Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › AK 400 jousitus
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
10.10.2006, 15:43 #122857
Löytyykö kelneltäkään tarkkaa tietoa AK 400 :n jousinen paksuuksista, pituuksista ja varpojen pituuksista. Eli jos joltakulta löytyy ylimääräisenä tällaiset, tai puretut pöntot niin kaikki kiinnostaa. Lisäksi jos joltakulta löytyy AK 400, tai Acadianen jousipönttöjen kiinnitys holkit alumiinikartioineen.
Sattuukohan kenelläkään olla kokemusta pidennetystä, tai lyhennetystä varvasta(hitsattu uudestan kasaan)? Ja mahtaisiko kyseinen kapistus kestää, esin Islannin vaativat tiet?
yhteyttä voi ottaa
Helge Inkiläinen
puh. 050- 594 5104
helge.inkilainen@kktavastia.fi10.10.2006, 15:46 #136949Mikä niiden ero on esim 350n jousiin? Kun en tiedä.
10.10.2006, 15:49 #136950Ne ovat jäykemmät, kuin 350 AK;n ja AK 350:ssä on ami 6 jouset.
10.10.2006, 20:42 #136951@AK-65 wrote:
Sattuukohan kenelläkään olla kokemusta pidennetystä, tai lyhennetystä varvasta(hitsattu uudestan kasaan)? Ja mahtaisiko kyseinen kapistus kestää, esin Islannin vaativat tiet?
Että raid-sätkää ollaan sitten rakentamassa 😀
Googlaappa erilaisilla sopivilla sanoilla joita ei juuri nyt tule mieleeni. Engelmannit myivät ainakln vielä pari vuotta sitten tee-se-itse-tosimiehen-jousipöntöt -settejä. Erivahvuisia jousia, varpoja ja pönttöjen kuoria ynnä päätyjä. Lähinnä paikallisille ratakuskeille, mutta mainittiin myös off-road- ja raidvehkeet.
Allaoleva lilnkki ei ole se jota tarkoitan, mutta tuollakin on jotakin:
http://www.ecas2cvparts.co.uk/dept.asp?dept%5Fid=16311.10.2006, 07:23 #136952tästä osastako on kyse?
https://www.franzose.de/shop_produkt.php?c=163,170&pid=9206&cr=fahrwerk&kfzmodell=kastendyane
tälläisiakin on tarjolla:
https://www.franzose.de/shop_produkt.php?c=163,170&pid=9237&cr=fahrwerk&kfzmodell=kastendyaneItsekkin kerran pidensin yhtä silmukkaa ja hyvi on kestänyt.
22.10.2006, 12:51 #136953Nyt ei silmukan pidennys käy päinsä, sillä sen tarvii olla lyhyt kun varpa on liian pitkä. Ja siinä se kysymys jotta kuinkahan kestää jousi varvan hitsaus?
22.10.2006, 13:02 #136954Varvan karkaisu muuttuu hitsauksessa…
Voihan niitä akselinkin kiinnityksiä muutella, sielläpäässä kestävyys ei ole ainakaan ongelma. Jonkinlainen irroitettava adapterikin voisi tulla kysymykseen, koska siinä on kiinnitykselle jo reikäkin valmiina.22.10.2006, 14:56 #136955@AK-65 wrote:
Nyt ei silmukan pidennys käy päinsä, sillä sen tarvii olla lyhyt kun varpa on liian pitkä. Ja siinä se kysymys jotta kuinkahan kestää jousi varvan hitsaus?
@nameone wrote:
Varvan karkaisu muuttuu hitsauksessa…
Voihan niitä akselinkin kiinnityksiä muutella, sielläpäässä kestävyys ei ole ainakaan ongelma. Jonkinlainen irroitettava adapterikin voisi tulla kysymykseen, koska siinä on kiinnitykselle jo reikäkin valmiina.Kun varpa on 14cm liian pitkä, miten tätä asiaa korjata voisi jollain adapterilla? Tai kiinnityspaikkaa muuttamalla? Kyseessähän on Acadianen pöntön sovittaminen AK400:sen runkoon..?
Ja mitä tuohon varvan karkaisuun tulee, sen kovuuden voi käydä karkaisimossa (mittalaitteita löytyy koneistamoistakin) selvittämässä ennen hitsausta, päästää varvan ennen hitsausta ja vie takaisin karkaisuun jossa varvalle saatetaan alkuperäinen kovuus takaisin…
22.10.2006, 15:16 #136956No 14cm on tosiaan liikaa adapterille. Mutta jos pöntöt on auki, niin jos jotain hitsaa, niin muutokset kannattaa mahd. tehdä pöntön päähän, koska siellä ei tarvitse kuin saada prikka pysymään. Silloin voi pidemmältä matkalta laittaa putken siihen päälle ja hitsata esim. kevyesti pisteillä, eikä se näy ulospäin.
Kannattaa varmaan selvittää mitä katsastusmies sanoo asiasta.
Kyllä sen tod. saa kestämään keskelle varpaakin laitettuna, kunhan käyttää tarpeekis pitkää putkea liitosken päällä ja hitsaa vain kohtuudella ja pisteillä.22.10.2006, 15:44 #136957@nameone wrote:
Kannattaa varmaan selvittää mitä katsastusmies sanoo asiasta.
Sehän sanoo että “Nöyp, ei kilpiä enää laitteelle”. Sitten asiakkaan kysyessä pykälää että miksi ei saisi, niin sitten menee mielenkiintoiseksi. Aiemmin oli jyrkästi kiellettyä jousituksen ja ohjauksen osiean hitsaaminen, nykyään muutokset hitsaamalla sallitaan tietyin edellytyksin:
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta, tieliikennelain (267/1981)108§:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
11§:1f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
Ja lisää asiaa..:
Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)
11§
*
*
*
*
*Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus.
*
Siten tällainen mielenkiintoinen pykälä tähän:
12§ Ohjauslaitteiden muutokset
1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
Tällaisia huomioita asiasta tällä kertaa… Jos takavarpa katkiaa, aiheuttaako se ohjaushäiriön..? Mielestäni jonkinasteisen, sillä jos toinen takajousi poistuu pelistä, toiseen suuntaan (ehjän osan puolelle) kääntyminen on edelleen normaalia, mutta toiseen suuntaan (rikkoutuneen puolelle) käännettäessä ajoneuvosta tulee kovin kiikkerä-hyvin voimakkaasti yliohjaava, saattaa kipata kulkimen jopa ympärikin…
22.10.2006, 16:38 #136958Sanonpa sanasen minäkin, kun ei tässä muutakaan ihmeenpää. Tein aikoinaan muistaakseni 95 vuonna kahteen sätkään uudet jouset että pöntöt. Toinen oli Pilkkeen pakuun mistä katkesi 10 kokouksessa varpa. Sitten jyrki pyysi että tekisin pakuun sellaset jouset mitkä kestäisivät isältä ties kellekkä. No työtä käskettynä otin ekaksi siitä vanhat malliksi, mutta päätin lisätä jousiin parimilliä paksuutta lisää. Laitoin takomoon tilauksen vetämään ja kuukauden päästä 8kpl tulikin(toiset tuli harjotus kpl omaan sätkään). Seuraavaksi hain hapon kestävää putkea ja sahasin sopivat. Jyrkille tuli hitsatuilla päillä minulle tuli kierrekorkit päihin, ei muuten kohan halusin nähdä miten ne vuosien aikana kulajaa. No sitten olikin varpojen teko, ne tehtiin sorvaamalla alusta loppuun ja syy oli siinä että niistä tuli huomattavasti paksummat kuin omat. Aluksi testattiin omia mutta muutaman kerran ne räjähti silmille joten piti tehdä vaan paksummasta materiaalista. Eikä siinä muuta kuin jenkaa varvan päähän ja uudet silmukat sekä huom. hitsattiin niihin 17mm kiintoavaimelle sattuva mutteri. Minulla sekä jyrkillä ne on ollu siitä saakka eikä vielä ainakaan ole pettäneet. Olihan siinä kaikenlaista mitä siinä sattui mutta en usko että jaksatte tän enenpää lueskella, tuli ehkä nytkin liikaa. Asiain pointti oli että sorvauta uudet sopivat varvat ne eivät tule edes hirveesti maksamaan tai jos tunnet ammatti hitsarin se osaa kyllä hitsata vanhatkin oikein.
22.10.2006, 18:07 #136959Eikös Helgellä ole sätkän osia? Avaa pönttö ja laita vakio sätkästä tai pakusta lyhyempi varpa.
23.10.2006, 05:27 #136960Kyllähän niitä osia tuntuu olevan jonkin verran, mutta kun rakentelee osittain kulkimelle ja itselle mieleiset pöntöt niin siinä tulee se ongelma. jousia kun on eri pituisina ja silloin kuin saisi hyvät jouset niin ne eivät mahdu pönttöön. Välillä vain on sovellettava ja nyt on taas sen aika. Kiitoksia vinkeistä katsellaan myöhemmin mihin toimenpiteeseen päästiin. Ehkäpä vielä jonain päivänä omakohtaisia käyttö kokemuksiakin kirjoitella pitää
23.10.2006, 14:16 #136961Eipä nuo henkilömallien varvat minusta kovin kovaa ainetta ainakaan ole. Mustaakseni aikanaan dyanen alle ainakin katkennut varpa hitsattiin vaan migillä päittäin, eikä se ainakaan minulta silloin katkennut. Syytä en kyllä muista miten se poikki oli mennyt. Ei tuolle nyt tietysti takuuta voi antaa.
Eikös kierretangosta syntyisi tasan sen mittaiset varvat kun tarvitsee, uusi kierre vaan lenkkeihin. Alkuperäiskierre kun on niin eksoottinen, ettei taida sellaista tankoa mistään saada valmiina. Tosin ei sitä tankoa varmaan mistää yrjöystalosta kannata muutenkaan hakea.
Ihan niinkuin olisin joskus kuullut, että pakun jousipöntöissä olisi esijännitystä. Eli jouset olisi puristettu pönttöön. Tämä voi kyllä olla ihan urbaanilegendaa.
23.10.2006, 20:06 #136962Tarjoustalossa ei myydä ruostumatonta kierretankoa, mutta Biltemassa myydään.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.