Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 602 vs 652
- Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3.2.2020 at 13:47 kari80 toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.1.2020, 08:27 #266363
Mitäs moottori tietäjät ovat mieltä siitä että. Kummalla on todennäköistä saavuttaa suurempi huippunopeus 602 sylintereillä vai 652 BIG bore sylintereillä?
Omia mietteitä.
Toki 652cc on suurenpi teho/vääntö mutta onko se tie suurempaan nopeuteen.
602cc on kevyemmät männät niin tuleeko sitä kautta enemmän kierroksia ja nopeutta?Mikko
28.1.2020, 10:26 #266366Minulla on vähän sellainen kutina etteivät nuo kuutiot kauhiasti vaikuta tuohon nopeuteen…. Siihen ovat muut jutut jotka nopeutta lisäävät, vaihteisto yms…
28.1.2020, 10:35 #266367Ramppa sen jo toikin esille. Ei lisäkuutiot suoriltaan tee lisää nopeutta… Vääntöä kyllä, josta ei ole iloa jos välitykset loppuu kesken…
652cc 602cc verrattuna, pienempi kiertää ylemmäksi iloisemmin, isompi vääntää alempaa huomattavasti paremmin. Visa 652 pikkasen lisätyillä puristuksilla meni kivasti pisimmän GS:n vaihteiston kanssa, jolloin vaihteena oli kolmonen kun vakiokutosen askissa tarjoiltiin jo nelosta. Siitäpä voikin laskea, paljonko oli kulkuja kun rajoitin pätkäisi 7500 RPM kierroksilla nelosella ajellessa… Tämä peppurepullisessa Tiinassa, sama tekniikka Sätkässä ei jaksanut lähellekään samaan kyytiin…
Eli lyhyesti, pitempiä pykäliä, sitä kautta kulkua löytyy… Kuutioilla saa sitkeyttä…
28.1.2020, 12:49 #266368Tässä kun on tullut veivattua samaa konetta kolmen eri lootan kanssa niin yllättävää kyllä myös hyvää kokemuspohjaa kertyy sitä kautta 😉 652cc: nokka, polttoainepuoli ja sytytys kohdalleen optimoituna 2cv6 laatikko on tehoon ja vääntöön nähden ihan turhan lyhyt. Rivakasti pääsee sinne 110 tietämille ja konstruktion kiertävyydestä riippuen sen päälle tulee mitä tulee, jos on tullakseen. Hyvä sovellutus tälle kokoonpanolle on kuitenkin nämä isommat ja ilmanvastusta omaavat kamppeet, koska kierrosalueet ovat sellaiset, että vääntöä on mukavasti käytössä arkiajossa.
Sama 652 ja Ami8 loota: 120-130 löytyy lasiin Dyanen kopalla ja sen päälle jälleen koneesta riippuen…Mutta 2cv-kopallakin 100 matkavauhtia pitää aikalailla leikiten. Kuitenkin kierroksiin ja meteliin nähden mielestäni edelleen liian lyhyt loota tälle konstruktiolle.
Sama 652 ja Ami8 loota 2cv6 perävälityksellä: Nyt alkaa olla ominaisuudet kohdallaan! Välitykset ovat hyvin lähellä Ami Superin laatikkoa, eli jos haluaa ns. kestävämmän loodan keulille niin ei ole pakko modata 2cv-loodaa, vaan voi suosiolla siirtyä GS-perheen pariin. G10 looda kun on käsittääkseni aikalailla sama setti, tietenkin kytkinkoppa eroten pituudeltaan. Se mikä näissä välityksissä on parasta tuolle koneelle niin 80 om hyvin maltillisella kierrosalueella ja siitäkin isommat nopeudet edelleen hiljaisemmat kuin 2cv6-lähtötilanteessa. Näin ollen motaria/baanaa voi päästellä joutuisasti ja mukavasti. Saattaa jopa säästyä jokunen bensalitra, jos mylly vetää vääntönsä puolesta kevyellä kaasulla.
Entäpä 602 nokalla, bensapuolella ja kipinällä hiottuna? Sekin kyllä toimii tuolla Ami8+2cv6 naitoksella, mutta se alaväännön puute kiusaa toisinaan. Nämä siis kaasarilla, Jasun ruiskua en ole testannut, joten en pysty vertaamaan.
Näiden kokemusten kanssa olen aikalailla kotiutunut 652-leiriin, sillä se alavääntö vaan tekee ihan arkiajostakin jouheampaa. Varsinkin tuulisessa kelissä ero on merkittävä.
PS: Nopeuksista puhuttaessa tarkoitan aina GPS-nopeuksia. Sätkäyksilöiden välillä on eroja nopeusmittarin oikeellisuuden kanssa rengastuksesta ja nopeusmittarista/vaihteistosta riippuen. Oman kokemukseni mukaan mittarivirhe kasvaa eniten 80-kympin jälkeisellä alueella.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]3.2.2020, 12:31 #266451Onkos kukaan raaskinut laittaa vgs 652 settiä olisi ilmeisesti todella kevyet takomännät?Hintaa taitaa jo pelkille männille tulla 500€. Mitenkäs se vaikuttaa sitten vääntöön jos sama vauhtipyörä?
3.2.2020, 13:47 #266454Mikkelissö parissa pakussa VGS..on alumiini ja rautapytyillä…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.