Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv6 huono kulku kakkoskurkulla

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129035

    Tervehdys!

    Suhteellisen tuore 2CV:n omistaja ilmoittautuu ja kyseleepi neuvoja osaavammilta. Ongelmana on 2CV6:n huono kulku kakkoskurkulla, joka korostuu etenkin nelosvaihteella ajettaessa. Kulkine kiihtyy nätisti maltillisilla kierroksilla, mutta kovemmille kierroksille mentäessä muuttu meininkin todella tuskaiseksi. Ääni kovenee, mutta voimaa ei tunnu löytyvän. Ilmeisesti kone ei saa ainakaan tarpeeksi ilmaa, sillä jätin testimielessä ilmanputsarin kannen auki, mikä helpotti ongelmaa jonkin verran, mutta ei sitä tyystin poistanut.

    Sätkäni olen saanut kulkemaan tasaisella suurinpiirtein sen 115 km/h, mutta nyt ei paljon yli satasesta voi unelmoidakaan ja lisäksi meno hyytyy epätavallisen helposti pienissäkin vastamäissä. Eipä se nopeus ole mikään pääasia, mutta kun on niin selvä poikkeama aiempaan toimintaan, että harmittaa. 🙁

    Venttiilit ovat oikeissa säädöissä, huohotin korjattu vastikään Burtonin varaosilla, tulpanjohdot ja puola melkein pränikät, sytytys vaihdettu kärjettömään 123 EVO:on.

    Mistäpäin kannattaisi lähteä vikaa hakemaan? Sytytyksen säädöstä? Kaasarista?

    #173338

    Bensapumppu huonossa hapessa? Tai se ilmanputsari jos sitä raottamalla piristyi.

    #173339

    Niin tai ehkä kakkoskurkun suuttimessa roskia,, se kun sijaitsee kohokammion pohjalla..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173340

    Jos sulla on EVO malli, onhan vakuumiletku ehjä? Mulla liikkui omani navigaattorin mukaan 127 km/h ja kyseessä vanha kone EVO:lla. Katso lisäksi, että kaasarin etummaiset mutterit ovat tiukassa. Näistä lähtisin liikkeelle.

    #173341

    Dyane menee aeromystiikkansa ansiosta “helposti” kympin-kakskyt kovempaa samantehoisella koneella kuin sätkä…Tämä, kuten myös vaihteiston välitykset kannattaa huomioida noissa kulkuvertailuissa.

    Jos kulku todella alkaa kuolemaan kakkoskurkulla käynnin aikana niin silloin joku venttiili on palanut. Tästä en kuitenkaan usko olevan kyse. Bensapumppu, kaasarin puhtaus, bensan pinta; näistä lähtisin liikenteeseen 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173342

    Onko kulkimessasi peltikuorinen ilmanputsari? Ota kaasarin ja putsarin välinen putki pois ja käy koeajolla. Jos auttoi niin pienennä suutinta tai lisää ilman saantia.

    #173343

    Moro !!
    En arvostele asennustaitoasi, mutta omasta kokemuksesta oppineena vikaa kannattaa hakea aina ensin viimeksi laitetusta/muutetusta paikasta, jos joku ei pelaa kuin ennen. 😳
    Olen perjantaina ip Treella, jos haluat katsoa sätkää yhdessä.
    Lasse

    #173344

    Kiitokset vastauksista, neuvoista ja avuntarjouksista!

    Viimeisin kulkimeen asentamani härveli oli juurikin tuo 123 EVO, sytyn säädin staattisesti. Jätin vakuumiletkun vielä toistaiseksi asentamatta, eikös 123:n pitäisi pelittää ilman sitäkin? Ilmanputsari on modernin muovinen, ei peltinen. Kaasari on yksi niitä harvoja osia, joille en ole vielä mitään tehnyt joten pitänee sitä alkaa ihmetellä seuraavaksi.

    Tampereelle en valitettavasti perjantaina sätkän kanssa kerkiä, se kun majailee tällä hetkellä Riihimäen tienoilla. 🙂

    #173345

    Jos se toimi hyvin ennen 123:sta niin en lähtisi kaasuttimeen koskemaan ensimmäisenä.Kokeile vaikka perinteisillä kärjillä toimiiko.

    #173346

    Onko EVOssa vakuumisäädin ohikytkettävissä? Sehän toimii niin että aikaistaa sytkää kun alipaine helpottaa (=painaa kaasua). Jos letku ei ole missään kiinni, ja ohikytkentää ei voi tehdä, sytytys on liian myöhäisellä. Vai onko? 🙄

    #173347

    123 on rakennettu “pienin” varmuusvaroin, jolloin ohjeen mukaisella staattisella ajoituksella ei pitäisi saada konetyypistä riippumatta kilistelyllä konetta rikki. Ts. oli paketti mikä hyvänsä, ajoituksen pitäisi pysyä sen verran myöhäisen puolella, ettei kilistelyä(=nakutusta) tapahdu, eikä näin ollen väärällä ajolla voi konetta rikkoa.

    Näin ollen voi olla, että aiempi kärkisetti oli säädetty enemmän aikaisemmalle ja koneesta sai enemmän irti kuin myöhäisemmällä olevalla 123:lla.

    Seuraavan kappaleen tekstin jätän jokaisen oman harkintakyvyn varaan, enkä ota vastuuta yhdestäkään koneesta tuntematta tapausta sen lähemmin: Omien 123-kokemusteni mukaan strobolla säätäessä ajoituksen voi säätää 1-3 hammasta aikaisemmalle kuin mitä se 123-tehtaan staattisen ajoituksen perusteella olisi. Tämän tehdäkseen pitää ymmärtää kuinka ajoitus tarkastetaan strobon avulla, ja kuinka kaasua pitää osata keventää mikäli nakutusta ilmaantuu vedätettäessä täydellä kaasulla. Koneen käytökseen(=herkkyyteen, alavääntöön) tulee selvästi havaittava muutos tämän säädön jälkeen. Nakutuksen ilmaantuessa pitää palata takaisin päin, eli myöhäisemmälle. Mikäli yo. tekstini on edes jossain määrin vaikeasti ymmärrettävää niin suosittelen pitäytymään tehdasasetuksissa.

    Nyt jos herää kysymys, että miksi tällainen varmuusvara olisi laitteessa, vaikka “kaikki kutosen koneet ovat samoja?”. Näin ei ole. On useita variaatioita, mekaanikkoja ja huoltohistorioita. Kaikki tämä vaikuttaa siihen, mikä on juuri sen koneen optimaalisin sytytyksen ajoitus. Sama pätee myös kärkiin.

    Lisäys: Kirjaamisen jälkeen muistin, että EVO-mallissahan taisi olla potentiometrillä erikseen tuning-käyrät, jossa tuo “1-3 hampaan”-säätö tehdään käytännössä potentiometriä ruuvaamalla. Syttyä aikaistetaan niin kauan, että nakutusraja löytyy. Tätä harrastaessa lähtöpiste täytyy olla se tehtaan staattinen ajoitus, josta lähdetään laveammille kalavesille. 123-perusmallissa tuota samaa pystyy harrastamaan yo. selosteeni mukaisesti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173348

    Kyllä sen 123 EVO:n mukana tulleen ohjelappusen tekstien mukaan pitäisi olla mahdollista ajella ilman vakuumiletkuakin, mutta tarkoitus on kyllä sekin paikalleen viritellä. Syvennyn asiaan viikonloppuna: varmistan ensin koneen ilmansaannin, putsailen kaasarin ja siinä samassa modailen vakuumiletkun paikalleen. Jos ei auta, niin sitten säädellään vielä kerran sytty kohdalleen ja ihmetellään EVO:n testikäyrien syvempää olemusta.

    Kiitoksia vinkeistä!

    #173349

    No niin, nyt on ollut hetki aikaa askarrella jälleen sätkän parissa.

    Bensapumppu on ok, antaa hyvin ainetta kaasariin. Sen sijaan kaasarista itsestään löytyi vikaa: se imu-/pakosarjan ja kaasarin välissä oleva bakeliittinen (?) levy on murtunut yhdestä kulmastaan aina keskelle saakka. Voisiko tuosta aiheutua ilmavuoto ja kuvailemiani oireita?

    #173350

    @miki wrote:

    Onko EVOssa vakuumisäädin ohikytkettävissä? Sehän toimii niin että aikaistaa sytkää kun alipaine helpottaa (=painaa kaasua). Jos letku ei ole missään kiinni, ja ohikytkentää ei voi tehdä, sytytys on liian myöhäisellä. Vai onko? 🙄

    Ei se niin mene. Jos alipaineletku puuttuu niin alipainetta ei anturille asti tule jolloin boksi luulee että mennään urku auki koko ajan. Alipainesäädöllä saadaan osakaasuajolle (paljon) lisää hyötysuhdetta, joskin Sätkällä ei paljon tarvitse osakaasulla ajella.

    Jos tosiaan muutos tuli ihan täsmällisesti 123:n asennuksen yhteydessä niin sieltähän se vika pitäisi löytyä mutta jos ajan myötä niin sitten vika voi olla muuallakin. Onko ilmansuodatin pesty milloin?

    #173351

    @pfalz wrote:

    se imu-/pakosarjan ja kaasarin välissä oleva bakeliittinen (?) levy on murtunut yhdestä kulmastaan aina keskelle saakka. Voisiko tuosta aiheutua ilmavuoto ja kuvailemiani oireita?

    Eipä se ainakaan paranna toimintaa. Älä korjaa muuta ennen kuin tämä korjattu 😀

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.