Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 2-kurkkuinen Solex
- Tämä aihe sisältää 173 vastaukset, 22 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 26.4.2017 at 20:30 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.3.2013, 14:18 #165053
Yritän täksi kesäksi investoida Lampadan pakokaasuja haistelemaan niin sitten osaan kertoa entistä tarkemmin miltä nuo suutinasiat näyttävät…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.3.2013, 17:48 #165054Pistin 45:sen 37:n tilalle ja säätöruuvin sai vääntää aivan kiinni ennen kuin alkoi käynti heiketä > siitä puolitoista takaisin ja baanalle… pientä eroa havaittavissa > reilumpi tyhjäkäynti ainakin (on ollut vähän huono viime aikoina). Lumimyräkkä tuli esteeksi lisäkokeiluille… homma jatkuu.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com12.3.2013, 18:20 #165055Taitaapi olla liikaa. Muistelen kaksikurkkuisessa 21/24 kaasarista löytyvän n. 5.5 kierrosta pohjasta hyvään säätökohtaan. Toki ovat kaikki yksilöitä, mutta “liiallisella” suurentamisella ei juuri saavuta mitään. Ts. siihen asti mihin TK-suutin vaikuttaa ykköskurkun puolella niin saattaa olla ykköskurkun alkupuolella turhan rikasta, mutta taas keskikaasu lähellä laihaa. Olen tainnut joskus koittaa aina 55 asti ja siellä käynti oli tottakai nättiä säätöruuvi lähes kiinni, mutta soppaa meni 1-2dl satasella enemmän. 45 riittää jo GS:llekin.
Kokeile 39:iä? Se löytyy 18/26 arsenaalista.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.3.2013, 18:25 #165056Toi neljävitonen taisi olla wanhusdyanekutosen yks´kurkkuisesta. Täytyy käydä läjää läpi.
Edit: ei ollut, siinä on 55.
38 löytyi. Pistän sen seuraavaksi. Paikallaan oleva kaasari on vm.1988.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.3.2013, 05:32 #165057@2cvjimmi wrote:
Paikallaan oleva kaasari on vm.1988.
Eli totennäköisesti 18/26 kurkuilla. Siihen varsinkin tuo 39 istuu.
Aikoinaan nelkkuun tälläsin vanhus-dyanen suuttimet ja se kyllä paransi kulkua. Tasainen 5.8 kulutus ja pystyi luukuttamaan satkua motarilla. 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]18.3.2013, 18:16 #165058Rupesi hyytymään pintakaasulla, ja aika ajoin paukautteli takaisin päin >>>
Työvaiheet ja huomiot:
Kaasari päältä likainen ja etupulttien ympäristöstä kostea (bensaa). Avasin kaasarin > kummankin kupin pohjalla hienonhienoa mustaa sakkaa – rättipuhdistus – puhallus paineilmalla – suuttimet pois ja uusi puhallus – kohojen korkeuden tarkastus > kumpikin 21 mm > kas, alumiinilirpakkeeseen, joka kohoja pitelee, on tullut neulaventtiilin kohdalle kuoppa (ei siis alkuperäinen kuoppa tämä?) – kaasarin kasaus.Suuttimet oli ykkösessä 05 (=105?) ja kakkosessa 102, 2AA ja 1F2, tyhjäkäynti nyt takaisin 37. Oliko 1988 ranskanmaan 2CV6-mallissa turboputki? Kaasarin pitäisi oleman räpläämätön eli tahtaan asetuksilla suuttimien osalta.
Ilmansaantia tutkin ja poistin sen muovikotelossa olevan mutkan, joka myös kuristaa ilmansaantia > kaasuherkkyys osin palautui eli käynti parani. Mo**netistä hain kurkkuputkea turboputkea varten, jos vaikka kokeilisi sen vaikutusta seuraavaksi.
Ohi solexin >>>
Vauhtipyörään tuli merkattua lamppua varten merkki ja lampulla näytti, että sytytys olisi kohdallaan > merkki jäi puolihammasta nollakohdasta taakse > eikös se ole silloin hieman etuajassa eli hyvä näin?Ai niin keulalla on 123 evo.
Toinen Solex > tämmönen löytyi hyllyn alta, kun hain kurkkutorvea… Visan kone, umpirautainen imupakosarja ja Solexin kaasari. Tutkimatta jäi on imusarja kutosen kaasarirunkolla, vai jollakin muulla. Sähköistä suutinta ja muutama lisäletkun paikka kaasarin alaosassa.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com19.3.2013, 09:20 #165059Turboputkea ei mielestäni ole ollut kuin Acadiane-, Dyane6- ja Ami8-malleissa (?). 2cv-valopukki ja lokasuoja ei muistaakseni anna pelivaraa alkuperäiselle turboputkituulipellille ja putkelle?
Visan kaasari on suuremmilla pääsuuttimilla, alipaineen lähtöputkella ja sähköisellä tyhjäkäyntisolenoidilla Kurkkukoot 21/26. Muuten se on rungoltaan 2cv6-kaasaria vastaava. En suosittele asentamaan kutoseen. Visan imupakosarjaa on kolmea mallia: Weber-kaasarille, Solexille säädettävällä kumiliitoksella ja Solexille ilman kumiliitosta.
Suuttimesi eivät kuullosta vakiosuuttimilta, sillä yleensä niissä alkuperäisissä on stanssattuina koot. 05 voi olla 105, mutta siitä ei ole täyttä varmuutta. 18/26-kaasarissa alunperin tk 39, pää 90 ja 2.k 102 (vai toisinpäin 102 ja 90? muisti pätkii…)
Bensan pintaan liittyen jätät kertomatta sen tärkeimmän, eli kurkkujen koot. Ne on kaasarirungon valussa, kyljessä, joko 18/26 tai 21/24 ja näiden mallien välillä on eri säätökorkeudet b-pinnalle.
Hyytyminen ei kuullosta normaalilta 😳 ❗
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]19.3.2013, 18:37 #165060@Akaile wrote:
Suuttimesi eivät kuullosta vakiosuuttimilta, sillä yleensä niissä alkuperäisissä on stanssattuina koot. 05 voi olla 105, mutta siitä ei ole täyttä varmuutta. 18/26-kaasarissa alunperin tk 39, pää 90 ja 2.k 102 (vai toisinpäin 102 ja 90? muisti pätkii…)
Bensan pintaan liittyen jätät kertomatta sen tärkeimmän, eli kurkkujen koot. Ne on kaasarirungon valussa, kyljessä, joko 18/26 tai 21/24 ja näiden mallien välillä on eri säätökorkeudet b-pinnalle.
Pekulaatioo: 105+102,5=207,5 > sama kuin Ami8 (edellä olevassa taulukossa)…
Kaasari on 26/18, joten jämpti 21mm kohoille.
Tein tänään turboputkivirityksen – nyt tarvisin riippupolkimet ja vaijerin, jotta kaasun käyttöä haittaava, kulunut, vääntynyt suunnanvaihtomekanismi a´la Citroen saisi jäädä seuraaviin projekteihin. Siispä ostopuolelle…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com19.3.2013, 19:04 #165061Jeps, suattaapi hyvinnii ollannii.
Jos pätkii ja hyytyy vielä puhdistusten (ja ilmavuotojen tutkimisten jälkeen?) niin veikkaus kyllä osuu puola/123 puolelle.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.3.2013, 08:25 #165062Olen samaa mieltä. Pätkimisten ja hyytymisten syyt ovat hyvin harvoin kaasarissa, mutta toki joskus sielläkin.
Jäätäminen on yleisin kaasariperäinen hyytymisen syy. Mystistä hyytymistä voi aiheuttaa myös karstaisuuden aiheuttama hehkusytytys, mutta useinmiten se ilmenee kuumissa olosuhteissa. Samoin ns. kaasulukko polttoainepumpussa (bensiini kiehuu).
Bensan tulo kannattaa muutoinkin varmistaa. Hyytymisen ilmettyä käy irroittamassa bensaletku kaasarilta ja katso tuleeko sieltä tasaiseen rykivänä virtana bensiiniä. Itselläni kerran menoon alkoi vaikuttamaan tukkoon mennyt polttoaineensuodatin (20 vuoden käytön jälkeen). Kun painoi kaasua, kuljin hyytyi, mutta alkoi taas kulkemaan normaalisti, kun kaasua hölläsi. Kaksikin kertaa on kuminen polttoaineenletkun osa mennyt syystä tai toisesta lyttyyn ja aika-ajoin estänyt bensiinin tulon korjautuen taas itsestään lyhyen ajotauon aikana.
Totaalisen hyytymisen saa aikaan polttoaineen loppuminen ja silloin on myös loistavat mahdollisuudet saada imaistua roskia kaasariin tankin pohjalimojen mukana. Kokemusta tästäkin on 😉
22.3.2013, 10:20 #165063Tarvii nyt ryyppyä > Kylmänä pintakaasulla ok – yskiskelee vähänkin isommalla kaasulla… lämmettyään nuo oireet katoaa. Turboputki paikallaan. Tk 37 – taidan kokeilla vielä sitä 45 uudelleen (ihan vaan mielenkiinnosta). Loppukesästä säädöt ja suuttimet samat kuin nyt, mutta vastasi kaasuun tosi herkästi ja kakkoskurkun tullessa mukaan vielä oikein “hyokkäsi” eteenpäin, nyt ykkösellä tuhnu ja vasta kakkosella “herää eloon”. Tutkitaan imuvuodot seuraavaksi ja vaihdan noi riippupolkimet. Palailen taas.
Askon 18/26-kaasarin avasin, niin siellä oli 87,5 – 102(,5) – tk 41. Hartsimaista töhnää ja 87,5 suutin tukossa. Mutta tämä on toinen tarina, Solexi kylläkin.
Tässä kuva turboputkesta a´la 5-kymppinen vesijohtoputki
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com25.4.2013, 19:39 #165064Sen verran tiedän noista Soleksin kaasareista että jos otatte auki “laanatkaa”pinnat tason päällä, niin jalan kuin välikannen kanssa
jos niitä kasailee saattaa jäädä “vuotamaan” vaikka uudet tiivisteet onkin , helpoin tapa tunnisttaa ilma vuoto on käynnissä laittaa esim furtin öljyä laippoihin
ja jos käynti muuttuu on laipoissa vuotoa , 180 hiomapaperi öljyttynä hionta ja pinnat ovat suoriksi21.5.2013, 17:56 #165065Turboputki ja vakiosuuttimet > tänään pikatiellä nuo näyttivät “karvansa” eli meno hyytyi totaalisesti pintakaasulla siinä 90-95 km/h kohdilla > öljylämpötila +120 astetta (oli unohtunut pelli lauhduttimen taakse). Kakkoskurkun varassa kotiin ja nyt illalla yskien työmaalle (ryyppy auttoi vähäsen). Turboputki pois ja ongelmat katosi > paluumatkalla kokeilin nelosella 5100 kierrosta ja 110 km tunnissa vauhtia. Totteli kaasupoljinta heti koko liikkeen alueella ilman yskimistä.
Jotenkin meno tuntuu tukkoiselta eli ei oikein tuo 5100 (vastatuulessa 4700) maksimikierrokset nelosella vakuuta – ruuanpuute vai laatikon välitykset? Kolmosella ottaa helposti 6000.
Suutinvaihtorumba vastassa, jos jätän turboputken käyttöön > taidan siirtää sen ruokkimaan tuulilasia ja näin tuomaan vilvoitusta kabiiniin.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com24.5.2013, 05:38 #165066Varoitus noista franzosen uusista kaasareista mitä aiemmin täällä hehkutin: tilasin sellaisen tutun sätkään ja kun tuli aika sitä säätää ihmetys oli suuri. HC 4000 ja Co yli kymmenen, mittarin näyttämä ei riitä. Ei tottele ruuveja, ei saa edes sammumaan vaikka vääntää kaikki ruuvit ja läpät kiinni. Vanha väljä kaasari tilalle ja hc 200 ja Co:n pystyi säätämään. Saas nähdä miten reklamointi sujuu..
24.5.2013, 11:04 #165067Mitkä suuttimet sisällä?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.