Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2-kurkkuinen Solex

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 174)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #165038

    Tuo aikaisella olo on saattanut myötävaikuttaa siihen, että potki niin pirusti ilmanputsariin..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165039

    Edelleen suurentaisin mieluummin tyhjäkäyntisuutinta, sehän toimii täyskaasulla, joten eiköhän pääsuutin ole ok.
    Kaminassa ainakin nykimiset ym. loppui kun vaihdoin tyhj.suuttimen suurempaan. Sen vaikutus ulottuu aika pitkälle kun ajellaan osakaasulla…

    #165040

    Tk-suutinta voi myös suurentaa, mutta 50 on kyllä liikaa. Sen huomaa siitä, että tk säätöruuvin voi kiertää lähestulkoon kiinni, ilman että kone sammuu. Koot 50 ja 55 taitanevat olla molemmat yksikurkkuisesta? Kaksi kurkkuiseen on ollut paria 39 isompaa suutinta, mutta molemmat alkoivat nelosella…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165041

    Yleensä tyhjäkäyntisuuttimen suurentaminen tulee vastaan siinä tapauksessa että kaasarin akseli esimerkiksi
    väljenee ja sieltä käsin tulee pieniä ilmavuotoja…
    Toisienkin suuttimien kohdalla kannattaa ensin tutkia kone muuten että onko se kunnossa jotta vika tulee korjatuksi oikeasta paikasta eikä keskitytä oireisiin..
    😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165042

    @Masa wrote:

    Jos kaasarin kurkkujen koot ovat 21 ja 24, niin silloin pinnan korkeus on 18 mm. Jos taas kurkkujen koot on 18 ja 26, niin pinnan pitäisi olla 21 mm. Ainakin tämä jälkimmäinen on kokemukseni mukaan tarkka siitä, että korkeus on tuo 21 mm.

    Eilen säädin liki uuden Visan kaasarin bensapintaa. Etäisyys pinnasta kohon keskelle oli n. 16 mm eli pinta sangen korkealla, mutta mistään kirjoistani en löytänyt tälle kaasarityypille bensapinnasta tietoa. Kurkuthan Visan Solexissa ovat 21 ja 26. Säädin mitaksi 18 mm.

    1-kurkun suutin oli muuten 120 ja 2-kurkun 103 tässä.

    #165043

    18mm näkyy olevan Haynesin ohje Visalle (Solex 26/35 CSIC).

    #165044

    Kiitos, tämähän meni nappiin. Nyt alkoi jo toinen kurkku toimia, mutta nykii yhä. Onkohan taas ne anturit kuralla.

    #165045

    Haarukoin tuossa syystä tai toisesta myös Geesun Webereiden suutinasetuksia ja silmiin pisti sellainen seikka, että suutinyhdistelmällä 105 ja 105 pitäisi liikkua jopa 1299cc nelipyttybokseri, joten en usko kutosen kovin laihalla käyvän 😆 😳 Laskelmissa on huomioitu myös kaasarin kurkkukoot. Kaikissa gs-webukoissa (paitsi ECO) tyhjäkäyntisuuttimet ovat kokoa 45, joten kutosen 39 riittää varmasti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165046

    Nyt on kakkoskurkullakin 105 pohjasuutin ja parhaiten liikkuu tähän mennessä. Ennen muutosta kulutus oli 6.9 L/100km, saas nährä mitä ny tapahtuu…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165047

    Saksan tuliainen on kettuillut käytännössä koko loppukesän ja alkaneen syksyn. Viime viikonloppuna tippui taas tekstaria, että ei lähde käyntiin, vaikka käytännössä edellisen viikon painoin 12h työpäiviä sakemannin eteen puolet viikosta, eli ensin päivätyöt ja siihen päälle iltapuhteita…kele… Konsultoin, että jos haisee bensa, muttei lähde niin kipinä on poissa. Vastaus oli, että ei haise bensa vaikka kuinka pumppaa. Ajattelin, että ok, nyt on sitten bensapumpun vaihdon vuoro, kun kipinäpuolelle on tehty jo melko helv€tisti hommia. Tänään sitten kipaisin töiden jälkeen ja innokkaana aloitin bensapumpun vaihtotalkoot. Tulihan tuo tehtyä ja lisättyä parit suodattimetkin linjastoon samalla. Käytin, annoin käydä lämpöiseksi, poljin, hyvin tuntui toimivan. Edelleen mietin, että miksei se kastellut kaasarin alustaa? Kokeilin vielä piruuttani, että pois päältä ollessa pumppaan polkimella niin maan pirusti! Ja ei pisaraakaan kaasarin alle!

    Tästä mietin, että nyt on kyllä ylivuotoreikä tukossa imupakosarjasta…Ja avasin kaasarin. Voi saakeli mikä muhju pohjalla, oikein hävetti, etten sille puolelle ole kurkannut aiemmin. Mutta vielä suurempi ihmetys oli bensanpinta! 15mm 18/26 kaasarissa. Ihme, ettei ole tulvinut. Puhdistin pohjan ja laskin pinnan 21mm. Laitoin käyntiin ja käyttelin. Kas! Tulipa nuhainen! Säädin seosta. Edelleen nuhainen ykköskurkulla. Sitten vasta hoksasin lipsutella kiihdytyspumpun vipua…ja ei minkäänlaista eloa! Ts. korkea bensanpinta oli varmistanut sen, että soppaa tulee sen verran runsaasti, etten edes huomannut toimimatonta kiihdytyspumppua ajossa. Pikkuisen nuhainen oli ykköskurkulla ajaessa, mutta muuten liikkui hyvin. Eipä auta muuta kuin jatkaa tuolla ostostorin puolella 😀

    Tässä vielä video, josta kuulee hyvin mallia omiin diagnooseihin kiihdytyspumpun toimimattomuudesta. Loppupuolella lipsuttelen sormella suoraan käyttövipua ja se ei aiheuta minkäänlaista muutosta tyhjäkäyntiin. Näin ei siis pitäisi olla! Huomion pitäisi myös kiinnittyä nopean kaasun viiveelliseen reagointiin…
    http://www.youtube.com/watch?v=UN8L_EABIzI&list=UU01y7ytiI2bwJwQ8AsjP5KA&index=1&feature=plcp” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165048

    Burtonilta saa näemmä tällaista suutinsarjaa 2-kurkkuiseen (eri kokoja), jos virittelyt kiinnostaa:
    http://www.burton2cvparts.com/jetset-for-solex-carburettors-p-4003.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #165049

    Säätelin eilen ilmaruuvia > lähes kuusi kierrosta kiinnipäin ennen kuin alkoi tyhjäkäynti hyytyä > ohjeiden mukaisesti tuosta kohdasta väänsin puolitoista kierrosta aukipäin, menikö oikein? Ja mitäs mää tolla ruuvaamisella saavutinkaan?

    Tyhjäkäyntisuutin on 37 > hyllyltä löytyi irtonaisena 37, 38 ja 55 eli en vaihtanut suurempaan… hakusessa 4x > x=1,2 tai 3????

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #165050

    Oikein meni. Saavutit kutakuinkin oikean tyhjäkäyntiseoksen. Mitä syvemmälle ruuvaat, sitä enemmän laihenee.

    Ajossa sillä on vähäinen merkitys, heti kun painat poljinta vähääkään syvemmälle, alkaa seos kulkemaan kaasarin muita reittejä. Pintakaasulla vaikutusta kyllä pitäisi olla.

    #165051

    @2cvjimmi wrote:

    Säätelin eilen ilmaruuvia > lähes kuusi kierrosta kiinnipäin ennen kuin alkoi tyhjäkäynti hyytyä > ohjeiden mukaisesti tuosta kohdasta väänsin puolitoista kierrosta aukipäin, menikö oikein? Ja mitäs mää tolla ruuvaamisella saavutinkaan?

    Tyhjäkäyntisuutin on 37 > hyllyltä löytyi irtonaisena 37, 38 ja 55 eli en vaihtanut suurempaan… hakusessa 4x > x=1,2 tai 3????

    Saavutit systemaattisen säädön ensimmäisen portaan 😆 Ensin kannattaa säätää tyhjäkäyntiseos kohdalleen. Sen jälkeen ajella pelkästään ykköskurkun puolella ja tunnustella. Jos on pikkunypyttelyä tai huonoa kaasuun vastaavuutta niin sitten ykköskurkulle lisää soppaa isomman suuttimen myötä. Tämän jälkeen kakkoskurkun puolelle ja samat proseduurit. Kuten jo useammassa keskustelussa on todettu, nykybensa ei vastaa energiasisällöltään samaa tavaraa kuin mitä -70 luvulla, jolloin tehdas on määrittänyt “oikeat” suuttimet.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165052

    Viime kesänä vastasi kaasuun likipitäen heti, mutta nyt talven mittaan on huomattavissa ahdistusta ja aivastelua, joskin on kovasti suhteessa moottorin lämpötilaan. Kesällä oli kylläkin ns. vapaavirtaussuodatin ja nyt alkuperäinen musta muovikotelo. Mutta pitänee aloittaa ensin puhdistustoimilla > vaihdoin bensatankin ja uudesta ei tarkempaa tietoa, suodattimia matkalla on kaksi eli ne vaihtoon ja kaasari puhdistukseen, samalla pykälän kaks´ suutinta suuremmaksi, niin siitä se säätöharrastus alkaa…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 174)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.