Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2CV 1100 cc (BMW)

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 36)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #169282

    @LPN wrote:

    Muistelisin, että tilavuus sai olla maksimissaan 20% enemmän kuin mallisarjan suurimmassa koneessa. Jos hyväksyvät Superin verrokiksi,

    Niin, jos. Mutta kun eivät hyväksy, Ami on Ami, 2cv on 2cv ja Dyane on Dyane. Tästähän olikin jo kokemusta kun ensimmäinen “nykysääntöjen Superi” tuli hyväksytettyä (Kiitos Miki tästä), niin piti todistella että kaikkien mallien rungot ja akselistot ovat tosiaan vaihtokelpoisia. Aiemmat Superit kun oli Dyanesta tehty, siis se mihin verrattiin tuota lupaa hakiessa, niin meinasivat (jos en ihan väärin muista) ettei Dyanen jutut koskisi 2cv:tä. Ja sama sitten Pippurin kanssa, eihän ny PikkuPaku voi olla vastaavasti rakennettu kuin 2cv, sitä en enää muista pitikö tätä vielä lisää todistella AK-350:n kanssa…

    @LPN wrote:

    Mun mielestä nämä prosenttisäännökset yms. tyhmyydet pitäisi viedä kotimaisten autokerhojen yhteistyönä suoraan EY tuomioistuimeen, mielellään jonkinlaisen ennakkotapauksen kanssa. Rahaa ja aikaa palais hiukan, mutta luulisin, että päätös olisi harrastajien kannalta positiivinen.

    No, ollaan kuitenkin siitä onnellisia että voidaan jotain rakennella, monessa Euroopan maassa on rakennemuutokset käytännössä täysin kiellettyjä, Ranska nyt ekaksi mieleen tulee. Tosin siellä katsastuksissa tarkistetaan ymmärtääkseni lähinnä valojen ja jarrujen olemassaolo, ei niinkään rakennemuutoksia (kun niitä ei saa tehdä), mutta ovat puhuneet että jos sitten muutetulla pamauttaa kolarin niin sit voi tulla ihan oikeasti paljonkin sanomista…

    Tokihan se olisi kivaa että muutoslupajutut olisi siten kuin oli muutama vuosikymmen sitten, lääninkatsastusmies sai niin katsoessaan hyväksyä liki mitä tahansa, jos vain katsoi ettei muutokset aiheuta vaaraa liikenteeseen. Mutta kuten on huomattu, niihin aikoihin ei varmasti palata, lähinnä kaikenlaisen harrastamisen vaikeutuminen on enempi nykypäivää lisääntyvine rajoituksineen. Onneksi ei sentään ole saatu EU:n kaavailemaa “ropailun täyskieltoa” aikaiseksi, jota on mm. moottoripyörille esitetty, ja vieläpä ihan tosissaan, vuosikatsastuksia unohtamatta…

    #169283

    Toiselta palstalta lainattua:

    Olin Trafin koulutuksessa, jossa puhujana oli liikenteestä ja ajoneuvon rakenteista vastaava Trafin edustaja.
    Kysyimme pätevätkö Trafin ohjeet ja määräykset oikeudessa. Vastaus oli, että eivät päde miltään osin. Trafi ei säädä lakeja, eikä vastaa omien ohjeiden ja määräysten lainvoimaisuudesta.

    Myös katsastajien Trafilta saadut määräykset eivät aina perustu lakiin ja asetukseen. Monet määräykset ovat tunteella ja mielivallalla toteutetut. Muutoksen määräyksiin saa vain riittävän monen kansalaisen virallinen vaatimus lain noudattamisesta. Tällöin Trafi kyllä muuttaa määräyksiään, mutta vasta pakon edessä. Näin asian ilmaisi erään katsastusaseman päällikkö.

    Tämä liittyi keskusteluun hinausapuvaunun eli “dollyn” liikennekelpoisuudesta, josta oli kovin eriäviä vastauksia saatu ko. laitoksesta.

    #169284

    @Jasu wrote:

    @LPN wrote:

    Muistelisin, että tilavuus sai olla maksimissaan 20% enemmän kuin mallisarjan suurimmassa koneessa. Jos hyväksyvät Superin verrokiksi,

    Niin, jos. Mutta kun eivät hyväksy, Ami on Ami, 2cv on 2cv ja Dyane on Dyane. Tästähän olikin jo kokemusta kun ensimmäinen “nykysääntöjen Superi” tuli hyväksytettyä (Kiitos Miki tästä), niin piti todistella että kaikkien mallien rungot ja akselistot ovat tosiaan vaihtokelpoisia. Aiemmat Superit kun oli Dyanesta tehty, siis se mihin verrattiin tuota lupaa hakiessa, niin meinasivat (jos en ihan väärin muista) ettei Dyanen jutut koskisi 2cv:tä. Ja sama sitten Pippurin kanssa, eihän ny PikkuPaku voi olla vastaavasti rakennettu kuin 2cv, sitä en enää muista pitikö tätä vielä lisää todistella AK-350:n kanssa…

    Tuo viimeisin ei muistaakseni mitään lisä perusteluja vaatinut. kerran lähetin paperit ja kun jotain paperia kotiutui oli suupielet korvissa.

    #169285

    @Akaile wrote:

    Yksi vaihtoehto voisi olla se, että teettää/tekee tuon muutoksen keski-euroopassa, käy katsastamassa ja tuo Suomeen. Siinä ei ole paljon varaa napista, jos se on EU:n sisällä hyväksytty liikenteeseen…? Ja luonnollisesti tämän jälkeen löytyisi ennakkotapaus Suomesta, jota voisi hyötykäyttää seuraaviin hakemuksiin?

    Esim. Virossa rekisteröintiä minulle on ehdotettu useammastakin suunnasta kun olen asiasta keskustellut. Siispä kysymys: Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai muuten kiistatonta faktaa siitä että tällainen veivaus onnistuisi? Netistä en onnistu löytämään mitään minkä perusteella moinen olisi mahdollista…

    #169286

    Ei ole kokemusta, mutta voisi kuvitella menevän läpi sellaisen muutoksen, joka ei suoranaisesti riitele suomalaisen lainsäädännön ja määräysten tulkinnan kanssa.

    #169287

    Mitäs jos tekisit Superin? Runko ja kone löytyisi…

    #169288

    Kyllähän se superikin varmasti olisi pirteä, mutta jotenkin vaan kiehtoo ajatus tuosta BMW:n prätkämoottorista… pelkkä äänimaailma olisi jo komea.

    #169289
    #169290

    Pete käyny vähän esittelemässä rikkaille harrastajille..Alussa hyvää pohjustusta: http://www.youtube.com/watch?v=CvX79FDbyOA” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169291

    Moro !!
    olin tuon laitteen kyydissä “veden haku reissussa” englannin kansallisessa elokuussa. Kylläpä vesikannu liikkui “jouhevasti” 😳 :evil:.
    Lasse

    #169292

    Nostetaas tämä ketju ylös jossa on jo aiheesta hyvää keskustelua. Poistin pelkät linkit sparrow bmw sivuille.

    #169293

    Par viikkoa sitten lisätty video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=cJyS90S-8cw” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Näköjään sätkän kaasarit tuplina.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169294

    Lärvikirjasta päivitystä aiheeseen:

    “BMW+GS-loota” 1/2 oikein. Kytkinkoppa, vaihdekeppi, vetarin laipat, nopeusmittarin vaijerin sijainti ja jarrujen puute indikoi LN/LNA/Axel loodan. Itse loota tehty tehtaalla todennäköisesti samalla valumuotilla kuin GS/GSA loodat, mutta sisuskaluiltaan ja em. eroiltaan täysin eri vaihteisto. Myös välitykset ovat pidemmät johtuen LN/LNA:n pienemmästä vannekoosta.

    Onko kukaan selvitellyt hiljattain ko. moottorivaihdon laillisuutta Suomessa, mikäli kyseinen kuljin on hyväksytty leimaan toisessa EU-maassa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169295

    Pienessä päässäni olen miettinyt seuraavaa. Jos olisi Suomessa jo rekisterissä oleva superi, jossa prosentit antavat myötä moottorin vaihdon, niin silloinhan voisi tuollaisen bmw moottorin asentaa. Mutta, moottorista pitäisi kuristaa hevosvoimia ja siitä tehonmittausdokumentti insinöörille toimittaa. Miksi näin ei voisi uudenkin superin kohdalla tehdä? Ilmoittaisi vain, että alkuperäistä moottori vaihtoehtoa ei ole saatavilla, joten kulkimeen asennetaan vastaavankokoinen bmw moottori kuristetuilla hevosilla. Saattaisipa tuollainen moottori kevyempikin olla kuin gs moottori. 😯

    #169296

    Juu, se on kevyempi. Sparrow aikoinaan kiinnostui tästä kombinaatiosta juurikin tuon painon vuoksi. Hällä kun on ollut turbotettua superia yms. Myönnän, että vähän samoista syistä tämä vaihtoehto kiinnostaa, sillä onhan tuo Bemun kone hyvinkin pitkälti moderni versio sätkän koneesta. Pitää muistaa, että proto/protot saivat myös 30-luvulla moottorinsa BMW:n moottoripyörästä. Katselin eilen 1200RS pyörän koeajovideoita ja ei kyllä ääni sätkän äänistä juuri eroa.

    Onneksi tämä näyttää lyöneen läpi Sparrown pajalla, sillä se tarkoittaa sitä, että valmiita kulkimiakin tulee olemaan kaupan lähitulevaisuudessa. Tämä saattaa olla jopa yksi vaihtoehto kiristyneville saastemääräyksille…?

    Tuohon kuristamiseen en osaa ottaa kantaa 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 36)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.