Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit 66:n mörkö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 102)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #147806

    Lukulomahan on tunnetusti hyvää rakennusaikaa 😀

    Nm. Tietoa se on taitokin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147807

    Mörkö heräs talviunilta! Pienessä unenpöppörössä on vieläkin, mutta edistystä tapahtuu vaiheittain.

    Alustan osat siis puhallettu ja maalailtu. Nyt akselit ja jousipöntöt kiinni rungossa, jarrut purettu jne. Seuraavaks pitäis tilata osia reilummalla kädellä, jonka jälkeen vois alkaa niputtamaan konettakin. Konepeltiä, lokasuojia yms. hitsailtu vähän läjään.

    Runkoon pitäis seuraavaksi kaiketi laitella jarruletkuja yms., mutta niistä ei itsellä ole mitään käsitystä.

    #147808

    Jos haluat hyvät ja pitkäikäiset jarrut niin tilaa esim. Franzoselta jarruputkisarja ruostumattomasta ja rakenna niillä LHM-jarrut. Putkisarja maksaa 99e ja sisältää kaikki tarvittavat putket. Toki voi sillä sarjalla Dotti jarrutkin rakentaa, mutta samalla vaivalla tekee kyllä lhm:tkin. Tosin yksi seikka tulee ottaa huomioon esimerkiksi taka-akselissa: Onko se vm. -72 vai vanhempi? Nimittäin ainakaan tuosta kuvasta en näe, että onko akselissasi kaksi reikää sisälle asennettavia spiraaliputkia varten? Spiraaliputket ovat tätä uudempaa jarrutekniikkaa, vanhemmissa meni vaakaputki rungon yli akselin etupuolella. Tällöin akselissa ei ole ylimääräisiä reikiä. LHM-jarruja kannattaa miettiä erityisesti, jos meinaat levyjarrut laittaa eteen… 😉

    Näyttää hyvältä, tsemppiä ja keväistä rakentamisen iloa 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147809

    Joo, elikkä itselläni on siis vanhempi akseli. Ilmeisesti alk.peräinen vm.66. En ole vieläkään tilannu noita letkuja, kun vähän tässä on nyt arvottu noiden välillä. Edessä on pääsylinteri ja polkimet jostain kutosesta, joten liittimet menis varmaan paremmin uuteen systeemiin?

    Noh, kuitenkin. Nyt on etupää ja jarrut kasattu kokonaan. Taakse tuli uudet jarrut (paitsi rummut), sekä eteen uusittiin renkaiden laakerit, hammaspyörä, olkatapit yms.. On muuten mielenkiintosta hommaa tuo ohjauksen remontointi. Hermot meni muutamaan otteeseen, kun mikään paikka ei aukea ja lukitteet on hakattu kaikkialle kaiken paskan alle.. Voin kuvitella millaista olis ollu, jos osia ei olis hiekkapuhallettu ekana.

    Lattiat meni vaihtoon, eikä viitsitä tuhota valmiita lattioita noiden isompien jousipönttöjen takia. Siispä niitä on nyt askarreltu. Mahdollisesti sunnuntaina lattiat kiinni, jonka jälkeen jarruja lukuunottamatta alusta ja koppa reilassa.
    sitten jarruputket alle, koppa niskaan ja mosa keulille.

    Kyllä tää vielä valmistuu!

    EDIT: Kyllä ne levyt tulee varmaan seuraavan moottorin kanssa, kun olisi tarkoitus sitten sovitella erilaista voimanpesää keulille (tosin erilaisella laatikollakin), mutta kaikki aikanaan. Tämän kesän saa rummut palvella, kunhan pääsisi joskus ajamaankin.

    #147810

    Tänään tuli lähemmäs puolen neliön verran erinäisiä paikkoja pohjaan, uudet lattiat sekä tangot kynnyksien väliin eteen ja taakse. Samalla piti vetää kori suoraan, taas vaihteeksi. 😆

    Tuota koppaa ei kyllä paljon tarvii ympäri heitellä, ku ristimitta tulee taas ajankohtaiseks.

    Vielä tarttee tosiaan jarruputken ja pääsee läjäämään tuon härvelin. Loput palikat ei ole niin kiireellisiä, paitsi ehkä kallistuksenvakaaja. Jos jollain lojuu sellainen nurkissa, niin äkkiä tarjoamaan. 🙂

    #147811

    Nyt vaihdettiin sitten uudempi etuakseli, juurikin noiden jarrujen vuoksi.

    Enää puuttuu yksi toimiva iskari edestä, sekä renkaat. Peltihommat viittä vaille loppu, eli enää lattiaan rännistä tehtyjen kohoumien (isoille jousille) tiivistys, pari paikkaa ja koppa päälle.. 8) Kaasu vaan teki temput ja meni loppumaan (taas), niin ei pääse noita vielä hoitamaan.

    Sähköt vielä puuttuu. Muutes, tietääkö joku mistä saa halvalla cadillac-look tarvike takavaloja. Pitäs saada sellaset luoti-malliset. Yhet vilkuille, toiset takavaloille.

    #147812

    Tuolla näkys ainakin olevan.

    http://www.shop.jarimaki.fi/

    ja tuolla:

    http://www.staramigo.com/custom.html

    ja ulkomailta täältä:

    http://www.taillightking.com/

    Laita vaan yhdet, tulee muuten perä liian täyteen. Eihän noin vanhaan tarvii erillis vilkkuja.
    Sinne voi laittaa sellaisen jenkki mallisen jarruvalovilkku yhdistelmän. Niin ja upota tarpeeks
    syvälle ettei jää tyhmästi törröttämään, ovat aika pitkät.

    Itse visioin joskus tällaista toteutusta: LINK

    -Olli

    #147813

    Tosiaan, siis vaihdettu akseli oli se toinen, eli taka.

    Kiitos Olli! Hmm. Noi on kyllä aika pitkiä. Muistelin lyhkäsemmiksi. Toi kuvan toteutus olis kyllä upee, muttei varmaan jää aikaa tollasiin. Kiire olis ajelemaan. Pitää kattoo jos jostain liikkeestä löytyis vastaavia valoja mutta lyhkäsempiä, jos passais pinta-asennukseenkin.

    Edit: Itse asiassa toi Ollin idea on kyllä niin hieno, että pitää vähän ottaa vaikutteita. Ihan noin viimeisteltyä toteutusta ei tosin kerkiä, mutta vähän karumpi versio.

    #147814

    Onko muuten kenelläkään hajua, että miten sellainen jenkki-tyylinen vilkku tehdään. Eli senhän pitäis jarruttaessa (vilkku päällä) pätkiä jarruvaloa, ja muuten välkyttää sitä.

    Jos kyseessä on joku tietty osa tms., vois varmaan hakee sen purkaamolta.

    #147815

    Tällasta löyty haulla, on sitä joskus pohdiskeltu…

    #147816

    @Jasu wrote:

    Tällasta löyty haulla, on sitä joskus pohdiskeltu…

    Lisäsin sinne Rel2-version kuvan.

    #147817

    Mitäpä täällä ei olis joskus pohdiskeltu. Jokohan lopetan sen aliarvinoinnin.. 🙄
    Kiitti näistä. Kaikki selkis!

    #147818

    Kesän alussa (tarkemmin heinäkuussa) kävi kutsu omaan asuntoon Jyväskylän keskustaan, jonka jälkeen mörkö on ollut rehellisesti aika mitättömällä huomiolla. Oikeastaan se on pressutettuna pihassa. Kuitenkin se saatiin siihen pisteeseen, että kori on kasassa, kunnon apurunko valmis, lattiat kokonaisuudessaan valmiit sekä tekniikka keulilla. Harmittaa kun kuvat apurungosta hävisivät. Se on nimittäin aika hieno.

    Kuitenkin ennen pressutusta tapahtui tallinkin puolella, ja mörkö tynnettiinkin ulos pohjamaalissaan. Eli mätänemään se ei ole menossa, ja tarkoitus olisi ottaa se kohta takaisin talliin.

    Tässä muutamia kuvia kesäkuulta:


    Niinkuin tiedossa oli, pohja vaati vähän paikkailua. Palavia massahöyryjä tulikin siinä vähän imppailtua.


    Lattioiden päätyihin laitettiin kulmaraudat. Eteen muistaakseni järeämpi.


    Kokonaiskuva pohjasta. Paikkoja piti tehdä vielä peräänkin, mutta kyllä se nyt isoimmat sepelit ulkona pitää.


    Koska käytössä on isot jousipöntöt, piti lattiaan tehdä niille reijät. Peltien reunoja pokattiin ylöspäin, kourujen istutusta helpottamaan.


    Sopivat palat leikattiin räystäästä. Helppo oli muotoilla, mutta veikkaisin ruosteen syövän nuo aika äkkiä. On nimittäin kohtuu ohutta tavaraa.


    Myöhemmin palat hitsattiin, massattiin ja suojattiin, mutta siitä ei jäänyt kuvia jaettavaksi.


    Siinä osa irti laikatuista paloista, joitka matkasivat paaliin siivouksen yhteydessä. Kaikki olivat korjauskelvotonta.

    #147819

    No onhan tuo jo jotain. Pikkuhiljaa vain, niin yhtäkkiä onkin jo kasassa…

    #147820

    Ei siinä mahdottomia enää olisi, mutta aika on kortilla kun armeijaan lähdetään. Lomat olisi tarkoitus viettää kuitenkin pääosin kotona, joten eiköhän se tielle kesäksi tule. Osia ei enää tarvitse ostella, joten aikaa ja viitseliäisyyttä vain vaaditaan.

    Lähinnä sähköt ja kojelauta tuottaa töitä. Molemmat siis rakennettava itse alusta saakka. Alkuperäinen mittaristo yms. saa väistyä.

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 102)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.