Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Acadianen, Ami8:n ja AK:n takatukivarret
- Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2.7.2018 at 10:47 Isoo-Jukka toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.11.2012, 11:50 #127921
Molemmissa malleissa isot pyöränlaakerit?
Ami8:ssa kapeampi raideväli takana kuin 2cv:ssä, oliko tuossa se akseliputki kapeampi vai takatukivarren muotoilu erilainen, josta tuo raidevälin muutos on tullut?
Rummut ja jarrusylinteri: onko takajarrurummut samaa kokoa kuin 2cv:ssä? Entäpä jarrusylinterit?
Materiaalivahvuus: Onko hajua tukivarren seinämävahvuudesta verrattuna 2cv:hen?
Edit. Topicia tarkennettu
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]18.11.2012, 15:33 #167643Rummut on samankokoiset – laakeripesä eri. Jos nyt oikein muistan niin tukivarsi on erilainen > mulla on Eemelissä 8:n taka-akseli, johon jouduin ennen Nurmesta pikavaihtamaan normisätkän tukivarret eli leveyttä lisää samaan putkiakseliin. Jarrusylinterit ei ollut erilaiset, jos taas oikein muista (20 vuotta sitten tehty remppa).
Ainevahvuudesta en sano mitään… irtovarret voisi vertailupunnita, vaan saako siitä mitään tulosta…
Kaikki edellä oleva on hataran muistikuvan varaista, joten se sellaisena luettakoon. Korjatkoon joku tietävämpi, jos virhettä on havaittavissa.
OFF: Ami 8:n vetoakselien ulkopäät olivat tuossa mun etuakselistossa harvalla boorilla, kuten jossain toisessa osiossa asiasta kirjoitin.
OFF2: Amin takatukivarret kääntämällä sisäänpäin saisi takapäähän vähän kapeamman raidevälin, vaan mihin tämä sitten liittyykään – tuli vaan mieleen eräs projekti…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com18.11.2012, 18:13 #167644No mites Acciksen takatukivarret? Onko ne lähempänä sätkän raideleveyttä?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]18.11.2012, 18:19 #167645No itselläni on siinä valkosinisessä akkiksen taka-akselistä ja mielestäni se on sama kuin normi sätkässä. Lisättäköön tuohon isoihin pyöränlaakereihin mallit AMI6 ja AK 350. Sitten jos meinaat laittaa akkiksen takatukivarsia johonkin vehkeeseen, niin huomioi varvan kiinnitys kohdat. Ne ovat jossain ihan toisessakohtaa, kuin normi sätkässä.
19.11.2012, 05:28 #167646Olikse sillai, että takajouset piti esijännittää saadakseen varvat tappeihin? Tuohan viittaisi lyhyempään vipuvarteen ja näin ollen suurempaan kantavuuteen…?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]19.11.2012, 06:50 #167647Joo noin tarvi tehdä. Mutta se juontaa juurensa siihen, notta käytössä on Acadianen takajouset. Tai oikeastaan koko pöntöt on akkiksesta ja vaihdoin sinne lyhyemmät varvat, jotka on pikkuisen liian lyhyet. Faijalle kasattiin sen pakuun takapää ihan samalla kaavalla tosin jätettiin sinne ne akkiksen pitkät taka silmukat. No niillä ei sitten riittänyt maavara enään veli venäjän teillä, joten joutui siellä ollessaan vaihtamaan nuo normi sätkän silmukat. Mutta muistelen erään kiltakapteenin joskus taannoin 1990 luvulla kirjoittaneen nyytiseen joitakin käytännön kokemuksia kun oli noita eri mallien jousitus ja tukivarsi osia yhdistelty. Muistaakseni jokin variaatio oli sellainen, että jousivarpa pääsi hankaamaan siihen pöntön kiinnitysholkkiin sillä seurauksella, että tavaraa häipyi siitä vuosien saatossa merkittävästi. Olisikohan tuo variaatio ollut pikku pöntöt ja joku pakun akselisto vai toisinpäin eli isot pöntöt ja sätkän akselisto.
19.11.2012, 07:37 #167648@AK-65 wrote:
Muistaakseni jokin variaatio oli sellainen, että jousivarpa pääsi hankaamaan siihen pöntön kiinnitysholkkiin sillä seurauksella, että tavaraa häipyi siitä vuosien saatossa merkittävästi. Olisikohan tuo variaatio ollut pikku pöntöt ja joku pakun akselisto vai toisinpäin eli isot pöntöt ja sätkän akselisto.
Auttaisiko tuohon vaivaan sen akseliputken tassujen alla olevien alumiinipalojen poisjättö?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]18.6.2018, 09:07 #253535Hoip!
Käytetääs vanhaa topicia hyväksi, kun kätösiini ajautui setti, jossa on kovinkin Acadianen takatukivarsien näköiset mutkat renkaita kannattelemassa. Eli löytyy ne stopparikumien lattaraudat ja toisen suunnan liikerajoittimina ne pyöreät lautaset, kuten Acciksessa ja superissa. Siispä kysymys kuuluu, että onko yo. ketjussa mainituissa AK350 takavarsissa nämä samat lattaraudan nysät stopparikumeja varten? Tai AK400:ssa?Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]19.6.2018, 18:32 #253578Moi !!
Sekä Ak350 että Ak400 on myös nuo topparilautaset.
Lasse19.6.2018, 23:22 #253585Uskaltaisko tästä vetää johtopäätöstä, että AK350=AK400=Acadiane takatukivarsien osalta?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.7.2018, 10:47 #253776Muistan joskus punninneeni Acadianen ja 2cv:n etutukivartta vertailumielessä. Acan osa oli painavampoi eli paksumpaa materiaalia (punnitusmerkinnätkin on varmaan jossain mapissa).Lienee sama takatukivarsissa. Oikeita raideja ajaneet ovat myös kehuneet Acan alustaosien parempaa kestävyyttä.
Ostaisin Acan takatuklivarret varastoon, jos sellaista harvinaisuutta kellä olisi Suomen kamarala. Epäilen omieni suoruutta.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.