Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2CV4 käyntiongelmia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128851

    2CV4 moottori on aukaistu, puhdistettu ja tiivisteet vaihdettu. Jostain lentävästä vehkeestä (ei siis teillä kulkeneesta) olleesta moottorista “löytyi” kampiakseli, jonka kiertokangen laakereissa ei ollut asiatonta väljää. Sekin siis moottorin kannalta hieno juttu.

    Ensinnäkin sytytyksen ajoitus. Jotkut lähteet kertovat, että vauhtipyörän reiän ja moottorirungon reiän kohdatessa, katkojan kärjet pitäisi aueta (sytytyshetki), onko näin? Tapauksessani ko. hetkellä kärjet sulkeutuvat. (Puolan kärjille menevään johtimeen yhdistetty merkkilampun plus ja lampun toinen johdin maadoitettuna, kertoo ko. hetkellä jännitteen häviävän eli lampun sammuvan).

    Moottori käynnistyy joutokäynnille, käy joutokäyntiä mutta kaasua painettaessa pyrkii heti sammumaan. Kaasutin Solex 34 PICS 6. Pesty ja ultraäänipesty, kiihdytyspumppu ruikkaa myös polttoainetta. Kokeiltu myös toisella kaasuttimella. Seosruuvi 4 kierrosta auki.

    Mikäpä moottorissa “kummittelee”, tietäjiä tarvitaan.

    HH ❓ ❓

    #172671

    Sytytyksen säätö ajoitus muuten hyvin mutta koneen pyöritys suunta väärä jos kärjet sulkeutuu..
    Kun konetta pyörittää kammen päästä myötäpäivään niin vautipyörän sytytysmerkin kohdalla kärjet aukeaa..
    Mitenkä on sitten se kansien venttiilien säätö tehty sekin kun vaikuttaa käyntiin aikapaljon..
    Yksi vika mahdollisuus kontensaattorissa,, oireilee juuri niin että saattaa käydä tyhjäkäyntiä mutta ei suostu kierroksille..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #172672

    Kiitos tiedoista. Moottoria pyöritetty vauhtipyörästä katsottuna oikealle eli siis väärinpäin.
    Venttilit säädetty, imu 0,15 ja pako 0,2 moottorin kasauksen yhteydessä. Katkojan kärkiväli 0,4mm.
    Kondensaattoria ei ole vaihdettu eli se siis vaihtoon. Ilmoittelen vaihdon jälkeen, mitä tapahtui.

    Sitikka edellisellä omistajalla huilannut n. 5 vuotta eikä käynyt ostaessa eli “henkiin herättely” on meneillään.

    #172673

    Säädä kumpikin imu ja pako ventiilit 0.20 välykseen ( tehtaan suositus )..
    Wanhus 9 hp:n välykset olivat nuo 0.15 / 0.20.. Uudemmissa kumpikin venttiili 0.20..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #172674

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Säädä kumpikin imu ja pako ventiilit 0.20 välykseen ( tehtaan suositus )..
    Wanhus 9 hp:n välykset olivat nuo 0.15 / 0.20.. Uudemmissa kumpikin venttiili 0.20..
    😀

    Ei vaikuta asiaan. Ajan vakiokoneella aina 0.15 ja 0.20 asetuksin ja tiukemmalla nokka-akselilla 0.20 ja 0.20 asetuksin. Erityisesti Suomen “kylmissä” oloissa tuo 0.15 ja 0.20 on hyvä. 😉

    Venttiilien säädöistä on käyty pitkä keskustelu aikoinaan ja ehkäpä useammassakin otteessa. Olen kokeillut molempia säätöjä ja useammalla eri säätövaihtoehdolla, enkä ole löytänyt mitään haittavaikutusta 0.15 imuarvolle. Päinvastoin, kylmäkäynnistyvyys on hyvä ja venakoneiston nakuttelua vähemmän.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172675

    Voisikohan nokka-akselinpäässä olevat keskipakojouset olla jostain syystä poistettu.Muuttavat ennakkoa moottorin kierrosten mukaan.

    #172676

    Heips!

    Keskipakojouset ovat paikoillaan. Onko muuten kokemusta sähköisestä polttoainepumpusta 2CV4:ään. Jos on, mikä pumppu, imevä vai…. Mahdolliset hyödyt ja haitat?

    Nykyinen mekaaninen päästää polttoaineen takaisin tankin suuntaan, huomaa pumpun ja kaasuttimen välisestä polttoainesuotimesta.

    #172677

    Helpommalla ja halvemmalla pääset, kun vaihdat uuden bensapumpun nykyisen tilalle. Vastaa oireisiin, eli kierroksia nostamalla ei saa riittävästi bensaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172678

    Noista venttiilien säädöistä ja eri tavoista voisi varmaan keskustella loputtomiin..
    Mutta antaapa olla kun jokainen kuitenkin tekee sen omien mieltymysten mukaan..
    :mrgreen:

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #172679

    Manun kanssa olen samaa mieltä, hiukan hämmennän omallakin lusikalla aihetta.

    Hiukan ääntä venttiileissä saa olla, äänettömät venttiilit ennustaa venttiili remonttia !
    Moottorin lämmettyä välys muuttuu, tehdas ei anna ohjearvoja huvikseen.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #172680

    Kun ajamme vanhoilla laitteilla niin jos haluaa hiljaisemman venttiilikoneiston niin kannattaa katsoa venttiilin painajan nokat että onko niihin kulunut venttiilinvarren pään muotoinen kolo.. Jos on niin liuske mallisella rakotulkilla ei saa oikeita välyksiä joten välykset jää satunnaiseen oletusarvoon..
    Venttiilin painajan päät voi kunnostaa pienellä vaivalla suorittaen niille hanan alla vesihionnan vaikkapa viikate liipalla,, pyrkien noudattaan nokan alkuperäistä muotoa,, kuitenkaan ei kannata hioa välttämättä kun vain ylimääräiset reunat pois siten että painajan päästä tulee sileä,, siten pääsemme taas tarkempaan välyksien säätöön ja äänettömämpään käyntiin.. Vielä lisäksi kannattaa tarkistaa että venttiilin painajan akselilla alapäässä olevat jousiprikat nostavat painajan ylälaitaan kannessa,, muuten työntötangon liike pääsee nostamaan painajaa ylöspäin aiheuttaen ylimääräisen nakutuksen koneen käydessä..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #172681

    @Hanski H2cv wrote:

    Moottorin lämmettyä välys muuttuu, tehdas ei anna ohjearvoja huvikseen.

    Pitää paikkansa. Tehdas on nimenomaan antanut ohjearvon, joka pätee Suomesta Saharaan riippumatta kuumuudesta tahi kylmyydestä, eli ts. siinä on toleranssia suuntaan jos toiseen. 0.2 välyksellä voi aivan varmasti huoletta päästellä 10 000-20 000km huolehtimatta asiasta pätkääkään. Itse ajelen kuitenkin 5000km öljynvaihtovälillä ja samalla säädän venttiilit aiempien toteamuksieni pohjalta. 0.15 riittäisi pakopuolellakin välykseksi, ellei pakopuoli lämpiäisi niin paljon enemmän kuin imu. Samaa 0.15 ja 0.20 asetusta on noudatettu BMW:n ilmajäähdytteisissä 2 sylinterisissä bokserimoottoreissa. 😉

    Saa suorittaa puolestani jatkossakin kuten haluaa, tärkeintä on, että tekee sen säädön säännöllisesti. Huomautin asiasta tässä keskustelussa vain siitä syystä, että Manun kommentti tarttui ainoastaan tähän välysmäärään, eikä se sellaisenaan ole se syy käyntihäiriöihin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172682

    Totta..
    Käynti ongelmat on monen tekijän summa,, mutta kun laitetaan ensin perus säädöt kohdalleen ja sitten tutkitään polttoaineen oikea ja riittävä saanti mukaan lukien sytytys puoli kuntoon niin ollaankin jo hiukan viisaampia ratkomaan kyseinen ongelma..
    Aina se ongelma ratkeaa kun riittävästi ammattitaidolla tutkii ja testaa..
    Ongelmana meillä täällä palstalla on vain se että emme pääse itse raplaamaan kyseistä kaverin kuljinta ja saattamaan sitä kuntoon..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.