Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv6 nykii

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126736

    2CV6 käynnistyy hyvin kylmänä ja kuumana, kehrää nätisti, kulkee ketterästi, mutta nykii. Nykiminen on sellaista ärsyttävää pientä epätasaista nypytystä. Ja koko ajan, paitsi tyhjäkäynnillä sitä ei huomaa. Venttilit on säädetty, kärjet ja sytytys myös, ilmanputsari on puhdistettu, samoin kaasarin sihti. Tulpatkin ovat uudet, silti mikään ei vaikuta.
    Mistähän päästä tätä alkaisi selvittelemään? Auttaisiko tulpanjohtojen vaihto? Pitäisikö kuitenkin koittaa aluksi siirtää sytytystä aavistus johonkin suuntaan? Tällä hetkellä taitaa olla juuri tasan kohdillaan. Bensassahan on siirrytty 95 laadusta 98 laatuun. Voisiko tämä vaikuttaa asiaan? Entäs kaasarin puhdistus (yksikurkkuinen)? Olisiko jokin suutin vähän tukossa? Monen laitteen kaasari on tullut purettua ja kasattua, mutta rättärin kaasaria en ole koskaan vielä levällään edes nähnyt. Korjausoppaassa oli paljon varoituksia ko. aiheesta. Uskaltaako moiseen edes ryhtyä? Miten puhdistus tapahtuu? Mistä päästä aloitetaan ja missä tulee menemään pieleen? Onko jossakin selkeät ohjeet moiseen?

    Ihan mielettömästi kysymyksiä…

    Nimim. “epätietoinen”

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #161708

    Minulla oli kerran kondensaattori viallinen,aiheutti epämääräistä nykimistä .

    Tapsa

    #161709

    Nykimiseen voi olla eri syitä. Kondensaattorin vaihtoa kärkikotelossa voisi koittaa, ehkä toisia tulppiakin. Kaasarin suuttimet on helposti käsillä kannen aukaisun jälkeen, ei kai siinä mitään mystiikkaa ole, paineilmaa kohtuudella.

    Tulpanjohdot yläänsä aiheuttavat läpilyöntejä harvakseltaan, mutta helppohan niiden vaihtoa on koittaa, jos toiset on käsillä.

    #161710

    Yksi varsinainen sievän nykimisen syy oli kerran sellainen että kärkikotelon takana oleva keskipakosäädin /
    kärkien nostaja paketti pääsi tulemaan liikaa ulospäin jolloin se keskipako säädin napsutti kärkikotelon takana olevaan peltiin..
    Korjaanti kun lisäsin pienen prikan nokka-akselin päähän sen pikku seekerin alle..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161711

    Ahha!

    Kiitoksia vastauksista. Lisää saa lähettää. Tuttuja naamoja kuvissa 😀

    Joo, tuopa pitää testata. Konkkia löytyy. Uusia ja käytettyjä. Jotkuthan sanovat, että konkat eivät välttämättä vanhene, toiset sanovat, että konkka tulee vaihtaa uuteen kärkien vaihdon yhteydessä. Viimeksi vaihdoin molemmat mennä kesänä.

    Tulpathan tuli jo vaihdettua ilman menestystä. Samalla kun vaihtaa konkan, tulee sytytys vielä sivumennen tarkistettua. Uskaltaako sen kaasarin kannen avata ihan tuosta vaan? Joku tiiviste siinä varmaan on. Jos siellä on jotain suuttimia, jotka tunnistaa suuttimiksi, niin ne olisi varmaan hyvä myös puhallella puhtaaksi.

    Pikkuisen tämä vaiva tuntuu siltä kuin bensaa ei tulisi riittävästi kaasutettaessa eikä pintakaasullakaan. Tyhjäkäynti on tosi nätti, mutta sillehän on varmaan oma suuttimensakin.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #161712

    Tämä ei ole neuvo, mutta minulla oli kerran samanlainen vaiva. Vaihdoin kaiken mahdollisen, säädin ja ähelsin monta päivää. Lopulta havaitsin apumiehen vetarin leikanneen kiinni ja se aiheutti nykimistä.

    #161713

    Onkos seosta säädetty milloin viimeksi? Juuri männäviikolla kyllästyin pieneen nykyttelyyn kaupunkiajossa ja heitin ruuvia kierroksen verran lisää auki…Johan loppui. Hyvä nyrkkisääntö seosruuvin kääntelyyn on kuumalla koneella ruuvia kiinni niin kauan kunnes tyhjäkäynti menee silmittömän huonoksi ja siitä 1.5 kierrosta auki. Omassani tämä ei tällä kertaa toiminut, kun on niin järkyttävän raskas vauhtipyörä, että tyhjäkäynti pysyy siedettävänä normaalia pidempään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161714

    Konkan vaihtamisen jälkeen pitää kokeilla tuota. Tämä meidän ensimmäinen sätkä on meillä nyt kolmatta kesää eikä kaasariin ole koskettu ollenkaan. Siksipä ajattelin, että kaasarin puhdistus ja tarkistus olisi paikallaan.
    Konkka jäi tänään vaihtamatta, koska tuuli oli heittänyt pressutallin katolleen naapurin ojaan. Kiva homma yrittää tuulella ankkuroida solmulla olevaa pressutallia takaisin paikoilleen.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #161715

    Muistelin, että tuollainen nykiminen korjaantui joskus ennen katkojan keskipakosäätimen jouset uusimalla.
    Ja jos moottoria runkoon kiinnittävät kumityynyt olivat ihan löysät, niiden uusiminen paransi tilannetta.

    Olen tapellut viime päivinä myös samaisen ongelman kanssa, samanlaisella koneella ja kaasarilla.
    Nyt on lähes kaikkea kokeiltu : uudet tulpat, johdot, ilmanputsari pesty ja öljytty, vaihdettu DGnition
    kärkikotelon tilalle, säädetty sytytys niin hyvin kuin omat hoksottimet sallii.
    Lopulta puhaltelin paineilmalla kaasarin kaikki kanavat puhtaiksi ja vaihdoin pääsuuttimen 155:stä 170:ksi.
    Säädin seosruuvia, joka tässä kaasarissa on omituisen tunnoton ja voisi luulla, että säätelee itsestäänkin.
    Tässä kaasarissa (lieneekö nelkun koneen jäljiltä, kun ajokki on Tiina -74 kutosen koneella) on vielä tyhjäkäynnin
    säätöruuvi läpän vivussa.

    On se nyt parempi ja vetää vahvasti, mutta silti hiljaa tasakaasulla ajellessa alkaa välillä nypyttämään.
    Tarttee tarkistaa vielä ne vetonivelet. Jos vaikka rasvat ovat vanhuuttaan kuivuneet. Suojakumit on ehjät.

    Kyllä tällainen vanha laite, kun välystä on vähän siellä ja täällä, alkaa hyvin helposti tuon nytkyttämisen.
    Pitää kai ajaa vaan talla pohjassa tarpeeksi pienellä vaihteella, silloin ei nyi 😀

    Tai nytkyttäköön sitten…

    #161716

    Jos seosruuvi ei tottele säätämistä niin suuttimet ovat liian isot. Ts. se on kokoajan reippaasti rikkaalla. Yksikurkkuinen kutonen vie n. 5.5 L/100km normaaliajossa, joten bensankulutusta kannattaa vilkaista. Jos kaasari on väljä akseliltaan niin se voi olla toinen syy seosruuvin tottelemattomuuteen ja isomman suuttimen vaihtamistarpeeseen. Ja tietysti bensa: Toivottavasti kaikki nyt ihan suosiolla ajaa 98:lla? 95E10 ei ole sätkäkoneen bensaa ❗

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161717

    No niin, konkka on vaihdettu ja ongelma poistui. Kiitoksia kaikille ja kiireettömiä kilometrejä.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #161718

    @Akaile wrote:

    Jos seosruuvi ei tottele säätämistä niin suuttimet ovat liian isot. Ts. se on kokoajan reippaasti rikkaalla. Yksikurkkuinen kutonen vie n. 5.5 L/100km normaaliajossa, joten bensankulutusta kannattaa vilkaista. Jos kaasari on väljä akseliltaan niin se voi olla toinen syy seosruuvin tottelemattomuuteen ja isomman suuttimen vaihtamistarpeeseen. Ja tietysti bensa: Toivottavasti kaikki nyt ihan suosiolla ajaa 98:lla? 95E10 ei ole sätkäkoneen bensaa ❗

    Ilmaisin itseäni huonosti. Kyllä seosruuvin kiertäminen vaikuttaa Tiinani koneen kierroksiin, mutta se ruuvi on jotenkin niin löysä, että epäilyttää, pysyykö säädöissään. Kone ei saa liikaa soppaa, koska ryypyn pieni päälle veto parantaa tilannetta ja kulkua tietyillä kierroksilla.
    Tyhjäkäynti on ihan jees, akseli melko tiivis.
    Tankissa on ysikasia, joka sekään ei ole oikein kunnon bensaa. Ei ennen bensoista yhdessä
    talvessa haihtunut palava ainesosa tiehensä, mutta näistä nykyisistä se häviää jonnekin.
    Esim. ruohonleikkurin tankki pitää aina tyhjentää ja ladata uutta tavaraa sisään, jos meinaa
    saada keväällä käymään (tosin se on jo ihan toisen topicin ongelma 😆 )

    Hyvä, että ketjun aloittajan ongelma ratkesi konkan vaihdolla.

    #161719

    Seosruuvin alla/ympärillä on jousi. Onko tallessa tai katki.
    Yksi säätöön vaikuttava tekijä on kaasuläpän kiinniasennon säätö.
    Sitä jos on ruuvailtu liikaa auki, ei seosruuvi välttämättä toimi tarkoitetulla tavalla.

    #161720

    Tyhjäkäynnin perus säätö: kaasuläpän ruuvista pienin asento missä käy tyhjäkäyntiä..
    Seosruuvista haetaan kohta jossa käy keveän tasaisesti ja hyvin,,
    kaasuläpän ruuvilla säädetään lopuksi sitten koneen kierrokset tyhjäkäynnille sopiviksi..
    Ei takaa vielä että menee pakokaasutestistä läpi mutta toimii hyvin…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161721

    Ennen katsastusta voi hieman kiristää seosruuvia syvemmälle eli laihemmalle. Ota ruuvari valmiiksi hollille, jos ei olisikaan arvot kohdallaan. Kyllä ne kohta löytyvät pienellä ruuvaamisella ja katsastusmies yleensä sallii tälläisen omaehtoisen säätelyn. Koskee siis kulkimia vuodesta 1978 eteenpäin.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.