Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Äärimmäinen talvi-Sätkä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127369

    Olen jo pidempään suunnitellut äärimmäisen talvi-Sätkän kasaamista ja ajattelinkin kysäistä Kiltakansan kommentteja, miten toteuttaisitte itse tällaisen, jos omaa lähtisitte väsäämään?

    Barbourin 4×4 olisi tietty hieno juttu

    http://www.barbour4x4.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    mutta jos pysytään ihan vakiotekniikassa ja kohtuullisessa budjetissa, mitä laittaisitte ja miten? Kalle-Faarao-dokumentteja on luettu hartaudella, galvanoitua runkoa on ihailtu esitekuvissa, 602-kone/laatikko/akselistot/jouset ovat jo valmiina hyllyllä. Myös alumiininen pohjapanssari mattopiiskalla ja safaripuskuri keulaan löytyy varastossa. Mutta mitä muuta?

    Ajatuksena on pomminvarma ja äärimmäisen luotettava, Land-Rover henkinen mutta kuitenkin 2CV:n luonnetta kunniottava lumihankien läpi kiitävä lähialueraketti. Sahara-replika? Ajatuksia ja ideoita? 😀

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #164561

    Menee perustekniikasta ja perusbudjetista ohi mutta sähköautona aamuinen käyntiinlähtö olisi varmaa. Ihan lähialueella ajeluun akkukapasiteettikin olisi ratkaistavissa vaikka pakkanen siitä osansa nappaakin. Varsinkin jos kotona saa latailla kuljin yöt lämpimässä tallissa.

    Jos vähänkään hämärämmissä paikoissa tulee ajeltua niin jotkut oikeasti tehokkaammat lähivalot olisi kiva. Minkähän auton umpiot saisi siististi sopimaan sätkän valokuuppiin?

    Ja tekniikasta riippumatta Kalle-Faaraollinen lämmöneristys- ja lisäyskonsteja tietysti!

    #164562

    Samanlainen on itsellä ollut mielessä rakennella pikkupakusta.

    Periaatteessa nelivetoa ei tarvita normaali teillä ja normaali talviolosuhteissa. Tärkeämpi olisi saada kunnolliset uudet nastarenkaat jostain. Kitkoilla luistelee aikatavalla. Burtoncar myy misukan kopio nastarengasta aika edullisesti, mutta onko kukaan ostanut/kysellyt saako uudempaa suunnittelua olevia nastarenkaita sätkään? Ei haittaa vaikka olisi leveämpi, kunhan ei ole ihan älyttömän leveä. Joku 155-165/15 vois vielä toimia.

    Maavaran voisi säätää ylös ja pohjaa panssaroida edestä ja takaa.
    Jos henkilökuljettimesta rakentaa niin lasikuituinen tai vaikkapa alumiinistä valmistettu talvikatto voisi olla hyvä. Monet on viritellyt lämmönvaihtimia. Itse kokeiltuna ei siihen kannata uhrata aikaa ja vaivaa. Tein apparinpuolen lämmönvaihtimeen “jäähdytys”rivoituksen ja erisitin vaihtimen ulkopuolelta solumuovilla. Puhallus on jalkatilaan ja näppituntumalla ilma on yhtä haaleaa/lämmintä tuulilasille kuin alas.

    Käyntiinlähdön parantamisesta…
    Eräässä Kuopiolais/Sveitsiläisessä sätkässä olen nähnyt kierritetyn imusarjalle vastuslangan käynnistystä helpottamaan kylmällä. Itse huomasin aikoinaan eräässä dyanessani, että kuljin lähti paremmin käyntiin vapaavirtausputsarin kanssa, kuin alkuperäisellä. Melu tosin lisääntyy vaparilla.

    Jos virtaa riittää, niin penkilämmittimet etupenkkeihin. Itse olen ajatellut rakentaa lämmityksen joka on riippumaton pakoputkista = vähemmän melua ja mahd. käryjä. Lämmityslaitteessa voisi ottaa mallia vesijäähdytteisitä. Kennona voisi sätkässä toimia öljynjäähdytin. (Erillaisia öljynjäähdyttimiä on tarjolla kilpa-atuojen varaosia myyvissä liikkeissä. )

    Kesää odoteleessa Jalppis 😯

    #164563

    Pösö 203:n tai 403:n vanne voisi olla hyvä valinta. Alkuperäisestihän 203:ssa oli 50-luvun puolivälissä 155/80-380 rengaskoko ja tämä oli käsittääkseni jopa sama vanne, jota laitettiin Saharan alle? 403:n vakiorengastus oli 165/80-380.

    Vredesteinilta löytyy ainakin vielä nastoitettava SNOW+ 155/80 R15 82Q.

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #164564

    Voipi olla hankalaa löytää moisia vanteita, eikä niille oikein ole perusteitakaan. Kyllä 2cv:n vanteelle mahtuu jopa 165R15 kumi ja helpommin soviteltavissa oleva leveämpi vanne löytyy Citroenin GS ja GSA -malleista…

    #164565

    Kallefaarao on edelleen äärimmäisessä toiminnassa (yli 25 vuoden jälkeen) tai ainakin melkein… kun on tuplalasit, pysyy näkyvyyskin hyvänä.

    #164566

    Talvirenkaita on saatavana vaikkapa Smartin eturenkaat, tehoa lämmönvaihtimiin, ohjeet wikissä ja varmasti
    toimii! ! tee Jalppis uudet niin näet eron…-29 acadyane oli lämmin..nyt 2cv6..ilman kattoeristettä todella lämmin tosin testattu vain -16….jos joku on miettinyt tekiskö niin tervetuloa luokseni testaamaan…suosittelen samalla myös säätimen vaihtamista kahteen ryyppyvaijeriin (löytyy wikistä) koska vänkärinjaloille voi tulla liian kuumaa.

    #164567

    No miulla on peltisuikaleita hitsattuna vaihtimen sisälle ja se ei ainakaan ole tuntuvasti alkuperäistä tehokkaampi. Pitää kokeilla tuollaista putkiviritystä…

    #164568

    Lisäpuhallin puhaltamaan sisälle. Tiina on hyvä talvella, saa ovet hyvin eristettyä kalalaatikoiden kannella. On styroksia. Kunnolla vahaten katto pysyy hyvänä myös talven. Sisälle vain sisäkatto eristävästä ja heijastavasta materiasta. Tarvitseeko kaikkia ovia pitää talven auki? Teippaa yhden kiinni. Ilma kiertämään sisälle. Itse suosin kapeampia kuin leveitä renkaita talvella. Eteneminen on parempaa. Ei ole ongelma saada hyviä renkaita talveksi esim 135.

    #164569

    Smartin eturenkaita saa, mutta nastaversioiden tekeminen lopetettiin jo kymmenisen vuotta sitten.

    #164570

    Juuri tuli pinnoitettua sarja vanhoja misukka 125*15 renkaita – hurjalla maastokuviolla ja nastoilla varustetut ovat nuo. Laitan alle koeajoon ja kerron sit kannattaako näitä markkinoida….

    #164571

    Mulla on ” teho ” lämmönvaihtimet ja normaali sätkä..huomasin kun ikkunan pitää raollaan niin tehoa tulee aivan kuin laittaisi puhaltimen täysille vaikka sitä ei ole eikä tule, Acassa se oli helppo koska siinä oli kattoluukku..eli mitenkä olette toteuttaneet takaosassa ilman poistoaukot ?..aikojen alussa käytettiin Fiat 600 ritilöitä
    jotka ei käy minun makuun..

    #164572

    Kaikki ne vuodet kun itse ajoin vielä ympäri vuoden rättärillä,, poistin talveksi takapenkin alta sen soikean luukun josta on yhteys bensatankin anturille..
    Uudemmissa malleissa joissa on takaturvavöiden valmius tätä luukkua ei ole enää..
    Näihin on keksittä jokin toinen ilmanpoisto systeemi..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164573

    Se jokin toinen taisi olla varapyörätilan pohjapropujen poistaminen. Sieltä vietiin ohuet kurkkutorvet taaimmaisten sivuikkunoiden tuntumaan. Putket tuppasivat mennä aina lyttyyn.

    Itse aina tilkitsen talveksi tarkkaan takapenkin alustan. Silloin ilmavirta nousee ylös ja vedontunne vähenee takana. Nyt kun ei enää ole noita takapenkkiläisiä, niin tämä talvi on mennyt liki kesäterässä olevalla kulkimella.

    Ärsyttävä piirre on tähän löysästi liittyen nämä katsastusmääräykset. Äärimmäinentalvisätkä KF865 pitäisi katsastaa, mutta siinä ei ole järkeä ennen ensi kuuta, koska muuten saisi vain äärimmäisen lyhyen leiman. Miksi katsastusleima ei voi olla voimassa tasan vuoden edellisestä hyväksytystä katsastustapahtumasta numeroista ja käyttöönottopäivistä välittämättä. Nykyiset tietojärjestelmät varmasti mahdollistaisivat tämän, etenkin kun rekisteriote tulostetaan joka kerta uudestaan.

    #164574

    Niinpä. 😕 Mietin itse samaa viimekerralla.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.