Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2-kurkkuinen Solex

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 174)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #165008

    Yksikurkkuisen ja kaksikurkkuisen jarruilmasuuttimet samoilla kierteillä
    joten voi vaihdella ja kokeilla vapaasti mielensä mukaan .Muistelisin yleisimmän AB-suuttimen olevan lähellä Visan kakkossuutinta. Etsivä ja utelias mieli voi tehdä jänniä löytöjä…Kaksikurkkuisen ensimmäisen kurkun
    suuttimestakin saa toisen kurkun suuttimen kun sahaa suihkuputken poies. Reikien koossa
    kun löytyy varianssia, kaksikurkkuisten osalta vielä ymmärrettävää kun kakkoskurkkua
    tehty kahdella koolla sätkään (24 ja 26) mutta että vielä yksurkkuisissakin…
    Syynä voi olla tiettyjen vuosimallien muuttuneet päästövaatimukset ja näitä on tullut jo 70-luvulla.
    Muitakin selityksiä voi löytyä mutta lienee selvää että päästöihin ei muuten saada mallikohtaisia
    muutoksia kuin värkkäämällä suuttimia jos sama kaasarin runko viritettävänä. Dyanen kaasareita oli
    70-luvun alkupuolella joissa kannessa säädettävä ,ilm. tyhjäkäynnin ilmasuutin . Olen pitänyt huolen että
    minulla ei niitä enää ole.

    #165009

    Akaile: se kakkoskurkun suutin olikin 110. Vaihdoin sen 100:seen, ja nyt kuuluu venoista helinää…. Pitänee vaihtaa 110 takas. Moposportista saa sekä 1-että-2-kurkun suuttimia.

    #165010

    Hyvä tietää, huomenna otan suuttimet käteen. Perjantaina vaihdoin 39 tk suuttimen yksikurkkuisen 55:een ja se oli totaalisen liian iso kaksikurkkuiseen. Tyhjäkäyntiseosruuvin sai ruuvata lähes kiinni ja silti tuntui olevan tukehtumiskuoleman partaalla. Syy muutokseen oli aivan pintakaasun pienoinen nypyttely ja ajattelin, että tyhjäkäyntiseosta voisi rikastaa ja kyllähän se hieman auttoikin. Nyt kiinni 47,5.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165011

    Laitoin poratut 110 ykkös- sekä kakkoskurkkuun. Vaati myös tyhjäkäyntisuuttimen palauttamisen 39:iin. Ykköskurkusta tuli varsin hyvä, mutta kakkoskurkku alkoi potkimaan vastaan…eikä ole kovin tehokas muutenkaan kakkoskurkun puolella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ykköskurkulla vääntää ja ottaa kierroksia hyvin, mutta kakkoskurkulla jatkaen äänet vain kovenee ja aivan kaasu pohjassa rupee tökkimään, ilmeisesti tukehtuu, mitä pidän hieman outona. Pintakaasulla ajellen menee kyllä kiltisti 100km/h, mutta kaikki sen jälkeen on polkimella varovasti kutittelua.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165012

    Aika raikasta seosta taitaa ykköskurkkukin saada, kun ei yhtään pyydä ryyppyä kylmänä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165013

    Kuulostaa että menee liian rikkaalle. Olikos sulla turboputki? Kunhan saan ostetua hyväkuntoiset lämmönvaihtimet jostain, niin voisin lainata lämmönvaihdin/lambda-pakettia, niin saat varmuuden seoksista. Seosruuvin säätö varsinkin on tosi näppärää sen avulla…

    #165014

    En mä taida viitsiä lämppäriä repiä irti, kun se on nyt niin tiiviisti hollillaan. Vaihtelen suuttimia ja haen tuntumaa, sen jälkeen käyn vielä mittarilla. Lambda olis kyllä ihan ehdoton hankinta tähän rojektiin, muta kun tyhmä ja saita on niin minkäs teet. Suuttimia pistin tilaukseen/kyselyyn, poratut on kyllä vähän hakuammuntaa.

    Turboputkea ei ole, K&N vapari ja sille on tarkoitus tuoda viileämpää ilmaa tuulipellin turboputkelta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165015

    @Akaile wrote:

    Aika raikasta seosta taitaa ykköskurkkukin saada, kun ei yhtään pyydä ryyppyä kylmänä…

    Sama vika Hilmassa. Ei tosin lähde joka aamu käymäänkään. 😯

    Onkos näihin 2-kurkkuisiin Solexeihin saatavissa puuhapussia aka korjaussarjaa esimerkiksi Kaasutinex-Pertiltä?

    #165016

    Tänään sain kuumassa startissa tukehdutettua koneen oikein urakalla… Aika vääntö oli saada käymään sen jälkeen, kun annoin hörästä liikaa soppaa ja sitten tulikin komea bensasavupilvi putkesta ulos. Mutta ei se mitään! On saatu tuloksia aikaan! Pitäisin tämän jälkeen porattua 110 (käytännössä ehkä karvan alle 114) pääsuuttimen ylärajana, joten oikea koko asettunee 102.5 ja 110 väliin 😀 😀

    Muistakaa, nämä ovat kaikki yksilöitä ja edellä annetut lukemat ovat vain suuntaa antavia!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165017

    @RPekka wrote:

    @Akaile wrote:

    Aika raikasta seosta taitaa ykköskurkkukin saada, kun ei yhtään pyydä ryyppyä kylmänä…

    Sama vika Hilmassa. Ei tosin lähde joka aamu käymäänkään. 😯

    Onkos näihin 2-kurkkuisiin Solexeihin saatavissa puuhapussia aka korjaussarjaa esimerkiksi Kaasutinex-Pertiltä?

    On. Sitrosella voi olla, Franzosella on. Tarkistaisin kuitenkin ensin sytytyksen. (Tulpat, kärjet, puola, tulpanjohdot, kärkien johto)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165018

    @Akaile wrote:

    @RPekka wrote:

    Ei tosin lähde joka aamu käymäänkään. 😯

    Tarkistaisin kuitenkin ensin sytytyksen. (Tulpat, kärjet, puola, tulpanjohto, kärkien johto)

    Juu. Tulpat oli hyvät mutta hatut oli aivan hapettuneet… lisää tuolla omassa osiossaan.

    #165019

    Nelisensataa km ollut nyt 105 pääsuutin kiinni ja paremmin toimii kuin poratulla 110:llä. Kylmästartti aavistuksen nuhaisempi kuin edellisellä, mutta ei vieläkään niin nuhainen, että ryyppyä vaatisi. Jos jostain saisi koot 103 ja 104 niin mielelläni kokeilisin. Sen jälkeen haen kakkoskurkun asetukset kohdalleen. Nyt menee ykköskurkulla 100-110km/h.

    Hieman sitä ajatusmallia jatkaen, jota Lasse jo excelinsä yhteydessä heittikin ilmoille, eli olen jo aika vakuuttunut siitä, että 74mm männillä suuttimet (1k+2k) saa olla maksimissaan yhteenlasketulta kooltaan 220, eli D 2.2mm. (Tämäkin ehkä jo liikaa) Kaikki tämän jälkeen tarjottu soppa tullee huonosti palaneena savukaasuna pakoputkesta ulos ja haju on sen mukainen. Riippumatta siitä mitä muuta koneelle on tehty. (Pl. ahdin)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165020

    Mulla edelleenkin 105 ykköskurkussa ja 100 kakkoskurkussa… En vaihtanut kakkoskurkun suutinta takaisin 110:een koska lambdan mukaan seos on loistava 100:n suuttimella. Joku siellä helisee, todennäköisemmin risat lämmönvaihtimet kuin venttiilit….

    #165021

    Käyn kakkoskurkulla läpi koot 105, 108 ja 110. Tarkoitus on samassa suhteessa isontaa kakkoskurkun jarruilmasuutinta, josko sillä saisi kadoksissa olevan “potkaisun” tuolle loppukaasulle..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165022

    Huhuu!
    Wanhustekniikan kanssa painiskelleena olen melkoisen ihmeissäni AMI8:n 2 -kurkkuisen käytöksen kanssa. Kaasarin kyljestä löytyy merkinnät 26/18 ja 22E09200.
    Oireet ykköskurkun alueella aikamoinen nykiminen ja olematon kuumakäynnistyminen. Lämmintä konetta saa sahata urakalla kaasu pohjassa ja välillä pamauttaa muoviputsarin kannen vex 🙂
    Koneen saa käyntiin kaasu pohjassa. Lämä pohjassa / reippailla kierroksilla nykimistä ei esiinny, matkanopeus tällöin kepeästi 100-110 km/h jolloin kulutus n. 5.7l/100.

    No, eilen avasin Purkin sieltä löytyi
    – 2. kurkulta 87,5
    – jarruilma 2AA (lyhyt päällä)
    – kapilaari 1F2 (pitkä reiällinen putki)
    – tyhjäkäynti tai joku siinä etupuolella 39
    – 1 kurkulla ei mittään!

    Avasin MHM:n vinkin ohjastamana kuskinpuolella takana olevan tulpan ja muistin jopa pelastaa kupariprikan Henkan ohjeiden mukaan vaan en löytänt mittään. Em. tulpan reijästä meisselillä sohimalla löytyy kohokammiosta suuttimen jengan mentävä reikä jossa ei ole mitään – pitäiskö olla jotain? Maa olen ihan klapilla päähän kolautettu! AMI8:lla kuitenkin ajeltu jo tovi em. kattauksella, kuumakäynnistys ollut ongelmana iät & ajat…

    Ite koneesta löytyy seuraavat merkinnät :

    Tyyppi: A 06/635
    Valmistenumero: 0904044661

    T. Pöljä

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 174)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.