Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv:n moottorin kokoonpano (4 ja 6)

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 45)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127518

    Jatkoa osalle 1. eli https://www.2cv.fi/keskustelut/aihe/2cv-n-moottorin-purku-4-ja-6/

    Nokka on edelleen hiottavana, joten odotteluajan voi käyttää valmisteleviin askareisiin..

    Pellit: tuulipelti ja erityisesti pyttyjen ympäryspellit ovat katoavaa kansanperinnettä, sillä loppupään koneiden kumimuoviset ympärys”pellit” rapenevat öljyn, suolan ja kuumuuden yhteisvaikutuksesta. Keski-Euroopassa tämä on ollut jo pitkään tiedossa ja siellä peltiset ympäryspellit ovat jo harvinaisempaa herkkua, sillä hapertuneita kumimuoveja vaihdellaan pois. Näin oli oman koneenikin kohdalla ja suosittelen, että näin laajaa kunnostustyötä tehdessänne antaisitte hetken myös pelleille. Ne voi sinkittää, keltapassivoida, pulverimaalata yms., mutta itse pitäydyn toistaiseksi perinneratkaisussa, eli maalissa. Öljyt ja rasvat pois, huolellinen hionta ja maalia niskaan. Käytän pohjiin ns. kylmägalvanointia, eli sinkkimaalia. Sinkkimaalin kannattaa antaa olla sellaisenaan maalauksen jälkeen joitakin päiviä, sillä siinä oleva sinkki kerkiää täten reagoida hapen kanssa ja suojaavasta kerroksesta tulee kestävempi. Sinkkimaalilla pohjamaalattu pelti on myöskin normaalia arempi kuplimiselle ja rypyille, jos pinnan ei anna kuivua kunnolla ennen pintaväriä.

    Lohko: Pese lohko huolella sisältä ja päältä. Käytän normaalisti Pinelinen biohajoavaa pesunestettä, koska se ei haise niin rajusti kuin vanhat myrkyt ja jälki on silti riittävää. Paineilmaa kanavien putsauksiin yms.
    Poista vanhat tiivisteet:

    Tasopinta on nimensä mukaan tasainen pinta, eli sitä ei ole tarkoitettu raavittavaksi naarmuille, eikä siinä saa olla syviä kolhuja tai naarmuja muistakaan syistä. Lohkon puolikkaat ovat koneistettu ja sovitettu toisiinsa tehtaalla, joten pintojen tulee pysyä hyvässä kunnossa, jotta öljy sisällä pysyy. Väliin tulee tietty tiivisteaine, mutta tiivisteaineetkaan eivät ole ikuisia.

    Tiivisteiden poisto tasopinnoilta tapahtuu hellävaraisesti kaavarin avulla. Kaavi tiivistettä pintaa myötäillen äläkkä irrottele lastuja lohkosta… Tämä ei ole voimalaji. Mikäli sinulla ei ole kaavaria niin riittävän leveä taltta ajaa asian, mutta taltalla kyllä lastu lentää kaavaria helpommin. Karkean hiomapaperin hommia tämä ei ole!
    Muista kaapia myös öljypumpun kiinnityspinta, öljypumpun imusiivilän jalan kiinnityspinta, öljyntäyttöputken kiinnityspinta ja bensapumpun kiinnityspinta samalla, kun käyt lohkojen välisen tasopinnan läpi.

    Jos sinulla on sama tilanne kuin minulla kuvaushetkellä niin suosittelen lämpimästi jarrukliineriä/rasvanpoistajaa ja pullotettua paineilmaa. Ts. et tarvitse paineilmakompressoria pitääksesi lohkon sisäpuolen ja kierteet siisteinä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165561

    Ennen kuin kansia pääsee sovittelemaan niin on syytä katsoa nostajakuppien kuntoa. Keskikohdassa ei saisi olla kuoppaa sillä se syö varsinkin juuri hiotusta nokasta reunat pois ja tuhoaa nokka-akselin. Koveruutta voi tarkistella laittamalla vaikkapa työntömitan selkäpuolen nostokuppia vasten ja katsomalla paistaako päivä välistä. Tässä koneessa kuskinpuolen pakonostaja oli ainut sellainen. Nostajaa ei saa myöskään hioa kuperaksi, sillä käsipelillä tehdessä ei voi olla varma kuperan osan keskipisteen keskeisyydestä, jolloin vinossa ollessaan venttiilinvälykset saattaa vaihdella nostajakupin pyörähdyksistä riippuen. Sehän siis pyörii akselinsa ympäri 360 astetta, kuten myös työntötangot.

    Nostokuppien ollessa runsaasti kuopalla ne kannattaa hylätä ja hankkia paremmat. Muutaman millin kymmenyksen kuopat voi vielä oikoa hiomalla.

    Tässä suhteellisen suorapintainen nostaja, mutta vähäinen kuluminen tuli oikaistua sekin pois. Hioessa keskikohdan “eripintainen” osa pienenee ja pienenee, kunnes häviää. Tuolloin pinta on tasoittunut.

    Hionta-alustaksi tarvitsee tasaisen alustan ja siihen hyvin soveltuu lasilevy. Pikaliimasin karkeudeltaan 1000 vesihiontapaperin lasilevyyn ja liukastin prosessia öljyllä.

    Hionta tapahtuu tarkoin vedoin itseä kohti, viisi vetoa kerrallaan ja nostokupin kääntö 90 astetta. Taas 5 vetoa ja kääntö. Tätä niin kauan kunnes pinta tasoittuu. Huonoinpaan meni melkein tunti, joten ei ole mitään nopeeta puuhaa, jos aihiot ovat huonoja…


    Nostajathan kannattaa myös merkata ja palauttaa entisille paikoilleen erityisesti silloin, jos käyttää samaa vanhaa nokkaa.

    Hionnan, pesun ja öljyämisen jälkeen nostajat voikin tökkiä paikoilleen.


    Sen jälkeen alemmat yksinäiset pinnapultit lohkoon kiinni. Sama menetelmä kuin irrottaessa, mutterilla lukitaan hattumutteri ja hattumutterilla väännetään pinnapultti kireälle. Ei liikaa voimaa, lohko on tunnetusti alumiinia.

    Sitten männät ja pytyt käsittelyyn. Tehtaan suojarasvat tahi vanhat tervat putsataan pois huolella. Männänrenkaat erilleen ja rengas kerrallaan sylinteriin. Huomioi renkaiden suunnat, eli mikä on renkaan yläpuoli.

    Ilta-aurinko teki kuvista hieman kansallisromanttisia, mutta se ei estä sanoman välittämistä… Rengas sylinterissä hollillaan ja rakotulkilla rakoa tulkitsemaan.

    Tämän mäntäpyttysarjan mukana tuli valmistajan (Bretille) lappunen:

    Puristusrenkaisiin upposi vajaa 0.4mm, jolloin voi todeta, että valmistajan vaatimus täyttyi. Laadukkaan männän tunnistaa siitä, että se on aavistuksen pienempi halkaisijaltaan männäntapin kohdalta. Tämä ominaisuus johtuu männäntapin alueen lämpölaajenemasta, jota kompensoidaan pienemmällä halkaisijalla.

    Männänrenkaiden halkiot eri linjoihin (käytin puristusrenkaille klo 10 ja 2 ja öljyrenkaalle 12), tippakannulla öljyä renkaille ja öljyllä voideltu männänrengastyökalu käyttöön:

    Bilteman halpa työkalu ja täysin asiansa ajava. Ei lipsumista ja kiroilua. Mäntä kannattaa laittaa sylinteriin jo työpöydällä, ei lohkon luona hikoillessa.


    Mäntä jätetään ulos sen verran, että tapin saa paikoilleen. Tapille öljyä ja huulille.


    Tämä vaihe selittää miksi laitettiin yhdet pinnapultit. Huokea työskennellä! Tappi kiertokankeen ja kohti uusia seikkailuja.


    Näitä kannattaa hankkia! Helpottaa huomattavasti hommia. Nyloninen männäntapin lukitsin estää männäntapin liikkeelle lähdön ja sylinteriseinän vahingoittamisen, metallisesta rinkulasta puhumattakaan. Mm. aircooled.fi myy näitä.


    Molemmat männät, nuoli eteenpäin. Tämän jälkeen voikin pyöritellä ja kiristää ylemmät pinnapultit paikoilleen.

    Kansia laittaessa ensin työntötankojen suojaputkien brillitiivisteet kuumuuden ja öljyn kestävällä silikonilla metallikuppeihinsa, tiivisteet paikoilleen putkien ympärille, silikonia brillitiivisteiden lohkoa vasten tuleviin pintoihin ja sitten työntötangot kansiin.

    Tangoissakin on sitten väliä kummin päin ne asentaa. Lättäpää nostajakuppiin ja terävempi pää venttiilien keinuvivuille.

    Kantta nostellessa paikoilleen päästä työntötankoja hieman alaspäin ja asettele ne lohkon reikiin. Tuo kantta kohti lohkoa ja varmista työntötankojen suojaputkien osuminen lohkon reikiin, eikä reunaa vasten kantamaan. Varmista, ettei nokka-akseli ole juuri siinä kohtaa, jossa venttiileillä on työnskentely menossa. Ylemmille hattumuttereille messinkiprikat ja alapuoliselle yksinäiselle pinnapultille teräsprikka. Kiristä kevyesti ja tasaisesti. Tarkkaile tilannetta jatkuvasti.

    Vaikka puhun yksikössä niin uskon tapahtumien tapahtuvan samoin myös toisen puolen kanssa, joten tässä hypätään kertomuksellisesti hieman eteenpäin:

    Ennen kansien momenttiin vetoa imupakosarja koneen niskaan.


    Tästä Manu ja Jasu sivalsivat minua kerran, eli imupakosarja istuu huonosti, jos sitä ei huomioi kansia kiristäessä. Tässäkin meni kerralla kaikki muut paitsi yksi paikoilleen kiltisti. Ei muuta kuin kannet löysälle, heiluttelua, imupakosarjan pultit ja mutterit käsikireyteen ja kannet ensimmäiseen momenttiinsa. Toisen vaiheen momenttiin kiristyksen tein vasta, kun olin löysännyt imupakosarjan. Ei pitäisi kanittaa mihinkään suuntaan. Ainakin rako hävisi.


    Siinä se komeus rupesikin tältä päivältä olemaan. Kansien öljyputki uusien kupariprikkojen kera paikoilleen, isoreikäinen pultti lohkoon, ja pienireikäiset kansiin. Ei hampaat irvessä kiristelyä, kansien kierteet antaa helpolla periksi.

    Kammen stefat tuli myös naputeltua. Voitelu öljyllä ennen asennusta, jottei ensikäynnistys polta kuivia stefoja huonoiksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165562

    Hieno ja opettavainen kuvasarja, teksteineen on kyllä syntymässä. Varmasti tulee hyvää tukea tällaisesta kokemattomammallekin, ja ehkä vielä hieman epäröivä uskaltaa aloittaa itsekin..! 8)

    @Akaile wrote:

    Öljykannu on hyvä täyttää STP-Oil Treatment-öljyllä. Sillä on melkoinen tarttumis- ja voitelykyky liukulaakeripinnoilla ja samaista ainetta käytetään mm. koneteollisuudessa liukulaakereiden ensiasennusöljynä.. Tätä sitten tippakannusta tiputellen kaikille strategisille voitelupinnoille kasausta tehdessä.

    Vaan tuosta STP:n käytöstä. Kaikkialle muualle sitä voi, ja kannattaa laittaa, mutta yksi minne ei missään tapauksessa on.

    Sylintereihin/männänrenkaille tätä ei pitäisi missään tapauksessa laittaa, sillä heti alkuun kun männänrenkaat hitusen hioutuvat uusiin paikkoihin, niin STP:n kanssa tilanne voi olla sellainen ettei mukautumista tapahdu vaan sylinterin pinnat lasittuvat…

    Tällaiset terveiset tuli koneistamosta, kun asista siellä tuossa tovi takaperin jutustettiin…

    #165563

    Paljon mahdollista, mutta eikö STP kulkeudu muilta pinnoilta öljykierrossa sylintereille?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165564

    Ei niin että haittaa olisi, mutta jos sitä sylintereihin laittaa niin sitten se myös pysyy haitaten sisäänajoa. Näin kertoivat, ja uskoisin että siellä asian tietävät…

    Kertoi myös “hauskan” kokemusperäisen tiedon tuosta STP:stä, eräs asiakas oli kasannut moottorin käyttäen ko. ainetta, ja siinä moottorimallissa pystyi laakeriliuskat asentamaan siten ettei kampiakselille päässyt öljyä (väärinpäin, ylä- ja alapuolinen liuska keskenään ristiin) niin oli kestänyt reilun 30 kilometriä käytännössä pelkän STP:n voitelun varassa…

    #165565

    Elämme jännittäviä aikoja… 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165566

    Eipä ole tarvinnut koskaan tuota STP:tä mihinkään omien moottorin laakereihin..
    Eri asia oli töissä ollessa,, kun kyseessä oli isot turbiinin ja generaattorin akselit joissa paine voidellut liukulaakerit..
    akseleiden halkaisijat jotan alle puolimetriä ja painoa tonni tolkulla..
    Silloin pelkkä voitelu öljykalvo ei enää jaksanut kantaa akselin painoa kun konetta joutui remontissa pyörittään ilman painevoitelua..
    Eihän toki mitään haittaakaan ole vaikka pieniinkin koneisiin tuota ihme öljyä laittaa,,
    mutta ei ole mikään autuaaksikaan tekevä tuote rättärin koneella ole..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165567

    Ei toki, enkä ole niin väittänytkään. Ei ole minkäänlaista aikomusta käyttää ko. öljyä öljyn lisäaineena normaaliajossa. Tarkoitus on kasata kone, pistää käyntiin, antaa käydä lämpöiseksi ja valuttaa öljyt ulos ja laittaa uudet sisään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165568

    Yritin vain kertoa että pienkoneissa ei kasatessakaan välttämättä tarvitse käyttää jos ei halua ylimääräisiä öljynvaihtoja.. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165569

    Kyllä kone kannattaa tyhjentää heti ensimmäisen koekäytön jälkeen…Oli öljy mikä tahansa. Pesusta huolimatta jää aina pientä roskaa ja moskaa sisuksiin. Koekäyttö-öljyn ei tarvitse olla maailman kalleinta öljyä, mutta suurinpiirtein sinne päin mitä normaalistikin käyttää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165570

    Mie oon tehnyt aika monta konetta.Joskus onnistunutkin.Joskus en.Kiinnitän kuitenkin aina huomiota männän kätisyyteen.Daami vai guski.Männäntapin reikä ei ole keskellä mäntää.Semmoiset D tai G kirjaimet männissä yleensä on.Tai sitten teksti on oikeinpäin.
    Mie tuijotin kauan sitä kuvaa,jossa männänpää näkyy sylinteriputkessa.Olisko guskipuolen mäntä daamipuolella.Olenhan minä väärässä?

    #165571

    Kuvassa näkyvä merkintä tarkoittaa puristussuhdetta. (9.0:1) Männät olivat identtiset, eli kuskin puolella 9 oli oikein päin ja pelkääjän puolella väärin päin. Sama homma jos nappaa rivikoneesta männät bokserikoneeseen niin toisen puolen männät pitää kääntää väärin päin.

    Jos 9 olisikin G niin eikös nuoli ole silti määräävä merkintä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165572

    Jos en aivan väärässä ole, niin Nelkussa ja Kutosessa ei ole eroa vasemman ja oikeanpuoleisen männän välillä, mutta Wanhuksissa on kun männät ovat eri tavoin muotoiltuja..?

    #165573

    Joo siellä wanhus koneessa on noi kirjaimet käytössä ja männän päät muotoiltu erikätisiksi,,
    4 / 6 koneissa vain nuoli ajosuuntaan asennuksen merkiksi ja numerot on puristussuhde merkintä..
    Ristitapin ollessa hivenen laidassa niin asennus on siten että kuskin puolella leveämpi puoli männästä alas ja pelkääjän puolella ylös..
    Mutta ne nuolet on helpompi katsoa joten niiden mukaan asennus on nopeampaa..

    Tuolla 2cv-Wikillä olen yrittänyt selvittää omien taitojeni mukkaan touta asennus puuhaa..
    Jos jollakin on lisättävää faktaa tuonne niin ilmoittakaa..
    😀
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=M%C3%A4ntien_asennus_ja_merkinn%C3%A4t.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165574

    Peltiä kehiin:


    Ennen imupakosarjaa kannattaisi taiteilla huohotin ja bensapumppu paikoilleen, mutta koska minun molemmat em. aparaatit ovat siellä missä kuljinkin, ne jäivät nyt hetkeksi pois pelistä. Siispä edetään ilman niitä. Kiillota hiomapaperilla imu- ja pakoaukkojen kiinnityssaumat puhtaiksi. Kiillotuksen ajaksi tunge rättiä tms. kanavaan estämään pölyn kulkeutumista. Puhalla pölyjä pois ennen ja jälkeen rätin poiston. (Tämä kiillotus kannattaa kyllä tehdä jo aiemmin, kun kannet ovat vielä irrallaan, mutta viimeistään tässä vaiheessa) Tee sama myös imupakosarjan kiinnityslaipoille ja tarvittaessa suorista niitä viilalla. Pese rasvanpoistajalla loput mähnät. Liimaa imupakosarjan tiivisteet kansiin. Imupuoleen käytän Hylomaria ja pakopuoleen laitoin tällä kertaa Bosalin pakoputkiston tiivistemassaa, jota käytin viime kesänä Superin pakosarjoihin ja siellä se on kestänyt toistaiseksi. Sipaise molempia liimoja myös imupakosarjan laippoihin. Tällöin tiivisteet tulevat liimatuiksi molemmin puolin.


    Kiristä imupakosarjaa tasaisesti, ei liikaa voimaa. Anna tiivisteiden ja liiman painua, huomaat että pultit ja mutterit menevät jälleen hieman kireämmälle. Jälkikiristelyä sisäänajon aikana. Pakopuolen muttereihin laitan yleensä tuplamutterit, etteivät lähde tärinästä kävelemään.

    Asenna alapuolen pellit paikoilleen. Huomioi kansien öljyputken läpiviennit peltien välistä, laita kumia tms. väliin suojaamaan putkea. Tiivistä kaikki peltien saumat etikattomalla silikonilla tai tiivistemassalla, kuten myös öljynlauhduttajan ympärys. Tällä moninkertaistat tuulilasille asti tulevan puhalluksen. Periaatteena siis, että ilma virtaa pyttyjen ympäriltä lämmönvaihtajiin ja vain ja ainoastaan sitä reittiä ulos. (Tosin, tässä tapauksessa myös turboputken kautta) Pyttyjen ympäryspellit jätän sisäpuolelta sinkkipinnalle, sillä harmaa väri edesauttaa öljypisaroiden bongaamista, mikäli sellaisia ilmaantuu.


    Sellainen siitä nyt sitten tuli. Vauhtipyörä, kytkin, öljynpaineanturi, bensapumppu, huohotin, laturi ja tuulipellin tukirivat öljynlauhduttajan alapuolelle vasta tallille päästyäni.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 45)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.