Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 602cc ja Ami6-looda
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.11.2015, 19:18 #129609
Millainen yhdistelmä tulee kutosen koneesta ja Ami6:sen vaihdelaatikosta?
Vanhuksen kytkinsysteemi vaatii vähän työstöä, kytkinakselin boorit on harvat,… Mikä vauhtipyörä sopii, kytkinasetelma mallia vanhus,…
Nelipulttiset vetarit tuplakuulilla, onko isot jarrurummut?
Kommentteja?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com4.11.2015, 19:22 #175515Perskules, siinähän on samat välitykset kuin mulla nyt Hissun Kissussa, eli siinä on kutosen kone ja vanhusdyanen loota > tulee siis hyvä yhdistelmä, nyt vaan tuo kytkinasia kuntoon, niin homma etenee.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com4.11.2015, 22:48 #175516Riippuu vanhusdyanesta. 21-kaakkisessa oli melko tiheä laatikko, koska kone oli melkoinen kierroskone vähäisellä väännöllä. Dyane 6:ssa saattoi jopa olla sama laatikko kun AMI 6:ssa. AMI 6:n kone taas ei juurikaan kierrä, joten laatikkon nelosvaihde on todella harvavälitteinen. Kytkimen soveltamisesta ei ole hajuakaan, joku lienee kuitenkin kokeillut? Jarrurummut on isot (220 mm) ja jarrukengät leveämmät kun normaalit.
5.11.2015, 17:48 #175517Jerome Catsin sivuilta löysin välitykset eli ovat samat kumpaisessakin. Erittäin mukava kokonaisuus. Hissun Kissun laatikossa on isot rummut, jarrutusteho on aivan eri luokkaa kuin pienissä. Pääsisköhän tuossa kytkinkopan vaihdolla?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com5.11.2015, 23:22 #175518Vaihteiston kuori ja kytkinkoppa ovat koneistetut parit..
Ei ehkä istu vetoakselin reiän koneistukset yksiin jos toisen kytkinkopan toiseen vahteiston kuoreen asentaa.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂6.11.2015, 13:45 #175519@2cvjimmi wrote:
Jerome Catsin sivuilta löysin välitykset eli ovat samat kumpaisessakin. Erittäin mukava kokonaisuus. Hissun Kissun laatikossa on isot rummut, jarrutusteho on aivan eri luokkaa kuin pienissä. Pääsisköhän tuossa kytkinkopan vaihdolla?
Kytkinkopan vaihto ei vaikuta kytkinakselin uritukseen, joka on isompi murhe. Tosin ymmärtääkseni wanhuksen/AK:n kytkinlevyn asentaminen Kutosen vauhtipyörään ei pitäisi olla ongelma…
Sitä en tiedä sopisiko kytkinkoppa uudemmasta laatikosta sellaisenaan Wanhuksen vaihteistoon, pitäisi joskus kokeilla. Vaan Kutosen moottori sopii vaikka Wanhuksen vaihteistoon, ja päinvastoin. Mm. Pikku-Olli kun palautti -60 Pakuun 12-kaakkisen moottorin, siihen jäi siellä asennettuna jo jonkun vuoskymmenen ollut Dyane6 vaihteisto, isoine jarruineen…
Jarrut on pieniin rumpuihin huoltoa lukuunottamatta reippaasti paremmat, enemmän ja tasaisempaa jarruvoimaa vähäisemmällä riskillä häviämisen kanssa. Poljintuntumastakin tykkäsin enemmän kuin pikkurumpujen kanssa, vaan se huollettavuus on sitten kertaluokkaa kehnompi. Tai siis, samalla tavalla huollotkin tehdä pitää, tilaa vaan on varsin huonosti esim. asentajan käpälille…
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Vaihteiston kuori ja kytkinkoppa ovat koneistetut parit..
Ei ehkä istu vetoakselin reiän koneistukset yksiin jos toisen kytkinkopan toiseen vahteiston kuoreen asentaa.. 😯Tuommoista on mainittu olevan, mutta kohdalle ei ole ongelmallisia vielä sattunut. Sujuvasti on sekoiteltu kytkinkoppaa vaihteiston kuorien kanssa, mittailtukin, eikä mittaamalla mitään eroja löydetty. Enää en muista monestako näitä katsottiin edesmenneellä Särkyneen Sitikan Majatalolla, mutta ihan vähäinen määrä se ollut ei…
6.11.2015, 15:17 #175520No eipä minulla omia kokemuksia ole kytkinkopien ristiin vaihdosta kun on vain noita kuulopuheita kuullut ja todeksi luullut.. 🙄
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂10.11.2015, 19:17 #175521Löytyi Amin vauhtipyörä, jossa vanhuksen paineasetelma ja kytkinlevy, eli homma etenee.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com10.11.2015, 19:48 #175522Mutta olikos Amin pulttijako kampurassa sama vauhtipyörälle? Ainakaan kampi ei ole sama kuin kutosessa. Toinen mikä tuli mieleen niin vaihdekepakko tarvinee pienen modifikaation?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]10.11.2015, 21:11 #175523^AMI8 ja 2CV6 on samoilla palikoilla, kammen ja vauhtipyörän (varauksin) suhteen…
@Jasu wrote:
Otin siis ja varmistin asian, jäi häirihtemään… Kuvassa 2cv4, AK/Ami6, 2cv6 vauhtipyörät…Hätäsesti mittaillen ja mittailuista laskien, tulokset ovat seuraavia..:
2cv4 ja Wanhus….. 35,5mm, kohdistustappi samalla reikäpiirillä
AK/AMI6…………… 39,5mm, kohdistustappi samalla reikäpiirillä
2cv6……………….. 42,5mm, kohdistustappi 41,5 millin reikäpiirilläKeskireikä kaikissa sama 22mm
Pulttien/kohdistustapin reiät kaikissa sama 8,5mm
Ei häirihte ennää, paitsi jos tulee selkeä vahvistus että mittasin väärin… 😉
Tuommoista tuli joskus mittailtua, kun oli tarinaa näihin liittyen joskus ennenkin esillä…
11.11.2015, 07:04 #175524Eli kutosen vauhtipyörä ami6sen paineasetelmalla ja kytkinlevyllä.
Tai sitten se vanhusdyanen keskipakokytkin, vaan käykö se laatikkoon. Yks’kurkkuinen kaasari on tulossa, vaimennuksineen.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com11.11.2015, 07:25 #175525Jos vain pulttijako on sama (niinkuin olit kai jo mittaillutkin).
Tuosta kuvasta tuli mieleen, että mulla on yksi Ami/AK-kone ilman vauhtipyörää, jos olisi sellainen ylimääräisenä jollakulla…
11.11.2015, 08:52 #175526@2cvjimmi wrote:
Eli kutosen vauhtipyörä ami6sen paineasetelmalla ja kytkinlevyllä.
Pitäisi onnistua. Sovittamalla selviää, ei mene “väärä” vauhtipyörä huonostikaan erilaiseen kampeen…
@2cvjimmi wrote:
Tai sitten se vanhusdyanen keskipakokytkin, vaan käykö se laatikkoon. Yks’kurkkuinen kaasari on tulossa, vaimennuksineen.
WanhusDyanessa käsittääkseni oli myös tuo AMI6/AK -moottori, eli tuskin menee suoraan. Ellei sitten ole semmoinen jossain mainittu uudemmalla kampiakselilla varustettu..?
@Isoo-Jukka wrote:
Tuosta kuvasta tuli mieleen, että mulla on yksi Ami/AK-kone ilman vauhtipyörää, jos olisi sellainen ylimääräisenä jollakulla…
No, tuo kuvassa näkyvä vauhtipyörä on kyllä jouten, lähellä on ettei siitä tullut jo jousipallotesterin jalusta. Ajamaton yksilö, koskaan ei ole ollut missään moottorissa kiinnitettynä, pintaruostetta näkyy kertyneen ihan eri tavalla kuin semmoiseen mikä on ollut käytössä eli öljysumussa…
Keksitään tuolle joku hinta, niin se saattaa muuttaa Vaasaan..!
11.11.2015, 11:43 #175527Kyllä mun wanhusdyanen kone on aito kutonen, 602cc yhdellä kurkulla. Sen keskipakokytkin oli mulla toisessa paketissa hetken.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.