Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit 652cc projekti

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 73)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #141931

    Saundit on edelleen aivan kamalat, mutta muutama testikilometri tuli huitaistua: Seokset vielä aivan hukassa, kuten varmaankin sytytyksen ajoituskin, koska alavääntö on käytännössä olematon. Mutta kun urkua raottaa niin johan lähtee. Suurin ero kutoseen verrattuna tuntuisi olevan kierroksiin vastaavuus, kyllähän kutonen kevyellä vauhtipyörällä tietysti kirmaisee nätisti kierroksia, mutta tapahtumapuoli on vaatimattomampi kuin tässä paketissa. Vielä olisi yhtä ja toista tehtävä, mutta aikapuoli rupeaa olemaan kortilla… (kuten aina kaikessa kivassa 🙁 🙁 )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141932

    Heitin tuossa testilenkin tampereelle, muuten menee ihan hienosti, mutta kytkin ja sytytys vi¤%##lee eli ei kovin suuria ongelmia? 😀 😀 😉 Kyllä se tästä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141933

    Eilen lensi ensimmäinen kytkinversio pihalle, kun kyllästyin välikaasulla ajamaan 😀 Ts. ei se irrottanut enää loppupeleissä ollenkaan… Mutta tähän sainkin sitten tehtyä sellaisen jokkis korjauksen että huuh huh. Purin vanhan painelaakerin pienempiin osiin ja hitsasin n. viidellä heppauksella tämän puretun painelaakerin toiseen painelaakeriin kiinni! Näin ollen jatkosta tuli 15mm! (prikat koneen ja lodjun välissä 5mm= 15-5=10mm varsinaista jatkosta) Tämän pitkän jatkoksen ansiosta sain paikoilleen jälleen tähtimallin paineasetelman ja nyt on tuntuma ja toiminta parempi kuin ennen koneenvaihtourakan aloitusta. Johtunee siitä, että valeon kytkinpaketissa tuleva uusin painelaakerihirvitys on aivan hanurista: Paineasetelmaan osuva laakeripinta on niin kapea, että se syö paineasetelmaan pikkuhiljaa reiän. Tämä myöskin ravisteli ajoittain lähdössä. Nyt kun siellä on se vanhemman mallin leveä painelaakeri, ei ravistelua ole ollut lainkaan.

    Sytytystä myöskin haeskelin ees taas, mutta paras on ollut kolme hammasta ennen yläkuolokohtaa (jonka merkkasin vauhtipyörään konetta kasatessa)

    Kuumana käyntiin lähtemättömyyden ja “booauksen” syy ei sittenkään tainut olla sytytyksessä vaan kaasarissa: Katselin tänään ilman ilmanputsarin töttöröä kaasuun vastaavuutta ja huomasin, että tämähän räkii ykköskurkusta aivan kuten kutosen kaasarini viallisella neulaventtiilillä. Enpä löytänyt tuohon kaasariin sopivaa neulaventtiiliä, joten tyydyin ottamaan varakaasaristani koko kannen. Tämän seurauksena kaasarissa ei ole nyt lainkaan ryypyn takaisinpotkaisujärjestelmää…

    Summa summarum: Ajotuntuma on vihdoinkin yhtä inhimillisellä tasolla mitä se oli ennen projektin aloitusta. Vääntöäkin alkaa olemaan riittävästi.

    Huomenna nokka kohti Esboota, saas nährä kui käy…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141934

    Siinähän se esboon väli hujahti taas, joten nyt on 300km enemmän tuntumaa: huomaa että sisäänajo on vielä päällä koska koneesta tulee koko ajan vetreämpi ja herkkäliikkeisempi kaasuun nähden. Pieni nokka-akselin seudun kilinäkin on jo hävinnyt eli ilmeisesti hiotut nostajat ovat löytäneet uomansa. Mäet menee jotakuinkin samaa luokkaa kuin edellisen koneen raskaimmalla vauhtipyörällä, mutta motariajo on selkeästi liukkaampaa. Bensankulutuksessa en ole vielä havainnut eroa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141935

    Pakoputkisto tiivistetty (klemmarit) ja seosmittauksessa käyty (edellisellä kerralla vuodot olivat 11%, nyt 2%, raja katsastusmittauksessa on 5%) . Laihalla oli, eli rikastaminen paransi nypyttelyongelmaa hieman. Reippaasti alle kahden sadan meni tämänkin koneen HC arvo, vaikka on jo jokseenkin väljät männät… Kohta 1100 kilometriä takana ensipotkaisusta. Vääntöä on tullut pikkuhiljaa lisää, on jo huomattavasti rivakampi kone kuin aluksi. Öljyä menee reippaammin kuin mitä pitäisi, mutta suurimmat syyt tuohon on runsas huohotus ja em. männät. Viikonloppuna otan matka-ajokulutuslukemia, nyt menee kaupungissa luukuttaessa 7 ja rapiat 😳

    Kylmäkäynnistys hieman hankalaa, koska ryypyn takaisinpotkaisujärjestelmää ei nyt ole lainkaan kaasarin kannen vaihdon takia (=varakaasarista kansi, jossa toisen mallinen takaisinpotkaisu…) Muuten lähtee hyvin käyntiin.

    Öljynlämmöt ovat olleet alusta lähtien n. 15 astetta korkeammalla kuin edellisessä koneessa, mutta luulen että tämä rikastusoperaatio hieman viilentää konetta jatkossa.

    Kytkin toimii hienosti, eli yllättävän toimiva hätäratkaisu oli tuo kahden painelaakerin yhdistys. Itse painelaakerihan oli käytetty ja piti ääntä käsissäkin pyörittäessä. Puhdistin tuon kokonaan rasvattomaksi ja pursotin puhdasta ja hyvää laakerirasvaa sen täyteen. Aluksi piti pientä sirinää, mutta nyt ei ole äänen ääntä kuulunut aikoihin 😀 Joskus näinkin!

    Pakoputki pitää ikävästi entistä kovempaa ääntä, huomasin mittauksessa, että osa vaimennustäytteestä oli lentänyt jonnekin motarin varteen… Uusi takapönttö täytyy askarrellapaskarrella talvella.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141936

    Olen saanut kyseisen projektin vuoksi kuluneen vuoden aikana joitakin yhteydenottoja sytytyksen tiimoilta ja annankin tässä nyt tiivistettynä mitä pitää tehdä, mikäli samanlaiseen operaatioon haluaa ryhtyä:

    1. Purkaa kone
    2. Hankkia 123-Evo malli, tai askarrella kokonaan itse.
    3. Hankkia sopiva stefa ja siihen kiinnityskuppi tulevaa nokka-akselin jatkoakselia varten.
    4. Tehdä nokka-akselin päähän se jatkosakseli ja oikaista heitto siitä.
    5. Akseliin liitossysteemi, johon 123 magneetit tai kärkikoneisto kiinnitetään.
    6. Varata aikaa, projekti ei mielestäni ole mikään nopea läpivietäväksi.

    Mikäli kohdat 1-6 eivät kiinnosta niin vaihtoehtoja on kaksi: Jatkaa ajamista visan alkuperäisellä systeemillä, älyboksi ~200e ja saatavuus=?. Tilata 123:lta niiden tuottama adapteri, joka ei mahdollista kärkisysteemin käyttämistä varalla, hinta reippaat 100e. Myöskään tuon adapterin tuottama kipinä ei ole tarkka, koska visan nokka-akselin päässä oleva reikä ei ole keskeinen ja adapteri kiinnitetään siihen kiristämällä.

    Vastaan mielelläni tarkempiin kysymyksiinkin, mikäli ko. projektia olet toteuttamassa. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141937

    Yksi vaihtoehto mieleen tuli miten tuota voisi vielä “kiertää” mikäli “propellihattuisuus” kiinnostaa..?

    Laittaa Megasquirtin ohjaamaan pelkkää syttyä, ottaa sille asentotiedon aiemmin tietoa antavalta anturilta, väsää “mieleiset” syttykäppyrät ja ajaa sillä. Kustannus tuosta alle 200€ joka koostuu n. 140€ rakennussarjasta, parin-kolmenkympin syttyvahvistimesta, sekalaisesta kasasta liittimiä ja piuhaa.

    Askarteluahan tuo vaatii, syttykartan hakemistakin, mutta periaatteessa valmis kartta kyllä löytyy mm. Haynesin kirjasta mistä voi liikkeelle lähteä…

    Eikä tuosta olisi enää pitkä matka sitten polttoaineensyötön muutoksiin..?

    #141938

    pp-2cv.be näyttäs olevan myös kärjillä toimiva adapteri. 😉

    #141939

    Tuollainen Megaruutta on kyllä myöskin houkutteleva idea 😉 Itselläni ei kyllä ollut niitä asentoantureita, eikä niitä reikiä niille vaihteistossa…pientä lisäaskaretta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141940

    Megaruutat taitavat yleistyä kovaa vauhtia rättäreissä? Lisää videoita ilmaantunut ainakin Youtubeen:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141941

    Niin, kun lähes 123:n hinnalla saa myös ruiskunohjauksen ja syttyyn täyden ohjelmoinnin mahdollisuuden… On kylläkin enempi just näiden “propellipäiden” juttuja, ei millään tavalla mikään bolt-on -asennus, mutta lopulta varsin palkitseva..!

    Jos tuohon “sorrut”, tai joku muukin, niin konsultointiapua kyllä tyrkyllä on…

    Tuosta Megasquirtista on ollut joskus, ehkä vielä nykyäänkin, myös pelkkä sytynohjausjärjestelmä olemassa. Systeemin nimeä en päähäni mitenkään saa, mutta oli huomattavasti yksinkertaisempi ja edullisempi kuin “koko paketti”…

    #141942

    @Akaile wrote:

    Itselläni ei kyllä ollut niitä asentoantureita, eikä niitä reikiä niille vaihteistossa…pientä lisäaskaretta…

    Eihän sinne kytkinkippoon tarviste sitten kuin yhden reiän, ja anturiksi käy sitten melkein mikä tahansa mikä metallia tunnistaa. Luultavasti yksi helpoimpia ja varmimpia tuohon olisi Opelin vauhtipyörää lukeva Hall-anturi (tyypin voin kyllä sitten kaivella, jos tarve tulee) joka on hinnaltaan kympin-pari ja antaa suoraan Megan ymmärtämää signaalia. toimivan anturin saa myös miulta kotoa löytyvästä Bx:n vastaavasta induktiivisesta, mutta tälle pitää sitten laittaa signaalimuunnin, jonka senkin voi joko rakentaa jos vaikka mistä tai käyttää valmista löytyvää ratkaisua(näitäkin löytyy, ylläri)…

    Ainahan sitä pitää hieman yllyttää, kyllä näihin sitten joku tarttuu… Ekana vaan on hieman vaikeampaa olla, seuraavien on paljon helpompaa tulla perässä kun näkee ne sudenkuopat mitkä pitää kierrellä..!

    #141943

    Nyt muistin sen. Megajolt on laitoksen nimi joka on suunniteltu pelkästään sytkää varten…

    Vähän huonosti tuntuu kyllä löytyvän äkkiä etsittynä tuosta juttua, joten ehkä “sortuisin” Squirtiin jos valintaa tehdä pitäisi..? Olisi sitten optio olemassa ja valmis sytynohjaus olemassa jos ruiskun haluaisi…

    #141944

    sehän on niin että jos nokkaakselin päässä oleva reikä ei ole keskellä jää nokkaakselin hionta tekemättä, koska se kiinnitetään koneeseen juuri näistä päissä olevista porauksista 😉

    #141945

    Eihän se ole ainut tapa kiinnittää nokka-akselia sorviin… Sen voi pehmeillä leuoilla laittaa myös itse rattaasta. On sille reiälle ilmeisesti joku optio suunniteltu, koska siihen on myöskin ne kaksi pistettä lyöty..Ja muistaakseni ne pisteet on jokseenkin järkevässä kulmassa nokkiin nähdeen? Tarkistuspisteet tai merkkeinä esim. “virranjakajaa” varten? Jos nyt mielikuva ei ole liikaa ruosteessa meikäläisellä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 73)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.