Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 2-kurkkuinen Solex
- Tämä aihe sisältää 173 vastaukset, 22 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 26.4.2017 at 20:30 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.5.2012, 14:50 #165023
@toppok wrote:
Huhuu!
Wanhustekniikan kanssa painiskelleena olen melkoisen ihmeissäni AMI8:n 2 -kurkkuisen käytöksen kanssa. Kaasarin kyljestä löytyy merkinnät 26/18 ja 22E09200.
Oireet ykköskurkun alueella aikamoinen nykiminen ja olematon kuumakäynnistyminen. Lämmintä konetta saa sahata urakalla kaasu pohjassa ja välillä pamauttaa muoviputsarin kannen vex 🙂
Koneen saa käyntiin kaasu pohjassa. Lämä pohjassa / reippailla kierroksilla nykimistä ei esiinny, matkanopeus tällöin kepeästi 100-110 km/h jolloin kulutus n. 5.7l/100.No, eilen avasin Purkin sieltä löytyi
– 2. kurkulta 87,5
– jarruilma 2AA (lyhyt päällä)
– kapilaari 1F2 (pitkä reiällinen putki)
– tyhjäkäynti tai joku siinä etupuolella 39
– 1 kurkulla ei mittään!Avasin MHM:n vinkin ohjastamana kuskinpuolella takana olevan tulpan ja muistin jopa pelastaa kupariprikan Henkan ohjeiden mukaan vaan en löytänt mittään. Em. tulpan reijästä meisselillä sohimalla löytyy kohokammiosta suuttimen jengan mentävä reikä jossa ei ole mitään – pitäiskö olla jotain? Maa olen ihan klapilla päähän kolautettu! AMI8:lla kuitenkin ajeltu jo tovi em. kattauksella, kuumakäynnistys ollut ongelmana iät & ajat…
Ite koneesta löytyy seuraavat merkinnät :
Tyyppi: A 06/635
Valmistenumero: 0904044661T. Pöljä
1. venttiilien säätö
2. 102.5 pääsuutin sinne tyhjään reikään, jonne päästään juurikin sieltä kyljen pulttitulpan kautta ja 87.5 saa olla siinä helpommassa suutinreiässä.
3. sytyksen säätö.Jos ei tällä oikene kuumakäynnistyvyys niin sitten on puristukset kateissa. Jos meno on näillä suuttimilla nypyttelevää niin ei muuta kuin isompia suuttimia metsästämään ja tämän keskustelun suutinrumbaan mukaan. Jaetaan kokemuksia ja nyyhkytetään yhdessä Sohlojemme takia 😆 😥
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]29.5.2012, 04:50 #165024Katohan Toppo uudestaan, josko se suutin sieltä reiästä löytyisi. Suutin on ulkomitoiltaan niin pieni, että menee kokonaan sinne reikään. Pienellä ruuvarilla pitää irrottaa.
29.5.2012, 05:14 #165025Ja kun olet saanut suuttimen ruuvattua irti, paina suuttimen reikään esim. hammastikku ja vedä suutin kolostaan pois. Helppoa. 🙄
29.5.2012, 05:20 #165026Tuollainen n. 4mm halkaisijaltaan sieltä reijästä pitäisi löytyä…
http://www.ecas2cvparts.co.uk/fuel-exhaust-carburettor-jets-c-13_201.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
29.5.2012, 14:22 #165027kaasarin läpykässä on
F 12992000
25 35 081C
CT 225voisiko joku tietäjä kertoa mitä nämä tarkoittaa ?
mikko29.5.2012, 18:36 #165028@mikko46 wrote:
kaasarin läpykässä on
25 35 081C
voisiko joku tietäjä kertoa mitä nämä tarkoittaa ?
mikkoTietämisestä en tiedä, mutta jos nyt puhutaan kaksikurkkuisista niin katsoitko/muistitko yhden numeron viereen?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]29.5.2012, 18:46 #165029Ja solexiin liittyvä fransmanninkielinen sivusto, pari hyvää kuvaa: http://ktmduke.free.fr/web_andin/gicleurs/” onclick=”window.open(this.href);return false;
En ollut aiemmin tullut edes ajatelleeksi, että vuoristossa tarvittaisiin pienempiä suuttimia..täysin loogista, ilma on ohuempaa. Muistan kyllä, että Alpeilla meno oli nuhaista, mutta että rikasta nuhaista 😯Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.5.2012, 06:54 #165030Jeps, olin katsonut numeron väärin, se on 26. tarkoittaako nämä 26 ja 35 kurkkujen kokoa ? kaasari toimii oikein hyvin ja vaijeri tuntuu pehmeämmältä ajaa kun aikeisempi tanko. mikko
30.5.2012, 08:46 #16503126/35 SCIC on kaasarin virallinen malli, kurkkukoot taitavat olla tuossa mallissa 21mm/24mm, eli sitä vanhempaa kakskurkkuismallia.. Kurkkukoot löytyy myös kaasarin vasemmalta puolen valusta numeroina. Näistä on helpoin tunnistaa, sillä yleensä se tyyppikilpi on kadonnut vuosien saatossa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.6.2012, 05:39 #165032Toppo hoi! Kyyläsin sun plokia ja ja ja kuva paljasti ainakin yhden tulevan parannuskohteen: http://www.hulifer.net/paku/blogi/wp-content/uploads/2012/05/dscn0907.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Neulaventtiili on kairannut kolon tuohon lipareeseen, joten jos ei jo haittaa bensan pinnan asettumista niin tulee haittaamaan tulevaisuudessa. 18mm/26mm kurkkukokoisessa kaasarissa pinnan korkeus kannesta kohon keskipisteeseen 21mm, 21/24 kaasarissa 18mm. Säätö tuota liparetta taivuttelemalla ja molemmat kohot samaan korkoon. 18/26 kaasari tuntuu olevan erityisen kranttu tuolle oikealle korkeudelle.
Sanoit, että nykii? Millä kaasun alueella? Pintakaasulla, keskikaasulla, kaasu pohjassa vai koko ajan? Onko tyhjäkäyntiseosruuviin koskettu? Löytyy kaasarin etupuolelta jalan tuntumasta, suorapäinen meisseli siihen istuu. Aja kone lämpimäksi, anna käydä tyhjäkäyntiä, kierrä ruuvia kiinni niin paljon, että tyhjäkäynti alkaa kuoleentumaan ja kone lähes sammuu. Siitä 1.5 kierrosta auki. Aja lenkki. Jos nypyttelee pintakaasulla edelleen, avaa ruuvia vielä kierros. Tämä kohta on normaalisti jotakuinkin 5-5,5 kierrosta pohjasta aukipäin kiertäen, jos haluaa tarkistaa ollaanko yhtään yleisen tason kinkeripiireillä…Mutta tyhjäkäyntiä käydessä säätäen on paree säädellä, koska koneet ompi yksilöitä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.6.2012, 08:48 #165033Tyhjäkäynnin nimenomaan oikea ja riittävä bensaseos on tärkeä juurikin pienellä kaasulla ajettaessa,,
koska silloin tyhjäkäyntipiiri ja ykköskurkun tehokäyntipiiri toimivat rinnakkain..
Isommalla kaasulla siirrytään sitten kokonaan tehokäyntipiirin huomaan.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂5.6.2012, 21:13 #165034Hyvä huomio Akaile! Huomenna pitää jatkaa ihmettelyä…
Pintakaasulla hää siis nykii, samoin kevyellä jalalla kaasutellessa – reippaammin polkiessa vähemmän.
Tänään hävis totaalisesti veto reippaasti kaasu pohjassa huristellessa ja posautti ilmanputsarin kannen kanssa veks… Säätöihin en ole vielä tohtinut koskea, 2 kurkkuinen on totaalisen uus tuttavuus ja ujostuttaa sokkona säädellä jos häviää kyyti kokonaan 🙂Piirtelin tänään merkit vauhtipyörään & kytkinkoppaan stroboilua varten, pitää sytkä kanssa tarkistaa vilkkusilmällä samalla kun kurkki Solexin sisuksiin.
Jatketaan harjoituksia!
6.6.2012, 04:24 #165035Jos se on perusmallin 123 niin siinä on varmuusvaroja sen verran, että sen uskaltaa säätää 2-3 hammasta aikaisemmalle strobon välkehtimistä seuraten. Toki tuolloin tulee kuunnella kilistääkö kone rasituksessa, eli täydellä kaasulla ylämäessä vedättäen. Jos näin on niin säätöä ina myöhäisemmälle. (Tämä ei ole suositus, mutta kokemusperäistä tuntumaa löytyy paremmasta kulkupuolesta. En ota vastuuta, mikäli ei osaa koneensa mahdollista kilinää havaita 🙄 )
Mutta tuosta nykyttelypuolesta sanoisin, että laihalla menee. Sinänsä huolestuttavaa, jos kakkoskurkullakin ampuu putsariin. Pitkään kun rasittaa konetta ja ajaa laihalla seoksella niin venttiilin palo on mahdollinen. Sen jälkeen meno loppuu tyystin, koneen saa uudestaan käyntiin, mutta ei kestä lainkaan kakkoskurkun raottamista.
Jos seosruuvilla ei saa tuota nykyttelyä häviämään niin seuraavaksi kokeilisin: http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?pageID=9&itemcode=10406.105″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.6.2012, 11:04 #165036Topolle jo ehdotin aiemmin, et vissiin ole kokeillut…
Isompaa tyhjäkäyntisuutinta suosittelen. Kokeilla voisit kokoon 50 asti eri variaatioita 🙄 .6.6.2012, 16:12 #165037Pääsuutin on 102,5. Paikallisista ei löytyny käypäisiä jotenka tilasin Mopomiehiltä 105:n. Sytkä oli melkoisesti aikaisella, sihtailin sen strobon kanssa merkkiin, seosruuvia säädin ohjeiden mukkaan ja se on nyt puolisen kierrosta enemmän auki. Bensapinta oli n. 18, vänkäsin sen molemmille kurkuille 21 milliin.
Kaatosade esti isommat operaatiot, mutta katellaan mitä em. vaikuttaa, jännää riittää!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.