Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Acadiane – kulkuongelmaakö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129351

    Terve. Hommasin Acadianen pari viikkoa sitten ja nyt olen muutamana päivänä häntä käytellyt kaupungiajoissa. Aca on mulle uusi tuttavuus, painoahan on hieman normisätkää enempi, joten ei varmaan yhtä ketterästi liiku kuin normisätkä/ryane. Kuitenkin ajossa on nuhaisuutta, kiihtyvyys ja veto pieneenkään ylämäkeen on yllättävän vaisu. Kakkosella ja kolmosella jaksaa enemmin kiihtyä vain kun “talla on pohjassa”, kevyemmällä kaasulla vain erittäin hitaasti ja mieluusti tasaiseen tai alamäkeen. Nelosella tuntuu ettei vauhtia saa 80 km/h kuin alamäkeen. Kaasussa ei ole “tuntumaa” eli vetorajan tunnetta, veto tulee vasta polkimen lähes lattiaan painettua.

    Faktoja:
    – edellinen omistaja uusinut 2 vuoden sisällä bensapumpun ja 2-kurkkuisen kaasarin (uudet molemmat), kertoi ajaneensa 2 vuoden aikana max 3000 km
    – kärjet ja konkka uusittu ilmeisesti viime vuonna, avasin ja säädin kärkivälin 0,4 milliin, ajoitus on mun mielestä kohdallaan
    – tulpat olivat ok, kärkiväliä hieman suurensin
    – lähtee nätisti käyntiin, kylmänä ryypin avulla, lämpimänä kuten sätkän pitääkin, ilman kaasuun koskemista sekunnin murto-osissa startista
    – uudet 98-bensat tankissa
    – lisäys: tyhjäkäynti on korkeahko, ja vaeltaa, renkaissa painetta ehkä ylikin tarpeen

    Tekemättä:
    – venttiilien säädöt (ei kyllä kilistä kiihdytyksessä)
    – ilmansuodatin pesemättä – oli likaisen näköinen – millä öljyllä “voidellaan”???
    – tulpat ja tulpanjohdot uusimatta, mutta kun lähtee niin nätisti käyntiin..
    – kaasuttimen + alatiiviisteen tiiviys??

    Eli onko setä turhaan huolissaan, tekeekö Acan lisäpaino noin paljon ongelmaa kulkuun? Vai onko aika kullannut muistot? Toisella kutosella 2 vuoden takaa (1-kurkkuinen) kulkupuoli selvästi parempaa.

    Jarrut eivät laahaa. Kulutusta en osaa sanoa, oon aiemmilla sätkillä tottunut ajamaan pintakaasulla, kiihdytyksessäkin lähes aina 50 % polkimen liikeradasta riittänyt, “talla lattiaan” -kiihdytyksiä en ole harrastanut.

    #174757

    Ota huomioon, suuremman omapainon sekä ilmanvastuksen lisäksi, Kutosta pitemmät välitykset…

    Ne pari Aca:n vaihteistoa mitä on vastaan tullut (yksi omistettu yksilö plus luetut jutut), niin perävälitys on sama kuin Ami8, 1-2-3 vaihteet on vähän Kutosen vastaavaa tiheämmät ja sitten kolmosen-nelosen väli on hurjan pitkä, nelosen ollessa huomattavasti pitempi välityksiltään kuin Kutosen…

    Kierrätä konetta kolmosella ihan huolella, älä tarjoa nelosta “liian” aikaisin, ei jaksa mennä…

    #174758

    Joo, mulla oli acadianessa se pitkä välitys. Kolmosella voi antaa kaasua vaikka kuinka ja kahdeksankympin hujakoilla (tietysti lastista, tuulesta jne riippuen) neloselle. Nelosella kulkikin sitten todella sutjakasti. Kolmosen käyttöalue tuntui välillä vähän hankalalta Suomen nopeusrajoituksilla. Välillä sai ajella pitempiäkin matkoja kolmosella rajoituksen ollessa 60 km/h.

    Matka-ajossa 90 km/h oli leppoisa vauhti. Kovempaakin olisi halunnut kulkea.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #174759

    Ok, tää välitysjuttuhan se olikin, onhan siitä ollut tarinaa muttei käyny mielessäkään..

    Olikos siihen ilmansuodattimen voiteluun joku ihmeaine?

    #174760

    30 vuotta Acadianella kulkeneena voin vakuuttaa että huomiosi kulkemisesta ovat aivan paikallaan. Minkä tyyppinen moottori acassa on ? jos AM2A niin se on alkuperäinen.

    #174761

    Kari80:n entinen Aca oli totaalisen nuhainen, kun se oli mulla kerran viikonlopun lainassa. Tämä tapahtui aika piaan sen jälkeen, kun Kari oli sen ostanut, eli sen suurempia tutkimuksia tahi huoltoja ei ollut vielä toteutettu. Ei lähtenyt pakkasessa käyntiin ei sitten juuri millään. Säädin kärkivälin ja sytytyksen, asensin syttyboksin, säädin venttiilit ja vaihdoin öljyt. En muista kurkkasinko kaasariin. Näiden toimenpiteiden jälkeen se porhalsikin kotimatkalla parhaillaan 115km/h mitä pidin täysin ilmiömäisenä tuon kokoiselle aerodynaamiselle tiiliskivelle. Vasta tuolloin tajusin Acciksen pitkien välitysten syyn, joka on nimenomaan ylämäet ja lastattuna ajo: Ylämäkeen voi kengittää esim. satkua ja heti vauhdin pudotessa 80km/h voi huoletta heittää kolmosta silmään ja se osuu noilla välityksillä juuri sille kierrosalueelle, että kone todella jaksaa vetää mäkiäkin hyvin ylös. Nelonen on sitten sen päälle säästövaihde matka-ajoon.

    Sätkän tulpan kärkivälin voi pudottaa 0.6 millistä 0.4 milliin Suomen olosuhteisiin. Varsinkin kylmällä ja alhaisella jännitteellä kipinä syntyy paremmin tuohon väliin, enkä ole vielä yksiäkään tulppia saanut hitsautumaan yhteen. Joissakin tulpissa on uutena jopa millin kärkiväliä, joten on syytä aina tarkastaa mitä on asentamassa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174762

    Mie vaihdoin aikoinani nelkunlootan omaan acadianeen, kun paikoillaan ollut 2cv6 laatikko dementioitui. Minusta se oli hyvä ratkaisu. Kaasariksi laitoin 652cc koneen soleksin. Kiihdytys oli painosta johtuen nihkeää, mutta kun vauhtiin pääsi niin hyvin kulki. Reisussa miulla oli matkailukärry perässä ja sen kanssa ajoin aina kaasupohjassa. Vauhti vaihteli 80-110 välillä. En ymmärrä miksi monet sanovat että nelkun loodalla kutosella ei voi 80km/h kovempaa ajella? Ei koneessa nyt niin hirveästi kierroksia ole 100km/h vauhdissa kyseisellä loodalla – ainakaan miun mielestä. En ulkoa muista mutta olisko vähän päälle 5000r/min silloin…

    #174763

    Mun Acadianet ovat kulkeneet noin sataa normikoneella ja -lootalla. Tehdas lupasi Acalle vuonna 1979 tasan 100 km/h.

    Tuulikaan ei Acassa tunnu niinkuin 2cv-pakussa. Painolla ei ole juuri merkitystä huippunopeuteen, mutta kylläkin siihen miten nopeasti se saavutetaan ja pysyykö vauhti ylämäessäkin.

    #174764

    Acassa (älä lue akassa..) on sekin hienous, että mitä kovempaa sillä ajaa niin sen hienompi kyyti siinä on! Siis ilman kuormaa. Tämä johtuu jäykistä paljon kantavista jousista ja pitkästä akselivälistä; alusta mukavoituu vauhdin kasvaessa ja mutkaista tietä päästellessä pitkä akseliväli saa kulkimen uimaan mutkat tavalla, jota ei normaalissa sätkässä havaitse. En voi kieltää, etteikö olisi takaraivossa houkutusta rakentaa keskeltä jatkettua Dyanea Acadianen rungolla 😈

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174765

    Ja mulla olis edelleen kelpo Acadiane myydä ja jää sen jälkeen vielä pari omaan käyttöönkin 😉

    #174766

    Noniin, oliskohan tässä kuski tottunut Acaan vai Aca kuskiin. Hieman paremmin ymmärretään toisiamme, kaasullekin on löytynyt jokin järjellinen reagointitapa, enää ei mennä nappi laudassa että liikettä tapahtuisi. Kones on AM2A, mitenkäs tämä eroaa normikutosen koneesta vai eroaako? Sytytystä voisi vielä hienosäätää, ja kun rikastuu, ostaa kärjetön systeemi. Kulutusta olen mittaillut, ekalla tankillisella keskikulutus oli 9,8 jota pidän järkyttävänä lukemana sätkään perustuvalle ajokille. Toki ajo oli opettelua (mikstääeimeemäkiäylöskunnolla) kaupungioloissa, kiire nopeampien jaloista pois jne. Toinen, vajaa tankillinen, jossa myös maantieajoa kolmannes, antoi keskikulutukseksi 8,67. Edelleen reilusti, vaikka olen mielestäni löytänyt vajaakaasun vetokohdan. Lievään alamäkeen sain Acan kulkemaan 110 mittarinopeutta, todellinen varmaankin lähellä 100.

    Eli venttiilien säätö, sytkän tarkempi säätö (+ mahd. kärjettömän sytkän hankinta) ja kaasuttimen toiminnan tarkistus, josko näillä kulutusta saisi pienemmäksi. Tossa vielä kuva kaasuttimesta, mulle tuntematon suuruus (pitäisi olla viime vuonna uusittu, uustuotantoako?).

    Lisäystä: muutamassa kylmästartissa on pöläyttänyt savut putkesta, teflonit?

    Lisäyksen lisäys: vaikka tässä on vielä alkukarheutta, on se vaan hianoo ajaa sätkään perustuvalla kulkineella, oli malli mikä vaan 8)

    #174767

    MCC=Mehari Club Cassis, eli joo, jälkituotantoa. Runsasta kulutusta mielestäni. 7.8L/100km oli muistaakseni Karin Acadilaation imutehokkuus omalla raskaalla tassulla. Jos on hirviän rikkaalla niin sekin saattaa pölläytellä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174768

    Ajelin eilen reilumman lenkin maantiellä, noin 500 km. Mennessä keskikulutus 6,7 (Lahti-Heinola-Mikkeli-Pieksämäki), eli isoja teitä tuli ajeltua, erittäin tylsää by the way. Tuntui että oli melkein yhtä ylämäkeä, otin Polarin mittarilla 170 km otannan nopeudesta, keskinopeus tuolla välillä 77 km/h (tulin kyllä Acan kulkukyvyn ylärajoilla, kovin nopeus 104 kauheessa alamäessä nappi laudassa). Välillä sitten kolmosella 60 km/h (nopeudet siis gps:llä mitattuja). Ajoin tarkoituksella menokykyjen rajoilla, en nappi laudassa mutta koko ajan sopivinta vetoa hakien, rasittava tyyli ajaa. Meteliä riitti, koirakaan oikein osannut nukkua.

    Takaisin tullessa olin varustautunut kännykän korvanapein, sai hieman ääntä pienemmäksi ja bluesia korville. Reittinä paljon pienemmät tiet (P-mäki-Kangasniemi-Joutsa-Heinola josta vanhaa tietä Lahteen). Joutsassa kävin hakemassa Acasta myyjälle unohtuneen, penkkien ja tavaratilan väliin tulevan suojapellin, kiitokset Markulle. Paaaljon mukavampaa ajella mutkatietä, mäetkään ei niin haitanneet vaikka olihan niitä. Koirakin hetken nukkui. Kaiken kaikkiaan hyvä, opettava reissu Acan metkuille.

    En tiedä, josko tuon kaasuttimen säädöillä saisi pikkuisen menohaluja vielä lisää, + tietty nuo muut säädöt. Mutta eipä tuossa ole kauheasti tehtävissä, kaupungikulutusta voisi hieman saada pienemmäksi. Kaasutin jättää muuten herkästi tyhjäkäyntikierrokset korkealle, täytyy vivustot tsekata vielä, sillä kun nostaa poljinta varpaalla, asettuvat kyllä.

    #174769

    Enpäs ole “kiireiltäni” ehtinyt mitään tehdä kulkupuolelle, mutta tuossa kaikille sisäisen insinöörin omaaville Polarin piirtämää käyrää, tallennus alkaen tie E75 Heinolan eteläinen liittymä-Pieksämäki. Ja niin kuin sanoin, ylämäkeähän se oli kun vertaa alku- ja loppukorkeutta :mrgreen:

    #174770

    Laitoin kutosen koneeseen samanlaisen uuden kaksikurkkuisen kaasarin. Meno oli nuhaista, kun ykköskurkku alkoi olla täysin auki niin alkoi nykiä eikä kakkoskurkkukaan auttanut menoa.
    Hankin Burtonilta suutinsarjan ja laitoin 120 suuttimen ykköskurkkuun sekä pykälän vanhaa isomman kakkoskurkkuun.
    Tyhjäkäyntisuutinta ei satsissa tule, mutta menee kyllä alkuperäiselläkin, tai sitten voi kokeilla 45 kokoisella.
    Nykimiset hävisi ja voimaa tuli lisää. Kenkää säästämättä meni 7 litraa satasella vappuajelulla.
    Näyttäisi että näissä uusissa kaasareissa on liian vihreät suuttimet.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.