Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit 66:n mörkö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 102)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #147821

    Projekti on edennyt hyvin, ja kaikki osat olisivat jo maalauskunnossa.

    mutta.. kaikki lähti niistä 59 cadillacin takavaloista. Minusta lopputulos valojen suhteen näyttäisi hölmöltä traktorissa, kuin myös korkeassa rättärissä. Etana-foorumilta olen lukenut juttuja madaltamisesta, eikä se vaikuttaisi kovin vaikealta, kun nostan lattiat vain kynnyksien ylälaitoihin. Siis madallusta tulisi vain kynnyksien verran. Eihän se paljon ole, mutta kun siihen lisää perinteisen madaltamisen jousista, pääsisi kaiketi jo tarpeeksi alas.

    Rattiin lötyy jo nivel, mutta mitä muuta tässä nyt tarvitsisi? Töistä on viikko lomaa, ja sen pitäisi riittää aika helposti, kun on kaikki päivät (ainakin teoriassa) aikaa.

    http://www.snail.s4.bizhat.com/snail-ftopic744.html” onclick=”window.open(this.href);return false; Eli siis tällaista toteutusta olen ajatellut. Miten tuossa on polkimien kanssa tehty? Onko niille vain tehty monttu lattiaan, ja jätetty muuten alkuperäisiksi? En ole varma, onko tuossa laitettu rattiinkaan niveltä.

    Vähän neuvoja siis vielä tarvitaan, ennen kuin heiluttelen rälläkkää liian innokkaasti, ja totean puolet työstä turhaksi. Vähän tietysti harmittaa ottaa jo valmiita lattioita irti, mutta vielä se on kuitenkin helppoa verrattuna seuraavaan talveen.

    #147822

    Leikkaa tulipelti poikki vasta polkimien yläpuolelta, niin niiden korkeus on lattiaan nähden sama. Ei tarvitse kaivaa erillisiä koloja.
    Rattiputkeen kannattaa laittaa nivel niin ei tarvitse ihmetellä.

    -Olli

    #147823

    Osoitteen sivulla kuvasarja mitä suunnilleen joutuu leikkaamaan irti…
    http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=242&start=0&mforum=snail” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Toisaalla täällä keskusyeluissa pitkä viesti ketju aiheesta aiemmin ja aiheesta ja sen vierestä..
    viewtopic.php?f=10&t=4439&hilit=madallus

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147824

    Tuossa Manun linkittämässä kuvasarjassa on menty hieman takapuoli edellä puuhuun. Ehkä hieman
    helpompi tapa on leikata lattia reunojaan myöten irti ja yksinkertaisesti hitsata kori lattiaan nähden
    5cm alemmaksi.

    -Olli

    #147825

    Ja siinäkin voi tulla yllätyksiä (polkimet,rattiputki,tankki ja valopukki) ja muutakin,jos kiinnostaa niin on vähän kokemusta moisesta hommasta mulla.
    Soittele jos kiinnostaa nolla4nolla 4551710

    #147826

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Osoitteen sivulla kuvasarja mitä suunnilleen joutuu leikkaamaan irti…
    http://snail.s4.bizhat.com/viewtopic.php?t=242&start=0&mforum=snail” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Toisaalla täällä keskusyeluissa pitkä viesti ketju aiheesta aiemmin ja aiheesta ja sen vierestä..
    https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=4439&hilit=madallus” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Tuossa on madallettu mielestäni vähän turhan paljon. Tarkoituksena olisi kuitenkin säilyttää alkuperäiset renkaat, sekä selvitä muutenkin vähän helpommalla. Tulee sitä paitsi ihan käyttöautoksi, joten käytännöllisyyskin merkitsee ihan vähäsen. Kiitos kuitenkin linkistä! 🙂

    @PienempiOlli wrote:

    Leikkaa tulipelti poikki vasta polkimien yläpuolelta, niin niiden korkeus on lattiaan nähden sama. Ei tarvitse kaivaa erillisiä koloja.
    Rattiputkeen kannattaa laittaa nivel niin ei tarvitse ihmetellä.
    -Olli

    Tuo on muuten loistava idea. Siitä olisi tullut muuten suuri ongelma, sillä keulan vaihdon yhteydessä liitoksesta tuli vähän.. surkea.

    AK5, kiitos, neuvoja kyllä tarvitaan, mikäli homma lähtee käyntiin.

    #147827

    Oli kyllä kaikkea muuta kuin huvittavaa rälläköidä juuri hitsatut, maalatut ja massatut lattiat irti.
    Kuitenkin nyt on lattiat ja kontti rälläköity, sekä tankki madallettu. Huomenna vielä lattioiden sipistely ennen uudelleen hitsausta. Lisäksi pitää tehdä takapenkin alle tunneli, josta runko tulee läpi, sekä tehdä taka-akselin päälle samanlainen kouru, kuin isoille jousipöntöille tein lattiaan. Kontin pohja nostetaan kokonaisuudessaan aisojen päälle.

    Hyvin lähti kuitenkin käyntiin parin unettoman yön jälkeen. Pakko se oli aloittaa, tai muuten olisi jäänyt vaivaamaan.

    Ensi keskiviikkona tulisi olla suunnilleen valmis, että saa korin rungon päälle. Madallusta tulee tosiaan vain n. 6cm, eli ei aiheuta mitään järisyttäviä toimenpiteitä. Kuviakin laitan, jos joku vaikka innostuu jatkossa vastaavasta hommasta. Oli nimittäin ainkin itselle vähän vaikea aluksi täysin hahmottaa, mistä on kaikenkaikkiaan kysymys.

    Matti H

    #147828

    Noniin. Homma on lähes valmis. Polkimet vielä nostamatta ja ratti nivelöimättä, mutta isoimmat on tehty.

    Vanha peräkontti, sekä kaikki alun räpellykset saivat nyt lähteä. Johan tässä on oppinut sen verran hitsaamaankin, ettei sitä jälkeä enää kestänyt katsella. Nyt perä on sellainen, mistä itse pidän. Se jää muuten tuollaiseksi, mutta rekisterikilpi ja valo sinne pitää sijoittaa. Takavalot tulee lokasuojiin, jotenkin.
    Käyttämäni pelti on 0,75mm sähkösinkittyä. On käytännössä yhtä helppo hitsata kuin mustakin, mutta vähän hylkii kait ruostetta.

    Kuvat suurenee klikkaamalla niitä.


    Peräkonttiin oli hyvä laittaa neliörauta, (vai mikä se on?) jonka päädyt muotoilin sopiviksi. Ei tartte tiivistellä sen kummemmin konttia millään massoilla. Samalla helpotti työtä tosi paljon.


    Tässä kuva perästä. Pelti menee 6cm lattian ohi, ja risteyskohdassa takana on siis tuo tanko vahvikkeena. Vähän siistimpi kuin alkuperäinen.


    Kuvassa peräkontti ennen lopullista sovittelua.


    Akselille piti tehdä tunneli. Se ei kuitenkaan riittänyt, vaan tukivarret ottivat vielä kiinni sen reunoihin. Lopulta siitä tuli tällanen. Toimii ja on hyvä. Työläs kuitenkin.


    Tässä vielä vähän lähempää.


    Sovitellessa koria rungolle, huomattiin ettei aisat kyllä istu niin millään. Lopulta piti hakata saumat auki, rälläköidä aisat, sekä apurunko ja tuhota peräkontti. Kontissa on nyt aisoille syvennykset. Toimii hyvin, vaikkakin pottumainen tehdä.


    Runkoon tein vielä huvikseni vahvikkeet, kun oli jo entuudestaan tuosta kohdasta lutussa. Piti nimittäin vanhankin peräkontin kanssa vähän hienosäätää aisoja. Tuolloin se tapahtui kuitenkin isoimmalla lekalla, mitä tallista löytyi.


    Apurunko on pieni, mutta sopii tähän projektiin hyvin, sillä tulee juuri ja juuri kynnyksien sisäpuolelle. Ei siis ollut esteenä madallukselle. Kuitenkin kulmaa piti hieman loiventaa, kun väänti lattioita väkisin ylöspäin.

    #147829

    Pieniä paloja sai tehdä paljon, enkä suosittele tätä tyyliä kenellekkään. Itselläni oli tuo kori vain niin laho, ettei tuota olisi kannattanut ottaa vain reunoista irti. Peltityöt on kaikenlisäksi mukavia, ja niitä tuo olisi tarvinnut ainakin peräkontin osalta kuitenkin.

    #147830

    Tätä rojektia on ollut ilo seurata, kun haasteisiin on tartuttu pelkäämättä ja omia mieltymyksiä on toteutettu ennakkoluulottomasti… Ei muuta kuin tsemppiä loppurykäisyyn ja kesäksi baanalle. 😉 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147831

    Kiitos akaile. 🙂

    Nyt pitäis vetää jarruputki runkoon, niin sais paketin kasaan. Tätä on jo pitkään venkslattu, joten nyt ajattelin kysyä jos joku osaisi näyttää vaikka jonkun kuvan, missä näkyy miten letku vedetään? Eli taka-akselilta eteen. Letku on ihan liian pitkä, joten jonnekin sitä pitää vielä kieputtaakin.

    #147832

    Pitkän putken reitti kulkee pääsylinteriltä alas rungon sivuun vasemmalle puolelle, sitten ylös juuri ennen taka-akselia, jossa liitos keskellä olevaan 3-tiepalikkaan.

    Ylimääräinen pituus vedetään spiraalille konehuoneeseen niin, ettei se pääse hankaamaan mihinkään. Läpivienteihin kumiletkua tms. huolellisesti suojaksi. Alunperin putki on kiinnitetty rungon kylkeen pienillä muovikannattimilla, joihin tulee myös bensaputki seuraksi. Muitakin virityksiä voi tehdä, mutta putki ei saa täristä eikä hangata mihinkään.

    Jos putki ei ole esim. kuparinikkeliä, kannattaa ruostesuojaukseenkin kiinnittää huomiota. Mahdollisen pintakäsittelyn voi kunnolla tehdä vasta asennuksen jälkeen.

    #147833

    Putki tulee suoraan kuljettajan puolen taka akseliputken viertä takakynkän kohdalta rungon reunan yli rungon alasyrjän päälle jatkuen sinne kiinnitettynä eteen ja nousee konehuoneeseen rungossa olevan vetoakselin alasuoja pellissä olevasta isosta reiästä ylös kääntyen rungon aisan päältä jarru pääsylinterille.. Ylimääräisen pituuden olen hukannut konehuoneen puolelle rintapellin viereen pääsylinterin alle loivalle kiepille.. Kuvia ei valitettavasti nyt ole siitä… Jukka kerkeskin jo vastata,, mutta tässä minun ohje vielä..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147834

    Noniin, tänään tuli sitten haettua kilvet!
    Sain alkuperäiset mustat, ja vieläpä niillä hitsatuilla tukivarsilla. Suuri kiitos tästä Jasulle.

    Kuvia tulee heti, kun saan muutaman asian vielä tehtyä.

    Meni channeloituna oikein hyvin, eikä rattiputken nivelöinti tms. aiheuttanut epätoivottua huomiota. 🙄
    Enää vain äänieristystä autoon (että kärsii ajaa ilman peltoreita) ja muutamia parannuksia mitä tulee channeloinnin aiheuttamiin ongelmiin.

    Kiitos kaikille neuvoista ja avusta, mitä tämän kanssa olen saanut. Erityisesti Markulle, Hessulle ja Jasulle.

    Ehkä tällä johonkin tapahtumaan vielä kerkiää! 🙂

    #147835

    No olihan niitä kuvia pakko mennä ottamaan.

    Keskeneräistä työtähän ei sitten arvostella.. Vai miten se meni. No, se ei kuitenkaan päde tähän, joten mielipiteensä saa kertoa.

    Maalipinta ei jää tuollaiseksi, vaan siihen tulee muutoksia jatkossa. Toisaalta, kyllähän silmä tottuu.. 😆
    Ajokokemuksista sen verran, että tätä ainakin saa ajaa. Ohjaus on pirun jäykkä vauhdissa, vaikka paikallaan sekä pakilla onkin kevyt. Myöskin Jarrut ovat mitä ovat, eli edessä pienet rummut. Näihin tulee varmaan muutosta jatkossa.

    Mutta pitää myöntää, etten olisi koskaan uskonut miten hauska tuota on ajaa.

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 102)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.