Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2CV6:n volttimittarin käytös

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127727

    Volttimittarin asteikon ala- ja yläpäässä on punainen alue, keskellä valkoinen ja valkoisen alareunassa harmaa. Ajon aikana viisari tapasi ennen liikkua hiljakseen jokseenkin harmaan alueen reunasta toiseen, mikä minusta osoitti lataussäätimen tekevän tehtäviään.

    Nyt viisari on alkanut nousta ajaessa valkoisen alueen “yläneljännekseen” ja pysyä siellä, kunnes sitten putoaa liikennevaloissa seistessä harmaan alueen alareunaan. Noustakseen taas liikkeelle lähdön jälkeen kohta sinne “yläneljännekseen”. En oikein hyväksy mokomaa käytöstä.

    Mistä muutos voisi johtua? Olen tämän ilmiön takia toistaiseksi uusinut maajohdon ja kokeeksi myös akun, mutta ilmiö pysyy. Jotenkin en osaa vielä epäillä lataussäädintä (joka on alkuperäistä mallia).

    E.T.

    #166664

    Mittaappa akun jännite yleismittarilla,, pitäisi olla jotain 14 voiltin hujakoilla…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166665

    Kiristä nyt ensin laturin remmi mikä sulla ilmeisesti tyhjäkäynnillä luistaa ja ala sen jälkeen tutkimaan jännitettä (~ lataussäädintä)

    #166666

    Voltit ja amppeerit on mittailtu ja remmit tsekattu. Ja lataussäädin vaihdettu. Joko säätimessä tosiaan oli vikaa tai sitten sitä vaihtaessani tulin sivutoimisesti heilutelleeksi sopivia huonoja kontakteja, mutta nyt käytös on taas ennallaan. Siis volttimittarin viisari näyttää taas pysyttelevän sen harmaan alueen tuntumassa.

    Kaikissa ohjeissa mitä löysin, sanottiin, että säätimessä se vika nyt ei ainakaan voi olla. Ehkä se tällä kerralla sitten oli, mene tiedä.

    Kiitoksia taas hyvistä vihjeistä joka tapauksessa.

    E.T.

    #166667

    Laturin remmi kun alkaa olemaan huonossa kunnossa ja/tai löysänä, sen huomaa ensin tyhjäkäynnillä kun lataus lakkaa remmin luistaessa.

    Itselläni tuo vanha mekaaninen laturin säädin on joskus jäänyt päälle, eli ei ole lopettanut lataamista lainkaan. Siinä alkaa jännitteet nousemaan, ajovalot poksahtelevat pikkuhiljaa kaikki ja mankkari ym navigaattorit menee rikki. Esim Motonetista saa yleis-mallista elektronista säädintä joka sopii joka sätkään (12V), en ole niissä tavannut tuota vikaa että jäisivät päälle. Yleensä hajoessaan (mikä on erittäin harvinaista) vain lakkaavat lataamasta..eli lamput alkavat himmetä ja lopulta starttikaan ei enää jaksa pyörittää. Tuo säädinhän sijaitsee sätkässä yleensä siinä jossain akun alapuolella, pieni boxi mihin tulee 3 johtoa.

    Mielestäni laturi-startti-akku on sellainen “pyhä kolmio” että jos yksi ei toimi kunnolla ja sitä viallista yksikköä ei järjellisissä ajoissa korjaa, hajoittaa tuo rikkinäinen osa nuo kaksi muuta osaa.

    Akusta vielä sen verran että se kannattaa säilöä aina täyteen ladattuna, etenkin mitä kylmemmässä mitä sitä säillyttää. Ja tässä tulee henk. koht mielipide: Excide-akku on paras mitä rahalla saa, siis ihan se perus-malli. Tarkoitus ei ole merkkiä mainostaa ja kukin hankkikoon minkä merkkisen haluaa sitten kun ajankohta on kohdillaan.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.