Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu 2-värinen museosätkä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123679

    Juttelin tänään tuttavani kanssa heidän pitkän kantaman museo-2cv-projektista koskien (2CV6 1977). Suunnitelmissa olisi saattaa kuljin alkuperäiseen asuun, mutta toiveissa olisi toteuttaa siihen 2-värinen maalaus. Tiedän, että museoauton ei tarvitse olla alkuperäisen värinen, kunhan väri sinänsä on valmistusajankohtaan nähden “mahdollinen”. Luulisi 2-värisyydenkin olevan kohtuuden rajoissa OK.

    Onko teitoa tulkinnoista?

    #142148

    soitto museotarkastajalle niin ei tartte arvailla.

    -Olli

    #142149

    Olen huomannut että tulkinnat/vastaukset hieman vaihtelee, riippuen keltä museomieheltä kysyy. Ilmeisesti samasta syystä museokatsastuksessa läpi päässeitä kulkimia tarkastellessa huomaa aikamoisia tasoeroja.

    Itse toivoisin, että museokatsastuksen voisi läpäistä myös sopivasti ajan henkeen tuunatulla asiallisessa alkuperäiskunnossa kulkuneuvolla.

    Pensselillä ajanmukaisella tyylillä v. 1968 koristestemaalattu hippi-2cv (vm. 1958) ei olisi kuulemma läpäissyt tarkastusta.

    SA-HK lausuu näin:
    Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset

    Museoajoneuvoksi hyväksymiseen ei riitä, että ajoneuvo on tarpeeksi vanha. Hyväksymisehdot määrittelee laki: siis iän lisäksi myös, että se vastaa alkuperäistä kuntoa tai on entistetty asianmukaisesti.

    Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla.

    Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman
    tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.

    Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä
    liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.).

    #142150

    Eikös Spot tullut markkinoille 1976? Spottiin vedoten voisi perustella kaksivärisyyden, jos se on lähelläkään spotin väritystä..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #142151

    Kannattaa tosiaan kysyä museoajoneuvotarkastajalta.
    Näyttövelvollisuus on aina tarkastuttajalla. Eli jos se kaksivärisyys on sen aikakauden mukainen ja se kuuluu siihen malliin, niin pitää näyttää dokumentit asiasta.
    Tuo värin vaihto ei varmaankaan ole ongelma, jos se väri on ollut käytössä kulkimen valmistusaikana. Jos silloin on ollut kaksivärisiä ja jos se ei ole ollut jotenkin mallisidonnainen, niin saattaisi kelvata.
    Onko noista erikoismalleista joku tieto rekisteriotteessa? Onko niitä tehty ylipäätänsä kulkimen valmistumisaikana?

    #142152

    Esim. 2CV SPOT oli tuohon aikaan 2-värisenä tehtaan mallistossa. Siihen voisi koittaa vedota, vaikka väriyhdistelmä olisi jokin muukin.
    http://2cv-legende.com/2cv-spot.php

    Minulla on sellainen tuntu, että yleisesti ottaen museoautojen kohdalla on tässä suhteessa oltu aika vapaamielisiä, kunhan ei ole käyttänyt jotain aivan silmille hyppivää yhdistelmää.

    Täällä Vaasassa museoitiin joku 1900-luvun alun vaunu, jonka väreiksi tuli puna-keltainen. Muistan siitä käydyn keskustelua, että sellaista väriä ei tehdas tarjonnut, mutta olisi kuulemma ollut mahdollista maalata sellaiseksi jo tuolloin.

    Keräilen tässä vain aluksi käytännön kokemuksia. Ottelen sitten itse museotarkastajiinkin yhteyttä kyllä. Tai ko. projektin tekijä ottaa.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.