Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 2CV Tukivarren laakereista ja vähän muustakin
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.8.2009, 16:30 #125369
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta vaihtoehtoisista tukivarren laakereista 2CV:hen ? Voisi luulla, että joku muukin valmistaja tekee samantyyppistä ja samoilla mitoila olevvaa laakeria. Mietiskelin vai, että saattaisi säästää jonkin verrankin jos laakerit laakerit muun valmistaja kuin skf:n tekemänä. Maailmassa on kuitenkin useita laakerivalmistajia josta osa on laadullisesti hyvinkin skf:n veroisia.
Sama pyörän laakereista ?
Muita helppoja kohteista säästää hankkimalla osat ja tarvikkeet muualta kuin varsinainsesta varaosaliikkeestä ? (tulen purkaman kulkimeni yksin mutterein)
Kun vaihtaa rumpujarrullisen laatikon levyjarrulliseen. Käyvätkö rumpujarrullisen vetoakselit ja niiden kiinnityslaipat levyjarrujen vastaaviin ? käsijarru vipu ja vaijerit vaihtuvat, vaihtuuko muuta ?
29.8.2009, 22:40 #153344Tukivarren laakereita saa ns. tarvikelaakereina muiltakin valmistajilta, mutta ilmeisesti eivät ole yhtä hyviä kuin alkuperäislaakerit. Pyöränlaakereista taitaa edullisimmin saada Timkeniä ja se tuntuu olevan ihan ok laakeri. 170 000km meni toisen kulkimeni takapyöränlaakereilla, ennen kuin ne alkoivat soimaan.
Tukivarrenlaakereita ei kannata uusia jollei vanhat ole sököjä. Monesti pesu ja rasvaus kunnon rasvalla riittää. Viimeisimmät tukivarren laakerit jotka joutui vaihtamaan kestivät 186 000km, enkä ole aivan varma oliko ne uudet, vai käytetyt ja pestyt. 😯
Joten laakeripuoli on hyvin suunniteltu hieman yläkanttiin sätkässä.Vetarit käy jos kyse on kutosen rumpujarrullisesta->kutosen levyjarrulliseen. Minä olen käyttänyt GS:n käsijarruvaijereita vanhan käsijarruvivuston kanssa. Niissä riittää paremmin pituutta ja pienellä modifioinnilla niistä saa hyvät. Muistaakseni toisen kuorta joutuu lyhentämään 22mm jne…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.9.2009, 12:29 #153345Juu, luulenpa että tukivarren laakerointi alkaa kulumaan nopeasti vasta siinä vaiheessa kun rasva on kovettunut sellaiseksi saippuamaiseksi kovaksi kököksi. Eli parin-kolmen vuoden välein tukivarret sen verran irti että pääsee truuttaamaan uutta rasvaa ja ehkä kaapimaan vanhaa pois. Aika pahaksikin kuluneisiin olen törmännyt, mutta jos laakeripinnassa ei varsinaisia koloja ole rullien kohdalla, niitä voi kyllä kevyesti kiristääkin.
1.9.2009, 19:43 #153346Tukivarsiin pystyy myös lisäämään rasvanipat, jolloin sisemmän laakerin rasvaus helpottuu huomattavasti…Kitkaiskareiden kanssa liikarasvaus osuu omaan nilkkaan hyvinkin piaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.9.2009, 17:05 #153347Meillä on Weltin kanssa tuollaiset rasvanipat Aussi-Sätkissämme. Pruutattiin koko laakeritila täyteen vaseliinia. Sai sitten huoleti ajella jokien poikki krokotiileja väistellen. Ei pääse vesi pilaamaan laakereita, ei. Samaa voin suositella myös Suomi-Sätkille. Kokemuksen mukaan rasvanipoitetut laakerit kestävät ainakin yli 500 000 km Suomen oloissa.
2.9.2009, 17:45 #153348Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista ja vinkeistä 😀 . Rasvanipat tukivarsiin tulee varmasti laitettavaksi samoin kuin lukuisiin muihinkin paikkoihin.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.