Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv6 nykii

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #161722

    Kunnossa olevan koneen tiivis akselisella kaasarilla olen onnistunyt korvakuulolta säädöllä läpäisemään myös pakokaasutestin… 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161723

    Pakokaasutesti kannattaa tehdä jossain huoltamolla jo ennen katsastusta…onpi 3vkoa voimassa, halvempi, ja saa varmasti itse säätää. Inssi voi näyttää ovea moista pyydettäessä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161724

    3 kuukautta voimassa.

    #161725

    Eihän tällaisen vanhan -74 Tiinan pakokaasuista tullut mitään puhetta katsastusinsinöörin kanssa. Ei se kait niitä edes mitannut. Laittoi vaan leiman lappuun.

    Nyt sitten selvisi nykimisen syy kun rasvailin olkatapit ja vetoakselien haitarikumin alla olevan boorin.
    Niitä oli jo pidemmän aikaa “rasvattu” ihan turhaan. Rasvanipat olivat täysin tukossa eli jumissa.
    Kun nostin pyörän ilmaan, oli helppo huomata kuinka kyseinen liukuva liitos lotkui aika rankasti ja suorastaan kolisi kuivuuttaan. Liottelin sitten irroitettuja nippoja CRC:ssä ja sain ne heikohkosti läpäisemään vaseliinia. Varmuudeksi painoin vielä puoli tuubia rasvaa alakautta
    haitarikumin välistä sinne holeen – kun sitä tilaa siellä oli.
    Olkatappien nipoista toinen toimi ja toinenkin elpyi liottamalla.

    Eihän nykiminen täysin poistunut, koska sitä väljää oli akseleissa niin paljon, mutta muutti se ainakin luonnettaan. Tarttee hommata uusia 7mm nippoja ja painaa jotain kovempaa rasvaa
    sinne holkkeihin, jos se vaikka tilkitsisi liiat väljät vähemmäksi.
    Tai muuten pitää lähteä ostoksille 😕

    Mönkijänostin on aika kätevä sätkän huolloissakin 😀 Laitteet on suurin piirtein saman painoisia… Kuvassa on takapään korkeuden säätö meneillään, saunajakkaralla istuen…

    #161726

    Ennen käyttöönottovuotta 1978 ei päästöjä mittailla lainkaan eli on myös sen verran halvenpaa tällaisen kulkimen katsastus. Onnittelut.

    #161727

    Tuo nosturi noissa kuvissa alkoi kiinnostaa. Paljonko nostaa ja paljonko maksaa ym. tietoja ?

    #161728

    Kiitos Jukalle onnitteluista – onnenkauppaahan se on, millainen katsastusinssi osuu kulloinkin kohdalle 😀 Näistä vanhoista löytää aina jonkun vian, jos hakemalla hakee.

    Tuosta nosturista. Se on ns. moottoripyöränostin, jossa on alkuperäiset helposti irroitettavat levitystasot. Levityspalat ovat kuvissa paikoillaan. Jos ottaa ne pois ja laittaa nostimen ja sätkän rungon väliin poikittaiset piirunpätkät sopiviin kohtiin, saa kaikki pyörät ilmaan kerralla.

    Tarvitsen nosturia pääasiassa mönkijöitten huoltoon ja korjaamiseen, mutta ajattelin kokeilla, kuinka sitikka nousee. Ei siinä mitään eroa ollut. Tosin nostimen on parasta olla lujaa ankkuroitu lattiaan, ettei koko komeus kellahda asentajan päälle. Tuota ei siis ole tarkoitettu auton nostamiseen ❗

    Kannattaa googlettaa esim. “korjaamonosturit”, “moottoripyöränostimet”, tai “autonostimet” tms., niin valikoimaa alkaa löytymään. Kiinalaisia saa aika yllättävän halvallakin. Tämä omani on Effemme-merkkinen italialainen ja sen max. nostokapasiteetti on vain 500kg. Uskottelen itselleni, että siinä on kyllä varmuusmarginaalia laskettu tuohon päälle ehkä toinen mokoma.

    Pieniä talliin sopivia saksinostureita, jotka sopivat paremmin autohommiin, on tarjolla. Samoin esim.yksipilarinostin olisi varmaan mainio peli. Omassa nostimessani on hienoa se, että se on vain 9 cm paksuinen matalimmillaan, joten tallin käyttöä se ei juurikaan haittaa. Nostinta voi käyttää myös kätevänä asennuspöytänä mitä tahansa askarrellessaan.

    Nostin on tuolla alimmaisena.

    #161729

    Mielenkiintoista, tuollainen tarvittaisiinkin, mielellään kuitenkin pohjasta “läpinäkyvä”.

    #161730

    Tapahtui edellisen Ranskan m-kokouksen aikaan: Kuljin nyki jonkin verran, lähinnä pintakaasulla sen huomasi. Kaikki mahdolliset paikat käytiin läpi, osa kahteenkin kertaan. Sitten eräs jokkis-harrastaja antoi vinkin: Ota säätäjän +-piuha irti ja käy koelenkillä! Ja vot nykiminen loppui eli säätäjä vaihtoon!

    #161731

    @Basilius wrote:

    Tapahtui edellisen Ranskan m-kokouksen aikaan: Kuljin nyki jonkin verran, lähinnä pintakaasulla sen huomasi. Kaikki mahdolliset paikat käytiin läpi, osa kahteenkin kertaan. Sitten eräs jokkis-harrastaja antoi vinkin: Ota säätäjän +-piuha irti ja käy koelenkillä! Ja vot nykiminen loppui eli säätäjä vaihtoon!

    Kirjoittaja tarkoittanee lataus säätäjää..?? Rättäristä kun ei muuta sähköistä säätäjää löydy.. ❗ 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161732

    @Basilius wrote:

    Tapahtui edellisen Ranskan m-kokouksen aikaan: Kuljin nyki jonkin verran, lähinnä pintakaasulla sen huomasi. Kaikki mahdolliset paikat käytiin läpi, osa kahteenkin kertaan. Sitten eräs jokkis-harrastaja antoi vinkin: Ota säätäjän +-piuha irti ja käy koelenkillä! Ja vot nykiminen loppui eli säätäjä vaihtoon!

    Myös minun Tiinani lakkasi jo nykimästä. Tai siis se on hyvin olematonta entiseen verrattuna.
    Kun sain rasvaa menemään vetarien liukuholkkeihin ja ruuvasin vielä lisää kaasarin seosruuvia auki, niin nyt se on ihan eri peli ajaa.
    Kehtaa mennä jo pienemmän kaupungin keskustaankin cruisailemaan.

    Paljon hyviä vinkkejä tuli asian tiimoilta, kiitos yya:sta!

    #161733

    @Isoo-Jukka wrote:

    Mielenkiintoista, tuollainen tarvittaisiinkin, mielellään kuitenkin pohjasta “läpinäkyvä”.

    Nostimia löytyy myös ns. tuplamalleja, joissa on kaksi erillistä nostotasoa ajoramppeina ja välissä huoltokäytävä.
    Aika pieniäkin, esim. mopoautoille ja päältäajettaville ruohonleikkureille suunniteltuja.
    Niitä voisi ehkä vähän pidentää, jolloin akseliväli olisi riittävä. Omassa nostimessani leveys riittää juuri ja juuri sitikan
    raidevälille, mutta pituus ei ole riittävä, että voisi ajaa kokonaan pöydälle. Patikan kun laittaa taakse rungon alle poikittain,
    niin koko paketti nousee helposti. Keulahan on sätkässä painavampi, joten ei jää edes takapainoa pahasti.
    Etupyöriä voi erikseen nostella laittamalla vaikka haitaritunkin pöydälle tukivarren alle. Tai sitten ilman sivupöytiä nostamalla kaikki pyörät
    saa ilmaan oikein helposti tällä minun versiollani.

    Nostovoima noissa mopoautonostimissa saattaa riittää sätkällekin. Halvimmalla saa tietenkin sellaisia nostimia, jotka toimivat manuaalisesti hydrauliikkaa
    jalalla polkien. Sähköisellä hydraulipumpulla (kuten oma nostimeni) varustetut ovat hieman kalliimpia. Monet laitteet vaativat lisäksi paineilmaliitännän
    varmuuslukituksen vapauttamista varten – joissain lukitus vapautetaan käsin.

    Esim. Silverstone -merkkinen nosturi on aika edullinen ja ainakin moottoripyöräkerhoissa melko suosittu.
    Jos se nostaa Harrikan, niin kyllä sätkäkin nousee – uskoisin 😆

Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.