumppu ei paljon maksa, kaasari vähän enemmän.
Niimpä..
Vivun akselinreiän kuluneisuutta ei muuten huomaakkaan ellei sitä liikuta edestakaisin työntötangon liikkeen suuntaisesti,,
pumpun teho on yllättävän lyhyestä liikkeen pituudesta kiinni.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.4.2012, 08:04 #164991Minulla on ollut kaks kurkkuisen kaasarin kanssa ongelmia vuosia. Olen vaihdellut suuttimia ja tiivistellyt kaasarin ympäristöä, vaihtanut bakeeliitin, säätänyt seosta ja bensapintaa jne… Eri toimenpiteistä on ollut jonkinverran apua. Viimekesänä vaihdoin bensapumpun ja vot – tehot kasvoivat selvästi. Sätkä hyrräsi lupaavasti. Näytää siltä, että bensapumppukin hiipuu ajan kuluessa huomaamattomasti. Bensapumpun vaihtoa kannattaa kokeilla. Mystiset ongelmat voivat joskus olla kovinkin yksinkertaisia. Vauhdikasta Kevättä.
Nopsa kuski.18.4.2012, 08:47 #164992Tuohon bensapumpun käyttösysteemin, eli tangon ja itse pumpun mekaniikan kuluneisuuteen liittyen sellainen huomio, että varsin yksinkertainen “korjaus” tuohon (todella kuluneissa tapauksissa) on sähköinen bensapumppu. Sen pystyy helpolla lisäämään vanhan tilalle ja etuina mm. kuumakäynnistyksen parantuminen, kun uimurikammion voi täyttää bensalla ennen startin pyöritystä. Käsittääkseni sätkän tapauksessa pumpun tuoton ei tarvitse olla valtava.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.