Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › 2CV talviajot?
- Tämä aihe sisältää 27 vastaukset, 9 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 16.2.2021 at 15:09 hasselros toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.1.2021, 21:22 #270914
Ei auta minua tuommoinen pumppu, kun kaasaria ei mulla ole ollut ajossa sitten syksyn 2007. Bensapumpun paikka peitetty, korkeapainepumppu tankin lähellä…
Eikä auta muutenkaan jos bensa ei syty. Nykybensa siitä kivaa että kesäbensa ei höyrysty kylmässä, ja talvibensasta höyrystyy lämpöisessä palavaa pois. Antavat jopa kolme kuukautta nykyään kestoikää bensalle, parhaimmillaan, ja laadusta riippuen jopa alle kuukauden…
Kysehän huonossa käyntiinlähdössä ei ollut etteikö bensaa tulisi, vaan että bensasta on haihtunut iso osa palavasta kamasta. Palaa kyllä, kun saa koneeseen lämpöjä, mutta viileänä ei juurikaan. Ei edes peltiastiassa avotulella, hämmästytti kokeillessa, 98E5 joka oli kolme vuotta vanhaa…
Ja hups, taas tuli mainos “huomaamatta” mukaan, pyytämättä ja kysymättä, kuten A. Jäätteenmäen legendaarinen faksi. Asia josta on muita yrittäjiä ja rivikiltalaisiakin aikanaan paheksuttu, mutta yksi firma näemmä on saanut erivapauden tuoda firmaansa esille…
23.1.2021, 22:39 #270918No voi itku, 99% tällä foorumilla on kuitenkin perinteinen ja alkuperäinen kaasari koneessa. Tällöin käynnistymisen esteenä seisonnan lälkeen on hyvinkin usein polttoaineen saannin ja vajaa tehoisen akun yhdistelmä.
Mutta oletetaan että kaikki saa kulkimensä käyntiin ja pääsee mukaan Helgen ideoimalle talviajoretkelle, jota tämä topiikki koskee. Toivotaan että saadaan lisää lunta ja kuivat pakkaskelit!
23.1.2021, 23:07 #270920Ruiskuja taitaa olla joko viisi tai kuusi tässä maassa, joista kaksi on mun. Siinä mielessä ehkä ekana ei tule mieleen ruiskuttimet, tosin tämän ruiskusta(kin) oli Nyytisissä tarinaa talven 2016-17 aikana…
Joutsaan tulee melko varmasti lähdettyä, jos en Tiinalla niin jollakin kuitenin. Toissakeväänä tämä oli siellä mukana, ilo vain jäi lyhyeksi ropelin rikkoutuessa ekalla kierroksella, onneksi oli trailerikyydillä silloin. Ja sai vähän koetella vetoautonkin käytöstä liukkaan radalla…
Siellä radalla saa hallituissa olosuhteissa tutustua ajopelinsä käytökseen, useampi tunti siellä menee vallan helposti, ja saa makkarat (ja paistajat) savustettua sujuvasti… Mahtaisiko mahdollisesti talviajoreissulaisia kiinnostaa tuommoinen ajoharjoittelu..?
24.1.2021, 15:29 #270931Laavu on ihan hyvä, mutta ajattelin että sen parempi reitti mitä enemmän mutkaa ja mäkeä ajettavana.
Itse katselin kartasta tuollaista pientä reittiä Hämeenlinnasta Riihimäelle, mutta kiertäen Tuuloksen, Lammin, Pulkkilan harjun, Kalkkisten, Heinolan, Lahden, Herralan ja Oitin kautta, pieniä teitä ajellen. Matkaa tulisi reilut 220 km. Mobilisteillakin KeskiSuomen talviajelu on 100 km, niin miksei 2CV:llä pysty tuota matkaa reilusti tuplaamaan?
Mutta jos matka hirvittää, niin etsitään sitten lyhyempi reitti.
Jos nuhjataan ihan pääkaupunkiseudun nurkissa, tulee Jasulle kohtuuttoman pitkä matka paikalle. Siksi mietin enemmän asiaa Päijänne lähtöisesti. Ja eihän kaikkien tarvitse lähteä Hämeenlinnasta, matkaltakin voi mukaan yhtyä. Erityisen hyviä lähtöpaikkoja olisi esim. Tuulonen, Lammi ja Pulkkilan harju.
Tiedän vaan, kun lähdetään Kalkkisilta ajamaan pikkutietä Heinolaan, niin matkalla pystyy tarkistamaan palavatko takavalot myös. On sen verran mutkaa ja pientä aaltoilua.
Parempi tilanne olisi jos voitaisiin jossain yöpyä, mutta tällä kertaa se ei onnistu.24.1.2021, 15:39 #270933Tuohon pensajuttuun tulee seuraavassa Nyytisessä lisää juttua. Lukekaa sieltä.
Tilanne on se, että jos tankissa on vettä, sekoittuu vesi alkoholiin ja tämä vesialkoholiseos ei sekoonnu enään pensiiniin, vaan painuu tankin pohjalle, josta pensapumppu sitä imee kaasuttimeen. Alkoholi saattaa yskäistä mutta ei jaksa saamaan moottoria käymään. Lisäksi tämä seos alentaa pensiinin oktaanipitaisuutta, jolloin pensasta saattaa tulla lähemmäs 89 kuin 98.24.1.2021, 21:56 #270944Löytyisikö tämän talviajon ajaksi +/- 100km säteeltä Riihimäeltä lainaksi/vuokralle 4 kpl talvikummeja?
Yst.vast. o400-95o92o tai jukka.prinkkila ät kolumbus.fi#### Lainakummit löytyneet! Kiitos Mikolle.####
Jukka Prinkkilä, HyRi.
25.1.2021, 11:02 #270953Moro !
Ajeluun lähtisin mukaan ja Joutsakin kiinnostaa. Laitoin Puolukkaan talvirenkaat syksyllä alle, ettei tarvi hangessa vaihtaa, kun iskee ajeluhimo auringon alkaessa paistaa. Mobilistien talviajo tuli koettua toissatalvena, iso tapahtuma, mutta vähän sellaista jonossa köröttelyä.
Lasse25.1.2021, 13:38 #270961Eilen tuli kaivettua talvirenkaat pinosta, tottakai alimmaisena. Kaukaa viisaana oli tullut laitettua palikkaa alle, niin ei alimmainen ollut maahan jäätyneenä…
Helmikuun lopulla todennäköisesti olisi päivänvaloakin jo esillä, toisinkuin näihin aikoihin..?
26.1.2021, 04:10 #270972Helmikuun loppua saattaisi puoltaa tämä tautitilannekin paremmin kuin nyt. Eikös tällä hetkellä oli helmikuun puoleen väliin voimassa jotain rajoituksia? Olisi paljon mukavampaa jos voisi edes tauoilla yhdessä turista asioista eikä vaan kukin istuisi omissa oloissaan. Pitäisi kuitenkin pitää kahvi ym. taukojakin matkalla. Jos vain tuolloin olisi talvesta jotain tietoa.
16.2.2021, 10:49 #273094Moro !!
Nyt on talviajeluajatus nytkähtänyt eteenpäin. Helgen kanssa on ideoitu reittiä.
Runko olisi seurraavanlainen:
Lauantai 27.02.
Kokoontuminen Vääksyssä, Ranskalainen kyläkauppa klo 10-11. Kahvila aukeaa klo 10.
https://kylakauppa.business.site/
Ajelu Pulkkilanharjun ja Kalkkisten mutkatien kautta Heinolaan, jossa tauko kahvila Heilassa. Lounas tai kahvittelu mahdollisuus.
https://www.heilan.fi/
Siitä jatkettaisiin vanhaa 4-tietä kohti Sysmää vaihtelevaa reittiä pikkuteitä pitkin.
Majoitus Sysmän Camping ja siellä lomatalo Airola. Majoitustilaa on max. 10 hengelle 4 erillisessä makuuhuoneessa. Yhteiset oleskelu ja keittiötilat sekä puulämmitteinen pihasauna käytössä.
Sununtai 28.02.
Omatoimisen aamiaisen jälkeen jatkamme Sysmästä kohti Joutsan ajoharjoittelurataa, jossa klo 10 alkaen AC ry:n Talviratapäivä, tarkoitettu kaikille Citikoille.
Talviratapäivän jälkeen paluu omatoimisesti.
Majoituksen hinta on koko talosta 180€, jonka jaamme osallistujien kesken, eli noin 20-30€/hlö majoittujien määrästä riippuen.
Ajeluun voi osallistua myös ilman majoitusta.
Turvavälit ja muut koronarajoitusten noudattaminen tullaan edellyttämään osallistujilta.
Ilmoittautumiset ajelulle puhelimitse, Lasse Suhonen 0neljänolla 731499316.2.2021, 11:23 #273099Valitettavasti joudun ilmoittamaan poissaoloni jo etukäteen. Sinä viikonloppuna on asioita joilla korkeampi prioriteetti (lue hääpäivä), joten en voi lähteä lipettiin, jos haluan viettää lisää hääpäiviä nykyisen (ja tähän asti parhaan) puolison kanssa.
16.2.2021, 14:44 #273104Valitettavasti joudun ilmoittamaan poissaoloni jo etukäteen. Sinä viikonloppuna on asioita joilla korkeampi prioriteetti (lue hääpäivä), joten en voi lähteä lipettiin, jos haluan viettää lisää hääpäiviä nykyisen (ja tähän asti parhaan) puolison kanssa.
Etkö aio käyttää ainutlaatuista tilaisuutta viedä vaimo hääpäiväajelulle 2CV:llä?
16.2.2021, 15:09 #273106Valitettavasti joudun ilmoittamaan poissaoloni jo etukäteen. Sinä viikonloppuna on asioita joilla korkeampi prioriteetti (lue hääpäivä), joten en voi lähteä lipettiin, jos haluan viettää lisää hääpäiviä nykyisen (ja tähän asti parhaan) puolison kanssa.
Etkö aio käyttää ainutlaatuista tilaisuutta viedä vaimo hääpäiväajelulle 2CV:llä?
Hän ei oli yhtä innoissaan Rättäreistä kuin minä, vielä. Katsotaan ensi vuoden hääpäivänä, jos onnistuu paremmin. Silloin vietetään tinahäät (melkein Dyane 😉
EDIT: Kerroin rakkaalleni (ei 2CV:lle, hän ei vielä tiedä) talviajosta. Sain vastaukseksi: “Ei kiinnosta, en halua.” Sanoin että “Ymmärrän, ja siksi olen ilmoittanut että en lähde mukaan.” Hän vastasi: “Sinä tarvitset jotain muuta kuin istua kotona. Lähde vain. Minulla on silloin lauantaina iltavuoro. Kyllä minä pärjään kaksi päivää ilman sinua.” Pitäisikö olla huolissaan?
Olkoon miten on, MUKANA oon. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.