Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv6 Venttiilivarren kumit

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #267394

    Tuli tuossa vastaan eräs kiusallinen juttu 2cv6 moottorissa.
    Vasemman puolen pakoventtiilin venttiilivarren kumi ei meinaa millään pysyä paikallaan, vaan nousee venttiilinvartta pitkin, josta johtuen moottori syö öljyä ja savuttaa.
    Mistähän moinen voisi johtua ja mikä olisi paras ratkaisu kyseiseen ongelmaan?

    #267404

    Moro !!
    Vika johtunee joko venttilinvarrentiivisteen löystymisestä/halkeamisesta ja/tai venttiilinohjurin väljistymisestä. Tarkistaa kannattaa myös, ettei venttiilinohjuri ole painunut kannessa sylinteriä kohti, jolloin olkapää on liian pieni pitääkseen tiivisteen paikoillaan.
    Korjaaminen onnistunee vain vaihtamalla tuo tiiviste uuteen. Venttilinvarret ovat eri vahvuiset imu- ja pakopuolella ja tiivisteissä ei ole selvää merkintää koosta. Eli tarkkana pitää olla, että oikea tiiviste tulee oikeaan venttiiliin.
    Tiivisteen vaihto edellyttää venttilin jousien poistamista, mikä on kannen ollessa paikoillaan erittäin haastava operaatio. Joudut siis purkamaan pois imu-pakosarjan ja irrottamaan kannen. Ja kun noin paljon on auki, niin suosittelen brillikumien ja öljyputkien tiivisteiden vaihtamista samalla ja jos kone on jo paljon ajettu, niin ainakin venttiilien hiomista. Totta että homma vähän laajenee, mutta tuo “samantien tekemisen logiikka” ehkä palkitsee itsensä vuosien saatossa.
    Lasse

    #267409

    Kannet käytin irti viimeksi vajaa kaksi vuotta sitten, kun sain sisäänajon uusilla männillä ja sylintereillä suoritettua. Silloin vaihoin pakoventtiilien varren tiivisteet, kun edelliset oli molemmat irronneet. Hioin myös venttiilien tiivistepinnat silloin. Kilometrejä on tullut sen jäläkeen alle 10 tuhatta. Samalla kerralla vaihoin myös kansille tulevat öljyputket ja niiden tiivisteet sekä banjopultit uusiin.
    Täytynee taas tilata muutama tiiviste moottoriin ja koittaa saada venttiilivarren tiivisteet pysymään paikallaan jollain konstilla. Vois vaikka samalla käyttää koko koneen ja vaihteiston irti ja rasvata ja kiristää hammastangolta ohjausvarsien sisäpään pallonivelet, kun siellä on pientä välystä havaittavissa. Tietää taas muutamaksi päiväksi askaretta kaikkien muiden hommien lisäksi.

    #267412
    Bew

    Tuo tiivisteen vaihto onnistuu kannen ollessa paikallaan suht helposti. Pitää olla työkalu venttiilijousen painamiseen( sen voi tehdä itse). Itsellä oli myös ongelmia yhden tiivisteen pysymisen kanssa. Laitoin pari tippaa pikaliimaa tiivisteeseen, sen jälkeen on pysynyt paikoillaan.

    #267475

    Minkälainen työkalu venttiilijousen painamiseen tarvitaan?

    #267513
    Bew

    Minä olen tehnyt tuollaisen kuvan mukaisen. Raudan reiästä venttiilikopan pinnapulttiin kiinni,mutterilla voi säätää korkeuden sopivaksi. Lisäksi putken pala ,josta on sahattu osa pois, että saa vennttiilien lukituspalat pois. Lisäksi olis hyvä olla pieni magneetti tai ruuvimeisseli missä on magneettinen pää.
    Tuo on tehty häthätää sellaisesta värkistä mitä on sattunut olemaan. Sitä voi kehitellä oman maun mukaan.

    #267518

    Minulla on kuvan mukainen. Laitan paineilmaa sylinteriin (mäntä ylhäällä) että venttiili ei mene sisään ja tuolla puristan jousen kasaan, lukot pois. Tällä onnistuu hyvin vaikka moottorin kannet paikoillaan. Tuo koukku tulee keinuvivun akseliin.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #267521

    Kiitos vastauksista

    #267559

    Voisko tuosta Karin tekemästä versiosta saada mittoja, niin vois rakentaa itelle vastaavanlaisen. Näyttää ihan pätevältä kyseiseen hommaan. Helpottais paljon, jos selviäis hommasta ilman kansien irrottamista. Vaikka toisaalta pitäis varmaan työntötankojen putkien alapään tiivisteet uusia, ku näyttää vähän vuotavan öljyä sieltä juuresta

    #267570

    Riittääkö jos sunnuntaina illalla koitan vähän mittoja ottaa.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #267590

    Joo. Eipä tuolla mikkään mahoton kiire oo tässä tilanteessa

    #267618

    Toivotaan että tuo mittaus tapa kelpaa, saa siitä ainakin osviittaa. Tuo rengas on sovitettu venttiilijousen lautasen mukaan.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #267853

    Semmoista tuossa mietin, että varmin tapa saada pysymään ventriilinvarren kumit paikoillaan, olisi asentaa sinne semmoset tiivisteet, joissa on peltilaippa pohjalla. Jos joku vois mittailla venttiilin ohjureiden ulkohalkaisijat sekä korkeuden kannnen pinnasta ja isomman venttiilinjousen ulko- ja sisähalkaisijat, niin vois alkaa etsiskellä sopivaa tiivistettä koneeseen. Venttiilinvarsien halkaisijat on imu 8mm ja pako 8,5mm. Eli periaatteessa molempiin kävisi samalla sisähalkaisijalla oleva tiiviste. Helpointa ois ottaa mitat irtokannesta, jota mulla ei nyt satu olemaan. ohessa kuva tiivisteestä, jonka tyyppistä ajattelin soveltaa sätkän moottoriin

    #267857

    Lisäyksenä vielä, että sisemmän venttiilinjousen sisähalkaisija täytyis mitata, niin voisi valita sopivan tiivisteen. Kerron kyllä sitten, minkä ajoneuvon tiiviste on sopiva, niin ei tarvi muiden taistella saman asian kanssa

    #273689

    Viime kesän venttiilivarrenkumien vaihdon jälkeen meni vähän aikaa, että kone ei syönyt öljyä oikeastaan ollenkaan. sitten jossain vaiheessa alkoi taas syödä öljyä.
    En avannut venttiilikoppaa, mutta vahva epäilys on, että sama tiiviste on noussut pois paikaltaan.
    Tässä talven mittaan olen asiaa pohtinut ja muistui mieleeni, että pakoventtiilin varressa taisi näkyä hieman kulumaa. Yksi mahdollinen syy sille, ettei tiiviste pysy paikallaan, voisi olla myös pakoputken liiallinen vastapaine. Moottorina on 2cv6 burtonin 652cc männillä ja sylintereillä. Pakoputkisto on muuten vakio, mutta loppupäässä on yksi läpivirtaava vaimennin lisätty, jonka ulostulopäähän tein moottoripyörissä käytetyn dB -killer tyyppisen ratkaisun. eli ulostulopäähän laippa ja pienemmällä halkaisijalla oleva putki vähän matkaa vaimentimen sisään. äänet ainakin hiljeni huomattavasti, mutta mahdollisesti putkisto ahdistaa liikaa ja pakokanavaan syntyvä paine puskee venttiilivarren tiivisteen irti, koska venttiilin varsi on kulunut. Ajattelin tässä keväällä tai alkukesästä vaihtaa ainakin pakoventtiilit ja niiden ohjurit uusiin. Samalla voisi vaihtaa työntötankojen suojaputket, koska niisstä on lohkon päästä murtunut palasta pois. Putket kuitenkin tiivistyi hyvin lohkoa vasten uusilla tiivisteillä ja jousilla.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.