Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit 2cvjimmin 2CV-projektit

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 51)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #143945

    Kai tänkin tänne voi pistää – on tää niin lähellä sätkää…

    Sulkavalla tuli tehtyä kaupat – oikeastaan piti vaan ostaa koukku, mutta mitäs sillä olis tehny, jos ei olis ollu siihen sopivaa kärryä.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #143946
    MoA

    Pentele Jimmi 🙂

    Vain köyhillä on kiire.

    #143947

    Tervetuloa Heinemannilla onnellistettujen joukkoon.
    Mun kärry ei näköjään kelpaa kellenkään.
    😆 😆

    #143948

    @MoA wrote:

    Pentele Jimmi 🙂

    Mä oon Marko todella, siis todella pahoillani, ettei tämä kärry nyt sitten ilmestynytkään sinne Länsi-Venäjälle, siis todella 😀 .

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #143949

    @2cvjimmi wrote:

    Kai tänkin tänne voi pistää – on tää niin lähellä sätkää…

    Sulkavalla tuli tehtyä kaupat – oikeastaan piti vaan ostaa koukku, mutta mitäs sillä olis tehny, jos ei olis ollu siihen sopivaa kärryä.

    Muokkaus: Maalien poisto alkoi eilen – lähtee aika helposti tuosta galvanoinnin päältä pois. Niin ja vaihdoin uuden vetopään – heittäen paikoille, kun sattumalta oli sama valmistaja (tai sitten tuo pulttijako on sovittuna eri valmistajien kesken).

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #143950

    “Ensisavut” 28.10.2011 :

    Wanhus 1962

    Puuliiteristä “löytynyt” runko näyttää tältä:


    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #143951

    Hissun Kissun kanssa tuli taas opiskeltua tuota “virittämistä” > mulla oli siinä kesästä asti ns. vapaavirtausilmansuodatin – mallia 2CV. Imuilmaäänet oli mahtavat ja “luulin”, että mahtavat äänet tuovat kuin itsestään lisääntyneen vauhdin tunteen (maximit jotain 110-120 välillä), vaan kuinkas asia oikein olikaan > vaihdoin paikalleen sätkän oman suodatinsysteemin ja kävin koeajolla – tuloksena hiljaisuus ja mittarin viisari asettui 130:n oikalle puolelle – jepjep sellainen “viritys”.
    Hissussa on nyt kutosen kone, kaks´kurkkuinen kaasari, normivauhtipyörä+tavallinen kytkin ja wanhuskutosdyanen laatikko. Kiihtyy mainiosti, ja kulkee sopivasti eli jaksaa kiivetä ylämäet, (jopa kiihtyy, jos haluaa polttaa bensaa). Ensi keväänä kokeillaan turboputkea… nyt on menossa talvivarustelu.

    Asensin samalla 20 vuotta kaapissa olleen Bilteman öljynlämpötilamittarin > kaasu pohjassa 10 kilometrin matkan jälkeen mittari näytti 120 celsiusta plussaa – mittauspiste suodattimen juuressa. Keulan ritilä ummessa, öljynlauhduttimen takana pelti ja pohjassa “panssarilevy”, ulkona +8 astetta > eli vähän liian kuumana käy?

    Onko noissa mittareissa samanarvoiset anturit, kun alkaa olemaan noita mittareita läjä, mutta anturit on maailmalla tai koneissa kiinni (parit siis hukassa)?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #143952

    Vaparisi kanssa on saattanut käydä perinteiset…eli kun vaparin myötä kaasari saa lisää ilmaa niin seos laihenee. Tätä pitää kompensoida antamalla isompaa suutinta, ei kuitenkaan liian isoa. Huomasitko sellaista jännää ilmiötä, että ilmanputsarilla repii paremmin yläkierroksia, mutta vaparilla vähän niinkuin leikkautuu kierrokset yläpäästä? Tämä taas ratkeaa jarruilmasuuttimilla. Omien kokemusten mukaan Visan jarruilmasuuttimilla kulku on reipasta (vaparin kanssa), mutta kulutus kasvaa. (=voima vaatii verot 😉 )

    Tästä jos viedään viritystä pidemmälle, eli avarretaan pakopuolta paremmin virtaavalla pakoputkistolla niin jälleen korostuu isommat suuttimet ja vakioputsari rupeaa kyllä ahdistamaan.

    Ja kolmaskin asia pukkaa mieleen, eli se kumitöttörö. Maailmankokouksissa olen nähnyt monesti “viritettyjä” sätkiä vapaavirtaussuodin kiinnitettynä suoraan kaasariin. Tämä on huono ratkaisu. Imukanaviston pituuden vaikutus alkaa jo ennen kaasaria, joten pois jätetty kumitöttörö voi vaikuttaa jopa alavääntöön. Näin pienessä koneessa monen asian summa korostuu tehokkaasti.

    Kuumana käynti voi myös viitata laihaan seokseen. Vaikea verrata astelukuja, kun normaalisti mulla on ollut öl-anturi venttiilikopassa. Kiinnostaisi kyllä asentaa tuollainen öljynsuodattimen alle asennettava adapteri.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143953

    @2cvjimmi wrote:

    Asensin samalla 20 vuotta kaapissa olleen Bilteman öljynlämpötilamittarin > kaasu pohjassa 10 kilometrin matkan jälkeen mittari näytti 120 celsiusta plussaa – mittauspiste suodattimen juuressa. Keulan ritilä ummessa, öljynlauhduttimen takana pelti ja pohjassa “panssarilevy”, ulkona +8 astetta > eli vähän liian kuumana käy?

    En olisi huolissani, jos tuohon lämpöön päästäksesi ajoit kaasu pohjassa tuollaisen matkan. Entäs nätisti/normaalisti ajellessa, mitä mittari silloin näyttää..?

    @A. Graham Bell kirjassaan wrote:

    …autonvalmistajien tekmissä täydellä kaasulla ajetuissa 24 tunnin testeissäkin on osoittautunut, että hyvälaatuista moottoriöljyä käytettäessä täysin hyväksyttävä moottorin öljypohjassa olevasta öljystä mitattu lämpötila on 120°C-130°C, ja hetkellisesti öljyn lämpötila voi olla jopa 150°C-180°C, mutta joka tapauksessa tällaiset moottoriöljyn lämpötilat edellyttävät että kyseessä on uusi tai ainakin uudenveroisessa kunnossa oleva moottori…

    Minun mielestäni öljynjäähdytin on aiheellista hankkia silloin, jos moottoriöljyn lämpötila raskaammassa ajossa kohoaa säännöllisesti suuremmaksi kuin noin 120°C.

    Lähde: Nelitahtimoottorin Virittäminen, A. Graham Bell, sivu 12.8

    Odotas kun se oikea talvi tulee, tuskin mittarin viisari isosti edes liikahtaa… 🙄

    #143954

    Joo – eipä noihin lämpöihin tuossa normiajossa pääse – kotoa töihin tulee noin 8 kilsaa matkaa ja tuona aikana lämpö nousee just 80 asteeseen (ulkona n. +6)… Dyanen keulassa on vielä tukittavaa, jos tarvetta tulee > ne lokasuojien etuosat ja toisaalta kovemmille keleille pitänee keksiä sopivaa tavaraa venttiilikoppien ympärille.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #143955

    Karin keksimät hatut on hyvä keksintö tuohon tarkoitukseen: Routapatjasta sopivan pituiset rinkulat venttiilikoppien ympärille ja liimalla päät yhteen. Hattu sisälokasuojaa ja moottorinpeltiä vasten, ja ajoviima on blokattu! Olen päässäni (=päissäni) jatkojalostanut tuota ajatusta, eli alumiinifolio huolella venttiilikoppaa vasten, routamatto ympärille ja sitten uretaanivaahdolla hattuun täytettä. Tämän jälkeen sinulla on muotoon valettu venttiilikopan hattu ❗

    Eikä varmasti ole vahingollista talviajossa. Aikoinaan, kun vielä ajelin talvella, niin lasivillalla sai muurata sisälokasuojan ihan huoletta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143956

    @2cvjimmi wrote:

    Joo – eipä noihin lämpöihin tuossa normiajossa pääse – kotoa töihin tulee noin 8 kilsaa matkaa ja tuona aikana lämpö nousee just 80 asteeseen (ulkona n. +6)… Dyanen keulassa on vielä tukittavaa, jos tarvetta tulee > ne lokasuojien etuosat ja toisaalta kovemmille keleille pitänee keksiä sopivaa tavaraa venttiilikoppien ympärille.

    Näin vähän arvelinkin…

    Tässä lähipäivien aikana, kokemuksia omasta tapauksesta. Keulalla säätösäleikkö, rungon alla yhtenäinen pelti poikkipöntölle asti, rungon/säleikön väli tukittu, öljyjäähdyttimen takana pelti, “kolmiopellit” poissa ➡ reippaalla kaasulla ajellessa alle +10°C ei tahdo saavuttaa 80°C asteen lämpöä, kaupunkiajossa hyvä kun 50°C tulisi…

    Kolmiopellit paikalleen ➡ vastaavassa reippaammassa ajossa “jopa” 85-90°C, kaupunkinopeuksilla karvan yli 50°C…

    Lämpöä kyllä irtoaa sisälle huomattavasti paremmin kun on nuo kolmiopellit paikallaan, vaikkei öljynlämmössä isoa eroa olekaan. Ehkä enää ei kylmä ilma pääse lämmönvaihdinta niin hyvin jäähdyttämään..?

    Taitaapi joutua pikkasen vielä lisäeristystä väsäämään, ennen kunnon kylmiä aikoja… 🙄

    #143957

    http://www.suomen2cvkilta.fi/wiki/index.php?title=%C3%96ljynlauhduttimen_l%C3%A4mp%C3%B6erist%C3%A4minen” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Hyvä syy hakea olutta…

    #143958

    Lait viel kuva niist siu hattuloist?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143959

    töttöröö kun ne kaljat on juotu….

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 51)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.