Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 2CV6-moottori jumissa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.4.2015, 08:23 #129360
Mikä voi jumittaa kutosen koneen, kun vastaava ami6 kone on ollut ulkosäilytyksessä 3-vuotta pidempään. Ami kone pyörii hyvin, mutta kutonen ei! Konehan oli kolmisen vuotta käyttämättä ja ulkovarastossa säilytyksessä.
Antti
19.4.2015, 10:26 #174796Oliskohan karstaa tai muuta pytyissä..
Ota tulpat irti kallista konetta sylinterin suuntaan ja puhalla paineilmaa “pistoolilla” tulpan reiästä samalla yritä käsin pyrittää konetta edestakaisin ja mahdollisesti siten että venttiilit rakoaa.. Jatka kunnes lian poistuminen loppuu,, toista sama operaatio toiseenkin sylinteriin.. Muista käyttää suojalaseja..
Edellä kuvatulla tavalla olen saanut pitkään seisseen koneen pyörimään..
Pyörivän koneen sylintereihin hiukan naftaa tai öljyä.. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂19.4.2015, 20:00 #174797Olen kuullut sellaisesta ihmeaineesta kun Fairy. En ole kokeillut, mutta muutaman päivän seisominen Fairykerroksen alla pitäisi saada todella huonojakin koneistoja liikenteeseen. Ja ei, en vitsaile 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.4.2015, 00:00 #174798Jos on karstaa tai nokea riittävästi irronnut kännän päälle ei fairi ei taida enää autaa..
Vaan kuiva töhnä pitää saada ensin puhallettua pois pyörimistä estämästä männän päältä..Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂20.4.2015, 05:08 #174799Jos männät on jumissa, kannattaa sylinterit poistaa varovasti. Väkivalloin kone ei parane. Nafta voi olla hyvä aine, mutta sitä pitää olla sylinterin ympärillä runsaasti. Boxermoottorissa se on hieman haasteellisempaa.
20.4.2015, 10:10 #174800Ota venttillikopan kannet auki ja tarkista ettei venttiili ole jumittunut auki, muuten komppaan Mustahattusta. Voi sen naftan laittaa sylinteriin ja kääntää koneen kyljelleen ja antaa lillua ja sitten toinen puoli. Avaisin kuitenkin yläkerran sen jälkeen kun olet saanut liikkumaan ja putsaisin.
Lasse17.5.2015, 11:16 #174801Nyt on kone pois paikaltaan ja pyöriikin hienosti ilman jumittamista. Miksi paikallaan ei pyöri? Vaihteisto pyörii kyllä vapalla hyvin. Pitäisi siis koneenkin silloin pyöriä. 🙁
17.5.2015, 13:22 #174802Kytkinhaarukka osaa jumittaa kivasti osuessaan vauhtipyörään, vaijeri paikallaan saattaa helpottaa tilannetta, mutta osaa senkin kanssa jumitella. Katkeava kytkinvaijeri moottorin käydessä osaa tehdä myös varsin mielenkiintoisen äänimaailman…
17.5.2015, 14:07 #174803Kytkinvaijeri on paikallaan ja kytkin säädetty. Kytkin toimii minun mielestäni aivan normaalisti. Vieläkin aivan ulalla 🙁
18.5.2015, 15:20 #174804Nelosen moottorissa venttiili jumitti niin lujaa
et lähti ohjureineen irti.20.5.2015, 09:44 #174805Kotkasta saa jumittamattomia moottoreita, ja edullisesti.
23.5.2015, 09:15 #174806Minulle ei täysin tästä oirekuvauksesta ole selvinnyt, mitä tämä pyörimättömyys asennettuna on-
onko kone “lukossa” täysin vai pyöriikö huonosti ja jos pyörii, bensiinin vaiko startin tai veivin avittamana. Ja onko irrallaan pyöriminen kokeiltu veivillä, siis oletettavasti männät ainakin tällöin liikkuvat ja olettaisin
että autossa ollessaan kone pyörii mutta ei starttaa kun pyörii liian tahmaisesti. Mikäli kysymyksessä on tämä tahmaisuus, hyvä kysymys on , onko öljyt vaihdettu?
Useamman tapauksen olen nähnyt jolloin pitkään kylmässä seissyt kone on joko hajonnut
(kampi leikkautunut vain kiinni ja lukkiutunut kun on väkisin yritetty ajaa huonosti pyörivällä
koneella suorittamatta öljynvaihtoa). Eräs kone ei pyörinyt vaikka kaksi kertaa avattiin kannet,
tämän sain “etätohtorina” pyörimään kun neuvoin vaihtamaan öljyt. Vanhat öljyt sakkautuvat
moottorin pohjalle, pikimäinen sakka tukkii öljysiivilän ja pumpun ja tietenkin kaikki siitä
eteenpäinmenevät ahtaat tilat. Itse olen pitänyt vakituista jäteöljyastiaa jonka harvoin olen
tyhjentänyt, pohjalle kertyy ennenpitkää poisvalumaton kerros sakkaa vaikka astia olisi lämpimässäkin.
Jos männät jumissa, perinteinen pahalta haiseva valopetrooli (ja ilmeisesti myös moottoripetrooli-tästä ei kokemusta) jota nykyään on vaikea löytää,
erinomainen ja halpa ruosteenirrottaja jos siihen vielä sekoittaa hieman öljyä. Sen pintajännitys
erittäin pieni verrattuna esim. naftaan tai lamppuöljyyn (joka tehdään perinteisesti Pohjoisamerikkalaisesta
vuoriöljystä jonka hiiliketjut parafiinipohjaisia, myös höyrykoneen sylinteriöljyt muuten tehdään samaisesta
raaka’aineesta, Teboilkin on ostanut nämä tuotteensa Essolta tai Shelliltä).
Pieni loraus tätä ihmeainetta tulpanrei’istä ja antaa muhia, tunkeutuu joka paikkaan eikä haihdu helposti ( on mielestäni muuten paljon parempaa tavallisessakin ruosteenirroituksessa). Ken ei usko
voi kokeilla vertailtavilla aineilla tipauttamalla tipan mieluiten hieman ruosteiselle pellille, tällöin helppo havaita aineitten erilainen “ryömivyys” joka johtuu pintajännityseroista.
Ja jos pahin jo ehtinyt tapahtua, voin koneelle vaihdokin järjestää.24.5.2015, 13:03 #174807Nyt toimii, kun laitettiin kone taas paikalleen. Ihme vika, mutta ohi meni. 😀
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.