Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2CV 6 moottori 2CV 4:n tilalle

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129150

    Heips 2CV-tietäjät!

    Mitä kaikkea tarvitsee muuttaa/huomioida vaihdettaessa 2CV6- moottori vaihteistoineen 2CV4-moottori/vaihteiston tilalle?

    Pienetkin yksityiskohdat tärkeitä.

    Hommaan ryhtynyt 😀

    #173853

    Erot nelkun ja kutosen välillä mm. lämmönvaihtimet, poikittainen pönttö, nopeusmittarin ratas, suuttimet/kaasari. Jos on kyse kaksikurkkuisesta kaasarista, joudut vaihtamaan polkimet, käsijarruvivuston. Jos kyseessä on levyjarrut, sitten lista kasvaa. Joudut vaihtamaan pääsylinterin, takasylinterit ja tiivistekumit. Viime talvena vaihdoin tiinaan kone/vaihdelaatikkopaketin. Siinä oli valmiina poikittainen pönttö ja lämmönvaihtimet kaksoiskaasareineen ja ilmanputsareineen. Paketin lisäksi vaihdoin käsijarruvivuston vaijereineen. Poljinpaketin lusikka kaasupolkimella ja kaasuvaijerilla. Pääsylinterin vaihdoin, samoinkuin takasylinterit tiivisteineen. Puhalsin putkiston paineella ja huuhtelin putket LHM jarrunesteellä. Samalla vaihdoin peltitankin muoviseen, jotta ei tarvitse ruostevesien kanssa leikkiä. Jatkakaa te, jotka tunnette asiat paremmin.

    #173854

    En tosiaankaan tiedä paremmin mutta multa jäi vaihtamatta
    pääsylinteri vaikka oli levyloota.Jarrupoljin hieman “pompottaa”
    muuten jarrut toimii hyvin.Onkohan tiedossa ongelmia?

    #173855

    Eipä tuohon juuri oo lisättävää , vanha käsijarru vipu on otettava pois tai katkaistava juuresta koska se on tiellä ja tarpeeton, uusi käsijarru systeemi kiinnitetään runkoon joka on niin ohut että ruuveilla se ei tuu pysymään eli käytännössä kaksi mahdollisuutta -1 tehdä runkoon vahvemmasta materiasta käsijarrulle peti ja tehdä siihen jengat ruuveille 2.katsoa tarkesti paikka käsijarrulle, laittaa vaikka pelti ruuvilla kiinni, ja katsoa että se mahtuu oleen tilaa ei näet ole liikaa sitten vain reilusti mikillä kiinni , on aika kovilla kun kässäriä kiskotaan.em koskee levy jarru laatikkoa.itse en joutunu tekeen mitään vetonivelille ne kävi sellaisenaan. Jarru poljin systeemiä ei oo aivan pakko vaihtaa kätevä tekee itse kaasu polkimelle mekanismin että saa vaijerilla toimavan kaasun pelittään.6 koneessa on tultava lämmön vaihtimet mukana ja sitten hommattava 6 poikittais pönttö.

    #173856

    Oon tuon mun 72 koonnu ruoste kasasta kun menin katsastaan niin ilmoitin että rungon oon vaihtanu mulla oli 4 kone seuraavana talvena ostin bubbelta 6 koneen oon kats sen muutaman kerran , edelleen rekist otteessa lukee 4 eikä mitään prosentteja.

    #173857

    Elekee hävittäkö niitä nelkun käsijarruvivustoja, vaan hankkikaa GS:n pidemmät käsijarruvaijerit. Vaijerien toiseen päähän tehdään kierteet ja laitetaan niihin mutterit ja pari isoa vahvaa aluslevyä eli prikkaa. Nyt tämä pitää vaijerit paikallaan siellä käsijarruvivuston päässä ja toiset päät normaalisti sinne jarrusatuloihin. Saattoi olla, että toisen vaijerin kuorta joutui leikkaamaan 15-20mm, mutta se onnistuu kyllä ihan rälläkällä, jos ei ole metsurin käsiä. Tästä systeemistä on nyt käyttökokemusta 24v ja 9v ja kummastakaan ei ole tuo mutteri kärsinyt lainkaan. Käsijarruvaijeri katkeaa ennemmin kuin kierteet/mutteri pettävät.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173858

    Voi vaihtaa myös pelkästään moottorin, jättäen Nelkun vaihteiston, jolloin saa “liian” lyhyet välitykset varsinkin matka-ajoon. Tosin kärryä vedettäessä tämä vaihtoehto on ihan järkevä sekä perusteltavissa… On tullut tuollaisella yhdistelmälläkin jokunen vuosi ajettua, kaverin AK-350 Pakussa tällainen on ollut useamman vuosikymmenen, matkaa on kyseisellä Pakulla taitettu paljon, runsaasti myös kärry perässä…

    Vaihteiston jos vaihtaa, niin nopeusmittarin ratas on oltava oikea, siis Nelkussa omansa ja Kutosessa omansa, myös AMI8/Acadiane laatikossa on erilainen kahteen aiempaan verrattuna. Mutta, tätä ratasta ei tarvitse, eikä kannatakaan irroittaa, vaan irroittaa nopeusmittarin vaijerin vaihteistosta jättäen ko. rattaan laakerina olevan vaalean nylon -palikan vaihteistoon. Tällöin välttyy myös ikävältä rattaan takaisinasentamiselta, varsinkin vaihteiston ollessa paikallaan on nylon -holkin paikalleenasentaminen toisinaan työlästä…

    Kutosessa on ollut kumpiakin jarruja, sekä rumpuja DOT4 -nesteellä että levyjä LHM:llä. Se että vaihtaa moottorin/vaihteiston Nelkusta Kutoseen, ei vaadi välttämättä jarrujen kanssa mitään, ellei sitten tykkää enemmän levyistä. Rumpujarrut riittää kyllä normaaliin ajoon, vähän enemmän vaatii huoltojen kanssa painimista kuin levyjarrut, näistä eroista on ollut pari muutakin keskustelua viime aikoinakin…

    Se mitä moni tuskin edes tietää, on se että oikeasti Nelkun ja Kutosen jarruissa on eroa, myös takajarruissa. Kutosessa on huomattavasti pitemmästi jarruhihnaa kenkiin asennettuna, niin edessä kuin takana. Tällaisen tiedon löysin kun selasin Arkistosta löytyviä Revue Technique juttuja, Kutosen esittelyaikoihin oli listattu eroavaisuudet. Rummut on samat kummassakin, kenkien rungotkin, mutta tosiaan jarruhihnaa oli aivan eri määrät. Joskus varmasti moni onkin ihmetellyt kun löytyy eri mittaisilla hihnoilla varustettuja jarrukenkiä, tässä se selitys sille…

    Ns. isot jarrut on sitten taas oma juttunsa, 20mm isommilla rummuilla, leveämmillä jarrukengillä, jarrupinta-alaa liki tuplat pieniin rumpuihin verrattuna. Mukavat ajossa, ikävät remontissa kun suuremmasta koosta johtuen tilaa ympärillä on aika niukasti…

    Käsijarruvivustoihinkin on helpohko tehdä muutoksia, rumpujen vaatima vivusto irtoaa rungosta aika vähällä vaivalla, muistelen mekanismin olevan vain parilla niitillä rungossa kiinni. Levyjarrumekanismia varten omiin sovelluksiin on tullut hitsattua runkoon viitisen milliä paksua levyä, johon olen kierteyttänyt M7 -kierteet mekanismin kiinnittämistä varten…

    Lämmönvaihtimistakin sekä poikkipöntön eroista/soveltuvuudesta taidettiin juttua vääntää viime- vai oliko toissa talvena..? Nelkun osia on kuitenkin menestyksellä asennettu Kutosiinkin, pienellä vaivalla nekin sopii, mutta ei ihan niin hyvin/helposti kuin käyttämällä “oikeampia” osia…

    @setä wrote:

    En tosiaankaan tiedä paremmin mutta multa jäi vaihtamatta
    pääsylinteri vaikka oli levyloota.Jarrupoljin hieman “pompottaa”
    muuten jarrut toimii hyvin.Onkohan tiedossa ongelmia?

    Uskoisin että on. Levyjarrut ovat olleet (vähäistä poikkeusta lukuunottamatta) LHM-nesteellä, rumpujarrut DOT4-jarrunesteellä. Eivätkä yleisesti ole sekoitettavissa, LHM on mineraaliöljy, DOT4 glykolipohjainen. Tiivisteetkin ovat eri materiaalia, LHM:llä NBR (nitriilikumi) ja DOT4:llä EPDM…

    #173859

    Heips!

    Kiitos hyvistä neuvoista! Oletteko kehitelleet kotikonstein kaasupolkimen muutoksen 2CV6:sen kaasuttimeen sopivaksi?

    Hannu

    #173860

    Vaijerikaasun laittaminen tankomallin tilalle on aika vaivaton, helpoin tapa on vaihtaa koko poljinmysteerio sellaiseen missä vaijerimallin kaasu on, lisäksi tarvitsee tehdä vaijerille läpivienti rintapeltiin…

    Jos pora pysyy kädessä, eikä viitsi poljinmysteeriota irroittaa, niin jos ei löydy valmista reikää kaasupolkimen saranapultille, reiän voi porata sopivaan kohtaan. “Oikeassa” versiossa tosin kaasupolkimen puoleinen pelti on hieman eri muotoinen, isompi, mutta hyvin “perinteisemmässäkin” mallissa materiaalia riittää…

    Viimeksi kun itselle tein, porasin tosiaan vain uuden reiän, ja asensin Bx:n kaasupolkimen. Muuten sama kuin Sätkän, mutta vaijerin kiinnitys oli erilainen -tämä tosin ei minua isommin haitannut, kun vaijerin toiseenkin päähän tuli Bx:stä riistetty osa… 🙄

    Jos Hannu näitä enemmänkin ihmetellä haluat, niin tervetuloa katsomaan. Pihassa tuo vähän muutoksia kokenut Dyane on läpi vuoden, ellen sitten ole sillä jossain menossa. Irrallaan olevia osia voi taasen Suolahden suunnalla ihmetellä, soittele jos kiinnostaa…

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.