Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 2cv/ohjaus?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
27.6.2014, 08:03 #128900
Ohjaus alkoi täristää ja pahasti luulin oikean eturenkaan irtoavan.Pystyi ajamaan hitaasti,ohjaus alkoi vetämään vasemmalle.Oikealle kääntäminen jäykkä ja ravistava.Kääntyessäni kotipihaan (oikealle)ohjaus kääntyi todella jäykästi,kuului rusahdus,mielestäni vasemmalta puolelta jonka jälkeen ohjaus palautui normaaliksi.Missä mätää?
27.6.2014, 08:32 #172888Veikkaan väljiä ja jumittelevia raidetangon alapäiden niveliä. Muistaakseni Dieselflosse kirjaili kuvalliset ohjeet kunnostusurakastaan aikoinaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.6.2014, 09:38 #172889Katsoisin vetoakselin nivelien kunnon.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke28.6.2014, 13:33 #172890Sisemmät nivelet aiheuttavat joskus ko. ongelmia.
30.6.2014, 21:44 #172891Jos kuulamallisen vetarin yläpää kangertelee noin, ei liene enää järkevää ajella . Askarruttaa vähän tuo ohjauksen jäykistyminen joka ei mielestäni oikein nivelvauriooon sovi. Akailen mainitsema raidetangon ulkopään kuluma taas ei aiheuta ravistelua, korkeintaan liikaa kiristettynä ohjauksen jäylistymistä ja pientä naksahtelua ääriasennoissa. Jos kulkimessa on tuplaristinivelet, niin ne kyllä sekä ylä- että alapäästään kuluneina aiheuttavat erinäistä kitinää, vapinaa ja naksahtelua. Suosittelisin paikallisen jaoksen jakariin tutustumista 😀
Sitten on tietenkin se äärimmäisen harvinainen, mutta kerran kohdalle sattunut tapaus jossa koko hammastangon pesä on irronut etuakselista. Silloin ohjaus jäykistyio ensin, ja sen jälkeen oli kovin epätarkka. Tietämättä silloin ongelman vakavuutta, ajoin kuitenkin kulkimen kotiin italiasta.1.7.2014, 12:07 #172892@miki wrote:
Akailen mainitsema raidetangon ulkopään kuluma taas ei aiheuta ravistelua, korkeintaan liikaa kiristettynä ohjauksen jäylistymistä ja pientä naksahtelua ääriasennoissa.
Aiheuttaapas. Juuri viime kesänä tämän todenneena ja ongelman poistaneena kirjaan seuraavan tarkentavan kuvauksen: Väljä raidetangon pää mahdollistaa renkaan “resonoinnin” oikeassa nopeudessa renkaan saadessa sopivan ponnun. Renkaan suuntaahan on tunnetusti vaikea muuttaa, sillä se pyrkii jatkamaan matkaansa suoraviivaisesti eteenpäin saatuaan vauhtia rotaatioonsa. Tätä voi testata ottamalla polkupyörän renkaan akselista hyppysiinsä ja pyörittämällä vauhtia sille. Tämän jälkeen akselista kokeillaan kaksin käsin käännellä rengasta eri asentoihin… Se teoriasta. Nyt kun tämän vaikeasti käännettävän renkaan tuenta onkin hutera ja se rengas saa sen riittävän iskun itseensä niin se vibraatio jatkuu niin kauan, kunnes rotaatio pysäytetään.
Kun sain puhelun tästä aiheesta viime keväänä niin en uskonut korviani. Omistaja kuvaili, että kuudessa kympissä mutkassa alkoi sellainen vibra, että joutui pysähtymään tien viereen tarkastamaan irtosiko joku renkaista. Tämä toistui pariin otteeseen täysin summanmutikassa. Vähättelin ongelmaa ja kävin jopa koeajolla havaitsematta mitään. Kuitenkin takaisin ajaessa Suurpellon rampissa tämä temppu onneksi toistui, enkä ollut uskoa vibran voimakkuutta.
Vaihdoin tiukat raidetangonpäät havaittuani käsikopelolla reippaan klapin edellisissä, eikä ongelma ole toistunut sen jälkeen.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.7.2014, 12:23 #172893Tuo raidetangon päiden tarkistus kuuluisi normi toimenpiteisiin vaikkapa olkatapin rasvauksen yhteydessä..
Eikäpä sen nivelen huoltokaan niin kovin vaikea ole tehdä.. 😀Pieni ohje osoitteessa:>>https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Raidetangon_p%C3%A4%C3%A4n_huolto.
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.7.2014, 12:38 #172894Joo, kyllä resonoi väljä raidetangon pää juuri niinkuin Akaile selitti.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.