Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › 2cvjimmin 2CV-projektit
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.2.2008, 11:39 #123877
Muokkasin otsikkoa – ajatuksella, että jos tänne nyt jotain asiallista noista projekteista saisi kirjatuksi.
Tarinan sankari/ttaret:
Citroen 2CV4 vm.1972 “Eemeli” (ei helposti museoitavissa 🙂 )
Toivottavasti kevään aikana tiemme taas yhtyvät ja Eemelin 38 vuotta kestänyt elämä saa hitsarin (jne.) jälkeen uuden alun.
Dyane 6 vm.1968, aito kutonen, paperit ok, mutta tullaamatta ja tämänkuntoisena tietysti rekisteröimättä.
Jää odottelemaan omistajansa kirkastumattomia ajatuksia kulkimen kohtalosta. Tarinaa kulkimesta tuolla muualla…
https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=1600″ onclick=”window.open(this.href);return false;Sunnuntaina 29.11.2009 tuli ostettua perheeseen dyane 4 vm. 1974. Tämä kuljin on vaikuttanut Porissa jo pitkään ja jotenkin tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta se täällä pitää jatkossakin. Pistän lisää asiasta tuonne ketjun peräpäähän.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com5.5.2008, 11:13 #143916Hip-hei:
Muutaman “kone pois ja takaisin”-tilanteen ja talven jälkeen ollaan tässä vaiheessa
Kone AK2 (vm.1982-86), keskipakokytkin ja laatikko isoilla jarruilla(Dyane 6 vm.1968), vetostartti 12V (vm.1968) ja kaks´kurkkuinen kaasari (vm.1988)…
Koeponnistus tulossa, kunhan akku latautuu, vaan mites käy bensojen kanssa, kun on 1½ vuotta ikää,…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com5.5.2008, 14:28 #143917@2cvjimmi wrote:
Hip-hei:
Koeponnistus tulossa, kunhan akku latautuu, vaan mites käy bensojen kanssa, kun on 1½ vuotta ikää,…
Ei syytä huoleen,, jos vettä ei ole päässyt tankkiin?? Kaataa jonkun litran uutta bensaa tankkiin ja menoksi ostaan tankin täyteen… On lähdetty ajoon 5 vuotta vanhoillakin pensoilla uutta hakeen….
😯 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂21.5.2008, 12:12 #143918Sain koneen pelittämään – sytty on aivan kohdallaan kummallakin pytyllä ja ampuu silti ennen ja jälkeen. Sahaamistakin tarvitsi. No “väkisin” käyntiin ja savua maailmaan…
Seuraavana päivänä kaverille esittelin ja tuo huomauttamaan, että tuolta jostakin imusarjan suunnalta ihan kuin pölläyttäisi savut – no minä katsomaan ja kuinkas ollakkaan tulppa jäi käteen ja pätkä kierrettä – voi vee.
No tulppa paikoilleen – kierrettä oli löytyvinään ja kokeilemaan toisen puolen tulppa – sama juttu.
Diagnoosi: Olin koneen säilöönpistotilanteessa tainnut tulpat avata ja vähän rasvaa antaa pytyille, mutta kun ei muista, niin ei muista ja sitten vielä se kauhea into pistää kone käyntiin – niin kuin on todettu aika väljäkin sätkän kone vielä käy.
Nyt pelittää – ja jostakin etsimään intoa pistää etujarrut jarruttavaan muotoon eli säätö ja ilmaus. Niin niin, joskus vaan on vaikeaa… 😀
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com1.12.2009, 13:34 #143919Dyane 4 jatkuu…
Lauantaina 28.11.2009 huomasin kulkimen tulleen nettiautoon myyntiin ja sen jälkeen ei pulssi sitten pudonnutkaan alle 150:n ennen kuin saatuani varausviestilleni vastauksen klo 23 illalla. Sovittiin seuraavalle päivälle katselu puolen päivän jälkeen – rahat taskussa kohti kuljinta, tietäen että kuljin on mun, oli se sitten missä kunnossa vaan. (huom. kunto on hyvä, osin jopa erinomainen). Koeajoa eikä edes koekäynnistystä ei tehty, mattojen alle kurkkasin – siellä oli kaikki uutta.
Paperit tehtiin ja minä lähdin kotiin hakemaan puuttuvaa bensaletkun pätkää. Ja takaisin – kuljin käyntiin melkoisen paukkeen kera > lämmönvaihtimen etupään klemmarit väärin paikallaan eli pakoputki vuosi reippaanlaisesti. Klemmari paikoilleen ja talouspaperia lähettyville märkien ikkunoiden kuivaamiseen ja kotia kohti – kaikki toimii, hienoa.
Pientä korjausta tuli tehtyä jo sunnuntai-iltana – kaikki pakoputken klemmarit kiristettyä ja uuden väliputken saavuttua tarkoitus on ne vuotamattomiksi tiivistää. Öljyn lisäys (sitä lentää koneesta pihalle aika mukavasti > silmiklasitiivisteet ja jotain muuta vaihdettava eli tehtäneen sitten kun ajohalut laantuu – nyt nautitaan sätkän keinunnnasta (ollut parin vuoden stoppi tuossa ajelussa, kun tuo Eemeli on ollut vain muutaman päivän ajossa kahden-kolmen viime vuoden aikana). Tulpat vaihdoin, ja sytty pitäisi säätää > taidan hankkia 123:n, ettei noita etupeltejä tarvisi koko ajan vaihdella. Moottori-vaihdelaatikkopaketti voipi vaihtua kutoseksi keskipakokytkimellä kera dyanen kutoslaatikon (Eemelissä nyt).
Konehuone nyt
Talvirenkaat vaihdoin alle, kunhan ensin maalasin Eemelin sinisen tilalle viininpunaista. Hakkapeliitta 05 (2kpl) ja 06 (2kpl) vyuosimallia 60-/70-luku toivottavasti pitävät ilman sisällään. Vaihdon yhteydessä huomasin kulumaa tukivarressa ja nyt pyörä kääntyy niin paljon, että ottaa myös kiinni sisälokariin eli hitsauspillitarve iski > rajoitinpulttien päähän lisäainesta, jotta raapiminen loppuu.
Äänieristyksen puute ja kovat ilmaputket tuovat sisätilaan oudoksestaan meteliä, mutta eiköhän siihen taas totu, samoin kuin öljyn käryyn ja vielä tällä hetkellä pakokaasuihinkin. Aamulla kun pistin käyntiin, niin savunmuodostuksen määrä oli melkoinen eli taitaa venttiiliohjurit vähän vuotaa tai sitten on männänrenkaat vaihtotilassa.
Tässä linkki dyanen kuvakansioon, lisään kuvia kunhan saan mukuloilta kamerani takaisin…
http://s84.photobucket.com/albums/k15/2cvjimmi/Dyane%204%20-74/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Rekisteröinti sujui melko hyvin – ainoastaan mitä nyt piti hakea entisen omistajan nimi ja luovutuspäivä uudelleen lisätietoja-kohtaan, kun oli alkuperästä luovutuspäiväkohtaa kynällä korjattu. Ajoneuvo oli väliaikaisesti poistettu rekisteristä, joten toivomukseni oli ettei sitä kukaan konttorilla ole nähnyt – eivät kuulemma valvo asiaa, joten se siitä. Samalla otin vakuutuksen käyttämääni vakuutusyhtiöön eli Nordeaan – asiat ok, 10,20 euroa kiitos. Päivemmällä aloin katsoa saamaani vakuutuslappua ja ihmeekseni huomasin, että dyanen pakollinen liikennevakuutus oli hinnaltaan 660 euroa (!!!) – soitto Nordeaan ja Turvaan (ihan vaan uteliaisuuttani > Turva 288 euroa/vuosi). HÄH! Eroa lähes neljäsataa euroa > Nordeaan uusi soitto ja tinkaus > uusi hinta 658 euroa. Lyhyt johtopäätös ja kohti Turvaa > uusi vakuutus dyaneen ja samalla kolmen muun kulkuneuvon siirto samaan yhtiöön pois Nordeasta > säästöä useita satoja euroja vuodessa. Nyt vaan tarkastamaan vielä tuo koti- yms. vakuutukset ja ehkä sitä kautta hyvästit Nordealle. Ja vielä kerran katsastuskonttorille > vakuutusyhtiön vaihto = 10,20 euroissa ja se oli siinä.
Nyt dyane pitää muuntaa talviajoneuvoksi eli tehostaa lämmönvirtausta sisätiloihin > keulaa ja moottorin alustaa tukkoon, puhallin (?), kattovuoraus, etupenkin taakse katosta viltti (joka kylläkin peittää tausta peilin näkyvyyden, mutta kun takapenkillä ei pitäisi kovinkaan usein kenenkään matkustaa (muu perhe kulkee Volvoilla > V40 ja 740), jne. ja jos vaikka noita pihavaraston ebereistä yhden innostuisi asentamaan > tilaa kun on, vararengas takalaatikossa. Ja jos, ja sitten vielä,…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com1.12.2009, 13:57 #143920Dyane 4 jatkuu…
Laturin tuulettimelle pitää tehdä suoja, ettei sormet lyhene tai sitten vaihtaa 2CV-mallinen laturi (alkuperäinen suojapelti löytyy takalaatikosta).
Konepelti on hakusessa > väri orange 329 > “sävy virttynyt”. Nykyinen konepelti on tehnyt “Timo Mäkisen Minin” eli noussut ajon aikana hyvin pieneksi hetkeksi pystyy ja sen jälkeen välittömästi taipunut virtaviivaiseksi tuulilasin ja katon muotoja tavoittelevaksi entiseksi konepelliksi.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com1.12.2009, 16:33 #143921@2cvjimmi wrote:
Dyane 4 jatkuu…
Laturin tuulettimelle pitää tehdä suoja, ettei sormet lyhene tai sitten vaihtaa 2CV-mallinen laturi (alkuperäinen suojapelti löytyy takalaatikosta).
Sen laturin tuuletussiiven voi ottaa siitä pois, jolloin alkuperäinen suojapelti mahtuu paikalleen… Jos teet tehostetut lämmönvaihtajat, et tarvitse eberiä, välivilttiä keskelle kabiinia jne… 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.12.2009, 20:29 #143922@Akaile wrote:
Sen laturin tuuletussiiven voi ottaa siitä pois, jolloin alkuperäinen suojapelti mahtuu paikalleen… Jos teet tehostetut lämmönvaihtajat, et tarvitse eberiä, välivilttiä keskelle kabiinia jne… 😉
Aivan – pitänee miettiä…
Tämän päivän saldo:
a) päällejumiutunut etujarru, syy liian innokkasti eilen säädetty käsijarru. Kolmosella 80 > nelosella hiipui 70:een. Asia korjattu.
b) yskiskely ja melko holtittomasti heittelehtivä tyhjäkäynti, syynä (?) pulttien löysyys ja mahdollinen imuilman vuoto (onneksi hytinpuoleinen pultti, johon saa helposti vastamutterin). Niin ja se sytytyshetki + kärkiväli + konkan kunto.
c) erittäin tukossa oleva ilmanputsari – pestävä-mallisen putsarin etsintä turhaosakasasta (joka on taas muuttumassa varaosakasaksi)
d) ilmaa ei tule ikkunalle nimeksikään – tukos? > etsintään > puhallimen eli imurin asennus.
e) etupään Hakkapeliitat vuotaa, joskaan ei täyttötarvetta päivittäin, mutta viikottain kylläkin.
f) toinenkin pakoputken klemmari oli jäänyt edelliseltä asentajalta vähän vikapaikkaan eli vuosi > vasaraa ja 11 mm:n lenkkiavaimilla asia korjattu.Kuva: JYM – kiitos.
Tämä moottori-vaihteistopaketti taitaa siirtyä “Hissun Kissu”n konepellin alle tuon Eemelin hallinnasta. (just tuli mieleen lastenloru tuosta dyanen rekkarista TEN-292 eli “enTENTENTEN teelikamentten, hissun kissun vaapula vissun, eelin keelin klot,…”) Joten se on nyt Hissun Kissu – sopii muuten aikas hyvin rättärillä kiirehtimiseen, hissun kissun.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com1.12.2009, 21:10 #143923@2cvjimmi wrote:
e) etupään Hakkapeliitat vuotaa, joskaan ei täyttötarvetta päivittäin, mutta viikottain kylläkin.
Tähän sellainen ei niin laillinen vinkki, mutta toimiva… Huomasin aikoinaan, että hakkapeliitan raskas sisäkuvio syö sisäkumit puhki, joten luovuin kokonaan sisärenkaiden käytöstä hakkapeliittojen kanssa. Noh, ongelmathan alkavat jälleen hieman hauraiden hakkojen kanssa, eli noin parin päivän välein sai olla lykkäämässä lisää ilmaa renkaisiin. Kyllästyin siihen ja lykkäsin jonkun verran (en siis todellakaan koko pulloa) paikkapullon sisällöstä renkaan sisään ja ajoin lenkin. Olen tämän parina vuonna tehnyt ja sen jälkeen rengas pitää ongelmitta sen talven yli.
Herää tietysti kysymys, että kuinka huonoilla renkailla sitä tulee ajettua, mutta fakta on se, että hakkapeliitta on parempi talvirengas pidoltaan kuin Misukka. Uusia nokialaisia kun ei saa niin ajetaan vanhoja pois. Misukan ja Hakkapeliitan ero tuli (jälleen) viime talven pahimmassa lumimyrskyssä todettua, kun ajoin saman päivän aikana sätkällä, jossa oli uudet misukat ja sen jälkeen omallani, jossa oli paljon käytetyt peliitat… Ero oli huomattava ja suorastaan järkyttävä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.12.2009, 21:13 #143924Mitäs jos antaa sisärenkaan olla ja sinne tuuppaa tuota mainitsemaasi ainesta ilman lisäksi – olisiko vaikutus sama?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com1.12.2009, 21:17 #143925En osaa sanoa, todennäköisesti ei, jos sisärenkaassa on jo iso reikä tai useampia. Jos paikkapullon sisältö ei paikkaa sisärengasta niin ilma tulee jokatapauksessa venttiilinvartta myöten ulos vaikka muu rengas pitäisikin vannetta vasten ilmat sisällä….
Ilman sisärengasta tuo aines kulkeutuu vanhojen harvojen kudosten väliin ja tuntuu pysyvän siellä riittävästi.
Rengastyökään ei ole vaikeaa edes hakkapeliitan kanssa, jos käyttää apuna viilapenkkiä ja rengasrasvaa…ja tietty rautoja…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.12.2009, 19:39 #143926Jarrujen herkistäminen on edessä – jumittaa yhä.
Motonetistä ostin jonkinlaisen tunnelipuhaltimen ja asensin kuskinpuoleiselle ilmantulolinjastolle.
Sisäkaton eristäminen, olikos täällä jossain mitat? Ovien sisällä näytti eristystä olevankin jo. Niin ja olihan se tuulilasille tuleva putki osittain tulossa – äänieristeenä ollut karhuvillantapainen aines oli repsottamassa putken sisällä. Nyt tuulee hyvin.Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com2.12.2009, 19:44 #143927@2cvjimmi wrote:
Sisäkaton eristäminen, olikos täällä jossain mitat?
No ei perhana ole 😳 😥 Hukkasin sen lapun, josta mun piti piirtää mittapiirros… HAHAHA kyllä pääni on sitten laho välillä! Rupesin noin jo kirjoittamaan kunnes kelasin vielä kerran ja käytin hakutoimintoa. Kas tässä: viewtopic.php?f=10&t=5248&p=28478&hilit=tiinan+katon#p28478
Olin jo itse unohtanut, onhan tuosta jo reilu kuukausi….prkl…lääkäriin….
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.12.2009, 19:46 #143928😀
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com21.3.2010, 17:36 #143929Elämä heittelee välillä kivillä – isolla ja pienillä, mutta nyt olisi taas aika käydä Dyanen kimppuun eli
pakari vaihtoon, sytty kohdalleen ja etujarrut herkistäen – ja sitten katsastukseen (joka kylläkin meni oikea-aikaisena jo ohi).
Niin ja talvikumien vaihto kesäpyöriin – päivällä kylläkin tuli 10 senttiä lunta ja yöpakkaset on -10 asteen luokkaa.Ai niin, olisiko kellään nurkissaan ylimääräistä oranssia dyanen konepeltiä?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.