Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv4 1972 vaihdelaatikon "kunnostus"

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128929

    Helou. Ostin tuossa pari viikkoa sitten ensimmäisen rättärini, josta 2cvkimmon kanssa hieman jo keskustellut patongin puolella.
    Oli kuulemma seisonut 25v, ei ruostetta, toukokuussa leimattu. Kaikki toimii, paitsi vaihdelaatikko pitää niin kamalaa ääntä ykkösellä ja kakkosella, rallattaa (kalisee), ääni loppuu kun painaa kytkimen pohjaan. Uudet öljyt laatikossa, merkistä ei tietoa.

    Jasun vaihdelaatikon kunnostus-jutun luettuani innostuin ottamaan lootan irti, huomenna pitäisi saada nostettua pois kun saan kaverin apuun.

    Onko nyt niin että syy moiseen rallatukseen olisi nuo perän laakerit/kytkinakselin laakeri? Niissä vissiin tuntuu klappia ihan silmin nähden jos on sököt…

    Kytkimessä on aika paljon väljää, ottaa ihan alhaalla vasta kiinni, mutta toimii ja irrottaa hyvin, vaihteet menevät ihan hienosti päälle, eivätkä hypi pois.

    Toivottavasti tuosta ei tule ikuisuusprojekti, meinaan jollei moisia laakereita saa mistään, jos niissä vika 😥

    #172996

    Moro !!
    Tarkista ensin kytkimen ja paininlaakerin kunto. Sitten vauhtipyörän silmälaakeri (katso Jukan juttu täällä toisaalla). Ei ne sisällä olevat laakerit yleensä hajoa, vahvaa tekoa tuo laatikko sätkässä on. Kytkinakselilla on pieni sivuttaisvälys ihan alunperin, juuri sitä varten se vauhtipyörän laakeri on. En lähtisi koko laatikkoa purkamaan ennen noiden kohtien laittamista ja kokeilua. Sitäpaitsi nuo hommat voit tehdä irrottamatta vaihdelaatikkoa, kun kone on pois !! Ja kun kerran kone on pois suosittelen koko uuden kytkinpaketin laittoa, niin menee sitten taas 15 vuotta.
    Lasse

    #172997

    Kaasutteleppas sitä sätkääsi kytkin pohjassa. Kuuluko ääni? Nimimerkillä kokemusta on, niin pahoin pelkään, että ääni tulee kampiakselin laakerilta… Jos koneena on nelkun mylly, niin päivitä samalla isolohko tekniikkaan. Näin digi aikana voisi tietysti videon kuvata ja julkaista ihmeteltäväksi… Jos vaihteisto on oikeesti rikki, niin luulisi käytettyjä ehjiä lootia löytyvän. Jos kampi on kaput, niin ehjiä kampia saa kutosiin reilulla 500-600€:llä, tai koko koneen esim. Lasselta (katso myyntipalsta) 😯

    #172998

    Ei kuulunut kytkin pohjassa mitään ylimääräisiä, vain veto päällä/moottorijarrutuksessa ykkös ja kakkosvaihteilla. Toivotaan että olisi kytkimessä vika, Sitroseltahan saa uuden. No. huomenna viisaampia kun saan nostettua laatikon pois.

    #172999

    Auto seissyt pitkään, olisiko juuri tämän ongelman vuoksi? Tuossa ajassa myös ruosteella ollut aikaa
    syödä laatikon “hamppuja”. Veikkaan että vikaa =ruosteen syömiä koloja ryhmäpyörän takimmaisessa
    vinohammastuksessa kuin yläakselilla olevassa vastikeparissa (pyörivät vain kakkosvaihteella). Hammasrattaat muuten suoraan vaihteensiirtotangon
    alla, jos vettä pääsee suojakumin reiästä se tippuu suoraan kyseisille rattaille. Olen heittänyt menemään yli kymmenen
    näitä yäakselin rattaita (nelkussa ja kutosessa on muuten identtinen ratas) noiden ruostevaurioiden vuoksi. Vikahan tulee
    juuri kun laatikko seisoo pitkään pyörimättä. Ja syöpymät näyttävän kehittyvän rattaiden kontaktipinnoissa.
    Ykkösen äänet todennäköisesti juontuvat myös ryhmäpyörästä ja vastaavasta yläakselin synkronointipakasta,
    kaveeraavat hammastukset suoria, vielä alttiinpia pitämään ääntä. Ei tarvitse olla kummoistakaan koloa näissä hampaissa
    niin rupeaa voihke ja valitus kuulumaan…
    Tätä tuskin kannattaa ruveta korjaamaan, mielekäs vaihtoehto on vaihtaa laatikko niitähän on liikkeellä.. Mutta jos kiinnostaa sinänsä
    korjaaminen ja laatikkoihin tutustuminen, minulta löytyy ryhmäpyörä , synkronointipakka ja kakkosen vinohammaspyörä.
    Korvatulpat muuten nopein ja halvin “korjausmenetelmä”. Kyllä laatikolla voi ajaa jos sietää sen murinoita.
    Muuten pitkään seisseessä vaihtolaatikossa voi hyvinkin olla sama vika. Päällikannen avauksella voi tarkistaa
    kyseisten hampaiden kunnon ja voi näin säästyä paljolta turhalta työltä.

    #173000

    @gustaf wrote:

    Päällikannen avauksella voi tarkistaa
    kyseisten hampaiden kunnon ja voi näin säästyä paljolta turhalta työltä.

    Tähän vielä varoituksen sana legendaarisesta “milloin kuula lentää” aiheesta. Kantta avatessa lähtee helposti lentoon jousiviritteinen kuula ja sitä ei saa hukata, ja se pitää asentaa sinne takaisin avauksen jälkeenkin. Helppo paikallistaa; kannessa pieni nänni, eli pyöreä kohouma tuon kuulan kohdalla. Pientä naputtelua muovivasaralla, että jännitys häviää ja sitten varovasti kantta nostaen avatessa. Ota öljyt laatikosta ulos ennen tätä avausta, jotta näet onko pohjalla jotain sälää ja jos kuula putoaa sinne niin löydät helpommin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173001

    Saatiin laatikko irti ja auki, rattaat oli omaan silmään kuin pakasta repästyt, ei hapettumaa, ei ruostetta. Painelaakerissa pientä klappia, ja kytkinakselissa myös.

    Toivoin että olisi löytynyt jotain dramaattista, mutta ei, ainakaan omaan silmään ei osunut. Mikä sen nyt voi tehdä että ykkösellä ja kakkosella rallattaa niin että korvat soi?

    No kahden viikon päästä tulee http://www.citikkahuolto.fi/” onclick=”window.open(this.href);return false; lomalta, jos saisi jotain selvyyttä asiaan, ei vaan malttaisi odottaa että pääsee ajelemaan 😥

    #173002

    En jaksa murehtia moista, pakkohan sen äänen on tulla lootasta koska muilla vaihteilla on normaali. Laitoin ostoilmoituksen.

    #173003

    Moro !!
    Kuten jo yllä kirjoitin, tarkistitko sen kampiakselin pääsää kytkimen keskireiässä olevan laakerin ?? (vauhtipyörän silmälaakeri , katso Jukan juttu täällä toisaalla). Jos vika on siellä, saatat vaihtaa uuden laatikon ja ongelma silti jatkuu 😯
    😳
    Lasse

    #173004

    @Lasse1 wrote:

    Moro !!
    Kuten jo yllä kirjoitin, tarkistitko sen kampiakselin pääsää kytkimen keskireiässä olevan laakerin ?? (vauhtipyörän silmälaakeri , katso Jukan juttu täällä toisaalla). Jos vika on siellä, saatat vaihtaa uuden laatikon ja ongelma silti jatkuu 😯
    😳
    Lasse

    No enpäs huomannut kun kiukkuisena poistuin pelipaikalta. Täytyy tsekata.

    #173005

    Ne takapään laakerien kiristysmutterit kannattaa myös tarkistaa. Ne tuppaavat välillä löystymään.

    #173006

    @Masa wrote:

    Ne takapään laakerien kiristysmutterit kannattaa myös tarkistaa. Ne tuppaavat välillä löystymään.

    Ovat kummatkin löysällä, bout 3mm pystyy pyörittämään.

    #173007

    No niin, eli todennäköisesti paikansin vian kun kävin rattaita taskulampun avulla syynäämässä, ne olivat kunnossa. Krohisi niin pirusti pyöriteltäessä, sitten huomasin että perhana, perän ylempi laakeri on 0,5cm ulkona kolostaan, jonka johdosta yksi ratas otti vaihteensiirtäjään kiinni, työnsin takaisin niin pyöri taas “ääneti” 😛

    Mitäs nyt, laakerissa ei ole klappia, ei vaan pysy kolossaan, liimatakko kiinni?

    #173008

    @Mister wrote:

    No niin, eli todennäköisesti paikansin vian kun kävin rattaita taskulampun avulla syynäämässä, ne olivat kunnossa. Krohisi niin pirusti pyöriteltäessä, sitten huomasin että perhana, perän ylempi laakeri on 0,5cm ulkona kolostaan, jonka johdosta yksi ratas otti vaihteensiirtäjään kiinni, työnsin takaisin niin pyöri taas “ääneti” 😛

    Mitäs nyt, laakerissa ei ole klappia, ei vaan pysy kolossaan, liimatakko kiinni?

    Jaa nyt vasta tajusin että kuuluisiko peräkotelon pitää se paikallaan? Kuiteskin sen verran liikkuu että ratas ottaa kiinni siirtäjään.

    EDIT. komento pois, kuvittelin taas liikoja. Soittelin Sitroselle ja haen sieltä kytkinpaketin, saa senkin vaihdettua sitten KUN saa laatikon takaisin paikalle. Otan lootan mukaan niin saa kuulostella.

    #173009

    Moro !!
    Tuo mainitsemani Jukan kommentti on keskustelussa “Ykkönen ja pakki” täällä tekniikka palstalla.
    Laakeri siirtyy ulospäin, kun kiristää laakereiden muttereita takakannen poissaollessa. Citikalla on ihan erikoistyökalukin, joka kiinnitetään paikoileen, kun muttereita kiristetään ja jolla estetään laakerin siirtymä. Laakerin voi naputella varovasti takaisin. Huomaa erikätiset kierteet muttereissa 😳 😀
    Lasse

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 39)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.