Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu 2CV:n maahantuontikysymys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127168

    Mitä kaikkea pitää huomioida, että saa 60-lukulaisen 2CV:n virallisesti tullatuksi Suomeen? Saisiko selkokieliset ohjeet tänne palstalle, kiitos.

    Tarvittavat asiakirjat?
    – Kauppakirja
    – Autoveroilmoitus (tullilomake nro 72s_10)
    – Käytetty auto, yksilöinti (autoveroilmoituksen liite, tullilomake nro 27As_1.4.2009)
    – Huonokuntoisen ajoneuvon kohdalla valokuvia perusteluiksi?
    – Mitä muuta?

    Edellä mainitut paperit postitse Tullille > auto on virallisesti tullattuko ja jää odottamaan veropäätöstä?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #163496

    Jimmi moi. Tollasen kulkimen papru-hommat pitäisi olla läpihuuto-juttu.

    #163497

    60-lukuisesta 2CV:stä autovero on oletettavasti vain muutamia kymppejä (joskus ei mitään), koska se menee ikäaleneman mukaan laskentaperusteena halvin nyky Citroen-malli. Kunnolla ei pitäisi olla merkitystä näin vanhoissa.

    Kauppakirja, auton paperit ja todennäköisesti kuljinkin lähimpään tulliin näytille ja autoveroilmoitus sisään. Jos auton haluaa ottaa samantien käyttöön, pitää tehdä käyttöönottoilmoitus ja hankkia vakuutus sekä tarrakilvet. Käyttöönotettaessa ilmeisesti rekisteröintiprosessikin on aloitettava samantien, mutta suomi-kilvet on mahdollista saada vasta autoveropäätöksen jälkeen. Tarrakilvillä saa ajaa päätöksen tuloon asti (max. 3 kk)

    Ajankohtaiset tiedot saa suoraan tullista. Käytännöt tuppaavat muuttumaan vähän väliä.

    #163498

    Muutaman kulkimen kokemuksella

    1) Tarvittavien lomakkeiden täyttö tulli sivujen ohjeiden mukaan:

    Autoveroilmoituksen tekemiseksi tarvitaan seuraavia asiakirjoja:
    • käytetyn ajoneuvon yksilöintilomake
    • kauppaan liittyvät asiakirjat
    • ulkomaan rekisteriote
    • henkilöllisyystodistus (kopio esim. passista)
    • muut asiakirjat, joita Tulli mahdollisesti pyytää.

    Lisäksi mukaan kannattaa laittaa muutamia valokuvia kulkimesta.

    Lähde: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/020.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    2) Ylläolevat paapperit kirjekuoreen ja kuori postiin lähimpään autoverotusta toimittavaan tulliin:

    http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/autoverotus_tullitoimipaikat.jsp” onclick=”window.open(this.href);return false;

    3) Odotellaan..

    Jos jotain papereita puuttuu, niin tullista ollaan kyllä yhteydessä ja pyydetään tarvittavat paapperit.

    t. Juuso

    #163499

    Entäs käyttöönottoon liittyvät kuviot, eli katsastuskuviot jne..?

    Kauankos tuota “saa ajaa” ennenkuin on velvoite näyttää maahantuontikatsastuksessa, jos on edellisestä lähtömaan katsastuksesta mennyt vaikka liki kolme vuosikymmentä… Ei sillä että olis mitenkään ajankohtainen ittellä…

    Tieteski pian kysymällä tuo selvinneekin, ihan tullista…

    #163500

    Se tullaus toimi ei vissiin etene juurikaan ennen kuin maahantuontikatsastus on suoritettu.
    Ennen sillä ei ollut juuri väliä kunhan sen suoritti sen 3kk aikana (mutta “mahdollisimman” pikaisesti)
    mutta nykyisin se vissiin pitää oikeestikkin suorittaa mahdollisimman pikaisesti.

    -Olli

    #163501

    Pari vuotta sitten tullasin wanhan moottoripyörän onnistuneesti. Riitti kun toimitti paperit ja vähän valokuvia kirjekuoressa tulliin.. Sitten muutamien viikkojen päästä tuli tullauspaperit ja lasku, joka oli niin pieni ettei sitä täytynyt maksaa (alle 10 euroa). Koskaan en käynyt katsastuskonttorilla kyseisen laitteen kanssa. Tämä siis moottoripyöräkokemus.. Autojen kanssa olen aina käynyt aloittamassa katsastuksen, mutta kaikissa noissa autotapauksissa olen koko ajan käyttänyt tuotua autoa tullauksen ollessa vielä kesken.

    #163502

    Jos kulkimessa on ulkomaiset voimassaolevat kilvet, katsastusleima ja vakuutus, sillä voi ajaa ilman suomalaisia tarrakilpiäkin sen verotuspäätöksen odotteluajan. Mutta verotusprosessi pitää olla käynnistettynä ja paperia siitä ajossa mukana.

    #163503

    Minulla on kuljin, joka on tullattu ja verot maksettu jo useampi vuosi sitten.

    Katsastuksessa en ole vielä edes käynyt.

    Ymmärsin niin, että mitään aikarajaa katsastukseen menemiselle ei ole.
    Tosin kulkimelle ei saa “puuhakilpiä” enää toista kertaa kun sitä tuli käytettyä “korjoomolla” silloin muinoin (taisi olla Pohon ajot).
    Katsastukseen vientiä varten toki tarrat saa ostaa

    -Matti-

    #163504

    Jos ostaa kulkimen Ruotsista, täytyy olla myös rekisteriotteen kakkososa aivan kuin Suomessakin omistajan vaihdossa.

    #163505

    Terveisiä tullista.

    En ottanu puuhakilpiä, vielä…

    Kohteeni kun on ollut viimeksi liikenteessä Ranskassa vuonna -83, niin “yllättäen” ei ole mikään katsastus voimassa. Joten, kävin ottamassa laitteeseen liikennevakuutuksen, ei ongelmia siinä…

    Seuraavaks sitten tulliin ihmettelemään, siellä opastavasti kerrottiin kyllä mitä pitää tehdä, eli ekaks täyttää ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta, ja sen lapun kanssa marssii katsastuskonttorille josta saapi “puuhakilvet” mukaan. Tässä kohtaa miulla toppas, ku aattelin että saattaa tulla hoppu, eikä välttämättä sovi kaikki aikataulut, kun tällaselle laitteelle millä ei ole hetkeen ajeltu, on kaikki viisi päivää aikaa mennä esittämään keksintöään leimaelukalle..!

    Lapussakin lukee jotta..:

    Ajoneuvoa saa käyttää väliaikaisesti verotta enintään ___.___. 20___ asti.

    Ajoneuvon käyttöoikeus päättyy kuitenkin tätä aiemmin:
    -jos autoveroilmoitusta ei anneta Tullille viiden (5) päivän kuluessa tämän ilmoituksen vahvistamisesta
    -jos autoveroilmoitus peruutetaan
    -autoverotuspäätöksen eräpäivänä

    Sit pittää tosiaan täyttää se autoveroilmoitus sekä yksilöintilomake tähän…

    Helppoa ja hauskaa, paitsi meilläpäin, kun tulli on auki vain ma, ti ja to… Jatkamme tästä siis kun saa varattua katsastusajan, sit tekkee tuon ilmoituksen jotta saa hajettua puuhakilivet. Melko byrokraattista. Tieteski menis vähä helepommin jos ottas ne tarrat siitä verstaan naapurista ja katsastas siinä, mutta noin 50k:n ajolla säästää satasia…

    #163506

    Juu ja se 5 päivää on myös lauantai ja sunnuntai sun muut pyhäpäivät..

    #163507

    Sen verran tuossa mainitsi olevan joustoa sen viiden päivän suhteen että jos olisi tänään ottanut puuhakilvet, niin maanantaille olisi se viisi päivää riittänyt, kun se on eka mahdollinen Tullin asiointipäivä. Voi myös päivättynä jättää postin huoleksi, mutta jos kirje katoaa niin se on asiakkaan murhe, ei suositellut tällaista vaihtoehtoa, eikä heillä ollut postiluukkua ovessa (kysyin)…

    Valitteli tämä Tullirouva jotta ei ollut oikein hyvä, niin heille kuin asiakkaille, että vähensivät aukiolopäiviä viidestä kolmeen… 🙄

    #163508

    Niin joo, pitäsköhän omat kokemukset nyt sitten ylöskirjailla..?

    Omat hauskuudet lisää toi auto millä ei ollut tosiaan ajettu ihan hetkeen, eli viimeinen katsastusleima oli vuodelta -83. Annettiin siis ukaasi jotta jos ne siirtoluvat hankkii, niin siitä on se viis päivää ajella ja hoitaa se maahantuontikatsastus hyväksytysti, eikä tästä poikkeuksia ole..!

    No, asiat voi tietenkin ratkoa toisin, eli auton saa konttorille muillakin keinoilla kuin tarroilla, suoritin siis katsastuksen ilman siirtolupaa, ihan vaan sillä “varmistuksella” että jos jotain isompaa tulee eteen niin eipähän tule sit hätä ja hoppu korjaamisen kanssa. Onneksi ei tullut, tuomiona oli ei havaittuja vikoja tai puutteita

    Siitä sit Tulliin niitä lappuja viemään, katsastuspäätöksen kanssa. Kysyi kyllä tullihenkilö että “et kai ajanut ilman lupaa tiellä”, kiistin tietenkin tällaiset luvattomuudet. Siihen sitten totesi hän että “aika paljon sitäkin tapahtuu…” ja että “en olisi ensimmäinen, ja tuskin viimeinenkään joka noin toimisi”…

    Tullissa ottivat paperit vastaan, sekä myös kopiot alkuperäisistä papereista, Saksalaisesta “väliluovarista” sekä kauppakirjasta miulle. Kuten myös katsastusraportista, kaikki alkuperäiset miulle itselle jäi… Kuviakin katseli, oli varmuudeksi niitäkin mukana että jos vaikka mukaan olisi näitä halunnut, mutta totesi ettei tähän lähtöön niitä tarvita, kyselevät kyllä perään jos on tarvetta…

    Höpötteli sitten sellaistakin että kolmisen viikkoa pitäisi mennä päätöksen teossa, tai enemmänkin kun on näin erikoislaatuisesta laitteesta kyse, mutta ruuhkaa ei tähän vuodenaikaan isommin kuitenkaan olisi. Iloinen yllätys kuitenkin oli kun Tullin kirje kolahti postiluukusta, oli se odotettu päätös leivottu kahdessa päivässä, ja ihan kivan summankin olivat keksineet…

    Ehdinhän sitä kokonaisen viikon pitää tarrakilpiä, ja reippaan 50 kilometriä niiden kanssa ajella. Jotta ilmankin olisi mennyt, paitsi jos kelit olisi olleet yhtään suotuisammat niin sitten tilanne olisi kyllä ollut vähän toinen… 🙄

    Että tällainen kokemus, jos tästä nyt jollekin vinkkiä on, hyvä niin. Ihmisiä ne siellä Tullissakin on, ja kyllä heiltä kysyä asioita pystyy, mielellään vastaavatkin..!

    #163509

    @Jasu wrote:

    Ihmisiä ne siellä Tullissakin on, ja kyllä heiltä kysyä asioita pystyy, mielellään vastaavatkin..!

    Aika yleisesti kysellen eteneminen tuottaa parhaan tuloksen näiden erilaisten virkaihmisten kanssa. Voihan sitä taustalle asioita surffailla ja selvittää, mutta tarjoilee sitten tositilanteessa varovasti vaikkapa tapaan “Olen jostain kuullut että…”, tämä siis, jos virkailijalla menee sormi suuhun. Pääasia, että päätökset tuntee tekevänsä se virkailija (vaikka sitten asiakkaan vinkistä :mrgreen: ).

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.