Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu 2cv:n evoluutio

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126581

    2cv on ulkomuodollisesti pysynyt hyvin samana alusta loppuun saakka, mutta malleissa on maalauksellisesti ja pienin yksityiskohdin ollut paljon eroja.

    Laitan tähän kuvan, josta toivon saatavan selvää ja pyydän ihmisiä kirjaamaan ylös tietämystään suomalaisesta näkökulmasta, eli mitä on tapahtunut markkinoilla vuosien saatossa. Tämä toimikoon muille helppona lunttilappuna ja toivon, että asiasta muutenkin saadaan vilkasta keskustelua.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160747

    Esimerkiksi: Charleston tuli markkinoille jo vuonna 1980 8000 kappaleen special editionina ja 1981 normaalina tuotantomallina (puna-musta) ja 1982 oli saatavilla jo seuraava versio, eli kelta-musta… 1983 tuli harmaa-tummanharmaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160748

    Vähä tuo kuvan terävyys huono tuossa valokuvassa,, sekä alalaidan heijastus…
    Mistähän saisi paremman kuvan,, tai kuvatiedoston osoitteen…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #160749

    Tuo kuva on isosta taulusta otettu valokuva…tärkeimmät näkyy 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160750

    http://www.citikka.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    tuolta minä semmoisen hankin..

    #160751

    Jatketaanpa aiheessa: 2cv4 oli markkinoilla 1970-1975, joista alkupään laitokset oli valmistettu jo vuonna 1969 hieman erilaisen tekniikkapaketin kera kuin mitä sitten lopullisesti nokilta löytyi. 1970 mallisessa oli puskurilistat pyöreähköllä profiililla ja 1971 vuoteen saakka peilin varsi oli kippuraisella muotoilulla. Samaten etuvilkut olivat näissä 1969-1971-alkupää tuotoksissa belgian malleista tutulla kulmikkaalla muodolla. 1971-1972 vaihtui ovenkahvat “kutosmallisiin” kantikkaampiin. Vetarit vaihtuivat muistaakseni 1972 eteenpäin kuusipulttisella yläpäällä. 1973-1974 tuli eturullavöille paikat keskipilariin ja taakse lantiovöille lattiapaikat, eli bensatankin huoltoluukku poistui. 1974 vaihtui ovien lukot pois nelkkumallista, eli kutosmainen helposti suljettava lukko tuli käyttöön. 1975 tuli kantikkaat etulamput saataville ja korkea takapuskuri.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160752

    Pikkuisen tarkennusta kuitenkin tuohon edelliseen: minulla oli vm 1970 nelkku vv 1978-1980 ja kyllä siinä oli ihan normaalit pyöreät etuvilkut ja kuusipulttisella kiinnityksellä olevat vetarin yläpäät. Toisaalta Kauhasen Ipillä oli samaan aikaan myös 1970 mallinen nelkku jossa oli nuo neliskanttiset vilkut ja kromatut lampunkuvut 😯 😯 … sitten oli ulkomaantuontina 1972 tullut 1968 Dyane jossa moottorina oli kuudenvoltin nokkalaturilla varustettu AYA2 (siis nelkun) kone keskipakokytkimellä.

    eli Pariisissa laitettiin pakettiin mitä sattui hyllyssä olemaan…

    #160753

    Mielestäni vetareita ja vilkkuja oli tosiaan sekaisin. Neliövilkkuiset ovat mahdollisesti olleet peräisin oikeasti Belgian tehtailla. Samaan viittaa joissakin alkupään nelkuissa ollut salpalukitus katon etuosassa, sama myös esim. belgimallissa 3CV AZAM6. Alkupään nelkuissa oli myös vanhemman mallin jarruputkisto.

    Tehdas valmisti 2CV6 ja 2CV4-malleja rinnakkain samoin varustein syyskuuhun 1978, jolloin 435-kuutioisen version valmistus vasta loppui. Mallivuodelle 1976 esiteltiin 2CV Special ilman kolmatta sivuikkunaa nelkun koneella, samoin 2CV Spot keväällä 1976. (Lähde: Evolution Technique 2CV, Citroen – löytyy Arkistosta)

    Ulkomailla monesti puhutaan 2CV4:stä, kun takoitetaan ylipäänsä 425-453 cc koneella varustettuja sätkiä. Loogista sinänsä. Lisäksi nelkkuhan pysyi oikeasti 2CV-veroluokassa, kun taas kutonen oli jo 3CV.

    #160754

    Summasummarum, tarkkoja aikarajauksia on lähes mahdoton tehdä, sillä varustusta on ollut hyvin vaihtelevasti… Mutta kyllä noilla vuosiluvuilla jo jotain osviittaa saa aikakaudesta, jos lähtee arvioimaan paperitonta kuljinta jostain perämetsän ladosta 😉

    Mitenkäs vanhustietäjät; heitelkäähän vuosilukuja kehiin esim. ryppypelti/banaanipelti, 9hp, 12hp, 18hp ja sitä rataa vai allekirjoitatteko kaikki kuvan vuosiluvut sellaisenaan? 😯

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160755

    Noista AZUL ja AZL Belgi-malleista voisin kommentoida sen verran että AZUL tuli vuonna 1955 mutta jo AZL 1954. Samoihin aikoihin kun Ranskassa A muuttui AZ niin Belgiassa AL, AZL:lläksi marraskuussa -54.

    Ja eikös tuo 4×4 Saharakin esitelty -58?

    Mikko

    #160756

    @Akaile wrote:

    heitelkäähän vuosilukuja kehiin esim. ryppypelti/banaanipelti

    Berlineen otettiin tuotantoon 12/1960, pakuun 7/1961. 4×4:ssä (eli Saharassa) oli kuitenkin ryppypelti ilman ryppyjä ja varapyöräupotuksella.

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.