Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka AK2-moottori ja Dyane 4:n vaihdelaatikko

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128335

    Minulla on Dyane 4 (AYA2-A/2400), johon on vaihdettu kuutosen kone, jonka tunnistelätkässä lukee AK2. Lukemani perusteella kannattaisi myös vaihdelaatikko vaihtaa kuutosmalliseen, jos moottori vaihdetaan nelosesta kuutoseen. Perusteluna on, että neloskone on kierrroskone (verrattuna kuutoseen).

    Catsin sivuilla olevan moottoritaulukon mukaan Dyanen alkuperäisen AYA2-koneen tehot ja vääntö ovat seuraavat:
    24 hv(DIN)@6750 rpm / 28 Nm@4000rpm

    AK2:n vastaavat luvut ovat:
    28,5 hv(DIN)@6750 rpm / 39 Nm@3500 rpm

    Huipputehot saadaan molemmilla koneilla siis samoilla kierroksilla, maksimivääntöön neloskone tarvitsee jonkin verran enemmän kierroksia.
    Näitä lukuja katsellessa tulee mieleen, päteekö tuo nyrkkisääntö loodan vaihtamisesta kaikkiin tapauksiin. Eli mitä hyödyn jos vaihdan laatikon?

    #169440

    Ei ole samat kierrosluvut AYA2 ja AK2 moottoreissa…

    AYA2 435 A79/1 ……..2cv4 2/70-9/79 8.5:1 26 24 6750 28 4000
    AK2 602 M28/1……..2cv6 2/70-9/78 8.5:1 33 28.5 6750 39 3500

    Kannattaa myös huomioida muutakin kuin pelkkä kierrosnopeus, vaikka heposia ei olekaan AK2:ssa kuin 4½ enemmän kuin AYA2, niin vääntöä on yli 50% enemmän jo alemmilla kierroksilla…

    Nuo tiedot nappasin suoraan Catsin sivulta…

    Ja joo, kysymykseen. Vaihtaisin myös vaihteiston pitempivälitteiseen, sekä moottorin että korvien kestoiän lisäämiseksi… 🙄

    #169441

    Nelkun laatikolla ja kutosen koneella huippunopeus järkevyyden rajoissa on 100km/h. Kutosen laatikolla sama paketti menee 110-125km/h vähän yksilöstä riippuen. On täysin ajostasi riippuvainen asia, kannattaako lootaa vaihtaa. Pienessä nurkka-ajossa ja vain kesäsunnuntaisin päästellessä ei ole juuri mitään väliä mitä sieltä pannuhuoneesta löytyy ääntä ja voimaa antamassa. Yli 5000km vuosisuoritteella näkisin jo järkeä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169442

    Vaihdelaatikon välityksiä voi myös tasata valitsemalla vierintäkehältään isommat eturenkaat (esim. joku 80-profiilinen 145, 155-15). Vastaavasti vaikka asuntovaunua tai tukkiperävaunua vetäessä voi käyttää matalaprofiilisia Smartin renkaita.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.