Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2CV6 tärinäongelma.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128784

    Eli maantienopeudessa tutina etupäässä. Keväällä sai uudet tasapainotetut renkaat alle, vanhoilla oli sunnilleen sama.
    Ratti ei tärise / vatkaa vaan kaikki muu. Vetoakselien ulommat nivelet on “nos” kolme kesää ajetut, sisemmät silloin putsasin/rasvasin ihan ok. Etuiskarit tuli toissa vuonna uudet.
    Pyöriä pyörittelin tunkin päällä ilman lokkareita, en keksinyt mitään ihmeellistä. Jarrut on mallia isot rummut, niitäkin olen vetkutellut. Keksimättä ihmeempiä välyksiä. Voisiko rummut olla niin epätasapainossa ? Rivoista ei kuitenkaan paloja puutu. Moottori vaihtui viime keväänä, kumityynyt ok.

    #172426

    Mulla sama vika joku vuosi sitten. Kaikkien vaiheiden jälkeen vaihdoin sisemmät vetarit ja vika häipyi. Tämä vain epäilys.

    #172427

    Muutaman tapauksen tiedän, jossa etupyöränlaipat eivät ole olleet keskeiset. Pystyi muistaakseni testaamaan laittamalla etupyörät ilmaan aivan lähelle tasaista alustaa ja katsomalla renkaan ja tason välistä rakoa muuttuuko se epätasaisesti rengasta pyörittämällä.

    Tasapainotuksesta pitäisi tietää onko tehty staattinen vai dynaaminen tasapainotus? Staattisessa haetaan renkaan raskain kohta ja vastapuolelle lyödään punnus. Dynaamisessa tasapainoa haetaan mittalaitteen avulla, jossa huomioidaan renkaan painavin kohta, sekä sivuttaisheitto. Normaalisti sätkään riittää huolella tehty staattinen tasapainotus, mutta huonoilla vanteilla yli 100km/h vauhdit vaativat monesti myös tuon sivuttaisheiton tarkastelun. Sivuttaisheiton vibraatio normaalisti loppuu siinä 115km/h ja 140km/h välissä, mutta ennen sitä tuntuu varsin ärsyttävänä 😈

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172428

    Mittaa aurauskulmat. Ja akseleiden ristimitat etupyörästä vastakkaisen puolen takapyörään. Ainakin isommissa vekottimissa on aiheuttanut joskus isoakin mysteeritärinää.

    #172429

    Komppaan tavallaan Henkkaa, koska kuluneet boorit siinä vetareiden liukukappaleessa aiheuttaa erikoista vapianaa. Se yläpään nivel ei todennäköisesti ole syypää. Vähän vaikea selittää. Joskus kulkee ihan tasaisesti, ja jonkun heiton jälkeen saattaa tutista ihan kunnolla. Joskus ravistelee tasaisella, joskus ei. Vaihdoin tuohon myynnissäkin olevaan alkukeväästä sekä ylä- että alapäät, ja jo kummasti rahoittui tärinät. Ota kiinni haitarikumin kohdalta ja kisko akselia vähän ylös-alas. Kokeile kaverin tasaisesti kulkevasta sama ja vertaa kokemuksia. Sätkässä väärä pyörägeometria kyllä syö kumia, mutta ei ainakaan mielestäni aiheuta ravistelua.

    #172430
    mph

    Tarkoittaako” vanhoilla oli sama” että tärinä oli jo ed. kumeilla? Vanteet samat? Mites vanteissa pultinreiät? Pyöreät vai soikeat?
    Kuinkas tuohon Akailen jo epäilemään renkaan “pystyheittoon” sopii monien vanhojen vanteiden soikeaksi kuluneet reiät? Ja miten rengas kiinnitettiin liikkeessä tasapainotuksessa koneeseen, normaalisti kolmella vai keskeltä yhdellä pultilla. Molempia tapoja tullut nähtyä. Eli onkos teoriassa mahdollista että soikeareikäisen vanteen voisi asentaa aina hiukan erilailla ja jolloin se ei olisikaan ihan “keskittynyt” = heittoa pystysuunnassa.
    M

    #172431

    Lähtökohdaksi ottaisin sen että jos vanteen pultinreiät on kuluneet vaikkapa siksi että pultit on ollut löysällä niin hylkyyn vain armotta se vanne..
    Pultin reiät toimivat ohjareina pultin tyvellä ja keskittävät vanteen pyörän-napaan..
    Jos reijät on väljät jostain syystä on mahdoton saada vannetta keskitetyksi, joten pyörä hyppii varmasti..
    Lisäksi joissain uusissa renkaissa on niin sanottu venttiili merkki renkaan laidassa tehtaalla laitettuna joka tulisi asentaa siten että kyseinen värirengas tai täplä tulee venttiilin kohdalle..
    Merkki näyttää keveimmän kohdan rengaassa joka on uuden rengaan tasapaino testissä laitettu rengaaseen tehtaalla..
    Ainakin Toyo rengaista kyseinen merkki löytyy ja kokemuksesta voin sanoa että jos on suorat ja muutenkin kaikinpuolin ehyvet vanteet niin jopa rengaiden tasapainoitustin saattaa olla rättärissä turhaa mikäli lähettyviltä ei löydy sellaista paikkaa jossa sen voisi suorittaa..
    💡
    Nykyiset rengasasentajat vain eivät asiaa ymmärrä tai eivät ole asiasta kuulleetkaan tai eivät viitsi merkkiä kohdistaa..
    Osa asentajista tekee kyllä pyydettäessä merkin kohdistuksen..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #172432

    Se mitä tarkoitin edellisellä viestillä on, että toinen sisempi vetari leikkaili hiljalleen kiinni ja piti nykytystään. Vika poistui toimenpiteen jälkeen.

    #172433

    Sopivasti kun rasvat kuivuu, niin aiheuttaa nykimistä. Välttämättä ei nivel ole vielä pilalla. Kannattaa kokeilla rasvausta.

    #172434

    Yksi ravistuspaikka on raidetangon päät, jos niissä on väljää. Lähtee vipattamaan aivan hervottomasti ajoittain, mikäli väljää on. Myös tukivarsien yläpäiden laakeroinnin tiukkuus kannattaa tarkastaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172435

    Hiljattain vaihdoin raidepään kumin (ja rasvat). Mielestäni kokosin sopivan tiukaksi, mutta jonkin ajan kuluttua nivel oli vasta asettunut pesäänsä ja sain kiristää uudestaan. Oireena kurvissa saadusta kimmokkeesta alkoi etupyörä inhottavasti vapajamaan.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.