Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Äänieristäminen konehuoneen puolelta, ruostumisriski?
- Tämä aihe sisältää 9 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 30.3.2016 at 10:50 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
26.3.2016, 15:16 #225819
Moro,
Katselin noita meidän vanhoja tekniikkasivuja aiheesta – Kulkimen Äänieristäminen.
Eli selasin vanhimmasta sivusta kohti tuoreimpaa. Sitten jossain sivun 115 paikkeilla (eli vuosi 2005) en enää jaksanutkaan jatkaa, näin laiskana miehenä Ja totesin, että sivulta 118 sain riittävän tiedon äänieristämisestä.
Mutta sitten se kysymys:
Kun eristää rintapellin konehuonen puolelta, tai muutoinkin liimailee äänieristettä Kulkimen vapaisiin pellisiin pintoihin liimattavalla äänieristematolla, niin miten on sen ruostumisen laita?
Eli pellit äänieristematon alla ruostuu: 1. nyt, 2. heti, tai 3. tulevien sukupolvien aikana?
T: jiipee
Ps. Kannattaako hommaan ryhtyä? Kokemusta varmaankin äänieristäjiltä löytyy, eli ruostuuko helposti vai ei?
T: sama
27.3.2016, 11:38 #225824Bitumimatolla saumattomasti äänieristämällä saa oikeastaan samalla paksun pinnoitteen suolasumua vastaan. Moottorin, vaihteiston tai vetoakselien vuotaessa jossain vaiheessa kulkimen elämänkaarta konehuone saa tasaisen rasvapinnoitteen, eikä ruoste ole niinkään rintapellin ongelma. Ongelmapaikkoja ovat hattuhyllyn ja sen kohdan rintapellin ruostuminen sadeveden vuotaessa kabiinissa hattuhyllylle jatkuvasti. Toinen paikka on konepellin saranan sauma, joka mielestäni kannattaa avata pistehitsauksistaan ja pop-niitata takaisin rasvan kanssa. Syksyisin tippakannulla saranan ja korin väliin liru öljyä, joka yhdessä rasvan kanssa pitää lahon poissa.
nm. Jo 11 vuotta hiljaisista tiinattarista ja ajon aikana musiikista nautiskellut eristäjä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.3.2016, 21:57 #225828Kiitti Akaile vuosien takaisista ja nyt antamistasi vinkeistä!
T: jiipee
Ps. ja eikun eriste”pahvia” ja muuta asiaan kuuluvuaa materiaalia ostamaan
28.3.2016, 12:27 #225835Ei ole ruostunut 25 vuoden aikana. Aikoinaan pohjat hyvin hiekkapuhallettu ja maalattu. Jotkin eristemateriaalit keräävät kosteutta alareunaansa, joten sinne lienee hyvä jättää rakoa kuivamista silmälläpitäen. Mitä raskaampi eriste (lyijybitumi tms.), sitä paremmin todennäköisesti vaimentaa. Mielestäni suurin vaikutus on konepellin yläpinnan eristämisellä alkuperäisen kaltaisella ääntä imevällä materiaalilla.
28.3.2016, 16:57 #225839Kiitos Isoo-Jukka!
Vinkit merkkasin ylös “mustaan -tekemättömien töiden- vihkoon”
T; jiipee
29.3.2016, 08:48 #225845Mistähän kannattaisi konepellin vaimennusta katsella? Motonet? Biltema? Franzose? Jotkin vaimennusaineet näemmä ovat herkkiä syttymään. eikös se ole vähän turvatonta, konehuoneessa?
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen29.3.2016, 09:15 #225846Mä laitoin Herttaan tätä
http://www.motonet.fi/fi/tuote/472687/STP-Hood-vaimennusmatto-konepeltiin-112m
Mutta näyttää olevan huonosti saatavilla, ainakin nyt.29.3.2016, 11:10 #225850Minä taas laitoin tätä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/606007/Eristehuopa-8mm-1x2m. Eikös alkuperäinenkin ollut jotain sen tapaista. On tosin turhan ohutta, joten liimailin kaksi kerrosta.
29.3.2016, 15:15 #225851Tuo on juuri hyvä. Jos on ohutta, laittaa vaikka kaksi kerrosta. 2cv-varaosamyyjiltä saa valmiiksi muotoonleikattuja paloja, joissa on liimakin. Itselläni ei ko. liima kuitenkaan pitänyt mattoa konehuoneen katossa. Melkeinpä parempi siis liimaton matto, jonka kiinnittää kontaktiliimaa säästämättä.
30.3.2016, 10:50 #225862Mä oon käyttänyt tätä, yllättävän riittoisa paketti konepeltiin: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu—MP/Autotarvikkeet/Aanenvaimennin/Aanenvaimennushuopa-2000021215/
Liimoista olen huomannut tuon huovan kiinnityksessä, että vähiten nirsoileva liima lämpötilavaihteluiden ja gravitaation suhteen on uretaanivaahto. Sinne tänne vaahtonypyköitä ja kuivuminen siten, että konepelti makaa selällään puhtaalla alustalla. Huovan huolellinen painelu liimakohdista.Se mitä oli mainintaa, että tämä on se tärkein vaimeintaja koko äänieristyksessä pitää siltä osin paikkaansa, että konepellin huovalla lähtee rumpukotelomainen metelöinti ja suurin osa mekaanisista kilinöistä yms. Tärkein on kuitenkin kaikki rintapellin reiät; ei yhtään ylimääräistä reikää, ml. tankokaasun läpivientikumin eheys.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.