Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka AK 350 kaasutin

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Moro !
    Kirjoja tutkiskelleena olen päätynyt siihen, että AK 350 vm. 67 kaasari on Solex 30PICS ja moottorin tehot 24hp. Vastaavalla koneella olevassa Ami6 on kait Solex 40PICS ja tehoja 2hp 😈 enemmän eli 26hp.
    Oletteko AK kuskit tai AM4 koneen omaavat koskaan katsoneet mikä kaasari teillä on koneessa ?? Omaani pääsen katsomaan vasta joululomalla 😡 . Nyt tietysti himottaa saada koneeseen tuo isompi kaasari ja enemmän tehoa 8)
    Lasse

Ilmeisesti minulla on 40PICS, koska kaasariin sopii vain se neliömäinen ilmanputsari. Samoin vanhaan AM-koneeseen verrattuna imuputket ovat silminnähden paksummat. Kertokaa te mistä tämä on, minä en tiedä…
    Tarkistan tuon kaasarityypin kun seuraavan kerran käyn varastolla. Samoin voin katsoa löytyykö sieltä ylimääräistä irtokaasaria 😀

😀

Catsin sivut sanoo näin:
    AM M 602 M4 Ami6 9/63-5/68 7.75:1 28hp 25 4750 3000
    AK 9/63-5/68
    Eli sulla on “tehokone” nokalla 8) , joss varmaan 40PICS kaasari. Aah kuvissa näkyy ihana paksu vauhtipyörä, jolla kelataan mäet ylös vaivatta, vai unelmoinko liikaa 😉 ?
    Lasse

@Lasse1 wrote:

Aah kuvissa näkyy ihana paksu vauhtipyörä, jolla kelataan mäet ylös vaivatta, vai unelmoinko liikaa 😉 ?

Et… 🙄

AM.M on sama kone kuin mikä olli minun Ami 6 break autossani, joka siis alkuperäinen ja vuodelta 1966 (vuosimallia 67).. Nykyisen 1967 ami berlinen koneen tyyppiä en ole tarkistanut, mutta luulen että on toi sama kone siellä, laatikko on kyllä muistaakseni berlinessa ja breakissa eri välityksillä. 1967 ami 6 vuosimallissa on kaasarin päällä semmoinen neliskulmainen “imuäänenvaimennin” ja pienen pieni ilmanputsari sijaitsee sitten pelkääjän puolen sisälokarin etualareunassa..

Mielestäni on paras mahdollinen moottori tämä viimeinen Wanhus 6-kone.. Ami 8 tekniikalla ajelin 6 vuotta, olihan siinä niitä heppoja pikkuisen enemmän, mutta vääntöä mielestäni selkeästi vähemmän.. Ami 8:n kone oli myös äänekkäämpi ja aina tuntui, että tavallisessa ajossa oli väärä vaihde silmässä.., liikkeelle lähtö oli hidasta.. jne. 😀 Makuasioita nämä tietty.

Minulla on jossain jouten yksi tuollainen 40 PICS kaasarin raato, josta kyllä puuttuu (ainakin) yksi osa.. mutta varaosakaasariksi tai kunnostusprojektiksi se on varmaankin käypä. Imu- pakosarja putket ovat leveämmät niinkuin Miki sanoi.

Tässä vielä kuva sieltä 67 vuosimallin ami 6 breakin konehuoneesta:

Jos kaasaria/raatoa löytyy, olen kiinnostunut. Mulla on uusi imu-pakosarja odottamassa, josko olis vaikka isommilla rööreillä.
    Lasse

Itsellänikin oli aikoinaan 3CV-mylly sätkässä ja myöhemmin sama kone vielä Valko-pakussakin ja se oli todella taloudellinen. Hajosi yllättäen ja pyytämättä männän katketessa paluumatkalla Portugalista. Olen kuullut, että tällaisia hajoamisia olisi ollut muillakin. Harvinaista varmaan silti.

Tuossa edellisen kirjoittajan liittämässä kuvassa näkyy ko. konetyypin tunnusomainen huohotin. Sen sisällä on kuulemma vierekkäin 2 kpl wanhuksen ankannokkia. Teho vaatii enemmän tekniikkaa!

Niin tosiaan unohtui tuohon kaasariasiaan vielä varmistus, eli Ami 6:ssa on kaasarit suunnilleen näin:

M4 moottori:

– 1961-63 – 30 PICS (aivan ensimmäisissä 30 PBI)
    – 1964-68 – 40 PICS tai 40 PICS 2….

M28 moottori: (ei öljynsuodatinta)

– 1968-69 kaksikurkkuinen Solexi, tyyppi?

PS: jos jollakulla löytyisi hyväkuntoinen tuollainen kuvissa näkyvä wanhus 6:sen huohotin, niin olisin kiinnostunut.

Ja ami6 “tehot” menee jotensakin näin:

M4 (wanhus)

1961-63 – 22 heppaa

1964-66 – 25 heppaa

1967-68 – 28 heppaa

M28 (moderni tekniikka)

1968-69 – 35 heppaa

Tunnistaisikohan amigurut vuosimallin putsarin perusteella?
    Alunperin tuossa oli 6v tasavirtalaturi joka nyt on jo kierrätetty parempaan käyttöön.

Tuollainen putsari oli minullakin aikoinaan, kuluu 40-kaasarille eli vuosimallit 1964 ja jälkeen. Mielestäni Ameissa oli imuäänen vaimentimella varustetut putsarimallit ja joissakin tiinoissa öljykylpysuodattimet. Veikkaisin tämän simppelin putsarin kuuluneen 3CV-pakuun (AK350), jossa ei luksusta haettu.

Olen Jukan kanssa sama mieltä. Miki, onko putsari sulla oikein päin, kun muistelen imuaukon olleen eteenpäin ?? ❓ Yritin löytää kuvaa konehuoneesta, muttei tähän hätään löytynyt.
    Lasse

Ei mahtuisi eteenpäin, huohotin on tiellä. Huohotusletkun paikka on myös juuri noin. Jää kuvassa huohottimen taakse piiloon.

meillä on tuolla nurkassa nelkun kone aya2m tai aya-m mistähän pelistä lie lähttöisi .tuli hukilta tuossa kesällä ei oo tullut moista ennen vastaan. matso jausi

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.