Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit 652cc projekti

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 73)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #141916

    Kyllähän siinä taas viikonloppu vierähti: jäämistöllä käynti, kolmen koneen purku ja loppuaika visan kimpussa…

    Kansien tekohengitys:

    Venttiileille uutta istukkapintaa:

    Ja sitten tämä:

    Ei onnistunut puristussuhteiden nosto kansia madaltamalla tässä koneessa. Elikkä alkuperäinen metallinen välitiiviste tuohon kohtaan on 1mm paksu ja uusi käyttämätön on 1.3mm. Tarkoitus oli jättää se pois ja laittaa pelkkä tiivisteliima väliin. Mutta venttiilit sanoivatkin muuta..Ei riittänyt säätövara millään ja pakko oli vain laittaa uudet tiivisteet väleihin, jotta mahtuu kone pyörimään. Tarkkaan ovat ranskan pojat mitoittaneet 9.0:1 puristukset.

    Ja lopulta sunnuntain tilanne, ensikerralla pääsee koeponnistamaan.

    Niin ja tulihan tuo öljynlauhduttajakin korjattua. Alavarret sain vanhasta kutosen lauhduttajasta, joka taasen vuoti lauhdutusosan juuresta…Ei kannata heittää “huonoa” pois 😀 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141917

    @Jasu wrote:

    Kakkosella numeroitu anturi (static advance) on 10 astetta ennen yläkuolokohtaa, ja ykkösellä numeroitu anturi (maximum advance) 35 astetta ennen tuota äskeistä. Tuollai lukee Haynesin kirjassa aiheesta…

    Eiköhän tuosta se perusennakkokin löytyne..?

    Lueskelin tuota kohtaa Haynesista, mutta se herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia… Eli eli: Kun 123 asennusohjeet antavat sellaista infoa, että nelkun kone on 12 asteen ennakolla ja kutonen 8 asteen niin pystynkö hyödyntämään tätä dataa jotenkin? Lattialla nimittäin olisi puoliksi purettu nelkun kone josta voisin luntata nokkapalan asennon suhteessa yläkuolokohtaan. Ja täten muistinkin, että nokkapala kiristyy itseasiassa tässä visan koneessani juuri siihen asentoon missä se on sätkässäkin suhteessa nokkien huippuihin.. Eli nyt pitää vain laskea vauhtipyörän hampaista tietty astemäärä ja merkata sytytysmerkki vauhtipyörään ja lohkoon strobottamista varten? Paljonko se astemäärä sitten on? Vai vedänkö vaan perstuntumalla suurinpiirtein nelkun ajoitusmerkkiä apinoiden, laitan käyntiin ja säädän korvakuulolla parhaan käynnin mukaan?

    ELI lyhennettynä yhdeksi kysymykseksi: Onko visan sytytyshetki sama kuin sätkän? Käyräthän kyllä ovat erilaiset mutta…

    Nyt on taas vinkit enemmän kuin tarpeen 😳 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141918

    Pitää varmasti lähteä liikkeelle peruskysymyksistä. Mikä pysyy alkuperäisen kaltaisena, mikä muuttuu? Näiden perusteella voi sitten lähteä pohtimaan syttyhetken perusennakon paikkaa…

    Eli lähtökohtana Visan moottori, jossa alkuperäiset bensavermeet, kannet, sylinterit (eli puristukset likipitäen alkuperäistä vastaavat), pakoputkisto(?). Sytkä tulee aivan muuten kuin alkunperin, eli nokan päästä (kärjet vai 123?).

    Moottorihan on edelleen varsin vääntökone, Kutosen tyyppinen verrattuna Nelkkuun. Joten siltä pohjalta lähtisin liikkeelle että Nelkun perusennakolla ei tuohon lähteä kannata vaan Kutosen perussäädöistä voisi lähteä liikkeelle. Sitten ajoon ja tuntumaa hakemaan, ellei jotain muuta tapaa (dyno tms) saa käyttöön…

    Tällaista mieleen tuli. Jospa ajatus kirkastuisi tuon kanssa..?

    #141919

    Puristukset samat, kun ei ollut varaa puottaa kansia. Nokka-akseli V06/630 vääntönokka. Pakoputkistoon aion kiskaista nyt samalla sen y-käyrän vihdoinkin paikalleen. Kärjillä tulee ensistarttaus, eli niinkuin oli lähtökohtana, että kärjet jää varasysteemiksi ja 123 (evo-malli v06/630 ennakkokäyrällä) antaa ekan startin jälkeen kipinän niin kauan kuin luoja suo..

    Eli laitan ajoitusmerkin kymmenen astetta ennakkoon, kuten on toisen anturin sijainti alkuperäisessä systeemissä? Ja kymmenen astetta on noin kolme hammasta vauhtipyörässä? (Sätkän hammaskehä)

    (2cv6 8 astetta, nelkku 12 astetta, visa 10 astetta?)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141920

    Kammen stefat paikoillaan, samaten sytytysadapterin stefa. Ekat öljyt meni kans koneeseen tänään lurps nam, saa koneistettu nokka öljykyllästyksen ennen starttia.

    Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa vauhtipyörän hammaskehä, etsiä väliaikainen pakoputkisto, asentaa kärjet ja tehdä väliaikais-sähköt, sekä bensajärjestelmä. Niin ja kaasarista puuttuu vielä suuttimet, meinaa aina unohtua…. Taitaa startti venyä maanantaille 😳 😳

    Aina sitä on paljon pientä räpellettävää vaikka alkaa näyttää valmiilta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141921

    Vauhtipyörän kehä on nyt vaihdettu, se oli helppoa kuin marjanpoiminta. Pillillä lämmitystä sen verran että kehä sihahtaa kun siihen sylkäsee ja sitten napputtaa irti. Laitoin kahdella
    pultilla viilapenkkiin kiinni niin pystyi tukevasti lyömään eikä kuuma kehä putoa lattialle. Uusi kehä pyörään meni lämmityksen jälkeen pudottamalla paikoilleen, mutta koska lämpö yritti hieman pitää kehää soikeana, oli sitä puristettava kahdesta kohtaa lukkopihdeillä. Laitan kuvan kun pääsen nopean yhteyden päähän.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141922

    Ei päästä tämä projekti helpolla ei. Sain askarreltua “testipenkin”, jossa olisi ollut jopa pakoputkisto jne. muttei luonnollisesti starttia. Porakoneissa ei riittänyt vääntö, joten ei muuta kuin käsihommiin. Tunnin pyörittelyn jälkeen oli lyötävä hanskat tiskiin, sekä kärjillä, että 123 kokeilun jälkeen. Joitakin kertoja lupasi jo, mutta ei riittänyt puhti. En suosittele kenellekään 😀 😀

    Mutta sitten positiiviseen puoleen: Heitin siinä sitten loppuillasta nykyisen koneen nokilta pois ja pääsin mittahommiin. Tuloksena se, että kytkimen paineasetelman eroa näyttäisi olevan 3.5mm nykyiseen verratuna. Ja vieläpä niin päin, että visaan tarvitsee laittaa 3.5mm lisää fylliä lohkon ja vaihteiston väliin. Älkää kysykö kuinka tämä on mahdollista, koska en tiedä itsekkään. Toisessa projektissa olen kuullut 7mm jatkoksesta painelaakerilla!

    Jos sitä huomenna pyörittäisi ihan startin voimalla…jos vaan pääsen enää sängystä ylös 😀 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141923

    Kuntoilu tekee hyvää. 😆 Minä mistään mitään ymmärrä, mutta jatka hommia, niin ratkaisut löytyvät. Hauska seurata tuota sinun touhua. Jaksa vain laittaa juttua lisää, niin saan minäkin oppia.

    #141924

    Kuntoilu ei tehnyt hyvää: Oikea käsi aivan turvoksissa ranteesta olkapäähän saakka ja vielä tänään pitäisi konetta nostaa ees taas, koska yllätys yllätys painelaakeri ei ylettänyt paineasetelmaan saakka. Tähän minulla on jo ratkaisu mietittynä, mutta kun tuo käsi reistaa, niin vähän hirvittää mennä nostelemaan.

    Nyt kun olen “nopean” netin äärellä niin kuvaämpäri näyttää olevan päivityksen alaisena prkl. No jos tuolta youtubesta saisitte maistiasia?
    Ja tuo outo laulun mörinä jonka saattaa erottaa videon loppupuolella ei ole minun omaa mökkihöperyyttäni vaan taskussa soiva kännykkä 😀 😉

    Videon pitäisi ilmestyä tähän, kun se on prosessoitu: http://www.youtube.com/watch?v=ECEg9PAxy-8

    Ja savu mikä nousee on rasvan palaminen pakosarjasta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141925

    Hyvin näyttää hörisevän- ja 123 sopii hienosti.

    #141926

    Olin sit kyydissäkin tänään, tuon Visan kiskomana… Vetää se, ihan kivasti, käy nätisti (ei joutuubi anna oikiata kuvaa/ääntä), käyntiinlähtö enemmän kuin kiitettävää jne…

    Kyllä se siitä, palkitsevaa on projekti tuossa vaiheessa. Ihan oli “pakko” lähteä kurkistamaan tuota, kun joutilasta aikaa hetki oli…

    #141927

    Palataanpa ajassa taaksepäin. Tässä kuva vauhtipyörän kehän vaihdosta, selkeyttää toteutustapaa jne. ja hiano kuva tietty 😉

    Eilenhän siinä jumppaamisen lisäksi harmitti öljynlauhduttaja, joka ei suostunut kiinnitysmutteristaan tiivistymään. Aina tuli öljyä losona. Lopulta etsin käsiini yhden pilatun lauhduttajan ja leikkasin siitä uuden alavarren ja laitoin paikalleen. Heti piti. Ilmeisesti hiusmurtuma mutterin alla oli edellisessä. En sen tarkemmin jaksanut tarkistella, oli parempaakin tekemistä. 😉

    Tänään:
    Pöpisee pöpisee, nyt jo liikkuukin, kuten Jasu todisti. Alavääntö on hiukan hukassa vielä, mutta yskimisen sain loppumaan putsarin myötä. Ajoin vielä toisen lenkin ja kyllä täytyy sanoa, että kun kakkoskurkun avaa niin jo alkaa tapahtua. Aivan erilailla vaikka kone ei ole vielä lähellekään sisäänajettu, eikä säädöissään. Ai mitenkö meni kytkinongelmien kanssa? no näin:

    Jatkoin käpälöitä yhteensä 11mm! Tämä tarkoittaa sitä, että 5mm väliprikoista lohkon ja vaihteiston välissä tulee luonnollisesti 5mm lisää, eli itse jatkon tarve oli 6mm. (Väliprikat sen sensoritapin takia, jotta se mahtuu kytkinkopassa pyörimään. Sitä ei kannata leikata pois ellei halua joutua tasapainoittamaan vauhtipyörää) En tiedä miten aluksi mittailin vai enkö ajatellut lainkaan, (en. ) mutta niin se vaan lopulta jatkoa vaati. Materiaalina jatkopaloihin käytin vanhaa pyöränlaakerin sisärinkulaa, eli kestää varmasti painelaakerin hivelyn. Katsotaan miten kestää käytännössä ja mitä sitten teen.

    Propellin kanssa tuli ahdasta niinkuin ajat sitten jo uumoilin. Visan propellin siivapyörä on niin iso, ettei väliin enää mahdu kärkikoteloa tai 123:sta. Tiukkaa tekee kutosen pyörälläkin:

    Ja lopuksi vielä 123 kaikessa komeudessaan:

    Nyt nukkumaan, että jaksaa huomenna väännellä pakoputkiston loppuun.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141928

    Aina jotain! Nyt on käyrä vihdoinkin valmis. Mutta negatiivisena vastapallona tulikin sitten aivan karmeet äänet. Jotain pitää keksiä. (huom. pakoputkisto ei ole muutoinkaan alkuperäinen, ennen yhteensä kolme pönttöä ja todella hiljaiset äänet. Nyt kaksi pönttöä ja karmean metalliset äänet. )

    Y-putki oli siis osittain valmiina, kun sen piti tulla käyttöön jo n. 2 vuotta sitten, mutta käsijarruvaijerit joutuivat niin ahtaalle, että se piti siinä vaiheessa hylätä. Katselin sitä vähän sillä silmällä ja tulin tulokseen, että kyyllähän tuosta tekee, kun jatkaa tuosta tuosta ja tuosta putkea… No tältä se nyt näyttää ja istui paikalleen hyvin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141929

    Rosteri soi sillai terävästi, “musta” rauta taasen pehmeästi.

    Kun miulla oli Visan kone Tinskun keulilla, niin siinä oli pelkästään yksi efektori ääniä vaimentamassa. Eikä se nyt mikään mahdoton ollut, paitsi reippahasti yläkierroksilla vedätettäessä, eli täysin normitilanteiden ulkopuolella… Y-putki joka meni vaihteiston yläpuolella, siitä sitten normireittiä kuskin penkin alla olevalle efektorille ja tästä sitten taakse asti…

    Veikkaisin että tuo materiaalivalinta on se syy tuohon epämukavaan äänimaailmaan, myös putken seinämävahvuus vaikuttaa äänenmuodostukseen…

    #141930

    Juu ajattelin tänään kokeilla pelkällä keskitaimentajalla ja sitten suuremmalla loppuputkella… Kyllä ne saundit sieltä vielä löytyy 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 73)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.