Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2-kurkkuinen Solex

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 174)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #164993

    Nyt loppuu ideat. Bensapumppu uusi, bakeliitti ehjä, imu/pakosarja ehjä, tuntuu että vaiva vaan pahenee. Ei taida enää olla jäljellä kuin toinen kaasari. Hyvin mielenkiintoista. Kohokammioissa on kyllä bensaa kun kannen aukaisee, että pääsee kyllä sinne saakka.

    Siirryin ostetaan osastolle…

    #164994

    Kanava joka bensaa tuo kakkoskurkun suuttimelle, on tukossa..? On sit monen mutkan takana, näinniinkö puhdistamista ajatellen…

    Kokeilepas miten käyttäytyy kun ajaa tuolla, kaasu täysin pohjassa (jolloin menee reippaasti laihalle?) ja sit “passaa” seokset kohdalleen ryypyn avulla. Juu, ei näin tehdä saisi, mutta jos vika on kakkoskurkun bensansaannissa, niin se selviää kivasti tuolla testillä…

    Nimim. tuollainen(kin) Solex löytyy tallin hyllyltä…

    #164995

    Tuon olis voinut kokeilla, kun solex oli vielä paikoillaan. just nyt tuntuu siltä ettei toi solex mene enää keulille 👿 Tossa mättää kyllä jotain todella pahasti kun seosruuvikin piti kääntää totaalisen auki, ennenkuin sai tolkkua seokseen(vaihdoin uuden seosruuvinkin). Uusin myös kiihdytyspumpun kalvon, toimii loistavasti, myös lambdan mielestä 😀

    #164996

    Nyt toinen kaasari, pelittää paremmin. Seosruuvi auki 5.5 kierrosta, seokset tyhjäkäynnillä ok. Ykköskurkulla ajaessa lähes ok, kaasu pohjassa laihalla, eikä auta ryyppy. Varmaan toimii niinkuin pitääkin. 90km/h vauhtia lamda-arvo yhden laihemmalla puolella. Kiihdyttäessä kun pumppaa kiihdytyspumpulla bensaa niin kulkee 😀

    Huomenna suunnistan mopo-sporttiin suutinkaupoille, eiköhän se siitä.

    #164997

    @Akaile wrote:

    2cv6 M28/1 602 21/24 120 70 190 0.316 Ami8 33hp M28 602 21/24 125 82.5 207.5 0.345 Erisuuret
    2cv6 M28/1 602 18/26 102.5 87.5 190 0.316 = Ami8 33hp M28 602 18/26 102.5 87.5 190 0.316 Yhtäsuuret

    Ts. jos molemmat Ami8-koneet ovat 9:1 puristussuhteella niin tuo suutinkokojen erotus (= 125-120=5 ja 82,5-70=12,5) verrattuna tavalliseen kutoseen tulee tuosta turboputken vaatimasta rikastuksesta.

    M28/1 602 21/24 on pääasiallisesti A06/635 koneita 8.5:1 puristussuhteella, kun taas M28/1 602 18/26 on A06/664 tai A06/644 koneita 7.9:1 puristussuhteella. Kirjoitin “pääasiallisesti” 21/24:n kohdalla, koska olen juuri tavannut yksilön, joka on ollut yhdellä omistajalla uudesta lähtien ja varusteltu 18/26 kaasarilla tehtaan toimesta, vaikka kone on muutoin A06/635. Kyseessä vm. -90, joten ilmeisesti vanhoja varastoja läjätty myyntiin.

    Jos nyt taustalukijoille on vielä epäselvää mitä nuo suuttimien luvut tarkoittavat niin 125 on 1.25mm:n suuttimen reiän halkaisija. Vaikuttaa naurettavan pieniltä eroilta halkaisijoiden kesken suuttimia vertaillessa, mutta sen bensasumun ei todellakaan tarvitse olla suuripisaraista näin pienissä koneissa. Asiaa voi havainnollistaa laittamalla bensansyöttöön vain metrin letkun verran bensaa ja testaamalla kuinka kauan kone käy tyhjäkäyntiä tuolla määrällä…voipi yllättää ja käsi väsyä 😆

    Ja huom. edellä esitetyt vaatimukset suuttimille suhteessa puristuksiin ja turboputkeen on mielestäni nykybensalla minimivaatimukset suutinkoolle. Muutoin uskoisin seoksen olevan aivan varmasti laihaa ja tulee HanaAnan kuvailemia ongelmia.

    Kelläs se nyt on se Dieselflossen vanha oranssi sätkä? Eikös hää oo viimeisimpänä tällännyt lambdan vakiokutoseen?

    Minun kokemukseni mukaan 21/24 kaasareita asenneltu -70 luvun puolella,ehkä -80 luvun alkupuolella vielä mutta eikös viimeistään silloin kun Kitroen rupesi vallan tekemään levyjarrullisia sätkiä jousilevykytkimellä ja kevyemmällä vauhtipyörällä
    oliko v.82? kaasaritkin kokivat muutoksen ja 18/26 tuli käyttöön?
    Tuo 664 kone on tehty Saksan markkinoille ja se oli sovitettu matalaoktaaniselle lyijyttömälle pensalle käyväksi, ostaja sai verohelpotuksia ja näitä on ainakin ollut liikkeellä jo -84, minullakin useita autoja. Nokka eräänlainen viritysnokka sillä erolla että nosto muistaakseni jopa puoli milliä alempi kuin vakiossa,käyntiäänet siten pehmeät ja siviilimäiset. Tunnetusti kiihtyvän sorttinen kone ja lujaa kulkeva ja saa tarvittaessa helpolla heppoja lisää ilman kummempia virittelyjä.
    -90 mallisessa sätkässä siten tietenkin 18/26 kaasari (tällainenkin uusi kone ollut hallussa, nykyään Mikillä).
    Vanhan 21/24-kaasarin 2AA suutin ei pitäisi olla samankokoinen kuin uudemman mallin, kellä näitä on useita ,paras olla sekoittamatta (on kokemusta kantapään kautta). Kun laittaa suuttimet rinnakkain valoa vasten ja suurennuslasilla katsoo,
    on helppo todeta miltei sadasosamillien tarkkuudella eroja.
    Viimeisten valmistusvuosien kaasareihin laitettu kakkoskurkulle 0.90 suutin ,minullakin usea tällainen _80 luvun jälkipuoliskon saksalaisista autoista(ehkä664) ja nykypensat laihentuneet entisestään.
    Tuo kohon korkeus näissä 18/26-malleissa tärkeä, minulle uutta että oikein pumaskoja löytyy asiasta. Itse olen hieman hajulla ollen ja kokeillen todennut tuon 21milliä olevan juuri se oikea ja vaikutukset dramaattiset.Voi tien päällä laittaa ilman mittoja:kansi alassuin ja kohon ja kannen väliin pitäisi jäädä tulitikun mentävä rako–2mm. Ja jos tuota isommaksi jättää raon voi käydä niin että suuttimet eivät saa pensaa!
    Kaasarin runko-osan tukkeutuminen taitaa olla aika teoreettista,valukanavat senverran väljät ja suutinputken ja pääsuuttimen kanavat suorassa yhteydessä,tämähän on helppo todeta vaikka kokeilemalla: irroittaa suuttimet ja ruuttaa pensaa jarruilmakanavaan, pitäisi kohokammioon virrata esteettä pensaa. Saman käsittelynhän voi tehdä helposti paineilmalla
    jos tarvetta jostain syystä ilmenisi.
    Koho voi muuten helposti jäädä takertelemaan, itsellä ollut asentelussa ongelmia.

    #164998

    @gustaf wrote:

    Vanhan 21/24-kaasarin 2AA suutin ei pitäisi olla samankokoinen kuin uudemman mallin, kellä näitä on useita ,paras olla sekoittamatta (on kokemusta kantapään kautta). Kun laittaa suuttimet rinnakkain valoa vasten ja suurennuslasilla katsoo,
    on helppo todeta miltei sadasosamillien tarkkuudella eroja.

    Tuotanoin. Kyllä ne numerot/kirjaimet kertoo tasan tarkkaan millainen se suutin on ollut, uutena. Sitähän se sitten ei kerro jos joku on jo mennyt niitä porailemaan…

    Ko. suuttimien poraamisesta on ollut tälläkin palstalla aiemmin juttua, joten ei tosiaan ole mikään ihme jos niitä olisi menty säätömielessä suurentamaan…

    Faktaa tueksi, muuten tämä on täysin paikkaansapitämätöntä. Kyseessä kun on vuosikymmeniä vanhoja vehkeitä, niin kuka sen sanoo ettei olisi jotain muutoksia tehty käyttäjien toimesta..?

    Ja mittauksessa, on hyvä käyttää vaikka mittatyökaluja muuten ei tosiaankaan voi tuollaisia eroja luotettavasti todentamaan…

    #164999

    @Jasu wrote:

    @gustaf wrote:

    Vanhan 21/24-kaasarin 2AA suutin ei pitäisi olla samankokoinen kuin uudemman mallin, kellä näitä on useita ,paras olla sekoittamatta (on kokemusta kantapään kautta). Kun laittaa suuttimet rinnakkain valoa vasten ja suurennuslasilla katsoo,
    on helppo todeta miltei sadasosamillien tarkkuudella eroja.

    Tuotanoin. Kyllä ne numerot/kirjaimet kertoo tasan tarkkaan millainen se suutin on ollut, uutena. Sitähän se sitten ei kerro jos joku on jo mennyt niitä porailemaan…

    Ko. suuttimien poraamisesta on ollut tälläkin palstalla aiemmin juttua, joten ei tosiaan ole mikään ihme jos niitä olisi menty säätömielessä suurentamaan…

    Faktaa tueksi, muuten tämä on täysin paikkaansapitämätöntä. Kyseessä kun on vuosikymmeniä vanhoja vehkeitä, niin kuka sen sanoo ettei olisi jotain muutoksia tehty käyttäjien toimesta..?

    Ja mittauksessa, on hyvä käyttää vaikka mittatyökaluja muuten ei tosiaankaan voi tuollaisia eroja luotettavasti todentamaan…

    Itselläni ei ole enään kuin 18/26 -kaasareita,alimittaisia suuttimia olen joskus muunnellut uusiokäyttöönkin mutta nyt en puhu niistä. Poratut erottaa muuten jäljistä helposti alkuperäisistä. Minkä mukaan 2AA-suutin olisi vakiomittainen. Vuosien takaa jäänyt vaikutelma että joinain vuosina Kitroenin miehillä ollut erilaisia näkemyksiä siitä minkä kokoinen kakkoskurkun jarruilmasuutin
    on. Yllä esitetään vielä väite että 21/24-kaasarissa 2AA.suutin olisi samankokoinen kuin 26-kurkkuisessa??? Tämähän on vitsi että ei voisi aistihavainnoilla todeta eroja. Mielenkintoista olisi tietää minkälaisia mittalaitteita pitäisi hankkia jos ei silmiään usko. Jos epäilee välittömiä aistihavaintojaan, voi käyttää apuvälineenä vaikka tilastollista analyysiä ja tekemällä tarpeeksi monta vertailua: tästä on apua varsinkin jos verrattavat havaintokohteet eroavat hyvin vähän. Varmuus lisääntyy mitä useamman vertailun tekee. Ja suurennuslasi ja valoa vasten tarkastelu välttämättömiä apuvälineitä suutinhommissa.
    Jos erot hyvin pieniä ja fyysiset mittalaitteet riittämättömiä osoittamaan eroja, samaa voi yrittää siinäkin tapauksessa.
    Näissä suutinhommissa pystyy kyllä erottamaan tuolla suurennuslasimenetelmällä käytännön kannalta merkitykselliset kokoerot. Kirjoittaja tuntuu puhuvan nyt periaatteessa lämpimikseen. Itselläni ollut kymmeniä kaasareita ja on ollut mahdollisuus ja intressi niitä tihruta.

    #165000

    Yhtään riitaa haastamatta, haluan esittää kysymyksen, että jos Citikka olisi tehnyt isompaa 2aa suutinta, niin miksi se ei ole 2ab, kun huomattavasti suurempi visan suutin on malliltaan 2ac?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165001

    Mikä on isompi 2aa suutin. Niinkuin jo aiemmin sanoin minulla ei enää ole 24-kurkkuisia
    enkä aio hankkia. Ensinnäkin miksi eri kurkkuisissa olisi sama jarruilmasuutin? eihän tuo mahdoton idea ole-yksikurkkuisissakin on käytetty ab ja ac suuttimia joissa todella huomattava kokoero,en ole hoksannut mitään muuta eroa.
    Näkemykset päästövaatimuksista vain ovat moneen kertaan muuttuneet jo 70 luvulta lähtien.
    Ninkuin olen sanonut,näitä on tullut useampaan kertaan katseltua ja vertailtua. En oikein ymmärrä tällaista kirjoittelua,
    ei liene vaikeaa tehdä itse pohjatyötä. Itse olen aikanaan hämmästynyt huomatessani ensimmäisen kerran asian kun oli useampi kaasari levällään, yksi oli tosi ahdas ja kahdessa muussakin sen verran eroa ettei voinut täysin samankokoisiksi sanoa. Olen vain antanut vinkin jota voi halutessaan hyödyntää,minulle nyt on ihan sama
    loppujen lopuksi millä suuttimilla itse kukin haluaa ajella ja haluaako edes tietääkään. 26 kurkkuisissa näyttää vallitsevana kuitenkin olevan jarruilmasuuttimet joiden reikä käytännössä samankokoinen joten helppo verrata ja todeta. Ja pääsuuttimissakin eroja kuten olen maininnut. Muitakin eroja 18/26-sarjaisissa on:kakkoskurkun aukeamismekanismia muutettu ja muistaakseni viimeisessä mallissa läpän kiristysjousi kun katkeaa, kakkoskurkun läppä ei palaudu eikä pysy kiinni. Ulommainen jousi ei muistaakseni välttämätön,kiristää ykköskurkun läppää.
    Jos matkalla sattuu niinkuin todennäköistä on, pitää tilapäisesti jotenkin lukita se ja ajella ykköskurkulla. Eräs kaverini,
    mm. seppä ja asespesialisti, että sopivan vahvuisesta pianolangasta voisi kääräistä uusia kierrejousia.. Kiihdytyspunpun
    mekanismikin vaihdettu, ettei ihan kaksi kertaa ja akselit eripituiset. Muuten Akaile, muistatko kun aikanaan kokeilit niitä suuttimia, kulkeutuivatkohan kaikki takaisin minulle, Visan jarruilmasuuttimet kuitenkin minulla on, eikö ne ollutkin lainassa?

    #165002

    En ole koskaan lainannut sinulta suuttimia, vaan nyt sotket tapauksen veljeeni. Hän kokeili käsittääkseni Ilarin avustuksella visan suuttimia sen verran, että havaitsivat muutoksen parempaan tapahtuneen. Tämän jälkeen suuttimet palautuivat Ilarille ja siitä alkoikin varsinainen metsästys, jossa ko. suuttimia haettiin ja haettiin. Tämä tapahtui vuosituhannen alussa, 2001-2003.

    Ja se mitä kysyin 2ab suuttimesta, kuten sanottua, ei ollut tarkoitus kaivaa verta nenästä vaan puhtaasti ihmetellä, miksi merkinnät eivät muuttuisi, jos suuttimen muut mitat muuttuvat? Näin on kuitenkin muiden kaasarisuuttimien kanssa toimittu. Onko yksikurkkuisen 2ab suutin käypänen kaksikurkkuiseen? Mitä tulee kysymykseen, “miksei jarruilmasuuttimet muuttuisi, jos kurkkukoko kasvaa?” niin olihan niissä se toinen jarruilmasuutin, joissa myöskin on eroa. Olen nähnyt kutosissa 1F1 ja 1F2 suuttimia, ja visassa 1F4. Joten josko noista 1F1 kuuluu 21/24 kaasariin ja 1F2 18/26 kaasariin?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165003

    Lopultakin! Nyt pysyy lambdat 0.85-0.9 ja turboputki on kiinni. Ykköskurkun suutin 105 ja kakkoskurkun 120 !?! Voi olla turhankin iso mutta seos on loistava.

    Säädin bensankorkeuden pieteetillä n:nen kerran ja kävin läpi kaikki bensaletkun liitokset, myös tankin päällä olevan. Kyllä helpottaa…

    Mielenkintoista olisi tietää minkälaisia mittalaitteita pitäisi hankkia jos ei silmiään usko

    http://188.65.137.50/teraskonttori.fi/adeona/index.php?page=products&c=148967&e=18327&p=0

    #165004

    Kummalla bensalla ajat?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165005

    Minulla on yksi ylimääräinen millinen pääsuutin toiseen kurkkuun, varovasti millin terällä sormivoimin tehnyt ja näyttää tehdastekoiseen verrattuna identtiseltä aiemmin kuvaamallani menetelmällä tutkittuna. Kokeilin juuri että metodilla vaivatta erotan 100 ja 102.5 suuttimet
    toisistaan. Pojalleni tuotti hieman vaikeuksia, hän kun ei ole tottunut katselemaan tällaisia. Näkeminen kun ei tapahdu silmissä vaan aivoissa ja vaatii kokemusta ja harjaannusta. Tekemällä harjaantuu…
    Vuosi takaperin kunnostin muutaman yksikurkkuisen ja heitin pois tosi isoreikäisiä AC-suuttimia koska ajattelin etten tule niitä tarvitsemaan. Olin näköjään jättänyt jäljelle esim. yhden AC-suuttimen jota en minä enkä poikani pystynyt erottamaan
    AB-suuttimesta joten voidaan kaiketi puhua samankokoisesta mutta eri leimalla varustetusta suuttimesta. Joten varianssia
    löytyy, MOT
    1F2 on reiältään hieman pienempi kuin 1F1, olennaisin ero ilmeisesti suutinputken porausreijissä , niiden määrissä ja korkeudessa. Visan 1F4 reijältään pienempi kuin 1F1, reikä ehkä aavistuksen isompi kuin 2:ssa, poraukset taasen tekevät sen jutun.
    Ja Visan 2AC-suutin aavistuksen pienempi kuin AB, moni väittäisi varmaan samankokoiseksi. Kierteethän samoja mutta jos haluaa kokeilla,kannattaa katsoa että suutin on koon suhteen erilainen, haluttavaan ja kokeiltavaan suuntaan.

    #165006

    98:lla mennään.

    #165007

    Itse itselleni vastaten: Yksikurkkuiset ovat AB ja AC suuttimilla, Kaksikurkkuiset 2aa ja visa 2ac. Tämä siis kysymykseen onko yksikurkkuisissa jarruilmasuutinta mallia 2ab, joka kävisi kaksikurkkuiseen…ei ole.

    Aion kokeilla HanaAnan yhdistelmää seuraavaksi, sillä siitä saatu positiivinen lampada-arvo kuulostaa hyvältä. 8) Tuossa yhdistelmässähän 105 on 18/26 kaasarin suutin ja 120 21/24 kaasarin suutin.

    Puhutaanhan me nyt samoista suuttimista fyysisesti? Pääsuutin on se pienempi vaikeammin käsiteltävä ja 2.k. suutin se isompi?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 174)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.