Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 34pics6

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124453

    niin vähän olen joutunut kaasarien kanssa pelaamaan, huomasin. laatikosta löysin 34 pics 6 rungon, johon sitten kasasin kirjan mukaan oikean sorttiset suuttimet: pääsuutin 155, air corr. jet AB, idling jet 40,
    bypass jet 50, neulaventtiili 2.3. siinähän niitä. akselinkin tiivistelin kun löysin korjausosasia.
    ahkerasti luin asennoista kaasarin säädön suhteen eri lähteistä, vaan tyhjäkäynnin säätö ei oikein ottanut luonnistuakseen. ylhäällä takana,vasemmalla on ilmaruuvi ja alhaalla seosruuvi. sitten vielä se stoppari.
    mikähän lie näille kaikille ruuvisille se sopivin alkuasento jotta edes pysyisi käynnissä koko saha sen aikaa että ehtisin hypätä ohjauspuolelta konehuoneeseen?
    no pisti kuitenkin vielä purkamaankin- löytyi roska uimurikammion toisesta suuttimesta, siinä nurkassa, pääsuuttimen vieressä..
    tiinassa kutosen kone ja nykyinen kaasari aika löysä. akselit hölskyy sinne tänne mutta vielä sentään minua vaivaista eteenpäin vie sekin.

    #147363

    Eipä tuhon mitään selvää ohjetta ole,, mutta avaa kumpaakin sekä ilma että seos suutinta että saat jotenkin käymään tyhjäkäyntiä,, siitä sitten kokeileen paras käynti ja sillä läpän ruuvilla sovitat tyhjäkäynnin kierrosluvun sopivaksi.. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147364

    @texwiller wrote:

    niin vähän olen joutunut kaasarien kanssa pelaamaan, huomasin. laatikosta löysin 34 pics 6 rungon, johon sitten kasasin kirjan mukaan oikean sorttiset suuttimet: pääsuutin 155, air corr. jet AB, idling jet 40,
    bypass jet 50, neulaventtiili 2.3. siinähän niitä. akselinkin tiivistelin kun löysin korjausosasia.
    ahkerasti luin asennoista kaasarin säädön suhteen eri lähteistä, vaan tyhjäkäynnin säätö ei oikein ottanut luonnistuakseen. ylhäällä takana,vasemmalla on ilmaruuvi ja alhaalla seosruuvi. sitten vielä se stoppari.
    mikähän lie näille kaikille ruuvisille se sopivin alkuasento jotta edes pysyisi käynnissä koko saha sen aikaa että ehtisin hypätä ohjauspuolelta konehuoneeseen?
    no pisti kuitenkin vielä purkamaankin- löytyi roska uimurikammion toisesta suuttimesta, siinä nurkassa, pääsuuttimen vieressä..
    tiinassa kutosen kone ja nykyinen kaasari aika löysä. akselit hölskyy sinne tänne mutta vielä sentään minua vaivaista eteenpäin vie sekin.

    ei oikein säätäminen tahdo onnistua. tänään vaihdoin mokoman kaikenlaisen askartelun jälkeen paikoilleen – oikein uusin tiivistein.
    olisikohan vieläkin joku roska jossain kanaalissa – moottori ryntää valtaville kierroksille eikä oikein millään asetuksilla tahdo asettua edes jonkinlaiselle tasaiselle joutokäynnille hienosäätöä varten.
    pakko on rynnätä itse avainta virtalukossa vääntämään jotta moinen kidutushuuto lakkaisi ( oma ja koneen). uskottavuus naapurin silmissä alkaa mennä joten mikä neuvoksi?

    tässä kaasarimallissa on molemmat, tyhjäkäynnin seosruuvi ja ilmaruuvi.

    #147365

    Oletko tarkastanut että tyhjäkäynnillä kaasuläppä menee kiinni,, muutoin kyllä huutaa kone kierroksilla,, eikä tyhjäkäynti piiri toimi vaikka kuinka yrittää säätä niitä suuttimia,, ennenkuin kaasuläppä sulkee ilman ja bensan saannin minimiin tehokäynti puolelta?? Vasta silloin koneen imemä alipaine saa virtauksen aikaiseksi tyhjäkäynti kanavan ja niiden säätösuuttimien kautta….

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147366

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Oletko tarkastanut että tyhjäkäynnillä kaasuläppä menee kiinni,, muutoin kyllä huutaa kone kierroksilla,, eikä tyhjäkäynti piiri toimi vaikka kuinka yrittää säätä niitä suuttimia,, ennenkuin kaasuläppä sulkee ilman ja bensan saannin minimiin tehokäynti puolelta?? Vasta silloin koneen imemä alipaine saa virtauksen aikaiseksi tyhjäkäynti kanavan ja niiden säätösuuttimien kautta….

    kiva kun vastasit, otan askareen uudelleen tarkastelun alle kunhan päivä taas valkenee. nämä kaasutinhommat ovat jääneet tosi huonolle opiskelulle joten lienee aika korjata sekin “säätö” kohdalleen.

    #147367

    Yleensä mitä olen neljänkymmenen vuoden aikana kaasuttimien kanssa ollut tekemisissä olen yleensä toimimattomuuden syyn saanut selville..
    Mutta onhan tietenkin vaikeaa olla näin kaukaa katsoen korjaamassa mitään,, kun pitäisi itse päästä kopeloimaan ne palikat niin vois ehkä saada toimiin tai sitten niissä on jokin selvä havaittava vika jos menee hylkyyn..
    Yleensä on ollut joko akselit väljät,, tai kanavat tukossa,, tai suuttimet niin tyhjäkäynti kuin tehokäynti suuttimet kun muutkin väärät..
    Koneeseen alunperin tarkoitetussa kaasuttimessa on koneen haukkaamaan ilmamäärään sopivan kokoinen kurkku johon on laskennallisesti ja kokeellisesti valittu oikean kokoiset suuttimet seoksen saamiseksi oikeaksi koko käynti kierrosten alueella.. Kaasuttimessa on kolme erillistä toiminta aluetta,, on kylmäkäynnistin osio,, joutokäynti osio sekä tehokäynti osio..
    Nämä kaikki pitäisi saada toimiin optimaalisesti toistensa kanssa kimpassa,, joka onkin sitten kotikonstein aika haastava operaatio,, kun käytettävissä ei ole laporatorio tasoisia mittalaitteita…
    😯 ❓ 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147368

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Yleensä mitä olen neljänkymmenen vuoden aikana kaasuttimien kanssa ollut tekemisissä olen yleensä toimimattomuuden syyn saanut selville..
    Mutta onhan tietenkin vaikeaa olla näin kaukaa katsoen korjaamassa mitään,, kun pitäisi itse päästä kopeloimaan ne palikat niin vois ehkä saada toimiin tai sitten niissä on jokin selvä havaittava vika jos menee hylkyyn..
    Yleensä on ollut joko akselit väljät,, tai kanavat tukossa,, tai suuttimet niin tyhjäkäynti kuin tehokäynti suuttimet kun muutkin väärät..
    Koneeseen alunperin tarkoitetussa kaasuttimessa on koneen haukkaamaan ilmamäärään sopivan kokoinen kurkku johon on laskennallisesti ja kokeellisesti valittu oikean kokoiset suuttimet seoksen saamiseksi oikeaksi koko käynti kierrosten alueella.. Kaasuttimessa on kolme erillistä toiminta aluetta,, on kylmäkäynnistin osio,, joutokäynti osio sekä tehokäynti osio..
    Nämä kaikki pitäisi saada toimiin optimaalisesti toistensa kanssa kimpassa,, joka onkin sitten kotikonstein aika haastava operaatio,, kun käytettävissä ei ole laporatorio tasoisia mittalaitteita…
    😯 ❓ 💡

    ..neljänkymmenvuoden kaasutinopiskelu..hmm taidankin olla jo reilusti yli satavuotias kun pääsen näistä perille! joo. no. pitää käydä kaikki vielä läpi. arvostan näitä ja edellisiäkin neuvojasi, kiitos niistä.
    kyllähän näissä pitkään laatikoissa maanneissa vekottimissa on kaikenlaista nöyhtää ja kivettymää kertynyt kanaviinkin vaikka niitä puhaltelee paineella ei kaikki irtoa kuin kiviporalla, olen huomannut.
    tämä haasteellinen laite on kunnoltaan parempi kuin muut käsillä olevat, joten kiinnostaa sen verran että jaksaa ruuvailla sitä konehuoneeseen ja taas työpöydälle.
    yritin irroittaa kahdestakin laitteesta kiihdytyspumpun “sitä missä se pikkuruinen pallo on” -laitetta kehnolla menestyksellä… no, eiköhän näille sitten aikanaan hymyillä näillekin probleemille?

    #147369

    Se kiihdytin pumppu ei vaikuta käyntiin muuta kun avattaessa kaasuläppää jolloin polttoaineen saanti vaihtuu tyhjäkäynti piiriltä tehon puolelle,, jolloin esiintyy vaihdossa poltoaineen saantiin pieni notkahdus jonka kiihdytys pummu eliminoi pienellä pisistys ruiskeella.. Esimerkiksi wanhojen 2cv:den kaasareissa tätä kiihdytys pumppua ei ole laisinkaan,, mutta niiden ottama ilmamäärä on pitkäiskuisesta koneesta johtuen suuri verrattuna kaasuttimen kurkkun kokoon nähden jolloin havaittavaa polttoaine määrän notkahdusta ei tapahdu kuten suurempi kurkkuisessa kaasuttimeen.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147370

    Ainut kerta kun minulla on tuollaista kovilla kierroksilla huutoa ollut niin silloin kaasuläppä hirtti kiinni ja ei reagoinnut kaasupolkimeen enää ollenkaan. Joten olethan tarkistanut tyhjäkäynnin säätöruuvista että läppä pääsee kiinni? Tätä Mustahattuinen jo kysyikin, mutta annan lisä-äänen tälle teorialle 😀 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147371

    Jossain vaiheessa neuvoin tuon kaasuläpän asennon merkkaamisen akselin suhteen vaikka vetämällä viiva läppään alkuperäisen asennon muistamiseen ja kun ruuvit akselilta löysätään voi läppää siirtää sivusuunnassa siten että on keskellä sivuttais liikkeen rajoja,, jolloin sen kurkun laitaan takertuminen estyy.. Ja sen jälkeen öljyä akselin kaulalle,, tietysti palautus jousi pitää olla kunnossa..
    Kaasuläppä on muodoltaan soikea ja reunat viistetyt,, joten sen asento kurkussa kun läppä on kiinni on erittäin tarkka säädettävä ellei sen asentoa merkkaa ja ruuvien kiristyksen aikana läpän pitää olla vapautettu pönkäruuvista jotta menee täysin kiinni säädön onnistumiseksi,, muuten saattaa tulla hommasta “sutta ja sekuntaa”….
    😉 😯 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.