Etusivu Foorumit Päävalikko Kulkimet Akailen silmäterät

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125538

    Ensimmäinen kulkimeni on 1968 Tiina, kavereiden kesken Mondy. Hän lepäsi kuivassa ladossa reippaasti yli kymmenen vuotta, kunnes sitten koitti aika heräämisen. Tiina oli jo ennen latoon lähtöä purettu osittain ja ilmeisesti rungon korjaustalkoot olivat alkamassa tuolloin. Jäänyt kuitenkin kesken ja hyvä niin :D. Mittarissa tuolloin ainoastaan 68 000km ja suolaa tuskin nähnyt koskaan. Sain sen valmiiksi toukokuussa 2005 ja sen jälkeen olen ajanut sillä lähes 50 000km, vaikka käytän sitä vain puolisen vuotta kerrallaan. Siispä hyvin on pelannut tekele. Käyttöentisöity kuljin, eli ei ole tarkoituskaan näyttää alkuperäiseltä vanhukselta, vaan tein sen sen hetkisten mieltymysteni mukaisesti.

    Muutaman vuoden vanha kuvatus syksyltä em. kulkimesta:

    Tämän jälkeen minulla oli eräs kutonen tässä vuoden verran, mutta siitä luovuin keväällä muuttuneen marssijärjestyksen johdosta:

    Kuten jo projekteissa on ollut mahdollista seurata huhtikuussa 2009 kulkimekseni ajautui -1973 Rottavaunu, joka elokuussa puhkesi uuteen kukkaan.

    Tarkoituksena olisi pitää kuljin- (ja auto-)kanta tässä nyt ainakin joitakin vuosia, mutta ainahan sitä jos jonkinlaista haavetta on mielessä. Rottavaunussa nyt onneksi on vielä sen verran laitettavaa, ettei ainakaan kokonaan uutta projektia tarvitse kehitellä… 😀 Vannomatta paras.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226295

    Ensimmäisen kerran 10 vuoden aikana punaisen kevätherätys ei ottanut onnistuakseen eilen. Starttaa starttaa niin maan pirusti, mutta mitään ei tapahdu, ei pienintäkään yskäisyä, vaikka olin jo ensistarttia varten imaissut bensat pumpun ohi suodattimelle asti. Tankissa bensaa edelliseltä heinäkuulta. Epäilin jo 123:n antautuneen käyttämättömyyttään tjsp. Tulpanjohtoon tulppa ja maita vasten ja starttia perään. Joo, kipinä on. Ilmanputsarin kumitöttörö irti ja varakannusta samanikäistä Puolalaista bensaa ilman etanolia loraukset suoraan kaasariin. Ja lähti! Nyt alan uskomaan tuon nykybensan säilymättömyyden ihan konkreettisesti. Vanha tilkka tankissa paloi kyllä ensistartin jälkeen, mutta jopa ajossa nuhaisuus tuntui siihen asti, kunnes tankilla lorotin tuoretta tankkiin.

    140 000km mittarissa (kaikenkaikkiaan) tällä hetkellä. Olipa upea fiilis lähteä ajelemaan putki-iskari-kutosen jälkeen, kun etuputket puuttuvat, kitkat ovat säädöissään ja joka kulmassa massaiskarit. Tässä vuosien ja erilaisten kiesien ajokokemusten kartuttua sanoisin, että tämä jälkimmäinen jousituskokonaisuus on mielestäni aika lähellä sitä fiilistä, jonka hyvästä pehmeästä hydropneumaattisesta jousituksesta saa…!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226296

    Hei!
    Joskus kirjoittelit latauksen säätimistä. Mikä bilteman tai muu säätäjä käy kutoseen? Ampeerimittari vipattaa, eikä nouse kovin korkealle. Toisaalta, volttimittari näyttää ihan ok lukemia.
    Terv. Matti M, Varjakka
    0407636949

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #226315

    Eipä näy tämä(kään) yllä oleva yksityisviesti. Kahdella eri koneella ja käyttöjärjestelmällä kokeiltu…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226321

    Yritetäänpä sitten julkiviestiä.

    Hei!
    Joskus kirjoittelit latauksen säätimistä. Mikä bilteman tai muu säätäjä käy kutoseen? Ampeerimittari vipattaa, eikä nouse kovin korkealle. Toisaalta, volttimittari näyttää ihan ok lukemia.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #226329

    Amppeerimittari näyttää vain akulle menevän virran / akulta purkautuvan virran.. Jos akku on kunnossa niin akun jännitteen noustua esimerkiksi starttauksen jälkeen normaaliin jännitteeseen ei ampeerimittarin läpi mene akulle kun vähäinen jännitteen ylläpito virta.. Eli tilanne OK..
    Mekaaninen jännitteensäätäjä heiluttaa jännitettä hiukan koko ajan jos on yksikärki mallia koska kärki katkoo jatkuvasti mangnetointivirtaa pitäessään jännitettä laturilla säädetyssä korkeudessa.. Vanhemman mallisessa säätäjässä on kaksoiskärki jolloin kärki vaihtaa vain mangnetointivirran kulkua kahden erisuuruisen vastuksen läpi vaihdellen,, jolloin jännitteen heiluminen on vähäisempää ja amppeerimittarinkin viisari on rauhallisempi.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #226331

    Kumpis 2cv6 on voltti vai ampeerimittari? Kun muuttelin tuota kutosen mittaristoo niin yritin laittaa siihen ampeerimittarin siihen alkuperäiseen johtoon niin paukautteli sulakkeen.

    Mikko

    #226334

    Mahtaa olla volttimittari se alkuperäinen. Tietäjät oikaisee jos olen väärässä.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #226339

    Volttimittari on sisäisellä vastuksella varustettu,, ja sen näyttämä perustuu vastuksen yli kulkevan virranvoimakkuuteen.. Vastuksen toinen pää on maassa ja toiseen päähän tulee jännite ja mitä isompi jännite on sen isompi on vastuksen läpi kulkeva virta ja viisarin näyttämä..
    Amppeerimittarin sisällä on taasen rautainen palkki jonka läpi virta kulkee jompaan kumpaan suutaa riippuen purkautuuko akku vai latautuuko..
    Amppeerimittarinkin näyttö myös perustuu mangneettiin jonka napaisuus muuttuu virran kulkusuunnan mukaan ja mitä isompi virta ( amppeeri ) on sitä isompi on viisarin näyttö.. Jos yrittää kytkeä amppeerimittarin jännitemittarin tilalle syntyy oikosulku.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.