Etusivu Foorumit Päävalikko Autohavainnot 2CV KUSTOM KULTURE

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 75)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #137429

    Eikös tuolla myyntipalstalla ole -63 menossa paaliin piakkoin. Äkkiä sopimaan hyvä korvaus, ja eikun channeloimaan.
    Ja ennen kuin kukaan kerkiää sanomaan että tuollainen ei wanhukselle käy, niin totean tässä ja nyt että mielummin kustomoitu kuin paalattu wanhus tai mikä tahansa klassikokuljin 8) .

    #137430

    Aina kun välillä tulee tarve vääntää kaikki nurinpäin – niin kysäsen seuraavaa:

    Mites onnistuu akselien siirto rungon alle ja näin maavaran melkoinen nosto?

    Ohjausta joutuu kääntelemään, jousipöntöt pitänee vääntää mutkalle, vaihdelaatikkokoneyhdistelmä pystyy niin kuin 2cvveneissä…jne?

    nimim. “peltoo oliss ja munatkin löytyy, nii ja se karvalakki” 🙄 😉

    huumor,huumor…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #137431

    Sellaisessa peltokärryssä olisi paras, jos olisi takaveto ja sätkän etuakselisto rungon takaosan yläpuolella, myös runko olisi asennuksen helpottamiseksi takaperin, mutta edessä ei olisi vetoakaan välttämättä ja akseli olisi rungon alapuolella ja vauhtia tarpeeksi.
    Helpointa on tietty siirtää ohjaus ja moottori taakse, se ratkaisee monia ongelmia ja siirtää raidetangot suojaan.
    Ehkä sätkän caster edesauttaa käänteistä ohjausta…

    #137432

    @2cvjimmi wrote:

    Aina kun välillä tulee tarve vääntää kaikki nurinpäin –

    Niin tuttua…
    @2cvjimmi wrote:

    huumor,huumor…

    Onneks näin, muuten saattais jopa “tosissaan” alkaa jotain kehitteleen mielessään…

    Mutta silti, jatketaan ajatusleikkilinjalla kun kerran aloitettu sellainen on. Näitä monenlaisia vempaimia ovat maailmalla tehneet, jopa teollisestikin. Olikohan Voisin:in vai minkä haun takaa tuli sovellus vastaan missä oli kumpaankin päähän sätkää tällätty etuakselistot ja vaihteistot, näihin sitten voimaa syötettiin keskellä sätkää olleesta moottori-vaihteistopaketista, alennusvaihde syntyi tällä tavalla kuin itsestään… Ja tarvittavia nopeampiakinvälityksiä maantiesirtymiä ajatellen, jopa pitempiä pykäliä (nelonenhan on ylivaihde, niitä pari käyttöön ja jopas välitys piteni) kuin sätkästä vakiona löytyy… Ja sitten tietysti ne nömkijän näköiset rakennelmat, joku tehdas niitäkin näytti suoltaneen..? Samalla idealla kuin tuo äskeinen..?

    @nameone wrote:

    Ehkä sätkän caster edesauttaa käänteistä ohjausta…

    Mietitäänpäs miten sätkän ohjaus käyttäytyy peruutettaessa, tässähän syntyisi vastaava tilanne..? Riittääkö käsivoimat oikeastaan kenelläkään kun tällää rumasti kaasua pakitettaessa (joo, ei pitäisi voimakkasti peruuttaa, saattaa vahinkoa syntyä vaihteistoon…)??? Sätkässä olevilla pyöränkulmilla “normaalisti eteenpäin” ajettaessa on voimakkasti ohjausta keskittävä vaikutus (nollapisteohjaus ja etujättö). Tämä kun laitetaan takaperin (tai siis peruutettaessa) vaikutus menee toisinpäin, eli ohjaus pyrkii voimakkaasti laitaan. Ei hyvä.

    Jos taasen nameonella oli ajatuksena tällätä koko paketti samoinpäin kuin sen keulassa ollessa, tulee toinen ongelma vastaan -Ackermannin geometriajutut. Sisemmän pyörän mutkassa pitäisi kääntyä enemmän, nyt tilanne muuttuisi eli ulompi pyörä mutkassa olisi se enemmän kääntyvä jolloin ohjaavalla akselilla olisi pidonmenetystä luvassa. Suoraan menisi kivasti, mutta yritäpä kääntyä esim pehmeässä pellossa, kaivamaan esiin härveliä pääsee…

    Tässä Ackermann -jutussa ideana on sellainen että mutkassa ajoneuvon ollessa pitää jokaisen pyörän akselista piirretyn kohtisuoran kohdata samassa pisteessä, muuten tulee mainitsemani pidonmenetys-joku pyörä sortaa. Tähän taas pystyy vaikuttamaan muuttamalla raidetangon nivelen etäisyyttä pyörännavasta sekä poikkeamaa nivelöintipisteestä. Tämän seikan tutkimisessa on erittäin hyviä jopa Legot, sekä radiolla rikottavat kilpa-autot. Jos lisäselvitystä tähän joku kaipailee, voin vaikka kuvien kanssa tätä lähestyä…

    #137433

    Tiedä sitten olisiko tämä ohjaukseen liittyvä tarinointi kuulunut tuonne tekniikka-osion puolelle, siirrellään sitä sitten jos sille tarvetta ilmenee…

    Eipä sitä sit malttanut olla ottamatta kuvia aiheesta, siis siitä Ackermann-tarinasta..:


    Yllä pari kuvaa aiheesta. Näiden viivojen pitäisi mennä samaan pisteeseen, kuten tuo katkoviiva sisemmästä pyörästä piirrettynä. Syy miksi se ei siihen men, on taas toinen tarina, liittyy ohjauskulmien muutokseen jousituksen aikana. Tässä kuvaamassani kisapelissä on sellainen systeemi rakennettuna, että jarrutettaessa keula painuu alas jolloin etupyöriin tulee hieman enemmän haritusta (jolloin toteutuu katkoviivan mukainen suuntaus pyörässä) joka taas aiheuttaa sen, että autosta tulee hieman “kiikkerämpi” eli käytännössä enemmän yliohjaavan suuntaan mennään. Suorilla, ja lujempaa ajaessa, on vakavuus parempi harituksen ollessa pienempi (käytännössä käytetään pientä aurausta, pari-kolme astetta), jolloin auto on ennemminkin aliohjaava…

    Tällaisesta laitteesta siis kyse on. Auto on Associated RC12LS, mittakaavan ollessa 1:12. Sähköllä liikkuu, kahdeksan minuutin aikana saadaan törsättyä jopa 4Ah akkujännitteen ollessa nimellisesti 4,8v (käytännössä lähempänä kuutta volttia). Tästä voikin sitten laskea tehoja mitä tässä liikkuu, keskimäärin menee erän aikana 30 ampeeria sen kahdeksan minuutin aikana, tämä kerrotaan vaikka viidellä voltilla, jolloin saadaan keskimääräiseksi tehoksi 150W. Tästä taas täyttä tehoa otetaan alle kymmenesosa koko ajasta, jolloin tuon tehomäärän voi huoletta kertoa reippaalla kympillä, useammallakin… Joskus yritettiin mitata huippuvirtaa mitä moottori ottaa kiihdytyksen aikana, ei riittänyt mittarin 400 ampeerin alue tähän… Ja nämä lukemat siis hetkittäisiä, todellista tehomäärää voi vain arvailla, mutta kyllä sitä tehoa on hevosvoimiksi muutettuna useampi kappale… Niin, tämä teho kun laitetaan alle 900 grammaiseen autoon, alkaa teho-painosuhde olla kohdallaan…

    Radasta, ja sitä kautta välityksestä, riippuen huiput ovat jossain kahdeksankympin paikkeilla, mutta lisäämällä välitystä tämä saadaan kulkemaan helposti yli 120km/h. Tällöinkin kiihtyvyys 0-100km/h on jossain kahden-kolmen sekunnin välillä…

    Ratamateriaalina käytetään neulehuopamattoa, renkaiden ollessa solukumia (jotka käsitellään pitoaineella, joka pehmentää kumia tuottaen lisää pitoa), radan ollessa pari metriä leveä. Tällaisella radalla kun sitten kilpaa ajellaan, pääsuoran jälkeisessä mutkassa (yleensä 90 asteinen, edelleen se pari metriä leveä rata) täydellä vauhdilla, toivoo että ohjauskomennot liikkuu heti kun niitä pyytää. No, ei siinä mitään ajatella ehdi tyyliin “käännämpä tuohon kun mutka tulollaan on”, laskeskeltiin joskus kilpailun ohella että mikäli ohjausservo välittäisi ohjauskomennon sadasosasekunnin hitaammin, pitäisi komento antaa neljä metriä aiemmin… Ja tuo kuvassa näkyvä servo kääntää akseliaan 90 astetta 0,03 sekunnissa, asteen osien tarkkuudella, pitäen sisällään metallirattaat ja kuulalaakeroituja akseleita…

    Näitä autoja sitten kymmenkunta samalle radalle, niin siinä sit alkaakin tapahtua. Kuvissa näkyvä kori on hieman osumaa saaneen näköinen, mutta sillä on ajettu vain yksi kisa. Kovilla sekin on, mutta materiaalin ollessa polykarbonaattia (vedetty puolimillisestä levystä…) se tuntuu kestävän aika ihmeitä. Muuten auton materiaalit on sitten pääasiassa hiilikuitua ja titaania, ripustusten ollessa nylonia. Luonnollisesti kaikki pyörivä on kuulalaakeroitu, pienimpien laakereiden ollessa 3*6*3mm…

    #137434

    Mahtavia versioita!

    #137435

    Liikenne-ja viestintäministeriön asetus annettu 16.11.2006 ja astuu voimaan 1.1.2007 siis 3 § 2 momentti “että osan alkuperäinen malli ja rakenne ovat muutoksen jälkeen tunnistettavissa.”
    Ja onkohan tämä sitä uutta joustoa rakenteluun ?
    TOIVOTTAVASTI!!!

    #137436

    Kaveri Etienne’n “hoodride” 2cv. Ruoste maalauksella ja asiallisilla lisävarusteilla maustettuna.

    -Olli

    #137437

    Ai jumaliste että on muuten todella makee. Alkaa askarteluinto heräämään aivan liikaa.

    #137438

    Onko kukaan tutkinut miten tuo etu jousitus on muutettu,, ettei se makaa kumityynyjen varassa?? Olis kiinnostavaa tietää muutenkin miten tuo madallus on toteutettu?? Minusta yksi mahdollisuus olisi se,, mitä Jasu aikoinaan kirjoitti,, että kori pudotetaan alemmas??
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137439

    Haluaisin nähdä kun tuolla ajetaan hidastetöyssyyn 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137440

    @Akaile wrote:

    Haluaisin nähdä kun tuolla ajetaan hidastetöyssyyn 😀

    Minä en haluaisi, auts… 😯 😯

    #137441

    Niin meinasin itsekin aluksi kirjoittaa, mutta piru olkapäälläni oli sen verran vahingoniloinen.. 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137442

    Hyvin se noista hidastetoyssyista tuntuu menevan, taytyy vaan ajella
    hieman rennommin. Siina oli viela eilen edessa Akadianen varvan paat
    jotka ovat 3cm satkan vastaavia pidemmat. Vaihdettiin ne tanaan takaisin
    satkan omiin ja nostettiin etupaata muutama sentti, vaihdoimme samalla
    uudet jaykemmat iskarit.. Nyt se toimi normi liikenteessa oikein mukavasti.
    Siina on myos kallistuksen vakain edessa.

    Huomenna olisi tarkoitus startata kyseisella laitteella kohti Ranskan Kansallista.

    -Olli

    #137443

    tännehän nämä kuvat olisikin oikeastaan kuuluneet:
    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=2969
    Hieno esitys kaikessa karuudessaan!
    Hieman urheiluhenkeä vaati tuollaisella ajelu. Ei sivuikkunoita, etupenkin istuinosa melkein lattialla, tuulilasi pleksiä, lähes suora pakoputki joka päättyy kuskin korvan taakse auton alle, pieni ratti ja olematon maavara = jäykähkö ohjaus. Mutta hieno se oli silti! 8)

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 75)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.