Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Aika koota Dyane-historiat

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #227099

    Eiköhän olisi aika koota jäljellä olevat Dyanet yhteiseen rekisteriin?

    Oma lehmä ojassa – Haluaisin koota tiedot Suomeen 2.5.1973 Bore-yhtön laivalla Bore V saapuneet Dyanet.
    Oma Tiinani kuuluu tähän 11 nelostiinan joukkoon. Yhtenäistä listaa runkonumeroista ei ole, kaksi puuttuu listalta ( seuraavalla sivulla?)
    Kaikki allaolevat väriä Rouge De Rio/Gris
    Listalla olevat runkonumerot ovat:

    7765 557 toimitettu Valkeakoskelle
    7765 575 toimitettu Lauttakylään
    7765 576 toimitettu Loimaalle
    7765 577 toimitettu Tikkurilaan
    7765 578 toimitettu Savonlinnaan
    7765 579 toimitettu Turkuun
    7765 581 toimitettu Poriin
    7765 583 toimitettu Poriin
    7765 812 toimitettu Mikkeliin
    puuttuva runkonumero toimitettu ?
    puuttuva runkonumero toimitettu ?
    ……

    #227101

    Multa löytyy nykyään tämä yksilö

    Hulda Rouva

    Ihmetyttää vain tuonti tuontitiedoissa oleva laivatieto “Bore”, joka ei todennäköisesti pidä paikkansa vaan on jokin muu laiva. Nimittäin Tuo Bore “nolla” laiva ei ole ajanut tietääkseni koskaan mihinkään keski-euroopan satamaan, vaan en kulkenut Helsinki – Tukholma väliä Svea Regina nimisenä tuona ajankohtana.

    Olisi sinänsä mielenkiintoista, jos tieto pitäisi paikkansa, koska silloin Huldasta voisi ottaa kuvan laivan rinnalla vaikka tänä kesänä, sillä tuo originaali Bore laiva, tunnettiin viimeksi nimella Kristina Regina ja olen sillä reissunkin tehnyt. Tällä hetkellä laiva on edelleen käytössä Aurajoen rannassa Bore nimellä hotellilaivana.

    #227133

    Voinee viitata myös yleisesti varustamoon.

    #227136

    Sinänänsä outoa, koska muissa on numero perässä…

    #227139

    Kuvan tapauksessakin ko. laiva lienee aikarahdattu Borelle, jospa silloin käytettiin vain “Bore”-nimitystä?

    #227149

    Pitänee katsella kenenkä arkistoissa nämä sitikoiden tuontipaperit ovat. Täällä Turussahan Bore varustamon juuretkin ..

    Keskustelussa näyttää olevan tyrkyllä aika lailla uudempia laivoja 2cv-lastien kuskaamiselle. Tämä omani, M/S ( motor ship ) Bore V
    eli Bore viitonen, on valmistunut 1968 Raumalta 87.59 metrisenä. Runko laskettiin vesille marraskuun 15. 1967. Kuten tiedetään, rakennustyöt jatkuvat vielä jonkin aikaa “ammeen” sisällä. Laivaa jatkettiin vuonna 1971 99,44 metriseksi. Ilmeisesti sitikoiden tilaavievien mittojen vuoksi 🙂
    Laivan IMO numero on 6801080. Monien omistussuhteiden jälkeen sen nähtiin liikuskelevan Kambodsan lipun alla Aasiassa. Päätyi romutukseen toukokuussa 2013. R.I.P
    Bore V kuvan voit nähdä täällä http://rattisitikka.blogspot.fi/
    ( yritin saada sen kuvan tähän, mutta jostain syystä ei sitten millään, Eilen tuo ketjun aloituskuva-punainen Dyane sentään tuli mukaan -eri nappuloita painelemalla..) 🙁 onko ohjeita kuvan laittamiseksi? )

    Mitä tuohon pelkkään Bore – nimiseen tulee, Epäilen että se olisi tullut tällä nykyisellä Bore – matkustajalaivalla, kukapa sen tietää.
    Runkonumeron perusteellahan se selviäisi , niin ja tuontilistoja katselemalla. Oma Tiinani on papereissa -74 mallisena. Miksiköhän? Maahan kun tullut 5/1973 ja valmistettukin jo sitä ennen, olettaisin : )

    Ranskastahan saisi ostaa omien kulkimien valmistuscertifikaatteja – kovaan hintaan. Näin ollen on tyytyminen kulkimen historiaan alkaen tuontisatamassa.?

    #227155

    En usko että rättärit olisi rullut tuolla matkustaja Bore laivalla, koska siinä oli vain 50 autopaikkaa. Lisäksi se kulki kyseisenä aikana Helsinki – Tukholma väliä. Tutkin asiaa lisää myöhemmin.

    #227162

    Laiva kuvassa on Carola Schulte Saksasta aikarahdattu Borelle, oli sittemmin veljeni ja parin muun kaverin omistuksessa 6-7 vuotta seilasi Maltan lipun alla ja oli rahtiliikenteessä Rauma-Irlanti, myytiin takaisin Saksaan ja alkoi kuljettamaan autoja tai Volvoja Ruotsista Saksaan.

    #227188

    Laiva kuvassa on Carola Schulte Saksasta aikarahdattu Borelle, oli sittemmin veljeni ja parin muun kaverin omistuksessa 6-7 vuotta seilasi Maltan lipun alla ja oli rahtiliikenteessä Rauma-Irlanti, myytiin takaisin Saksaan ja alkoi kuljettamaan autoja tai Volvoja Ruotsista Saksaan.

    #227216

    Please, palataan ketjun alkuun. Etsin tällä m/s Bore V laivalla tulleita Dyaneja joiden runkonumerot ovat listallla.
    Ovatko vielä liikkeellä ja missä päin?
    Tunnistaako joku omansa?

    #227240

    Miulla oli joskus -74 tiina 7765603 -lieneekö ollut samassa laivassa. Aken tietojen mukaan ei rekisterissä. Pihassa olevista tiinoista yhden numero 7754-alkuinen, mutta on lukoiltaan ja papereiltaan -74:nen. Jännää kun pitäisi olla -73? jos numerot menee kronologisesti…

    #227243

    Vuonna 72 tuotiin paljon Dyaneja maahan.Ne lojuivat Hangon vapaasatamassa vuosia.Ainakun kaupaksi meni,sieltä haettiin uusia tilalle.Varmaan tässä vaiheessa meni numerot sekaisin.Siis 72 Suomeen tuotuja myytiin vielä 74 mallisina.
    Ne ruostesuojattiin vasta kun ne maahantuojan käsiin tuli.Silloin muutamat oli jo melko valmiiksi ruostuneita.
    Muutamia surullisen kuuluisia tapauksia tullut 38 vuoden aikana vastaan.Ihmettelin asiaa joskus 80 luvulla.

    tämmöistä perimätietoa tuottaa seppon

    #227248

    Voin osaltani vahvistaa Sepon tiedot. Noihin aikoihin sen aikainen työkaverini osti uuden Dyanen, johon n. vuoden ja n. 15000km jälkeen ilmestyivät ensimmäiset ruosteet. Myyjä vaan kohautteli olkapäitään, että tuollaisia ne vaan ovat. Jostain tuli kaverille mieleen tarkistaa koska kuljin on tullut maahan. Selvisi, että oli tullut jo n. kaksi vuotta sitten. Takaisin myyjän juttusille. “Myitte sitten kaksi vuotta vanhan auton uutena”. Tämä juttu päättyi kuitenkin hyvin ja kaveri sai uuden Dyanen tilalle.
    Näin minä tämän muistan. Kari vois ehkä muistaa tai tietää vielä jotain, mitä tässä nyt ei tullut vielä kirjoteltua.

    #227257

    Tämä menee vähän offtopic, mutta on kuitenkin dyane historiaa…
    Ilmankos omanikin seisoo ruostevaurioiden vuoksi… Ihmetyttää, jos kuljin on vanhempi, kuin papereissa lukee, niin miksi lukot on uudemmat? Käsittääkseni -73/74 vaihtui dyanen alumiinikahvat ja muoviset lukko-osat muovikahvoihin ja alumiinisiin lukko-osiin. Ja jälkimmäisten vaihtaminen vanhempien osien tilalle vaatii uusien kiinnitysreikien poraamista. Jälkiä muutoksista ei kuitaan ole näkyvissä. Tai sitten kahvat vaihtuivat jo -72/73?

    #227275

    Konstan Ticu on 72-mallinen, mutta rekisteröity vasta 1974.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.