Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu 2CV:n maahantuontikysymys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 16 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #163510

    Kaksi kokemusta tältä kesältä.

    Citroen 2cv6 vm 83 Unkarista. Tullilta ajolupa satamasta heinäkuussa ja veroilmoitus vireille postin välityksellä viiden päivän sisällä. Siirtokilvet katsastuskonttorilta. Ei maahantuontikatsastusvaatimusta ennen veropäätöstä. Veropäätös (56 e) vajaan kolmen kuukauden odotuksen jälkeen, vertailukohta uusi C1 ikäalennuksella. Unkarilainen katsastus kelpasi rekisteröintikatsastuksessa, runkonumero tarkastettiin ja painot mitattiin. Unkarinkielisten papereiden kanssa oli tarvetta pieneen google translate -operaatioon, jonka jälkeen ensirekisteröintivuodeksi hyväksyttiin 1983. Seuraava katsastus ensi vuoden alkupuolella

    Citroen Visa 652 Belgiasta vm 87. Tullilta ajolupa satamasta elokuussa ja veroilmoitus vireille postin välityksellä viiden päivän sisällä. Belgialaiset kilvet kelpasivat Suomessa ajoon. Rekisteröintikatsastusvaatimus tupsahti parin viikon sisällä. Maahantuontikatsastuksessa belgialainen katsastus kelpasi, runkonumero tarkastettiin ja painot mitattiin ja lisävaatimuksena oli etusivuvilkut. Veropäätös (36 e; vertailukohta Visa 14 nettiautossa) melko tarkalleen 3 kuukauden odotuksen jälkeen, jonka jälkeen rekisteröinti Suomeen ongelmitta. Seuraava katsastus ensi vuoden loppupuolella.

    Yllämainituissa tapauksissa lähetin veroilmoituksen itäiseen tullipiiriin. Luulisinpa, että visasta ei löytynyt tietoa tarpeeksi, joten kokonaismassa tarvittiin autoveropäätöstä varten. Aikaisemmin on käyttänyt eteläistä tullipiiriä ja maahantuontikatsastusvaatimus on tullut melko säännömukaisesti päivän-viikon viiveellä automallista riippumatta. Mistähän tuokin johtuu?

    Rekisteröintikatsastushinnoissa on muuten huimia eroja hintahaitarin ollessa n. 120-240 e. Halvinta oli aikoinaan Tattarisuon katsastuksessa (120 e) ja nyt olen käyttänyt Kallantien autokatsastajia Kuopiossa (150 e). Kannattaa siis verrata hintoja ja valita se halvin lähistöltä.

    #163511

    Ja helpoin tapa selvittää autoveron suuruutta on tarkistaa se http://www.ottoauto.de:st” onclick=”window.open(this.href);return false;ä
    Sama tieto löytyy myös tullin sivuilta mutta huomattavasti hankalammin etsittävässä muodossa.

    Esimerkki hakusanalla Citroen 2CV:
    http://www.automatch.de/cgi-bin/verotilasto.php?merkki=CITROEN&malli=2CV&sw1=ja&tarke1=&sw2=ja&tarke2=&sw3=ja&tarke3=&vuosi1=&vuosi2=&tkm=&kone=bensa&tableonly=&defonly=&user=&Kunden_ID=&knum=&form=verotettu&kpl=1&avgco2=97&avgverot=320&avg=1904&avgpyy=2720&avgika=21.1&avgtkm=104&kk6=Kaikki

    Valitettavasti 2cv:lle ja sen monille eri variaatioille on useita malleja, joten kannattaa katsoa kaikki eri kombinaatiot eli 2ch, 2cv6, 3cv, ami, ak 400, akak, acadiane, am ja dyane:)

    Nuo veropäätökset, joihin on tarjottu CO2-tietoa, vastaavat aikalailla todellisuutta nykyään.

    Ajat ovat tosiaan muuttuneet viime vuosituhannelta, jolloin varaosien tuontikin oli hankalaa. Siirtotullaukset ja kallis autoverotus vanhoille käytetyille autoille ovat taakse jäänyttä aikaa.

    #163512

    @amikasi wrote:

    Ajat ovat tosiaan muuttuneet viime vuosituhannelta, jolloin varaosien tuontikin oli hankalaa. Siirtotullaukset ja kallis autoverotus vanhoille käytetyille autoille ovat taakse jäänyttä aikaa.

    Totta. Sm:nkin kohdalla kovasti, ja varsinkin tuon autoverotuksen kohdalla, joka on “pudonnut” noin sadasosaan entisestä… 8)

    Kaverilla oli DS -moottorisessakin yksilössä luokkaa 6000€ kun nyt omassani 60,55€ niin tosiaan voi puhua aikojen muuttumisesta…

Esillä 3 viestiä, 16 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.