Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Akselipultit takaa poikki, pikku talkoot sunnuntaina

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #225949

    Huomenna sunnuntaina 3.4. klo 16 aikoihin kokoontuu pieni ryhmä vaasanseudun rättäristejä meikäläisen tallille talkoisiin. Museoryniksestämme on toisen puolen akselipultit takana poikki ja parasta olisi napata koko kori irti asiallisen korjauksen mahdollistamiseksi.

    Ensin suunnittelin homman tekemistä kori paikallaan ja saisihan taka-akseliston ujutettua ulos irrottamalla tukivarren. Saattaa kuitenkin mennä vähemmän aikaa poistamalla kori tieltä ja näkeepä samalla rungon kunnon ja voi tehdä pientä muutakin fiksausta tarpeen vaatiessa.

    Mikä lie aiheuttanut pulttien katkeamisen 100.000 km ajetussa kulkimessa. Toisen puolen pultitkin lähtivät irti ilman hampaiden kiristystä.

    Toivon mukaan paikallinen avunanto saa Vaasan seudulla jatkoa lähitulevaisuudessa jonkin muun tallilla. Jos asia kiinnostaa, voi ilmoitella tulostaan nyt sunnuntaina tai myöhemmin. S-posti: jisomaki-ät-gmail.com

    #225957

    Periaatteessa tuossa on vielä sellainen mahdollisuus, että kiskasee millisellä laikalla suoraan rungon pulttikanavien seinän läpi ilmeisesti pitkällä tyngällä katkenneet pultit poikki. Leikkuu niin ylhäältä, että akselin mahtuu nostamaan ylöspäin lyhyiden tynkien kanssa ottamatta koria irti. Sen jälkeen hovisorvari tekemään juuri pultinreikään mahtuvan messinki tai kuparituurnan, joka pujotetaan ala- ja yläreiästä läpi ja sen jälkeen viiltojäljet voi hitsata umpeen. Tuo tuurna estää, ettei pulttikanavaan hitsaudu knööliä. Sopivankokoinen kupariputkikin ajannee saman asian.

    Tarkasteleppa huolellisesti noita pultteja löytyykö mitään eroavuuksia tavan 2cv akselipultteihin…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #225958

    Niin, mainitsematta jäi, että toisen tukivarren joutuu irrottamaan, luonnollisesti.

    Jos on nostajia joka nurkkaan tai hyvä kattokoukku tallissa ja talja, tai pylväsnosturi niin ottaisin ehkäpä myös korin irti ennemmin kuin askartelisin em. ohjein. Ajallisesti korin irrotus ottaa vähemmän aikaa kuin nyhertely. Tsemppiä projektiin, kuulostaa ärsyttävältä vikaantumiselta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #225967

    Näemmä nämä ovat katkenneet ihan läheltä akseliputkea. Ehkä siellä on se kevytmetallipala alkanut murenemaan ja akselisto liikkumaan, tiedä häntä. Kori on aika nopeasti irti ja sitten pääsee kunnolla tarkastelemaan ja todennäköisesti jarruputket ym. säästyy paremmin, kun koko taka-akselisto voidaan poistaa yhtenä klimppinä. Onneksi tässä kulkimessa ruuvit tuntuvat aukeavain kuin ne olisi juuri eilen kiinnitetty.

    #225985

    Saitko nuo tyngät irti?

    Jos yläpuolella on tynkää edes pätkä, siihen voisi koittaa isolla virralla hitsata vääntövartta. Samalla hitsauslämpö antaa riittävän alkusysäyksen irtoamiselle. Jos tämä ei onnistu ja tynkää on, niin isoilla putkitongeilla voi koittaa vääntää. Mikäli tämäkään ei onnistu niin alapuolelta pistepuikolla mahdollisimman keskelle piste ja pienellä terällä läpireikä. siihen sitten jatkoreikää oikeaa kierretappia sopivasti pienemmällä terällä ja lopuksi uudet kierteet. Hankalahko homma, mutta niin on spiraaliputkien taiteilu toisen akseliputken sisäänkin..

    Pulttien katkeamistavasta päätellen epäilen materiaali/karkaisu- tai momenttivirhettä. Momenttivirheellä tarkoitan pultin ylikireyttä, jolloin liiassa jännitystilassa ollut pultti napsahtaa täräyksessä, kun vetolujuus ylittyy hetkellisesti. Muutoin nuo pultin jämät kuvassa näyttävät siltä mitä pitääkin. Akselipultti on suunniteltu katkeamaan varresta, ei kierteestä. Siitä johtuu ohuempi kohta pultin keskivaiheella.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226057

    Juuri noilla tavoilla sainkin jämät irti. Yksi lähti hitsausmenetelmällä ja toinen poraamalla. Hieman kierteet siinä kärsivät, mutta varmuudeksi hitsasin jatkoksi yläpuolelle 10mm mutterin, kun löysin pidemmän akselipultinkin. Vaikutti siltä kuin toinen puoli olisi päässyt jo jonkin aikaa liikkumaan, koska pulttien reikien päät olivat muotoutuneet. Ehkä liian heppoinen kiristys tehtaalla?

    Kuljin on taas kasassa ja pian teen koeajon mukulakivikadulla ja vasta sen jälkeen teen taka-akselin lopullisen kiristyksen ja pulttien päiden lukituksen.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.