Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv4 1972 vaihdelaatikon "kunnostus"

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 31 - 39 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #173025

    sitroselta ostin kytkimen ja öljyn. arvaisiko vielä kirrata vaijeria?

    #173026

    Kytkimen vapaaliike muistaakseni 26 mm.

    #173027

    Mistä koitettua?

    #173028

    No vaikkapa polkimesta…
    Vaijerein säätömutterin ja rintapellin valistä noin 4 milliä…
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173029

    @HENKKA wrote:

    Kytkimen vapaaliike muistaakseni 26 mm.

    Ahaa, sitten täytyy kiristää vaijeria.

    #173030

    Henkan mainitseman öljyn tyyppi Red Line MT-90. Monet ovat kehuneet joutuisampaa toimintaa, joten kannattaa kokeilla. Mikäli öljynvaihdon ja kytkimen säädön jälkeen edelleen kolmonen kiroaa niin sitten jäljelle jää kolmosen synkronirengas, joka alkaa olla finaalissa. Yleistä nelkuissa ylämäkiväännön puutteen vuoksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173031

    Ei tuohon kolmosen rusahdukseen ole auttanut kuin kierrosten laskeminen, eli rauhallinen kiihdytys. Kun syksyn sateet saapuvat, otan koneen nokilta. Onkos tuo se osa mikä mun pitää vanhasta lootasta vaihtaa tuohon “uuteen” : http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Getriebe/ANR10501/” onclick=”window.open(this.href);return false; ?
    Vanhassa ei rusahtanut vaihtaessa, eli luulisi olevan kunnossa. Siinähän tulee eriparia olemaan vastarattaat, lieneekö haittaa… 😳

    #173032

    Joo, tuon holkin sisällä on synkrorenkaat, tuon vaihtamalla pitäisi tulla vastaavaksi kuin entisessä vaihteistossa. Rattaitahan ei tuossa yhteydessä vaihdu, joten vihellykset pitäisi pysyä “entisinä” jos niitä olikaan…


    Tuossa on synkronointiin liittyvät palaset, holkissa olevat messinkiset (?) kitkapinnat kuluu, ehkä myös teräsholkki jonka irroitus on “vähän työläs”, kun sen lukkorenkaaseen ei oikein käsiksi pääse…


    Tuossa akselin päässä näkyy myös “litistettyä teräslankaa”, joka kuluessaan myös heikentää synkronia, tämän pitäisi vastustaa synkrorenkaan liikkumista, eli painattaa kitkapintoja vasten, pysäyttäen osien välinen liike-ero. Lankaan kun kuluu urat synkrorenkaan kohtiin, niin synkroni pääsee liian helposti tuosta yli, kytkemään vaihteen ennenkuin liike-ero on tasoitettu…

    Renkaan saa suht helposti pois, ja ainakin kertaalleen voi kääntää sellaiseen asentoon mistä löytyy kulumattomat kohdat. Tosin uudet renkaatkaan ei maksa juuri mitään…

    #173033

    Ok, harjoittelen ensin vanhalla loodalla miten puretaan, kyselen sitten lisää jos tarve.

Esillä 9 viestiä, 31 - 39 (kaikkiaan 39)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.