Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv 6 vaihdelaatikon ääntely

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #265840

    Kannen pultit voit huoletta irroittaa mutta huomaat kuinka kytkimen puoleinen pää nousee ylöspäin, nosta kansi varovasti pois ja sen jälkeen otat sen jousen ja kuulan pois jotka nosti kantta. Tämä siksi että jos liikutat siirtäjiä niin jousi ja kuula lentävät ties minne ja yleensä sinne laatikon pohjalle josta niitä on vaikea saada pois. Tämän jälkeen voit alkaa tutkimaan tarkemmin mistä ääni tulee. Joudut ehkä laskemaan öljyt pois että näet 4 vaihteen siirtäjän paremmin.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #265841

    Tässä vielä kuvat purkuun menossa olevasta laatikosta mistä näet suunnilleen siirtäjien paikat ja jousen jonka alla on se kuula josta mainitsin.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #265848

    Irroita sitten varovasti se v-lootan kansi vaihde vapaalla. Päätyseinässä kannen alla puristusjousi, joka lentää helpolla pois ja putoaa laatikon pohjalle.Jousen alla on teräskuula vaihteen lukitukseen. Kalasta kuula kolostaan magneetilla. Muuten se lentää vaihteensiirtäjää liikutettaessa. Ja se hukkuu varmasti tallin lattialle.

    #265850

    No Karihan tuossa olikin neuvonut, Tee noin tai se kuula vähintäin molskahtaa öljyyn.

    #265852

    Kiitos, avaus onnistui ilman murheita😃
    Liitteenä video jossa kuuluu ääni kun pyöritän 2-3 vaihteen tangon alla olevaa hammaspyörää

    Seuraavat 2. Kuvaa tankojen asento ja kuula reiästä, hahlo ei ole keskellä.

    2. Kuvaa kun siirrän tankoa kakkosvaiheen suuntaan ja ääni häviää, edelleen vapaalla.

    Voinko siirtää siirtää tankoa jolloin uritukset ovat kohdilleen vai onko vika muualla?

    #265862

    Katson kuvia kun pääsen tietokoneen ääreen. Rauhallista joulua.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #265865

    Kiitos, avaus onnistui ilman murheita😃
    2. Kuvaa kun siirrän tankoa kakkosvaiheen suuntaan ja ääni häviää, edelleen vapaalla.

    Voinko siirtää siirtää tankoa jolloin uritukset ovat kohdilleen vai onko vika muualla?

    Vika on muualla. Siirtohaarukat ei pääse tangollaan liikkumaan, ellei kiristysruuvi ole löysällä, -silloin tosin liikkuisi mihin sattuu liikahtamaan, ja välillä toimisi hyvinkin mutta useammin ei, ja lopulta ajot loppuisi kahden vaihteen mennessä samanaikaisesti päälle…

    Syy miksi ei ole enää kohdallaan, johtunee muusta kuin väärästä säädöstä. Tai sitten aski on ollut joskus auki ja on säädetty jo väärin eikä ole välitetty ylimääräisestä äänestä. Jos siis aiemmin on toiminut ääneti, niin etsisin vikaa muualta…

    Oikeastaan pari vaihtoehtoa tulee mieleen, näin kuvien ja luetun perusteella..:

    1. Kytkinakselin laakeri lopussa, jolloin akseli pääsee liikkumaan liikaa taakse, ja kolmosen kytkentähammastus hipoo kiinni

    2. “Legendaarinen” kakkos-kolmosvaihteen siirtorengas on löystynyt, jolloin näiden kytkentäholkki on siirtynyt hieman eteenpäin, ja tällöin kakkosellepäin siirtäminen liikuttaa holkin oikealle kohdalle. Tarkista ettei siirtorengas pyöri yhtään kytkentäholkkiin nähden, ja jos pyörii, niin kierrä takaisin pohjaan ja meistä uudet lukitukset

    Voi siellä olla joku muukin syy, taaempi laakerikin jos on aivan väljä, niin silloin voisi tulla vastaavaa oiretta, mutta eniten epäilen tuota vaihtoehtoa 2. Tämän paremmin ei pysty kohdetta näkemättä sanomaan, vaan noiden tarkistaminen onnistuu ensikertalaiseltakin suht helposti, ja täältäkin tekniikka-osiosta löytyy muutama tarina joissa tuota lukitusta ja sen pettämistä sivutaan…

    #265867

    Kiitos.
    Ajatus on kyllä koko ajan vaihdelaatikossa, mutta yritän rauhoittua.
    Rauhallista Joulua myös sinulle😃

    #265871

    Otan huomenna yhdestä laatikosta kannen auki ja mittaan noiden siirtäjien paikat tankojen etu päähän niin voit tarkistaa omastasi. Mitat ovat suuntaa antavia ja niin kuin Jasu mainitsi niin eivät liiku käytössä jos kiristys pultit on kiinni. Voisitko vähän kertoa vaihdelaatikon historiasta tähän päivään, ehkä helpottaisi vian päättelyä. Itse käytän säätämisessä siihen tarkoitettuja työkaluja ja kyllä minulla mitat on mutta ne on tankojen taka päähän eli pitäisi olla taka kansi auki. Älä aukaise sitä ainakaan vielä.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #265874

    Nyt löysin äänen syntylähteen😃 Kuvassa merkattu paikka 1. Laatikon pohjalla, vasemmalla puolella on hammasratas johon tuo päällä oleva isompi hammasratas osuu.
    Kuvassa paikka 2. Ensimmäinen tanko ja siinä oleva pakan säätö pultti oli sen verran löysällä että pakka on päässyt siirtymään jolloin osui alla olevaan hammasrattaaseen.
    Siirsin pakkaa n. 1mm nyt ei osu enää hammaspyörään. Mikä mahtaa olla oikea paikka?

    #265878

    Kuvassa on kaksi mittaa johtuen siitä että mittaus tehtiin ennen purkua ja kasauksen säätöjen jälkeen. Oletetaan että sinun 2-3 siirtäjä on paikallaan koska se säädetään ennen tuota säätöä. Säädä tuo numero 2 siirtäjä 70-70,5mm kuvan mukaan niin on aika lähellä.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #265881

    Kiitos ja Kumarrus Kari 😃
    Säädetty ja toimii kuin ajatus ”ennen” Joulua😇
    T. Heikki

    #267575

    Jatkoa vaihdelaatikon ääntelyyn…..

    Projektini tuli sitten siihen vaiheeseen että pääsin koeajolle.
    Vaihdelaatikko piti ääntä, myös moottori jarrutuksissa ja kiihdytyksissä kuului lotinaa. Ajattelin että perässä ja vetoakseleissa väljää. No, jälleen yhdellä koeajo lenkillä ääni maailma muuttui täysin, vain nelonen toimi, onneksi pääsin kotipihaan nilkuttaen.
    Moottori pois, laatikko pöydälle ja auki. Jasun kuvitettua ohjetta noudattaen homma eteni sujuvasti. Kunnes tuli kakkosta kolmos paketin poisto joka ei sujunut niin kuin Jasun ohjeissa. Otin yhteyttä Jasuun ja lisäohjeiden myötä sain purettua. Samalla selvisi syy tapahtumaan, edellinen remontoija oli jättänyt kytkinakselin laakerin lukitusrenkaan pois. Tämän seurauksena kytkinakseli pääsi liikkumaan taaksepäin, tästä myös alkuperäinen vika johtui. Lukitusrenkaan puuttumisen näkee vasta kun avaa perän.
    Kuvasta näkee kuinka pahaa jälkeä syntyy kun hutiloidaan remontissa.
    Onneksi Jasulta löytyi käytetty kytkin- ja pääakseli sekä 2-3 vaihteiden hammasratas paketti. Sitten vaan kasaamaan, kaikki laakerit ja synkronirenkaat vaihtoon. Eri vaiheiden ja avun pyyntöjen jälkeen laatikko tuli kasaan ja säädöt kohdilleen. Koeajo lenkillä äänimaailma oli hiljainen kuin kehräävä kissa.😺

    Haluan laittaa ison Kiitoksen Jasulle ja Lasselle, heiltä sain ohjeita ja apua kun sormi meni suuhun. Kiitos Mestarit😃

    Heikki

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.