Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka AK 350 rengastus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123627

    Pähkäilen pakuprojektini rengastusta. AK 350 rekisteriotteessa lukee rengaskooksi 135-15, voiko rengaskoon vaihtaa 125-15, kuten pikkupakun kohdalla onnistuu ?
    Toinen kysymys on rengasvalinta, Michelin vai joku muu ? Olen kysellyt pakukuskeilta kokomuksia Toyo ja Mabor renkaista ja kukaan ei ole moittinut, toki eivät kestä kuten Misukka, onko kokemuksia ajon suhteen ?
    Lasse

    #141532

    Minulla on ainakin ollut 10 vuotta 125×15 Misukat AK:n alla, ei ole katsastusmies eikä poliisi kysellyt/valitellut. 135 kokoinen tosin saattaisi kestää paremmin… kolmas rengaskerta menossa ja ajettu vasta 90000.

    #141533

    Ote lakitekstistä alempana. Leveys saa muuttua 30mm leveämmäksi tai kapeammaksi ilman muutoskatsastusta, kunhan muut edellytykset täyttyvät. Siis 135:n ollessa ensiasennuskoko, on 165 suurin leveys.

    Ja huomioikaa erityisesti kohta 5… 😉

    Toyosta itsellä ihan hyviä kokemuksia eikä ole kulunutkaan kummemmin.

    “Vanteiden ja renkaiden muutokset”

    1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.

    2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

    a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

    b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

    3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

    4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettu N:o 1256/ 2002

    5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

    #141534

    “Olen kysellyt pakukuskeilta kokomuksia Toyo ja Mabor renkaista ja kukaan ei ole moittinut, toki eivät kestä kuten Misukka, onko kokemuksia ajon suhteen ?” Uskoisin kyllä, että uudet valmistajat, kuten Toyo ja Mabor kestävät paremmin kuin misukka. Misukan kumiseos on kummasti pehmennyt vuosien saatossa. (pl. meluisat energyt uusissa autoissa :D)

    Eikös Mikillä oo superista Toyokokemuksia?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141535

    Toyot on ihan hyvät ajo-ominaisuuksiltaan, mutta eivät kovin kestävät. Maborista en tiedä kun ne on vielä vanteille asentamatta. Misukkaa sitä vastoin saanut kulumaan millään. Ajoin niillä vuosia, ja jouduin vaihtamaan ei sen takia että kulutuspinta olisi loppu, vaan siksi että niiden rungot olivat tulleet tiensä päähän. Tämä taas luultavasti johtuu siitä, että ostaessani renkaat, ne olivat jo valmiiksi muutaman vuoden vanhoja.

    #141536

    Paljonko pääsit Toyoilla? Firestonet on ollu mulla alla vähän päälle 20 000km nyt ja vielä ainakin 10 000 menis.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141537

    Tänään sitten lopultakin avasin Portugalin poikien 19 vuotta sitten kiinittämät takapyörän pultit ja poistin käytöstä 88707 km taivaltaneet alkuperäisasennus misukat. Kulutuspintaa renkaissa oli tasaisesti vielä noin millimetrin verran. Pultit aukesivat muuten tavallisen (kiinalaisen) hylsysarjan räikällä vääntäen ja sitten sormin pyöritellen. Sikäli mikäli nyt alle pannut vastaavat täyttävät tehtävänsä, niin, noin 1€/1000km/rengas kustannus ei oikein perustele “halipis tuotteiden” käyttöä.

    Uola

    #141538

    Sain eilen vihdoin Maborit asennettua uusille vanteille. Kohtuullisen helposti nuljahti paikoilleen, ja venttiilitkin meni ilman erikoistyökalua. Ajotuntuma on oikein hyvä, paljon sitikkamaisempi kuin Toyoilla. Pientä hienosäätöä vielä rengaspaineiden kanssa. Tasapainotusta eivät tunnu kaipaavan käyttämilläni nopeuksilla (ajelin jopa satasta rajussa myötätuulessa).
    Dramaattisin ero oli tietenkin se, että nyt on neljä SUORAA vannetta. Suosittelen lämpimästi niin kauan kun noita uusia saa hyviltä kauppiailta.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.