Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv:n moottorin kokoonpano (4 ja 6)

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 45)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #165590

    Männäntappi on 20mm, joten tuohon sopivan tulpan kun löytää, niin tarvittaessa pintapuolen kiekkoa voi jopa käsipelillä vuolaista, jotta se männän ja sylinterin väliin mahtuu.

    Imupakosarjan tiivisteistä oli puhetta toisessa ketjussa puolesta ja vastaan, mutta olen käyttänyt hyvin tuloksin pakopuolella Holtsin pakoputkitahnaa ja imupuolella Hylomaria.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165591

    Sulla oli vinkki näistä sivuista: http://www.aircooled.fi/kategoria/194/mannatrenkaatlukot” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mikä koko noista on oikea kun pienin on 85,5mm 😯 mitä tuo koko sitten tarkoittaakaan??

    Mikko

    #165592

    @cee4 wrote:

    Sulla oli vinkki näistä sivuista: http://www.aircooled.fi/kategoria/194/mannatrenkaatlukot” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mikä koko noista on oikea kun pienin on 85,5mm 😯 mitä tuo koko sitten tarkoittaakaan??

    Mikko

    Muistaakseni vain 1200cc Kuplassa olisi 20mm männäntappi, isommissa sitten 22mm? Siltä pohjalta voisi kysymään lähteä, toki asian saanee selville kun kysyy ko. nylontapin mitat tai ilmoittaa Sätkän männän/männäntapin mitat Volkkarikaverille. Jotain tuli tuolta joskus kysyttyä, ja aika nopeasti sähköpostiin vastaili…
    @Masa wrote:

    Eipä taida tämäkään ongelma ihan harvinainen olla? Kannattaisiko etummaisen laakerin pysyminen varmistaa liimalla?

    Yllättävää kyllä, tässä ei ollut päässyt laakeri pyörähtämään…
    @Akaile wrote:

    Mutta oiskonaa pettänyt ensin nokka-akselin rataspuolikkaiden niittaukset ja sen jälkeen lähtenyt hampaita kävelemään? Vähän soikealta näyttää tuo kuvassa näkyvä reikä, joten löysällä on tainut olla.

    Juu, niitti on kateissa, liekö öljypumpun läpi mennyt ja jämät suodattimesta löytyisi?

    Paljon on kyllä metallimurua kierrossa, sekä alumiini että teräsmurua. Öljypumppu aika surullisennäköinen oli, kuten myös takalaakeri, tuossa on saattanut käydä niinkin ikävästi että suodatin on tukkeutunut ja sen ohivirtausventtiili on sitten päästänyt öljyä suodattamattomana kiertoon…

    #165593

    @cee4 wrote:

    Sulla oli vinkki näistä sivuista: http://www.aircooled.fi/kategoria/194/mannatrenkaatlukot” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mikä koko noista on oikea kun pienin on 85,5mm 😯 mitä tuo koko sitten tarkoittaakaan??

    Mikko

    Oli vinkki sivuista kyllä, mutta omani eivät ole tuolta. Vasta jälkikäteen huomasin noita saatavan myös tuolta sivulta. Mitta 85,5mm on todennäköisesti sen lukkorengasaukon halkaisija männässä, mutta kuten sanottua, jos tulppa pysyy männäntapissa niin tuota uloketta pystyy kyllä muotoilemaan kotikonstein.

    Helpoiten soveltuvuus selviää, kun ottaa männän käteen ja mittaa. Itse en tähän tällä hetkellä kykene, sillä istun toimistossa ja oma muisti ei riitä tuota männäntapin halkaisijaa pidemmälle 😥

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165594
    LPN

    @Akaile wrote:

    Mitta 85,5mm on todennäköisesti sen lukkorengasaukon halkaisija männässä, mutta kuten sanottua, jos tulppa pysyy männäntapissa niin tuota uloketta pystyy kyllä muotoilemaan kotikonstein.

    Oho, melkoinen lukkorengasaukko…

    Olisko nyt kuitenkin niin, että nuo mitat ovat männän halkaisijoita? Ainakin vastaavilla mitoilla löytyy kuplan mäntiä.

    #165595

    @LPN wrote:

    @Akaile wrote:

    Mitta 85,5mm on todennäköisesti sen lukkorengasaukon halkaisija männässä, mutta kuten sanottua, jos tulppa pysyy männäntapissa niin tuota uloketta pystyy kyllä muotoilemaan kotikonstein.

    Oho, melkoinen lukkorengasaukko…

    Olisko nyt kuitenkin niin, että nuo mitat ovat männän halkaisijoita? Ainakin vastaavilla mitoilla löytyy kuplan mäntiä.

    Miepä luulen että tuosta on jääny yks sana pois..?

    Mitta 85,5mm on todennäköisesti sen lukkorengasaukon kohdan halkaisija männässä

    Vissiin tuollai..? 🙄

    #165596

    Hienoa että moottori remonttia näinkin perusteellisesti esitellään, mutta jää kaiveleen pari kyssäriä tai enempi,et aloitan;;
    – Kampiakselin hionta ja ylikoko laakerit , kuin niiden kanssa, löytyykö ,kannattako? vai heitättekö uuden kampiakselin suosiolla ?
    – Nokka-akseli hionta? eikö uusia löydy , nostajien hionta ymmärrän jos vain naarmuja, entä jos ovat jo “kupillaan” kestää hionnan
    jälkeen vain xxxkm?
    – Öljypunppu ,onko katoavaa kansanperinnettä vaikea hankkia kenties, eikö uusi oisi aina uusi?
    – Venttilit , miten seetirenkaat kuluvat ( imu ja pako ) voiko vaihtaa vai meneekö kannet vaihtoon jos kuluneet ,,saatavuus?
    – Entä venttilien ohjurit eikön sielä mitän vikaa koskaan , entä ohjurin kumit , onko imu sekä pako ko kumit

    – Yleisesti ottaen on perusteltua käyttää erilaisia massoja oikeissa kohteissa tiiviste aineena, mut jos työn kuten edellä on tehtynä noinkin huolella, niin miksi ,, no tiedän että varmistuksen maximointia näemmä

    Muutakin
    – Tässä itse saatan jostakin päin pyydellä/huudella muutamalla € “projekti moottorin” halvalla tietty
    perehtyisin nelosen tai kutosen moottoriin syvällisemmin tulevana talvena sen teknisiin ominaisuuksiin ihan vaan mielen kiinnosta
    itse en moottoria vielä tervitte mut eihän sitä koskaan tiedä jos,,,,
    Peruskorjaus mielessä ja avartaisi 2 sylinterisen maailmaa minullekkin

    #165597

    @Jasu wrote:

    @LPN wrote:

    @Akaile wrote:

    Mitta 85,5mm on todennäköisesti sen lukkorengasaukon halkaisija männässä, mutta kuten sanottua, jos tulppa pysyy männäntapissa niin tuota uloketta pystyy kyllä muotoilemaan kotikonstein.

    Oho, melkoinen lukkorengasaukko…

    Olisko nyt kuitenkin niin, että nuo mitat ovat männän halkaisijoita? Ainakin vastaavilla mitoilla löytyy kuplan mäntiä.

    Miepä luulen että tuosta on jääny yks sana pois..?

    Mitta 85,5mm on todennäköisesti sen lukkorengasaukon kohdan halkaisija männässä

    Vissiin tuollai..? 🙄

    Juurikin näin. Pitäisi varmaan lukea mitä kirjoittaa 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165598

    @pij21 wrote:

    Hienoa että moottori remonttia näinkin perusteellisesti esitellään, mutta jää kaiveleen pari kyssäriä tai enempi,et aloitan;;
    – Kampiakselin hionta ja ylikoko laakerit , kuin niiden kanssa, löytyykö ,kannattako? vai heitättekö uuden kampiakselin suosiolla ?
    – Nokka-akseli hionta? eikö uusia löydy , nostajien hionta ymmärrän jos vain naarmuja, entä jos ovat jo “kupillaan” kestää hionnan
    jälkeen vain xxxkm?
    – Öljypunppu ,onko katoavaa kansanperinnettä vaikea hankkia kenties, eikö uusi oisi aina uusi?
    – Venttilit , miten seetirenkaat kuluvat ( imu ja pako ) voiko vaihtaa vai meneekö kannet vaihtoon jos kuluneet ,,saatavuus?
    – Entä venttilien ohjurit eikön sielä mitän vikaa koskaan , entä ohjurin kumit , onko imu sekä pako ko kumit

    – Yleisesti ottaen on perusteltua käyttää erilaisia massoja oikeissa kohteissa tiiviste aineena, mut jos työn kuten edellä on tehtynä noinkin huolella, niin miksi ,, no tiedän että varmistuksen maximointia näemmä

    Muutakin
    – Tässä itse saatan jostakin päin pyydellä/huudella muutamalla € “projekti moottorin” halvalla tietty
    perehtyisin nelosen tai kutosen moottoriin syvällisemmin tulevana talvena sen teknisiin ominaisuuksiin ihan vaan mielen kiinnosta
    itse en moottoria vielä tervitte mut eihän sitä koskaan tiedä jos,,,,
    Peruskorjaus mielessä ja avartaisi 2 sylinterisen maailmaa minullekkin

    Jösses…Eiköhän tämän artikkelin suurin tarkoitus ole rohkaista ihmisiä syventymään konehuoneidensa mekaniikkaan? Aina voi petrata ja tehdä paremmin. Olen nyt tuolla koneella ajanut kasaamisen jälkeen yli 10 000km ja voin kertoa, että hyvin pelaa. Näin ei aina ole sen jälkeen, kun heitetään sekalaista palikkaa kehiin…

    -Kampiakseli: Pyrin laittamaan aina parhaan mahdollisen kammen mitä nurkista löytyy. Kammelle pystyy tekemään yhtä sun toista korjaavaa toimenpidettä, mutta en näe kutosen kampea heikoinpana lenkkinä moottorikokoonpanohommissa.
    -Hiottu nokka-akseli ei ole oikeastaan yhtään sen huonompi kuin alkuperäinen, kunhan homman tekee asiansa osaava kaveri. Samalla voi myös muuttaa koneen luonnetta aukioloaikaa ja nostoa muuttamalla.
    -Nostajissa on yleensä niin paljon materiaalia, että plaanaus onnistuu ainakin kerran. Riittääkö 200 000km kesto hiotuille nostajille? (Tämä arvio, joka todennäköisesti vieläpä alakanttiin) Sama juttu öljypumpun kanssa, sen toiminta ei muutu millään tavalla huonompaan suuntaan kantta tasoittamalla. Mitä suurempi kolo, sen enemmän ohivuotoa ja sitä huonompi öljynpaine.
    -Venttiilikoneistoja pystyy kunnostamaan hionnalla ja uusilla ohjureilla. Näihin kansiin riitti venttiilien hionta ja uudet teflonit.

    Kuten itsekin toteat viestisi lopussa “halvalla tietty”, ja se on monessa kohtaa se ajatusmaailma rättäripiireissä kuinka näitä vehkeitä korjataan. Senpä vuoksi käytettyä ei kannata heittää suoraan roskikseen, kun sen voi yksinkertaisin toimenpitein korjata vuosia, ehkä jopa vuosikymmeniä kestäväksi kaluksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165599

    Mää saan tästä varmaankin kuraa yhdestä, jos toisestakin suunnasta, mutta kirjoitan silti > pij21 (ja muut uudet innokkaat foorumilaiset), tutustu rauhassa tänne kirjoitettuihin aiheisiin/asioihin, niin löydät varmasti hyviä vastauksia mm. edellä oleviin kysymyksiin (ja jopa huomaat, että niiden antajat ovat lähes tulkoon 100-prosenttisesti tässäkin artikkelissa kirjoittavia henkilöitä).

    Aurinkoisin ukkosterveisin

    Jimmi

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #165600

    ^Mitäs kuraa tuosta heitellä pitäis, nyt ei ymmärrä… 😆

    Juu, osia noihin on tullut haalittua, vähän milloin mistäkin. Yllättävän omavaraiseksikin sitä on ajautunut, kun noita “romuja” vaan tarttuu hyppysiin maata kiertäessä…

    Mut jotain listausta mistä olen hankkinut:

    -Sitronen
    -Automeca
    -A.Artikkeli/AutoGallialainen
    -“marmoritiski” eli paikallinen Sitikkamyymälä
    -Storck, Keuruulta. On kyllä kauan viime ostoksesta
    -harrastajakaverit
    -sekalaiset autotarvikeliikkeet
    -koneistamo
    -omat varastot
    -jne jne

    Kyllä näihin kivasti saa osia, varsinkin kun uustuotantoa on aika runsaasti. Ulkomailtakin voisi tilailla, mutta siihen en ole toistaiseksi näiden mallien kanssa lähtenyt. Niitäkin paikkoja on varsin paljon, niistä ostaneet voivat sitten esimerkinomaisesti kertoa, myös kokemuksistaan..?

    Kampiakselille on ainakin joskus saanut “ylikokolaakereita”, mutta en nykyistä saatavuutta tiedä. Tuohonkin just purkamaani ehkä sellaisia tarvitsisi, tai sitten ei, riippuu naarmujen syvyydestä/määrästä, ehkä kiillottamallakin vielä menisi..? Arveluttaa vaan, kun tuolla öljynkierrossa on metallimurusia ollut, niin miten ne saisi kiertokangenlaakereita pois, ei taida muuta varmaa konstia olla kuin purkaa koko akseli, ja siitä on monenlaisia kokemuksia kuultuna, enemmän huonoja…

    Periaatteessahan tuollaisen prässätyn akselin purku ja kasaus ei ole edes mitään rakettitiedettä, mutta jotenkin pitäisi varmistaa purkaessa ettei “revi väljäksi” keskimmäisen limpun reikiä, jolloin kasatessa akselin suorassapysyminen pitemmän päälle olisi kovin epävarmaa. Toisaalta, se vähäinen kokemus mitä on, niin 652-Visan kammen sai naputeltua takaisin suoraksi yllättävän vähäisellä voimalla/pienellä messinkivasaralla (tarina miksi noin piti tehdä, on sitten ihan toinen). Nelkun akseliin verrattuna, Visa oli kovin paljon löysemmällä sovitteella, yksi Nelkun akseli kun joskus purettiin ihan vain akateemisessa mielessä…

    Tällaisia prässättyjä akseleita kun on kuitenkin paljon käytössä, ja niitä korjataankin ihan yleisesti. Itäpyöräporukassa aika normaali huoltohomma, vaihdetaan uudet rullan kiertokangelle, ja sit prässätään takaisin. Toki niissä antaa pikkasen anteeksi se että runkolaakerit on kuulalaakereita ja kiertokankien alapään neuloilla, mutta paljoa nekään eivät linjastaan pois olla saa, kun alkaa täristää epämukavasti…

    Sit nokat. Uusiakin saa vielä, ja vanhan voi hioa. Enemmän nokkien hionta tulee vastaan kun halutaan muuttaa moottorin luonnetta, hakea lisää voimaa, vääntöä, siirtää noiden kierrosaluetta jne. Ja ihan kotomaassa kohtuuhintaan onnistuu nokkien uudelleenajoittaminen, sitäkin on tehty lähivuosinakin…

    Mitä tuollainen “itse kasattu” kone sitten kestää? Viimeinen ajosta poistunut itse kasaamani yksilö (tai siis minkä tiedän) poistui pari kesää sitten. Moottorin olin ostanut silloin muistaakseni entiseltä TM:n toimittajalta, tällaisia ainakin puhelimessa muistan jutelleeni. Hän oli aloittanut peruskunnostusta, uuden kampi- ja nokka-akselin sekä mäntien ja öljypumpun kanssa kasatun “alakerran” hankin. Siihen sitten parhaanoloiset pytyt “takapihalta”, tietenkin hoonaten ja varmistaen männänrenkaiden päittäisvälys, kansirempan koneistamossa teetin. Tällä sitten tuli tovi ajeltua, ruiskuksi muutettuna viimeiset kymppitonnit, kilometrimäärä koneen viedessä öljyä litran tuhannelle oli 380 tonnin tasoa… Olihan se jo vähän väsynyt, lämpöisenä öljynpainevalo iloisesti vilahteli tyhjäkäynnillä eikä veto ollut enää ihan sitä mitä halusi. Mutta kivasti se kesti, ja vei vielä lopulta verstaalle asti missä pannuhuoneeseen sitten vaihdettiin ajomäärältään arvoituksellinen yksilö…

    Melkein kuvittelisin että jos/kun vielä koneen kasailee, niin tuskin tulee ihan itse sitä loppuun enää ajettua, ellei sitten jotain vahinkoa sille satu..?

    #165601

    Minä olen ostanut paljon tavaraa ulkomailta! Yleensä niin sanottua NOS osaa varsinkin tuohon wanhukseen. Erimaiden ebayt on hyviä paikkoja leboncoin Ranskassa ja eri 2cv foorumit ympärimaailmaa! EEEC club Hollannissa on loistava paikka hankkia wanhus osaa silloin vain täytyy olla clubin jäsen. Posti kulut on vain huonojuttu niistäkun tulee aikamoinen lisälasku. Kaikki osat on aina tullut ja mitään ongelmia ei ole ikinä ollut.

    Harvinaisia osiakin löytyy yllättävänkin hyvin kun maailmalta kyselee 😀 Ehkä paras esimerkki tästä on kun eräältä Suomalaiselta harrastajalta kyselin Slough tehtaan 2cv hin laittamaa nokkamerkkiä, vastauksen sain ettet tule ikinä löytämään sellaista! Menihän siinä noin kaksikuukautta kun sellainen minulla oli, kyselin sitä erään englantilaisen harrastajan kautta.

    No tämä juttu ei taas liity tuohon moottorin korjaukseen ollenkaan, mutkun tuo Jasu haastoi kertoilemaan 😉

    Mikko

    #165602

    Tervehdys ukkosen runtelemasta hämeestä jota sähköjen puute vaivaa, mutta hei
    Jimmi K, tämän artikkelin moottorin kokoonpano on tosi hieno juttu ainakin tälläiselle aloittelijalle oppia
    Tiedon janoinen ja tietohan lisää tuskaa kuten tiedämme ja eiritoten mielen kiintoista, kulkimen tekniikka
    on, joku ehkä sanoo “helppo” mut ei, minä sano, että erikoisen mielenkiintoinen ja hauskoja teknisiä ominaisuuksia
    löytyy, siksi tähän omaan> keksintööni olen tykästynyt.
    Meitä uus avuttomia kun varmaan löytyy muitakin jotka kyselee ehkä joidenkin mielestä tyhmiä kysymyksiä kuten minä

    #165603

    Tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vain tyhmiä vastauksia – toivottavasti en pahoittanut mieltäsi, se ei ollut tarkoitus. Tämä oli tässä.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #235986

    Akaileen ohje nyt kopioitu Wikiin ja korjattu katkenneet kuva linkit.

    2CV:n moottorin kasaus (4 ja 6)

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 45)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.